Als je geen hoogopgeleid paard hebt tel je niet meer mee?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Laulau1986

Re: Als je geen hoogopgeleid paard hebt tel je niet meer mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 16:29

Ik heb twee jonge ponies gehad. Men eerste pony was 4 (was toen zelf 10) en daar viel ik ongeveer 6 keer per uur af, was niet altijd leuk Haha!. Met veel begeleiding, 4 a 5 keer per week les, is het uiteindelijk wel goed gekomen. Daarna wou ik perse weer een jonge pony maar daar hebben we erg veel pech mee gehad. Was vooral op concours echt een drama en ze heeft ook nog eens ontzettend veel blessures gehad. Ik was wel klaar met dat jonge spul dus heb nu ook een leermeester gekregen en ben er erg blij mee! Het gaat nog steeds niet vanzelf, je moet wel zelf rijden natuurlijk. Het verschil is dat als ik het goed doe, doet hij de oefening, als ik het niet goed doe, doet hij em niet. Daar leer je van doordat je dan meteen weet oh ik doe iets fout of goed.
Op zich ben ik blij dat ik jonge ponies heb gehad, heb er meer geduld en doorzettingsvermogen van gekregen, maar als ik een Z-pony had gekregen was ik misschien nu rijtechnisch wel op een hoger niveau...

_Jennifer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 16:42

Ik ben het wel met je eens. Je ziet het wel regelmatig.
En ik snap best dat als je een eerste paard op pony aankoopt en je hebt nog niet heel veel ervaring dat je een leerpaard of pony wilt. Een paard met al wat ervaring. Het betekend ook niet meteen dat als je een Z2 paard koopt, dat je meteen Z2 rijdt.
Maar ik zou dan wel een paard kopen, die ik koop voor een lange tijd. Dus niet dat ik na 5 jaar een ander paard wil!
Als ik een eigen paard zou krijgen, zou het mij niet zo heel veel uitmaken. Mij lijkt het juist een uitdaging om een jong paard vanaf de B verder te rijden, kijken hoe ver we komen.

Naooom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 18:07

Dat is wel zo maar je leert ook vet veel van een Z paardje

Isa1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 18:52

Mijn 1e paard, die ik overigens nog steeds heb, had ook al wat ervaring in de paardensport wat betreft dressuur en springen. Hij was niet hoogopgeleid, maar om te beginnen was het een erg leuk paard.
Ze had al wat ervaring, en ik ook, maar niet echt in de wedstrijdsport.
Toch heb ik met haar heel wat geleerd, waar zij ook nog niet mee bekend was, en ik had absoluut niet met een Z paard willen starten.

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 18:57

Een hoogopgeleid paard hoeft denk ik niet persé. Maar het is wel makkelijk als je paard een beetje potentie heeft voor hetgeen je wilt doen. En dan met name als je ook wat wil bereiken.

Ik heb eerder een paard gereden dat absoluut niet verder was gekomen dan de L2. Had ik die nu nog gereden dan was ik dus ook niet verder gekomen.
Ik kreeg een paard aangeboden die best wel wat potentie had. Hij was nog jong ( 3 jaar) toen ik ermee begon, maar het gaat nu erg goed. Dus ik denk dat het een beetje ligt aan wat je zelf wilt bereiken.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 15:18

Als "groen" jong ruitertje kreeg ik ook een volleerde E pony, helaas pakte het niet zo uit als mijn ouders verwacht hadden.
Pony ging constant met ons aan de haal.. en bokte ons er wel 5 x per uur af.
Hij was zoveel verder en slimmer dan ons.
(dit is nu 13jr geleden, we hebben hem nog steeds.. als opa-pony).

Daarna kreeg ik een groen paard, als "groen" ruitertje, en daar ging het allemaal een stuk gemakkelijker mee hoor! Lachen
Volleerd paard hoeft dus niet te betekenen: prijzen pakken e.d.!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 15:42

Martine__ schreef:
Een hoogopgeleid paard hoeft denk ik niet persé. Maar het is wel makkelijk als je paard een beetje potentie heeft voor hetgeen je wilt doen. En dan met name als je ook wat wil bereiken.

Ik heb eerder een paard gereden dat absoluut niet verder was gekomen dan de L2. Had ik die nu nog gereden dan was ik dus ook niet verder gekomen.
Ik kreeg een paard aangeboden die best wel wat potentie had. Hij was nog jong ( 3 jaar) toen ik ermee begon, maar het gaat nu erg goed. Dus ik denk dat het een beetje ligt aan wat je zelf wilt bereiken.

maar das geen hoogopgeleid paard. Er zijn genoeg paarden met ontzettend veel potentie, maar waar nooit wat mee gedaan word omdat het monsters eersteklas zijn. En te bedenken dat het enige wat ze vaak nodig hebben een beetje geduld en begrip is Ach gut Een paard dat mentaal sterk genoeg is om, als het hem even te snel gaat, op zijn achterste benen te gaan staan ipv overrompeld te worden, wordt door de meeste mensen gedumpt en afgeschreven Knipoog terwijl het fantastische paarden zijn als je ze gewoon een jaartje langer de tijd geeft om naar dat Z te raken...kortom: potentie gaat niet altijd samen met hoogopegeleid Knipoog Integendeel Haha! Tzijn vaak de driftkikkers die talentvol zijn *LOL*

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 15:47

Ik heb voor zo'n meisje gegroomd Verdrietig
Haar pony's kwamen en gingen.. De één omdattie soms weigerde, de ander omdattie niet goed genoeg was, enz... En als de wedstrijden niet goed gingen, dan lag het altijd aan de pony Verward

Ikdeliefsteh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 16:16

Ja blijkbaar bij sommigen.. Mijn zusje van 5 hobbelt soms in de manege lekker rond, met mij ernaast. Zeggen opeens een paar kinderen die een paard én een pony hebben: 'Jee, dat bolle ding is bedoelt voor de slager hoor!!' Boos! Boos! Boos! Boos! Boos! ZÓ boos word ik daar van!!!! Ik zei:'en die sportpony's van jullie...? Die zijn NOOIT goed genoeg, ALTIJD ligt het aan JULLIE PONY'S!!! En bij ons: Nee, het ligt niet altijd aan de pony's!

Bloos

Eleven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 07:09

Je moet blij zijn met wat je hebt.

Naooom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 08:48

Jaa idd sommige kunnen een opgeleid paard betalen en sommige niet . en idd je moet blij zijn met wat je hebt Knipoog

Compliment

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 10:23

zelf heb ik ook een paardje wat vroeger z2 dressuur was en z springen. maar ik loop er niet mee te koop. en dan de bij je moet zelf ook goed kunnen rijden. want als jij geen z kan rijden doet je paard het ook niet. jij moet je hulpen geven niet het paard jou. en ja ik zie ook vaak dat kleine meisje paarden krijgen die hoog lopen maar zelf moet je er natuurlijk ook wat voor doen. want het is ook niet leuk als je een paard ehb die automatisch rondloopt.

Naooom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 10:37

Hoezo onzin?

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 10:46

Ik vind dit allemaal erg "hokjesgeest". Je hebt idd mensen die hoogopgeleide paarden van hun papa krijgen, en als het niet klikt verwisselen ze evensnel van paard als van onderbroek.
Maar ook die kinderen zullen zich op Z2-niveau moeten bewijzen. Paarden die al die kunstjes kennen, weten vaak ook precies hoe ze daar onderuit moeten komen, een héél braaf paard uitgezonderd die alles zonder protesteren uitvoert.

Daarnaast heb je ook ondankbare prutsers die om de twee maanden van groen paard ruilen, omdat ze niet uit de startblokken komen. Tja, onkruid verdeelt zich over alle klasses. Clown

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 11:45

Pff.. Wat een stoffig topic! ik TeM even..

Naooom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 19:39

Hoezo een stoffig topic?:P

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 11:30

DresslOver schreef:
Pff.. Wat een stoffig topic! ik TeM even..

Sorry hoor, heb totaak geen idee wat je bedoelt met 'stoffig topic'........
Als het onderwerp je niet aanstaat moet je hier niet komen, er zijn genoeg mensen die het wel aanspreekt.

Laulau1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 11:37

Word waarschijnlijk mee bedoeld dat dit nogal een oud topic is, waarin, tot gister, maanden niet gereageerd was Knipoog

Naooom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 17:09

Oh zo Tong uitsteken
Okee ik snap het (A)

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 20:39

erleyne schreef:
De meiden die dat krijgen zijn, in ieder geval hier in de regio, op één hand te tellen. De meeste moeten het toch echt met hun huis-tuin-en keukenpaard doen. En degene die het wel krijgen, nou ja, des te leuker als je ze dan een keer kan verslaan toch? Ik heb er zelf weinig problemen mee, rijd toch vooral voor mezelf.
Het is wel heel fijn om van een getraind paard wat te kunnen leren, en onwijs waardevol voor je ruitergevoel. Dit hoeft echt niet altijd je eigen paard te zijn. Ik heb verschillende hoogopgeleide paarden kunnen rijden, van eigenaren die er zelf weinig meer mee deden, of iemand anders een kans wilde geven. Zo kan het dan natuurlijk ook nog.

bij ons in de buuurt is dit tooch echt wel zo hoor en sommige kunnen af en toe zo ontzettend arrogant doen beweeh daar kan ik dus echt zo slecht tegen maar aan de andere kant van een jong paard kun je ook weer heeell veel meer leren het heeft allebei zijn voor- en nadelen Tong uitsteken

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 07:29

Oud topic, slotje.