aan de wandel met m`n paardjes (bitloos)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Re: aan de wandel met m`n paardjes (bitloos)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 10:24

_Skess_ schreef:
dovish schreef:
Bah, ik vind het niks. Als je jezelf in gevaar wilt brengen, prima, maar zo breng je ook anderen in gevaar.

dat is de reden waarom het strafbaar is....

Nogmaals, waar staat dit dan in de wet?
Ik geloof er namelijk helemaal niks van, dat het strafbaar zou zijn.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 10:29

Zoek maar eens op google of ga het navragen bij de politie of verzekering. Die hebben hard bewijsmateriaal dat het strafbaar is, zonder cap of degelijk tuig ben je bovendien ook niet verzekerd als er iets gebeurd buiten op de weg.
Laatst bijgewerkt door Coconut op 26-11-07 10:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 10:29

Ofschoon ik het bewonderingswaardig vind wat je met je paarden hebt bereikt, wil ook ik een kanttekening plaatsen.

Persoonlijk vind ik het een onaanvaardbaar risico met een hengst op deze wijze de wijde wereld in te trekken. Ook al staan ze uitstekend onder apèl, is je band met hem waarschijnlijk beter dan bij menig andere ruiter, het is en blijft een hengst. Ook bij de braafste kan plots het testosteron toeslaan. Bij het zien van een andere hengst bijv. In dat geval vind ik dat je te weinig middelen hebt om goed en veilig te kunnen ingrijpen. Als de hormonen toeslaan zul je krachtigere zeilen moeten kunnen bijzetten.

Voor de rest zou ik zeggen: chapeau!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 10:31

@skess: Nee, ik vraag jou hoe jij aan die kennis komt. Ik vind het namelijk nogal wat om dit te beweren. En de wetskennis van de politie is ook niet altijd alles hoor.
Jij beweert dat het strafbaar is, dan moet je dat wel onderbouwen.
Sterker nog: als ik jouw vriendin was zou ik de boete niet betalen en in protest gaan.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 10:32

het is strafbaar omdat in de wet staat dat je met degelijk tuig moet rijden. Het staat dus keihard in de wet en aan de wet moet iedereen zich houden Knipoog

Die kennis heb ik zoals al eerder vermeld van de politie en die weten echt wel waar ze het over hebben hoor Knipoog

In protest gaan heeft dus totaal geen zin, je overschrijdt gewoon de wet...
Laatst bijgewerkt door Coconut op 26-11-07 10:34, in het totaal 2 keer bewerkt

Amigo_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 10:33

Ziet er gaaf uit !!!

Zou ik ook wel willen, alleen heb ik met bit al de grootste moeite om hem bij mij te houden buiten

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 10:35

Citaat:
het is strafbaar omdat in de wet staat dat je met degelijk tuig moet rijden.

Welk artikel van de Wegenverkeerswet of Wetboek van Strafrecht mag dat zijn?

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 10:36

zoek het op zou ik zeggen Knipoog

bispax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-07 10:37

Pensionnetje schreef:
Ofschoon ik het bewonderingswaardig vind wat je met je paarden hebt bereikt, wil ook ik een kanttekening plaatsen.

Persoonlijk vind ik het een onaanvaardbaar risico met een hengst op deze wijze de wijde wereld in te trekken. Ook al staan ze uitstekend onder apèl, is je band met hem waarschijnlijk beter dan bij menig andere ruiter, het is en blijft een hengst. Ook bij de braafste kan plots het testosteron toeslaan. Bij het zien van een andere hengst bijv. In dat geval vind ik dat je te weinig middelen hebt om goed en veilig te kunnen ingrijpen. Als de hormonen toeslaan zul je krachtigere zeilen moeten kunnen bijzetten.

Voor de rest zou ik zeggen: chapeau!

ik weet niet of je het goed begrepen had ...donker bruine is een ruin en de bonte is een hengst ...die heb ik zelf op gevoed en weet zeker dat hengst puperale uitspattingen hebben daarom rij ik hem ook met bitloos hoofdstel of stalhalster ...daar ik niet met een neck-rope de weg op ...wel in de wei ...spirit heeft een waanzinnige lieve karakter Haha!

enne thnx voor je complimentje

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 10:37

_Skess_ schreef:
het is strafbaar omdat in de wet staat dat je met degelijk tuig moet rijden. Het staat dus keihard in de wet en aan de wet moet iedereen zich houden Knipoog

Die kennis heb ik zoals al eerder vermeld van de politie en die weten echt wel waar ze het over hebben hoor Knipoog

In protest gaan heeft dus totaal geen zin...

Het zou niet de eerste keer zijn dat de politie onterecht boetes uitdeelt.
Ik lees liever zelf de wettelijke bepalingen en trek daarna mijn conclusies.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 10:38

Ik denk dat er beter in de wet kan worden geschreven dat er een vakkundig ruiter op de rug van het paard zit. Harnachement is een betrekkelijk begrip. Men kan het duurste tuig hebben, incl de meest ingenieuze hulpteugels, noodremmen etc maar een klungel van een ruiter blijft een gevaar op de weg.
Geen tuig dat daar wat aan kan veranderen.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 10:44

http://wetten.overheid.nl/cgi-bin/sessioned/browsercheck/continuation=11498-002/session=030665168732473/action=javascript-result/javascript=yes

Aangezien er in mijn wettenbundel niets staat in WvSr of WVW, en er op overheid.nl ook geen relevante regelgeving over tuigage is... lijk mijn van 'hard in de wet' geen sprake. Lachen

Enige wat ik me kan voorstellen is art. 5 WVW, dat is een kapstokartikel voor gevaarlijk rijgedrag. Lachen

Doch dit gaat teveel offtopic en deze discussie kan beter worden voortgezet op BRT denk ik. Lachen

bispax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-07 10:44

Wendy schreef:
_Skess_ schreef:
(edit) even opgezocht...volgens de wet is het verplicht om met degelijk tuig te rijden, een zadel en hoofdstel en een cap op, want zonder cap rijden is ook strafbaar. Bitloos leren hoofdstel mag wel. Alle andere optomingen zijn strafbaar als je buiten rijdt.

Dan ben ik heel benieuwd waar dat in de wet staat?

Ontopic: ziet er goed uit! Vind het wel verstandig dat je aangeeft dat het ook van het paard afhangt wat je op een bepaalde dag kunt doen. Kijken naar je paard dus Haha!

dan zijn ze bij jullie strenger dan bij ons ...ik kom geregeld de politie tegen en nooit is mij wat van gezegd ...

tuurlijk kijk ik naar m`n paardjes ...ik zie gelijk welk humeur ze hebben ...of er spanningen zijn tijdens het rijden ...zo ja dan word het alleen stappen ...maar meestal valt het reuze mee ...door m`n imitatie smak geluiden en briezen op het paard zijn ze zo weer op hun gemak Haha!

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 10:46

Ja, ik had begrepen dat je de hengst bitloos of met halster reed.
Dan nog vind ik dat je te weinig middelen hebt in geval van een "noodsituatie".
Niet dat ik insinueer dat je hengst niet is opgevoed, maar een ongeluk zit in een klein hoekje.
Je hoeft maar een verkeerd paard tegen te komen die op enige wijze jouw hengst weet te triggeren.
Dan heb je een "testosteronbommetje" onder je en zul je in sommige gevallen "hard" moeten kunnen ingrijpen. Ik moet er niet aandenken dat er een knokpartij tussen de paarden zou gaan onstaan. Dan ben je overgeleverd aan o.a de vakkundigheid van de andere ruiter. En daar zou ik mijn leven niet meer op durven inzetten. Dan heb ik liever wat extra middelen om het voor mijzelf en mn paard veilig te houden.

Maar zoveel mensen, zoveel meningen Vork

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 10:48

elanor schreef:
http://wetten.overheid.nl/cgi-bin/sessioned/browsercheck/continuation=11498-002/session=030665168732473/action=javascript-result/javascript=yes

Aangezien er in mijn wettenbundel niets staat in WvSr of WVW, en er op overheid.nl ook geen relevante regelgeving over tuigage is... lijk mijn van 'hard in de wet' geen sprake. Lachen

Enige wat ik me kan voorstellen is art. 5 WVW, dat is een kapstokartikel voor gevaarlijk rijgedrag. Lachen

Doch dit gaat teveel offtopic en deze discussie kan beter worden voortgezet op BRT denk ik. Lachen

Prima, open jij een topic?

Wat ik ook nog tegenkwam
Citaat:
Is het paard/de ruiter wel of niet verzekerd bij bitloos rijden?
Je bent altijd verzekerd wanneer je een WA verzekering hebt. Je paard valt onder de categorie huisdieren, en deze zijn binnen je WA verzekering gewoon meeverzekerd. Dus bij schade aan derden behoort je verzekering gewoon uit te keren. En wat jezelf betreft, geldt je ziektekostenverzekering.
Bij sommige verzekeraars is het wel raadzaam om voor de zekerheid aan te geven dat je een paard hebt en te checken of deze inderdaad als huisdier wordt gezien en dus meeverzekerd is.

Wel kàn het zijn dat een verzekeraar moeilijk doet wanneer er iets is gebeurt terwijl je bitloos reed. In dat geval moet je altijd kunnen aantonen dat bitloos rijden "normale omstandigheden" voor jullie zijn en dat jullie altijd probleemloos zonder bit rijden. En tegelijkertijd moet je kunnen aantonen dat de schade ook was ontstaan wanneer je paard wèl een bit in had gehad.
Dit komt voort uit een wetsartikel (kapstokartikel) waarin staat dat je het geleide dier (het paard) onder controle moet hebben. Dat die controle er is, zul je dan in voorkomend geval moeten bewijzen, hetgeen achteraf niet altijd even eenvoudig is. Voorbeeld: Wanneer je met je paard tegen een fiets of auto aan loopt, is de kans erg groot dat je aangesproken wordt op de beheersbaarheid van je paard. Als jij dan hard maakt dat je paard op dat moment in blinde paniek op de loop ging voor een luid toeterende vrachtwagenchauffeur, dan sta je sterk. Als het paard schrikt van een stuk plastic of karton of iets dergelijks in de berm, dan sta je niet sterk. In die context wordt dit soort artikelen gebruikt.

muiske07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 10:53

Wendy schreef:
@skess: Nee, ik vraag jou hoe jij aan die kennis komt. Ik vind het namelijk nogal wat om dit te beweren. En de wetskennis van de politie is ook niet altijd alles hoor.
Jij beweert dat het strafbaar is, dan moet je dat wel onderbouwen.
Sterker nog: als ik jouw vriendin was zou ik de boete niet betalen en in protest gaan.

hier in belgie zeggen ze er allesinds niets op,
politie is me zo al tegen gekomen op een drukke baan waar ze controles uitvoerden.
integendeel ze vonden het zelfs geweldig dat je zo iets kan met een paard,
de ene zei zelfs voor de grap dat ik bij de rijkswacht eens les bitloos moest komen geven Haha!

bispax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-07 11:02

Pensionnetje schreef:
Niet dat ik insinueer dat je hengst niet is opgevoed, maar een ongeluk zit in een klein hoekje.
Je hoeft maar een verkeerd paard tegen te komen die op enige wijze jouw hengst weet te triggeren.
Dan heb je een "testosteronbommetje" onder je en zul je in sommige gevallen "hard" moeten kunnen ingrijpen. Ik moet er niet aandenken dat er een knokpartij tussen de paarden zou gaan onstaan. Dan ben je overgeleverd aan o.a de vakkundigheid van de andere ruiter. En daar zou ik mijn leven niet meer op durven inzetten. Dan heb ik liever wat extra middelen om het voor mijzelf en mn paard veilig te houden.

met welk tuig of matriaal end . geef mij de zekerheid om hem beter in de hand te houden ...ben bang als echt een hengst gaat exploderen dan niets maar ook niets hem tegen houd ...ik denk dat bij de mensen meer in hun hoofd zit " met bit meer macht ." ..geloof me z`n 1 PK hou je ook niet met een bit ....

maarre als ik iets aan voel stap ik ook gerust af hoor ...en als de spanning af gebouwd zijn stap ik weer netjes op en ga gerust verder waar we mee bezig waren ..

en we rijden vaak langs weides met merries en andere paarden die hollen en hinniken ..tot nou toe bleeft het bij hinneken en dribbelen ...door hem voorwaarts te houden en met krachtige stem zorg ik voor dat hij mij niet vergeet op z`n rug ...maar wel kalm en bedacht zijn ...

daarom mag hij gerust hengst blijven ...hij is niet lastig ..we gaan nu het 5de jaar in

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 11:05

Wow, dat is toch gewoon prachtig?!! Zonder hoofdstel door het verkeer. Prachtig dat jij zo'n band hebt met je paarden, dat je dat gewoon met ze kunt doen en zelfs met een hengst! Zelf zou ik het niet doen, ik rijd altijd met losse teugels op buitenrit maar toch wil ik iets in handen hebben als ze weer eens ergens van schrikt, hoewel ik altijd in mijn achterhoofd houd dat áls een paard er echt vandoor wil gaan dat een bit niet veel helpt maar dat terzijde. Ik heb wel respect voor mensen zoals jij die dat zo aandurven hoor! Lachen Ik kan echt genieten van die foto's, mooie paarden zijn het ook hoor!

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 11:08

Ik vindt het knap dat het je op deze wijze lukt, maar wat is wijsheid? Ik vindt het niet echt slim om een buitenrit te gaan maken zonder ook maar iets in handen te hebben. Wat nou als hij er vandoor gaat en er steekt een kind over? Dit kon je met een hoofdstel misschien wel voorkomen doordat je meer mogelijkheden hebt tot het ingrijpen in verkeerde situaties...Dat is veiligheid...

De bonte is erg mooi!

bispax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-07 11:15

Binckydenice schreef:
Ik vindt het knap dat het je op deze wijze lukt, maar wat is wijsheid? Ik vindt het niet echt slim om een buitenrit te gaan maken zonder ook maar iets in handen te hebben. Wat nou als hij er vandoor gaat en er steekt een kind over? Dit kon je met een hoofdstel misschien wel voorkomen doordat je meer mogelijkheden hebt tot het ingrijpen in verkeerde situaties...Dat is veiligheid...

De bonte is erg mooi!

wel effe bij zeggen dat ik op straat een neck-rope gebruikt ..en bij twijfel heb ik altijd een halster bij de hand ...
in de bossen (door de weeks ) zie zo goed als niemand ...ik weet welke paadjes ik neem (overzichtelijke en met geen zijweggentjes) dus ik ga niet zo maar effe om dat ik toevallig zin in heb zo rijden ...nee ik weet waar het kan , ik weet wanneer het kan en als m`n paard goed gezint is ...anders doe ik het niet ...ik moet niemand wat bewijzen ...en het is geen opschepperij zoals iemand dat mooi vertaalde ...nee ik wilde alleen aan iedereen zien dat het ook anders kan ...door meer naar je paard te luisten ...door meer met gevoel rijden en met verstand ...en niet met macht en kracht Bloos

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 11:16

bispax schreef:
Pensionnetje schreef:

met welk tuig of matriaal end . geef mij de zekerheid om hem beter in de hand te houden ...ben bang als echt een hengst gaat exploderen dan niets maar ook niets hem tegen houd ...ik denk dat bij de mensen meer in hun hoofd zit " met bit meer macht ." ..geloof me z`n 1 PK hou je ook niet met een bit ....

maarre als ik iets aan voel stap ik ook gerust af hoor ...en als de spanning af gebouwd zijn stap ik weer netjes op en ga gerust verder waar we mee bezig waren ..

en we rijden vaak langs weides met merries en andere paarden die hollen en hinniken ..tot nou toe bleeft het bij hinneken en dribbelen ...door hem voorwaarts te houden en met krachtige stem zorg ik voor dat hij mij niet vergeet op z`n rug ...maar wel kalm en bedacht zijn ...

daarom mag hij gerust hengst blijven ...hij is niet lastig ..we gaan nu het 5de jaar in

Een bit geeft je meer "macht". Je kan dan even héél duidelijk doorkomen. Dat is ook de reden dat er op hengstenkeuringen een bit altijd verplicht is. Ook al stap je af, aan een halster alleen heb je meer kracht te "beteugelen" dan met een bit. Voor een bit hebben ze nu eenmaal meer respect.

Je aanpak om zijn concentratie bij jou te houden is zowieso onontbeerlijk in de omgang met hengsten.
Daarop gaan ook de meeste in de fout.

Wat mij betreft heeft iedere hengst het recht zijn ballen te behouden Haha! Het probleem zit em niet in de ballen, maar in de opvoeding Vork Ik ben dol op ze, maar probeer tergelijkertijd ook zo min mogelijk risico te nemen. Voor mijzelf, de hengst en de omgeving.

Btw. knappe hengst trouwens Tong uitsteken

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 11:17

bispax schreef:
Binckydenice schreef:

De bonte is erg mooi!

wel effe bij zeggen dat ik op straat een neck-rope gebruikt ..en bij twijfel heb ik altijd een halster bij de hand ...
in de bossen (door de weeks ) zie zo goed als niemand ...ik weet welke paadjes ik neem (overzichtelijke en met geen zijweggentjes) dus ik ga niet zo maar effe om dat ik toevallig zin in heb zo rijden ...nee ik weet waar het kan , ik weet wanneer het kan en als m`n paard goed gezint is ...anders doe ik het niet ...ik moet niemand wat bewijzen ...en het is geen opschepperij zoals iemand dat mooi vertaalde ...nee ik wilde alleen aan iedereen zien dat het ook anders kan ...door meer naar je paard te luisten ...door meer met gevoel rijden en met verstand ...en niet met macht en kracht Bloos

Bitloos de wedstrijden in, wordt nogal lastig Vork

Tja, ik vindt het een groot risico dat je neemt, wat nu als er een ander op hol geslagen paard tegenkomt en die van jou gaat mee... Je rem is een stuk moelijker te vinden...

Je moet inderdaad een hoop vertrouwen hebben in je paardje als je dit zo wilt doen. Ik vindt het knap alleen niet echt slim Haha!

muiske07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 11:26

ik vind het zielig dat mensen blijven kankeren over een bit,
een bit is overbodige luxe,
heb al mogen rijden met haar paardje en hij reageert op elk ding dat je doet.
het is niet omdat jullie mensen je paarden moeilijk kunnen houden op baan dat dit bij ons ook het geval is.
ik kan me best voorstellen hoe meer tralala je aan je paard gaat hangen hoe moeilijker ze worden.
ik zie het hier dikwijls, ze komen ook maar weinig buiten op baan.
vind het zo zielig.
deze zomer een meisje moeten begeleiden van de manege naar een jumping, ze moest tevoet gaan vanop haar paard, met een pessoa bit in en martegal aan en ik en kalife met de neckrope Haha!
als er moto's of vrachtwagens en zo afkwamen kwam zij mooi achter kalife gaan schuilen.
echt grappig, tuuurlijk neckrope is gevaarlijk, lach me kriek.
vind bit en die toestanden gevaarlijker.

toen ik met zippo op baan naar huis kwam met slechts een neusriem op zijn neus en weer zonder bit kwam ik enkele ruiters tegen.
hun paarden schrokken van honden die om de hoek te voorschijn kwamen en sprongen opzij,
gevolg, met de sporen in prikken, in de mond hangen en met de zweep erop slaan.
volgens mij lopen die paarden gewoon weg voor de ruites omdat ze weten als ze van iets schrikken dat ze slaag krijgen van de ruiter.
mijn paarden daar integen schrikken gewoon terplaatse zonder weg te lopen, en kijken direct om naar waar het gevaar kwam.
ik laat ze dan ook kijken en stel ze op hun gemak.
zo leren ze bij.

oortjes naar voren

Een bekende misconceptie is bijvoorbeeld de uitspraak: 'Hij vind het leuk want hij heeft de oortjes naar voren'. Gespitste oren zo als men 'oortjes naar voren' beter kan noemen is helemaal niet zo'n goed teken als lang werd aangenomen. Want paarden welke de oren strak naar voren hebben, als het ware weggericht van zijn ruiter zijn gefocust op alles behalve hun ruiter, ze kunnen dus elk moment schrikken en opzij schieten, paarden die altijd hun oren spits naar voren hebben zijn helemaal niet blij met hun werk, zij zijn met hun gedachten mijlen ver weg en gespitst op elk geluidje of beweging, gespannen als ze zijn.

Een ontspannen en happy paard heeft een bewegend oren spel, de oren gaan alle kanten op en richten zich veelal op hun ruiter. Bovendien zwieren de oren als het ware mee in de beweging van het paard.

Giftig

Een laatste zeker niet belangrijk argument om het gebruik van bitten niet langer te overwegen is het feit dat de metalen welke wij gebruiken en welke een gemiddeld paard dagelijks in de mond heeft moleculen afgeeft aan het speeksel die het paard dan weer afslikt. Op den duur wordt het paard zodoende stukje bij beetje vergiftigd. Dit fenomeen komt ook bij mensen voor die bepaalde vullingen in hun tanden hebben. Uiteraard is 'bitvergiftiging' nog niet wetenschappelijk aangetoond zo ver wij weten, doch het is niet ondenkbeeldig dat dit de weerstand van een paard (verder) zou kunnen verlagen.

Wanneer we paarden echt leren kennen en begrijpen bestaat er steeds meer reden om niet zo maar aan te nemen dat het feit dat zij iets ondergaan of verdragen zo maar betekend dat zij hiervan geen schade noch pijn ondervinden.

Pijn & Ontspanning

Een ander groot probleem binnen het rijden is dat zoals we hiervoor hebben kunnen zien, aangaande draagvlak van de lagen en het feit dat deze plek zeer rijkelijk voorzien is van zenuwen, aangenomen kan worden dat men een paard al heel snel en gemakkelijk doch onbewust pijn doet. Echter, iedere ruiter weet dat het van belang is dat zijn paard zich ontspant om een prettig rijdier te kunnen zijn, welke discipline je ook uitvoert. Is het dan niet de grootste contradictie om paarden te willen doen ontspannen ondanks een stuk metaal op hun gevoeligste plek? Of sterker nog, men wil juist met het bit ontspanning verkrijgen, terwijl de kans groot is dat het paard gespannen is vanwege het bit!

Pijn = vluchten

Een derde grote valkuil die het bit kan veroorzaken komt door het feit dat een paard een vluchtdier is. M.a.w. een paard vlucht voor pijn. Wanneer een paard wil vluchten doen we hem aldus pijn door hem met het bit tegen te houden. Het werkt vaker puur omdat het paard geconditioneerd is dat stoppen vaak het verminderen van pijn betekend omdat een goede ruiter direct de druk van het bit neemt waneer het paard vertraagd. Echter wanneer een paniekerige ruiter de druk opvoert bij een paniekerig paard is het foute boel. Het paard zal het dan juist op een lopen zetten. Het gebeurd maar al te vaak en eenieder kent het, paardenmens of niet. 'hij sloeg op hol', 'Hij liep door het bit heen' etc.

Veiliger voor mens èn paard is het om afspraken met elkaar te maken aangaande 'stoppen' die niet gebaseerd zijn op pijn of controle die er spiertechnisch gewoonweg niet kan zijn. Veiliger is het voor paard èn mens om als voorzorgsmaatregel een krachtig vluchtdier zo min mogelijk pijn en ongerief te bezorgen ten einde hem de nood tot vluchten te ontnemen...

afleiding

Het is zonder meer niet ondenkbaar dat het bit het paard juist afleidt van de ruiter op zijn rug. Het bit houd het paard continu bezig, indien we hierbij nog niet eens aannemen dat het paard pijn lijdt. Dat betekend dus dat hetgeen zijn ruiter doet wel eens op de tweede plaats zou komen.

Probeer je zelf eens van een taak te kwijten waarvan de aanwijzingen louter op aanrakingen en andere sensaties op je lichaam gebaseerd zijn terwijl je constant met iets in je mond moet rond lopen waardoor je je mond niet sluiten kan?

Slikken en ademhalen

Als laatste blijkt uit onderzoek dat niet enkel het slikken erg bemoeilijkt wordt door de druk van het bit op de tong, ook het ademhalen blijkt bemoeilijkt wanneer het paard door de druk van het bit in een onnatuurlijke houding loopt en al helemaal indien er daarnaast nog eens een aansnoerneusriem om het hoofd wordt geplaatst. Het is wetenschappelijk aangetoond dat niet goed kunnen ademhalen allerhande ernstige klachten op de lange duur kan veroorzaken. En dat terwijl, zeker als er sportieve prestaties van je verwacht wordt, goed kunnen ademhalen wel de eerste vereiste is!

Of te wel, waarom een paard niet jankt als je hem met een stok slaat.

Paarden zijn prooidieren, dat weet iedereen. Doch blijkbaar weten maar weinig mensen wat dit echt inhoud. En dat is heel jammer want door het wezen van een prooidier over het hoofd te zien gaat men eigenlijk volledig voorbij aan het wezen paard en hoe er eigenlijk mee om te gaan om zo min mogelijk problemen te voorkomen.

Zwakte tonen = de dood

Niet prooidieren zoals leeuwen, beren, mensen en honden welke in groepen leven tonen pijn en zwakte. Hun soortgenoten reageren daarop door ze te ondersteunen en even van hun taken te ontnemen. Zo kan de groepgenoot weer sterk worden. Er is immers toch weinig te vrezen en men verblijft doorgaans in holen of op vaste relatief veilige plekken.

Prooidieren daarentegen wonen in het openbaar, ze hebben geen vaste verblijfplaats nog schuil mogelijkheden. Schuilen beneemt hen immers de kans tot vluchten. Prooidieren worden constant beloerd door roofdieren, dat weten ze. Vandaar dat ze nooit veel of diep slapen. Vandaar dat hun kuddes een duidelijk rangorde en hiërarchie heeft. Vandaar dat ze zo gevoelig zijn op elk miniem teken van hun soortgenoten en vandaar dat ze zo razendsnel en explosief kunnen en moeten reageren.

Prooidieren worden constant beloerd door roofdieren... en waarom loeren roofdieren? Waarom pakken ze niet willekeurig de eerste de beste, de dichtstbijzijnde? Net als inbrekers hebben roofdieren het meeste succes indien ze hun 'prooi' of slachtoffers bestuderen. Roofdieren bestuderen een kudde aldus. Ze sporen naar zwakte.

Enig teken van zwakte in een van de prooidieren betekend een grotere kans op vangst van dat bewuste prooidier dan van een gezonde en fitte! Vandaar dus dat prooidieren vakkundig en instinctief elke vorm van pijn en zwakte verbergen. Dit is de kern van de overlevingsdrang van het prooidier en niet in de laatste plaats van het paard!

En vandaar dus dat paarden zo'n beetje alles wat we met hen doen wel okay lijken te vinden. Vandaar dus dat vele zaken die wij hen letterlijk en figuurlijk 'aan doen' hen niet lijken te deren noch pijn lijken te doen. De tekenen van pijn die geven ze wel, maar ze zijn zo subtiel dat je bedrijven moet zijn in de taal van het prooidier paard om ze op te vangen. En de andere kant van ze medaille, indien het paard duidelijk tekenen geeft van pijn en zwakte, bijvoorbeeld door kreupel te lopen dàn is het ook een serieus en zeer ernstig probleem (geworden). Vandaar ook dat medische problemen bij paarden moeilijker op te lossen lijken dan bijvoorbeeld bij honden. Honden laten echter direct blijken dat er iets mis is, paarden niet waardoor blessures e.d. als maar verergeren voordat het bemerkt wordt.

Vandaar dus ook dat een zaken als een bit voor een paard geen kwaad lijkt te kunnen.

Verzet

Aan de andere kant toont een prooidier het wel wanneer er acuut een 'aanval' plaats vind op de mogelijkheid zijn bewegingsapparaat zo efficiënt mogelijk te gebruiken. Logisch, want het prooidier paard moet ten alle tijden per direct in allerijl kunnen vertrekken. Het paard heeft een tweetal zaken nodig om ten alle tijden efficiënt als vluchter te kunnen reageren. Eerst en vooral een gezond en goed functionerend bewegingsapparaat, anderzijds zijn balans. Aldus, wanneer het paard zijn balans nadelig beïnvloed wordt zal hij direct koste wat kost trachten dit te herstellen. En wanneer er iets gebeurd wat schade te weeg kan brengen aan zijn bewegingsapparaat zal hij per direct trachten zich aan deze situatie te ontrekken.

Verzet bestaat dus in feite niet, er bestaat enkel informatie. Wanneer een paard zich verzet ben jij blij als ruiter. Immers, jij weet nu dat hetgeen je aan het doen/vragen was je paard schade gaat berokkenen. Je gaat dus nu iets anders proberen om te zien of dat beter werkt. Je kunt feilloos vertrouwen op het instinct van het paard in deze. Ideaal toch?

Een voorbeeld uit de praktijk: Je paard loopt met zijn hoofd erg hoog. Jij weet nu dat er ergens iets niet klopt anders zou hij dat niet doen. Vervolgens houd je contact met je teugels en ga je je concentreren op de achterbenen van je paard zodat deze meer onder gaan. Daarop kantelt je paard zijn bekken, gaat buik en rugspieren gebruiken, eveals zijn bovenhalsspier, zijn hoofd zakt in een comfortabele positie. Nu kan je paard je op een gezonde manier dragen, is zijn balans in orde en aldus zal hij vanzelfsprekend graag meewerken..

Forceren

'The way of the pray' kun je nu mee nemen in je overwegingen en training. Indien je 'the way of the prey' begrijpt zul je ook gaan inzien hoe gemakkelijk je een paard kan forceren. En langdurig forceren is erg ongezond, dat is algemeen bekend. Om forceren te voorkomen moet je zorgen dat je de zachte tekenen van het prooidier kan opvangen. Daarbij is het van belang dat je zo min mogelijk 'dwangmiddelen' gebruikt die het voor een ruiter bijna onmogelijk maakt niet te forceren. Het is alsof iemand die heel zacht fluistert probeer te verstaan met oordoppen in en keiharde muziek aan.

Een voorbeeld uit de praktijk: Je paard loopt met zijn hoofd erg hoog. Jij wil dat hij met zijn hoofd in de krul loopt. Daarom ga je het bit zachtjes 'zagen', het paard doet zijn hoofd omlaag. Ondertussen heeft hij echter een valse knik in zijn hele bovenlijn, hij heeft immers zijn bekken niet gekanteld en gebruikt zijn rugspieren niet. Hij verliest zijn balans door zwaar op de voorhand te lopen en pleegt roofbouw op zijn bewegingsapparaat dat nu razend snel verslijt. Zijn lichaam is in een mega staat van paraatheid, vol adrenaline. Wat als er nu een roofdier komt? Hij mag zijn pijn niet tonen, nu zeker niet! Maar moet wel zijn lichaam bevrijden en zijn balans herstellen. Hij hoort een klein geluidje en schrikt zich helemaal kapot! Zijn ruiter ligt er naast en hij is bevrijd, zijn balans hersteld en zijn lichaam kan ook herstellen. Dat was eigenlijk wel een goede oplossing denkt het paard. De ruiter denkt; volgende keer maar een slofteugel...

Misschien, of hopelijk stel je jezelf nu deze vraag

En ik zal ook deze vraag beantwoorden. En het antwoord is tegelijkertijd even kort en simpel als dat het ingewikkeld en lang is: Traditie.

Traditie is in de paardensport blijkbaar belangrijker dan in welke andere sport ook. Tradities echter bestaan vaak uit noodzaken die vele eeuwen later niet meer aan de orde zijn. Een goed voorbeeld daarvan is het volgende: Waarom stappen we allemaal altijd links op? Dit stamt uit militaire tradities en noodzaak om het zwaard of de degen altijd links te hebben hangen. Ze hebben we ons rechterbeen vrij om op te stappen. Maar wie heeft er heden ten dage nog een zwaard aan zijn middel bengelen als hij gaat paardrijden? Is het dan logisch om altijd links op te stappen? Nee! Want altijd links opstappen is in feite ongezond voor je zelf, voor je paard en slecht voor je zadel en de reden waarom na jaren je stijgbeugelriemen op 'magische' wijze niet meer gelijk te krijgen zijn.

Een ander voorbeeld van een traditioneel gebruik is het bit. Ja, ten tijde van oorlog kan men zich niet enkel verlaten op een goede zit en techniek, in het heetst van de strijd is een bit soms noodzaak, ook al heeft men het tijdens de trainingen niet nodig, wordt zelfs afgeraden het te gebruiken daar men zijn balans in het lichaam dient te bewaren.

Maar we vechten geen oorlogen meer en we zijn niet allemaal zo bekwaam dat we het bit enkel gebruiken of aanraken bij noodzaak of voor de afwerking. Toch is het gebruik van een bit traditie, een militaire traditie.

We zijn het gewoon, we weten niet beter, het is gemakkelijk, we zijn bang zonder, we wijken voor de druk uit de omgeving of we hebben er gewoon nooit over nagedacht net zoals bijvoorbeeld over het dragen van schoenen en kleding. Dat hoort zo, we doen het zo.

Traditie echter kan stoelen op een noodzaak die verdwenen is. Nieuwe inzichten en nieuwe manieren van gebruik kunnen ervoor zorgen dat het in stand houden van bepaalde tradities contra productief wordt.

Indien u geen oorlogen te paard vecht, indien u geen meester bent in de rijkunst zoals Nuno di Oliveira, indien u keer op keer tegen allerhande problemen aan loopt met uw paard... vraagt u zich dan gewoonweg eens af:

Is het verstandig om met een bit te rijden?

Vraag en antwoord

De volgende opmerkingen en vragen komen keer op keer aan bod, vandaar dat ik ze bij voorbaat al even wil behandelen;

Stelling: Alle Oude Meesters reden met een bit. Het is een belediging aan hen om dat niet te doen en arrogant om te veronderstellen dat je het beter weet dan hen.

Antwoord: Het mooie is dat veel Meesters bewezen hebben dezelfde graag van perfectie ook te kunnen behalen zonder bit. Daarnaast leest men in geen enkel bit dat men het bit uitvoerig moet gebruiken, sterker nog, elk boek is er op geënt aan te geven dat men van het bit moet afblijven. Met uitzondering van een Meester, die notabene op latere leeftijd heeft gezegd spijt te hebben van het gebruik van deze methode.

Voordelen van Bitloos zegt u? Wat zijn die dan?

Het paard is niet meer (zo) afgeleid door een ding in zijn mond c.q. pijn en/of ongemak

- Uw paard heeft geen volle mond, is dus niet aan het eten, kan dus gemakkelijk werken voor zijn gevoel

- Uw paard is veel meer ontspannen (minder adrenaline... of geen) waardoor het rijden veiliger is en de hulpen van uw kant ook veel meer doorgang vinden

- Vanwege het ontbreken van het bit maakt u niet zo veel kans uw paard te forceren. Met andere woorden, u kunt zich eens een fout permitteren zonder dat u het vertrouwen van uw paard schaad of wellicht op den duur zijn gezondheid.

- U kunt zuiverder en opener communiceren en dat geldt in beide richtingen. Nu kan uw paard u vertellen of het goed of fout is voor zijn lichaam. Nu kunt u gemakkelijker anticiperen, immers uw paard is niet afgeleid en meer ontspannen en aldus beter in staat om uw vraag te beantwoorden.

- En wanneer nu de broodnodige en verlossende verzameling komt (en dat zou wel eens sneller kunnen zijn dan u ooit gedacht had), dan is deze verzameling ook echt, want hij komt vanuit achter, hij komt omdat u en uw paard de basis correct hebben uitgevoerd.

thnx equihof

www.bitloos.be

voordat iemand nog een reactie wil geven, lees deze info aandachtig aub.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 11:31

muiske07 schreef:
ik vind het zielig dat mensen blijven kankeren over een bit,
een bit is overbodige luxe,
heb al mogen rijden met haar paardje en hij reageert op elk ding dat je doet.
het is niet omdat jullie mensen je paarden moeilijk kunnen houden op baan dat dit bij ons ook het geval is.
ik kan me best voorstellen hoe meer tralala je aan je paard gaat hangen hoe moeilijker ze worden.
ik zie het hier dikwijls, ze komen ook maar weinig buiten op baan.
vind het zo zielig.
deze zomer een meisje moeten begeleiden van de manege naar een jumping, ze moest tevoet gaan vanop haar paard, met een pessoa bit in en martegal aan en ik en kalife met de neckrope Haha!
als er moto's of vrachtwagens en zo afkwamen kwam zij mooi achter kalife gaan schuilen.
echt grappig, tuuurlijk neckrope is gevaarlijk, lach me kriek.
vind bit en die toestanden gevaarlijker.

toen ik met zippo op baan naar huis kwam met slechts een neusriem op zijn neus en weer zonder bit kwam ik enkele ruiters tegen.
hun paarden schrokken van honden die om de hoek te voorschijn kwamen en sprongen opzij,
gevolg, met de sporen in prikken, in de mond hangen en met de zweep erop slaan.
volgens mij lopen die paarden gewoon weg voor de ruiten omdat ze weten als ze van iets schrikken dat ze slaag krijgen van de ruiter.
mijn paarden daar integen schrikken gewoon terplaatse zonder weg te lopen, en kijken direct om naar waar het gevaar kwam.
ik laat ze dan ook kijken en stel ze op hun gemak.
zo leren ze bij.

Tja, ik vindt jou reactie nogal overtrokken, alsof je het zelf allemaal perfect weet... k denk dat mensen zelf moeten weten of ze met of zonder bit willen rijden. Mijn paardje ga ik met bit rijden, waarom? Omdat ik dressuurwedstrijden wil gaan rijden en bitloos mag er niet worden gestart. Waarom zou dat nou zijn?

Mijn bijrijdpaardje blijft ook gewoon staan als hij schrikt en ik gebruik geen sporen buiten (ook niet in de bak) maar ik ben er niet op tegen dat iemand een zweepje meeneemt naar buiten, sommige paarden hebben enige correctie nodig op een andere manier die jou zou doen waarschijnlijk...

bispax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-07 11:32

ieder zijn eigen mening ...als ik jou was zou ik het ook nooit proberen Binckydenice ...want als in je hoofd steeds zegt ik kan het niet ik kan het niet ..dan zal het ook nooit lukken ...egaal wat het nu is ..

tja wat is wijsheid ...ik heb inderdaad heel veel vertrouwen in m`n paardje vanaf dag 1 ...en ik denk dat dit een bedank tuiging is van een paard tegenover jou ...

maar voor alle paardenliefhebbers die niet alles willen lezen ...doe dit niet zo maar effe ...wel effe bij stil staan dat ik dit meer dan 3 jaar mee bezig ben om dit te bereiken

maar goed net wat je zei ...wat is wijsheid ...