Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
antitoilet schreef:ik denk dat er al meer dan genoeg commentaar is gegeven.
En de opmerking: het moet van mijn instructrice, die is onzin.. Jij beslis wat er gebeurt...Je hebt het ook over `aan de teugel`lopen..
Laat je paard eerst eens ontspannen en op eigen benen lopen, en pak dan pas die teugels ( jah die heb je ervoor ook nodig, maar doe eerst eens reactie op je been e.d., zonder spoor).. als ze ontspannen, dan gaan ze zakken, rug rond, hoofd laag..
Dat gaat niet 1,2,3.. maar zo doorgaan kom je nergens, of iig langzamer ...
Je zult nu wel zeggen: dat weet ik allemaal wel, maar doe er dan ook iets mee ipv dat aanvallen.. je gedraagt je dan ook echt als een 13 jarige..
succes!
Myukii schreef:Hee wat een knap paardje zeg! Ik ga mijn best doen niet aanvallend over te komen (want dat is dus ook echt niet mijn bedoeling, als je het wel zo opvat moet je even tot 10 tellen en weer opnieuw kijken)
Op die laatste foto loopt ze heerlijk. Ruim met haar benen, naar beneden met haar hals, neusje eruit, precies datgene waar veel friezen moeite mee hebben. Ze kán het dus wel, ook met jou erop, je moet alleen zorgen dat het ook gebeurt als je echt aan het rijden bent. Het grootste probleem bij jullie is denk ik het voorwaartse en het neerwaartse. En als ik me niet vergis, is dat ook precíés waar je bij jonge paarden aan werkt.
Ga haar eens zien als een 4 jarige. Alles heel rustig aan opbouwen, en álles gewoon echt los aan de voorkant. licht contact mag, maar handen zacht, naar voren, en niet in d'r mond zitten. Nageeflijk lopen heb je nog helemaal niet aan te denken, ze moet eerst voorwaarts. Ook jonge paarden hebben moeite met voorwaarts én nageeflijk, en omdat we haar op dit moment even als een jong, onervaren paard zien, nemen we aan dat ook Quike dit lastig vind om te doen. Wat het natuurlijk ook is, want ze begrijpt het gewoon niet. Dan kan jij wel harder met je hand gaan worden, maar als ze niet begrijpt dat ze naar beneden moet, wordt ze daar alleen maar gefrustreerd van, net als jij.
Zie het als dat jij in groep 3 zat, en je leraar vroeg: "wat is 10-7?" Natuurlijk begreep je dat niet meteen, en elke keer als je zei: "Ik snap het niet..", zou je leraar harder gaan schreeuwen. Echt niet dat als hij harder "10-7!!!!" schreeuwt, jij het beter begrijpt, neem dat maar van me aan![]()
Wat hij dan beter had kunnen doen, is een korte introductie geven, je stap voor stap begeleiden en samen tot het juiste antwoord komen, toch? Bespaart hem een zere keel, en jou een hele hoop angst/onbegrip.
Hetzelfde als de sporen. Als ze niet begrijpt dat been voorwaarts is, gaat ze dat echt niet beter begrijpen als je er met je sporen in ramt.Laat ze alsjeblieft af, heb het er echt over met je instructrice, want dit is echt fóút. Op jonge, onwetende paarden, stap je niet met sporen. Gewoon not-done. En ondanks dat Quike niet jong is (niet héél jong, neem ik aan?) maar wel onervaren, moet je dat ook bij Quike niet doen. Het is niet voor niks pas verplicht vanaf de M-dressuur. Dán pas heb je ze nodig: om je hulpen te verfijnen, niet om je paard voorwaarts te houden.
Kent ze wel stemcommando's tijdens het longeren? Ga daar anders mee werken! Jij erop, iemand anders longeren, en dan samen werken. Jij geeft druk met je been, als ze daarop niet reageert geeft de longeur de stemhulp, en als ze weer niet reageert, een lichte zweephulp (van de longeerzweep. Niet slaan, dat heeft weer geen nut (= het schreeuwen van de meester), maar gewoon een zwiepje in de lucht, of op de grond, heel voorzichtig).
Dan werk je zeg maar in fases voor haar, en gaat ze echt snel begrijpen dat na been, stem komt, en daarna pas zweep! Al gauw zal ze op stem gaan reageren, want die zweep is niks. En hoe vaker je het oefent, hoe scherper ze zal worden.
Dwingen heeft geen zin, nooit niet. Quike zal voor je moeten willen werken, anders wordt het niksDus sporen eraf, los laten van voren. Voorwaarts leren op een leuke manier, en dán pas van áchter naar vóren haar nageeflijk laten lopen.
Nageeflijk is geen kwestie van: trek=krul. Maar: ontspanning+voorwaarts paard+vriendelijke begrenzende hand+licht indrijven met been=langzaam over de rug lopen+door de hals.
Citaat:En ondanks dat Quike niet jong is (niet héél jong, neem ik aan?) maar wel onervaren, moet je dat ook bij Quike niet doen.
Soof89 schreef:antitoilet schreef:ik denk dat er al meer dan genoeg commentaar is gegeven.
En de opmerking: het moet van mijn instructrice, die is onzin.. Jij beslis wat er gebeurt...Je hebt het ook over `aan de teugel`lopen..
Laat je paard eerst eens ontspannen en op eigen benen lopen, en pak dan pas die teugels ( jah die heb je ervoor ook nodig, maar doe eerst eens reactie op je been e.d., zonder spoor).. als ze ontspannen, dan gaan ze zakken, rug rond, hoofd laag..
Dat gaat niet 1,2,3.. maar zo doorgaan kom je nergens, of iig langzamer ...
Je zult nu wel zeggen: dat weet ik allemaal wel, maar doe er dan ook iets mee ipv dat aanvallen.. je gedraagt je dan ook echt als een 13 jarige..
succes!
Hou er wel rekening mee dat de instructrice de eigenaar van het paard is, dat maakt het al wat lastiger.
TS, heb je al gevraagd of je misschien niet beter zonder sporen kan rijden (met de uitleg die gegeven is in het forum)?
florrtje schreef:als tips zou ik meegeven:
sporen af, tot dat je je voeten op de juiste plaats houdt.
en teugels lossers.
voor de rest een leuk paard
lieke4quike schreef:Myukii schreef:Hee wat een knap paardje zeg! Ik ga mijn best doen niet aanvallend over te komen (want dat is dus ook echt niet mijn bedoeling, als je het wel zo opvat moet je even tot 10 tellen en weer opnieuw kijken)
Op die laatste foto loopt ze heerlijk. Ruim met haar benen, naar beneden met haar hals, neusje eruit, precies datgene waar veel friezen moeite mee hebben. Ze kán het dus wel, ook met jou erop, je moet alleen zorgen dat het ook gebeurt als je echt aan het rijden bent. Het grootste probleem bij jullie is denk ik het voorwaartse en het neerwaartse. En als ik me niet vergis, is dat ook precíés waar je bij jonge paarden aan werkt.
Ga haar eens zien als een 4 jarige. Alles heel rustig aan opbouwen, en álles gewoon echt los aan de voorkant. licht contact mag, maar handen zacht, naar voren, en niet in d'r mond zitten. Nageeflijk lopen heb je nog helemaal niet aan te denken, ze moet eerst voorwaarts. Ook jonge paarden hebben moeite met voorwaarts én nageeflijk, en omdat we haar op dit moment even als een jong, onervaren paard zien, nemen we aan dat ook Quike dit lastig vind om te doen. Wat het natuurlijk ook is, want ze begrijpt het gewoon niet. Dan kan jij wel harder met je hand gaan worden, maar als ze niet begrijpt dat ze naar beneden moet, wordt ze daar alleen maar gefrustreerd van, net als jij.
Zie het als dat jij in groep 3 zat, en je leraar vroeg: "wat is 10-7?" Natuurlijk begreep je dat niet meteen, en elke keer als je zei: "Ik snap het niet..", zou je leraar harder gaan schreeuwen. Echt niet dat als hij harder "10-7!!!!" schreeuwt, jij het beter begrijpt, neem dat maar van me aan![]()
Wat hij dan beter had kunnen doen, is een korte introductie geven, je stap voor stap begeleiden en samen tot het juiste antwoord komen, toch? Bespaart hem een zere keel, en jou een hele hoop angst/onbegrip.
Hetzelfde als de sporen. Als ze niet begrijpt dat been voorwaarts is, gaat ze dat echt niet beter begrijpen als je er met je sporen in ramt.Laat ze alsjeblieft af, heb het er echt over met je instructrice, want dit is echt fóút. Op jonge, onwetende paarden, stap je niet met sporen. Gewoon not-done. En ondanks dat Quike niet jong is (niet héél jong, neem ik aan?) maar wel onervaren, moet je dat ook bij Quike niet doen. Het is niet voor niks pas verplicht vanaf de M-dressuur. Dán pas heb je ze nodig: om je hulpen te verfijnen, niet om je paard voorwaarts te houden.
Kent ze wel stemcommando's tijdens het longeren? Ga daar anders mee werken! Jij erop, iemand anders longeren, en dan samen werken. Jij geeft druk met je been, als ze daarop niet reageert geeft de longeur de stemhulp, en als ze weer niet reageert, een lichte zweephulp (van de longeerzweep. Niet slaan, dat heeft weer geen nut (= het schreeuwen van de meester), maar gewoon een zwiepje in de lucht, of op de grond, heel voorzichtig).
Dan werk je zeg maar in fases voor haar, en gaat ze echt snel begrijpen dat na been, stem komt, en daarna pas zweep! Al gauw zal ze op stem gaan reageren, want die zweep is niks. En hoe vaker je het oefent, hoe scherper ze zal worden.
Dwingen heeft geen zin, nooit niet. Quike zal voor je moeten willen werken, anders wordt het niksDus sporen eraf, los laten van voren. Voorwaarts leren op een leuke manier, en dán pas van áchter naar vóren haar nageeflijk laten lopen.
Nageeflijk is geen kwestie van: trek=krul. Maar: ontspanning+voorwaarts paard+vriendelijke begrenzende hand+licht indrijven met been=langzaam over de rug lopen+door de hals.Citaat:bedankt voor de tips, maar het is zo: Quike is geen onervaren paard, ze is 10 en heeft al M1 gelopen.
Citaat:Zo komt het wel een beetje over misschien! Ik vind de manier die hierboven is beschreven eigenlijk wel heel goed! Gooi dat spoortje is lekker uit en ga is aan je benen werken, dat je fries gewoon reageerd op je been! Lekker dooroefenen zou ik zeggen, heb je misschien een recente foto van nu?
gypsymyhorse schreef:hoi,
mooi paard, ik heb je vorige topic niet gezien maar ze loopt inderdaad nog niet helemaal ontspannen, maar dat heb je zelf al gezegd en je wil er aan werken.
misschien heb je iets aan mijn verhaal.
Ik was twaalf toen mijn moeder en ik gypsy kochten, een tinker.
Niet al te snel maar in het begin ging het nog wel.
Waar wij rijden waren ze erg van het "vriendelijke"(wat niet altijd opgaat) op een gegeven moment werd hij steeds moeilijker voorwaarts en werd zelf in draf krijgen een ramp, ik weet niet hoe vaak ik gefrustreerd van het paard ben gekomen maar ik kan je vertellen, erg vaak. Maar nog altijd zei mijn instructrice dat ik geen zweepje mocht gebruiken en geen sporen.
Na een tijdje ging het weer beter, maar toen kwam er weer een terugval, na een tijdje ben ik gaan lessen bij een andere instructrice, eerst op een paard daar,met de tip "zeër veel ovegangen rijden alleen al kwam ik een stuk verder, toen hebben we gypsy bij de stal gestald en
gingen we met stappen vooruit, in het begin alleen maar overgangen maken, ik moet toegeven dat ik toen ook met zweep ging rijden, als je die alleen al in je hand had, ging er bij hem een knopje om van: zweep, betekent werk, maar echt gebruiken doe ik nog steeds zelden. Vanaf de tijd dat ik heeel veel overgangen rijdt gaat het steeds beter en nu nog steeds na drie jaar bestaat mijn rijden eigenlijk uit heel veel overganen en voltes, anders hou ik hem niet voorwaarts, zweep of geen zweep. Ik vind zelf dat mijn verhaal erg op het jouwe lijkt, wij hadden ons paard gekocht, hij had daarvoor al eens L2 gelopen met vorige eigenaresse. het verschil is alleen dat jij eigenlijk hulpmiddelen moet gebruiken en ik dat niet mocht, maar hiervan heb ik wel geleerd zo min mogelijk hulpmiddelen te gebruiken.
Mijn tip dus: hou het spannend voor je paard: overgangen en figuren en zoek iets wat je paard echt leuk vindt, zodra hij iets goed doet meteen belonen met iets leuks.
Oke sorry voor dit lange verhaal maar misschien heb je er iets aan.
Kiwi_ schreef:Eerst wil ik even zeggen dat ik het een hartstikke mooi paard vind!
Hopelijk stemt de eigenaresse er mee in, dat je je sporen afdoet.
Wat misschien ook wel een idee is, om aan de reactie op je been te werken, is je paard een 'normale' beenhulp te geven, en wanneer ze hier niet op reageert, een iets duidelijkere hulp. Reageert ze hier ook niet op, dan tik je haar even bij met een zweep. Wanneer je dit consequent volhoudt, zul je waarschijnlijk wel verschil gaan merken.
Heel veel succes nog!
lieke4quike schreef:gypsymyhorse schreef:hoi,
mooi paard, ik heb je vorige topic niet gezien maar ze loopt inderdaad nog niet helemaal ontspannen, maar dat heb je zelf al gezegd en je wil er aan werken.
misschien heb je iets aan mijn verhaal.
Ik was twaalf toen mijn moeder en ik gypsy kochten, een tinker.
Niet al te snel maar in het begin ging het nog wel.
Waar wij rijden waren ze erg van het "vriendelijke"(wat niet altijd opgaat) op een gegeven moment werd hij steeds moeilijker voorwaarts en werd zelf in draf krijgen een ramp, ik weet niet hoe vaak ik gefrustreerd van het paard ben gekomen maar ik kan je vertellen, erg vaak. Maar nog altijd zei mijn instructrice dat ik geen zweepje mocht gebruiken en geen sporen.
Na een tijdje ging het weer beter, maar toen kwam er weer een terugval, na een tijdje ben ik gaan lessen bij een andere instructrice, eerst op een paard daar,met de tip "zeër veel ovegangen rijden alleen al kwam ik een stuk verder, toen hebben we gypsy bij de stal gestald en
gingen we met stappen vooruit, in het begin alleen maar overgangen maken, ik moet toegeven dat ik toen ook met zweep ging rijden, als je die alleen al in je hand had, ging er bij hem een knopje om van: zweep, betekent werk, maar echt gebruiken doe ik nog steeds zelden. Vanaf de tijd dat ik heeel veel overgangen rijdt gaat het steeds beter en nu nog steeds na drie jaar bestaat mijn rijden eigenlijk uit heel veel overganen en voltes, anders hou ik hem niet voorwaarts, zweep of geen zweep. Ik vind zelf dat mijn verhaal erg op het jouwe lijkt, wij hadden ons paard gekocht, hij had daarvoor al eens L2 gelopen met vorige eigenaresse. het verschil is alleen dat jij eigenlijk hulpmiddelen moet gebruiken en ik dat niet mocht, maar hiervan heb ik wel geleerd zo min mogelijk hulpmiddelen te gebruiken.
Mijn tip dus: hou het spannend voor je paard: overgangen en figuren en zoek iets wat je paard echt leuk vindt, zodra hij iets goed doet meteen belonen met iets leuks.
Oke sorry voor dit lange verhaal maar misschien heb je er iets aan.
Ja, bedankt voor je verhaal. Maakt helemaal niks uit dat het lang is hoorIk kom net terug van het rijden. Het is heel vies weer bij ons; het regent en waait. Quike wilde de heletijd met haar kont tegen de regen in staan (daar is niet veel aan te doen, das instinct hé
). Ik had vandaag les, en ik begon en ik zei meteen: Ze luistert helemaal niet naar mijn been. Ik moest dus net zoals jij veel overganen en voltes rijden. Maar het was zo: been, geen reactie harderbeen, nog geen reactie spoortje. Na 10 min. was ze heel goed aan mijn been. Ze ging zelfs gewoon zonder stemhulp ofzo in galop (doet ze meestal niet
, daar moet ik dus ook op oefenen (zoals vandaag
)). Het ging echt heel goed. En als je dan niet op haar hoofd let van; ze moet en zal aan de teugel (dat helpt bij geen een paard) maar haar goed op het been hebt en veel overgangen voltes, slangevoltes etc. maakt, dan gaat Quike vanzelf aan de teugel. Bedankt voor je tips!
Citaat:Ja, bedankt voor je verhaal. Maakt helemaal niks uit dat het lang is hoorIk kom net terug van het rijden. Het is heel vies weer bij ons; het regent en waait. Quike wilde de heletijd met haar kont tegen de regen in staan (daar is niet veel aan te doen, das instinct hé
). Ik had vandaag les, en ik begon en ik zei meteen: Ze luistert helemaal niet naar mijn been. Ik moest dus net zoals jij veel overganen en voltes rijden. Maar het was zo: been, geen reactie harderbeen, nog geen reactie spoortje. Na 10 min. was ze heel goed aan mijn been. Ze ging zelfs gewoon zonder stemhulp ofzo in galop (doet ze meestal niet
, daar moet ik dus ook op oefenen (zoals vandaag
)). Het ging echt heel goed. En als je dan niet op haar hoofd let van; ze moet en zal aan de teugel (dat helpt bij geen een paard) maar haar goed op het been hebt en veel overgangen voltes, slangevoltes etc. maakt, dan gaat Quike vanzelf aan de teugel. Bedankt voor je tips!
Citaat:ja, precies, goed dat je dat zelf ook merkt van dat goed aan het been aan de teugel komt vanzelf. Ik moet er mezelf ook nog vaak op betrappen dat ik hem te graag "mooi"wil laten lopen, en juist dan ontstaat er spanning. Ik weet zeker als je zo bezig bent als je typt, je die sporen niet eens meer nodig hebt, maar ja jammer dat de eigenaresse daar anders over denkt.
Maar ga zo door als je typt en plaats je binnenkort weer eens foto's? Ik hoop dat het er dan wat meer ontspannen uitziet, maar dat zal wel als ik het zo lees!
sissie schreef:Ik heb niet alles gelezen, dus ik hoop dat ik niet in herhaling val...
Eerst en vooral vind ik Quike een práchtig paard! Ze heeft mooi lange benen, ik vind haar echt super!
Qua rijden, je hebt gelijk als je zegt dat niemand het perfect doet, dat is namelijk zoJe paardje loopt inderdaad -zoals je zelf al aangaf- wat opgekropt, en dat is niet goed voor haar rug. Die gebruikt ze nu immers niet goed! Ik zou je als tip willen meegeven om veel voorwaarts-neerwaarts te rijden, zodat ze leert om haar rug te ontspannen. Op die manier zal ze na een tijd ook op zoek gaan naar je hand, en dat moet je bereiken.
Verder is het misschien een idee om haar met een Pessoa-teugel te longeren? Als je iemand kent die dat heeft en ermee kan werken, denk ik dat het misschien wel een mooie oplossing is om het werk eens af te wisselen.
Verder zie ik dat je hetzelfde "voetenprobleem" hebt als ikErg lastig om er van af te geraken. Ik zou je toch ook aanraden om de spoortjes af te laten. Je prikt nu regelmatig in haar buik (als ik mag verdergaan op de foto's) en op de duur zal ze dat zo gewend zijn dat ze er zelfs niet meer op gaat reageren. Het resultaat is dat je altijd "hardere" hulpen zal moeten geven en dat is ook niet goed natuurlijk.
Misschien moet je overwegen om tijdelijk met een zweepje te rijden (want ik denk niet dat ze echt voorwaarts is he? of wel?) in plaats van met sporen. En je goed concentreren op je hakken!
Veel succes ermee, ik hoop dat je wat aan mijn tips hebt.
Karoliefje_ schreef:Lang en laag.. Dat is de basis, vergeet dat niet!
Citaat:maar dit gaat natuurlijk met hele kleine stapjes