Tor & Black @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

merrieveulen

Re: Tor & Black @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 14:57

__PSM__ schreef:
Ik ben inderdaad ongeveer 180, dus wel lang... En nou jah op zich wel fors gebouwd, maar niet echt dik ofzo... Ik heb nog nooit iemand horen zeggen dat ik te zwaar ben voor mijn paard, daar vraag ik het ook niet om, maar eigenlijk is het meer zo van, als je dus rond de 90 kilo weegt, dan ben je dus eigenlij kvoor ieder paard te zwaar, mogen deze mensen dan niet paardrijden... is wel erg offtopic, maar dat zat ik zo ineens te denken

lastig. ik ken ook 'grote' mensen, die erg lang zijn maar niet piepdun, gewoon normaal postuur, maar gewoon groot zeg maar. die rijden ook gewoon, ook op paarden die kleiner zijn dan de jouwe, en dat ziet er prima uit, bovendien worden die paarden regelmatig gecontroleerd door een osteopaat.
het hangt natuurlijk van meerdere factoren af, wat het lastig te beoordelen maakt in jouw geval.
als ik zo naar de foto's in je profiel kijk, zeg ik: kan nog makkelijk, ziet er netjes uit ook.

verder ben ik het eens met ninx.

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 20:43

Ninx schreef:
Ik denk dat een mannelijke ruiter ook al gauw op dat gewicht zit. Dus ik denk niet dat het zo zwart/ wit ligt.
Het is idd wel interessant om het exact te weten.
Maar in het geval van de TS kun je er echt niet omheen dat het schadelijk is voor de pony.

Volgens de tabel kunnen sportpaarden net veel minder dragen dan een pony.

commentaar@andere posts: Heb d'r gemeten en ze is op +- het hoogste punt van d'r onzichtbare schoft 1m26-1m27. Aan het pad hangen de stijgbeugelstoten ook bijna vanonder waarschijnlijk om de druk niet te concentreren op 2 wervels, maar op het grootste deel van het pad (ben ik niet zeker van, maar ik neem aan dat dat de reden ervan is)
Ik zeg ook niet dat het westernpad het zadel vervangt, alleen voor minstens 3/4 relativeert.
Ik zou overigens niet weten bij welk ras ik dan beter moet gaan kijken als het niet bij ijslander is. Welsh staat er niet tussen en de andere rassen zijn meteen een stuk groter en zwaarder.

Ik had er eigenlijk nog niet aan gedacht dat een veulen ook veel van d'r rug vraagt omdat de eigenaar zei dat ik d'r best tot een week voor de bevalling (licht) mocht blijven rijden. Dat in rekening genomen ga ik ook stoppen met rijden als ze echt begint te dikken.

Ze staat niet op een manege/stal maar bij de eigenaar thuis (samen met 4 anders pony's/paarden).

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 21:17

Lord_Ik schreef:
Ninx schreef:
Ik denk dat een mannelijke ruiter ook al gauw op dat gewicht zit. Dus ik denk niet dat het zo zwart/ wit ligt.
Het is idd wel interessant om het exact te weten.
Maar in het geval van de TS kun je er echt niet omheen dat het schadelijk is voor de pony.

Volgens de tabel kunnen sportpaarden net veel minder dragen dan een pony.

commentaar@andere posts: Heb d'r gemeten en ze is op +- het hoogste punt van d'r onzichtbare schoft 1m26-1m27. Aan het pad hangen de stijgbeugelstoten ook bijna vanonder waarschijnlijk om de druk niet te concentreren op 2 wervels, maar op het grootste deel van het pad (ben ik niet zeker van, maar ik neem aan dat dat de reden ervan is)
Ik zeg ook niet dat het westernpad het zadel vervangt, alleen voor minstens 3/4 relativeert.
Ik zou overigens niet weten bij welk ras ik dan beter moet gaan kijken als het niet bij ijslander is. Welsh staat er niet tussen en de andere rassen zijn meteen een stuk groter en zwaarder.

Ik had er eigenlijk nog niet aan gedacht dat een veulen ook veel van d'r rug vraagt omdat de eigenaar zei dat ik d'r best tot een week voor de bevalling (licht) mocht blijven rijden. Dat in rekening genomen ga ik ook stoppen met rijden als ze echt begint te dikken.

Ze staat niet op een manege/stal maar bij de eigenaar thuis (samen met 4 anders pony's/paarden).

*schreeuwt het bijna uit*

zelfs producenten van GOEDE BBP's geven aan dat ze NIET met beugels gebruikt dienen te worden. de goedkope namaakproducten zijn degenen die én het verstand van paarden missen, én beugels bij de pad doen.

geen enkele westernpad 'relativeert' de drukverdeling van een boom, zelfs niet voor een kwart. hoe vaak moet ik dat nou nog uitleggen? waar baseer jij op dat de pad waarover jij het hebt 'de drukverdeling voor 3/4 relativeert?

je hoeft niet bij een ras te kijken, je moet naar jouw pony kijken. je schaart haar onder de ijslanders omdat ze ongeveer even groot is ofzo? iedereen snapt toch dat deze pony beslist niet met een ijslander te vergelijken is.

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 21:22

merrieveulen schreef:
geen enkele westernpad 'relativeert' de drukverdeling van een boom, zelfs niet voor een kwart. hoe vaak moet ik dat nou nog uitleggen? waar baseer jij op dat de pad waarover jij het hebt 'de drukverdeling voor 3/4 relativeert?

Er staat een hele uitleg over de drukverdelende eigenschappen van de westernpads van Equitex, dat het de drukverdeling voor 3/4 relativeert leid ik er zelf uit af en staat d'r niet letterlijk in.

je hoeft niet bij een ras te kijken, je moet naar jouw pony kijken. je schaart haar onder de ijslanders omdat ze ongeveer even groot is ofzo? iedereen snapt toch dat deze pony beslist niet met een ijslander te vergelijken is.

Ze is evengoed niet met een Andalusiër, Fjord, Arabier of sportpaard te vergelijken. En volgens de losse uitleg die onder de tabel staat staat ze er goed voor op vlak van gewicht drager. Niet te fijn gebouwd, normale rechthoeksvorm, korte en stevige pijpbeenderen... Op dat vlak staat Tor er heel wat minder goed voor, vrij fijn gebouwd, hoge vierkantsvorm, lange fijne pijpbeenderen, x-benen...

Whitepanther

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 22:21

Die wetenschappelijke onderzoeken variëren ook afhankelijk van de bouw van de pony en de leeftijd.

Dit zeg jij eerder in een reactie, en nu zie ik weer staan dat je vind dat ze niet fijn gebouwd is..... sorry hoor maar kan dit niet bepaald een sterk/fors gebouwde pony noemen.

Ik begrijp werkelijk niet hoe je nog kan rijden op het diertje.

En overigens is het best mogelijk voor een pony zonder schoft een zadel te vinden. En dit geld niet alleen voor shetlanders. Mijn pony is 1,35 en die heeft ook amper een schoft! Heb nu al 3 zadels gehad die gewoon pasten, mn eerste zadel (vzh) heb ik uiteindelijk moeten vervangen gezien ik hem daarmee in gereden heb en hij door bespiering die later ontwikkeld is niet meer goed paste.

Ik heb 4 weken terug nog een springzadel gekocht en dat ligt super, had bijna een wintec moeten kopen omdat hij gewoon praktisch geen schoft heeft. Gelukkig kon ik een andere vinden. (Der is niks mis met wintec hoor maar vind leer gewoon mooier).

Maar ga nou gewoon met die pony andere leuke dingen doen. Mijn nieuwe bijrijdster verzorgt al heel lang een shet daar heeft ze nooit op kunnen rijden simpel weg omdat ze te lang is. Waarom wil jij dit niet onder ogen zien?? Weet niet hoe oud je bent maar mijn bijrijdster is 14 en was 13 toen ze die shet ging verzorgen, en zelfs een kind van 13 kan dus bedenken dat ze te groot is voor een pony waarom jij dan niet??

jefreyginny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 22:51

als je een paard of pony koopt weet je dat je ook les moet betalen. zal het anders zeggen. ik koop een paard maar heb geen geld voor stalling.
1. zou ik geen pony paard kopen
2.iedereen heeft les nodig
3. waarom rijden als je weet dat je 1. te groot ben 2. zadel niet goed is.
4. je een zadel moet kopen.
5. dat het zadel wel nagekeken moet worden,meestal 1 keer in de twee jaar, beter is het om het elk jaar te doen, want je auto keur je ook elk jaar.
6. als je het niet kan betalen, beter idee om iemand te zoeken die de kosten en je pony wil delen met je. antwoord misschien? hoe kan je nu nog steeds denken dat je juist bezig ben? ben bang dat deze topic ook een slotje op komt, jammer dat er nog steeds mensen zijn die eigenwijs blijven en niet luisteren.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 06:53

Op mijn antwoord wordt weer niet gereageert. Dromen Ik ga hem ook niet nog een keer herhalen voor je, zie vorige pagina. Knipoog

linda_walter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 07:10

ik vindt het niet normaal dat je op die pony rijd je bent gewoon te zwaar voor die zwarte pony 60 kg is niet veel voor een groter paard maar voor die pony wel stop alsjeblieft met rijden

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 10:23

Misschien moeten we onze strijd maar staken.
Het meisje lijkt blind voor onze argumenten. Ze wil koste wat kost op dat dier blijven rijden, ook al rijdt ze het dier stuk.
Goede argumenten ziet ze voor het gemak over het hoofd, of vecht alles aan met zelfverzonnen feiten.... om maar door te kunnen blijven gaan.
Ik wil best een goed gesprek aangaan, met de beste bedoelingen. Op dit forum staat wat mij betreft het belang van het paard voorop. Wanneer je (@TS) dat niet kunt garanderen, kun je maar beter geen foto's meer plaatsen.
Dit is voor ons, paardenliefhebbers, te pijnlijk om te zien....

TaanStippel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 11:29

Lord_Ik schreef:
Ik snap het punt ook wel waarom een boomloos zadel de druk niet verdeeld, maar dat zou het westernpad eronder voor het grootste deel op moeten vangen. Het zal in elk geval beter zijn dan dit zadel.

Wat jij liet zien wat je wilde aanschaffen is geen boomloos zadel.

Ik vind je ook iets te groot en te zwaar voor de pony, niet ieder pony/paard hoeft bereden te worden.

Moet jij je ff voorstellen dat je in de kleine leren schoenen rondloopt en een zak stenen moet meezeulen, denk niet dat je dat fijn zou vinden.

n_samba

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 12:57

Mooi ziet ehet eruit !

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 13:08

Zoals ook te lezen is in [HAW] Welkom op Horses at Work - gewijzigd 5 juni 2006

Citaat:
Aanvulling
We zien regelmatig foto's geplaatst worden met als bijschrift: let niet op dit of dat, dat heb ik niet / was ik vergeten / had ik niet bij me / doe ik anders nooit maar....Dit levert iedere keer weer een stortvloed aan commentaar op, met ruzies en een hoop werk voor het modteam tot gevolg.
Plaats daarom alsjeblieft alleen foto's van je paard aan het werk als alles qua zadel, hoofdstel ed in orde was. Plaats dus geen foto's van zonder chabrak rijden omdat je je chabrak was vergeten, met een geleende te kleine neusriem die daarom te strak of the hoog zit, of van met een te groot halster en één halstertouw rijden omdat je hoofdstel niet past. Wacht dan liever met foto's maken en plaatsen tot je een volgend keer wel je chabrak of hoofdstel bij je hebt.

Bokt is een discussieforum. Als je van te voren al aangeeft geen commentaar te willen over je cap of gebrek daaraan, de ligging van je zadel, je houding, of wat dan ook, geef je daarmee aan dat je de discussie niet aan wilt gaan. Dat is niet de bedoeling, daarom worden topics met zulke zinsnedes gesloten.

Het gaat al 8 pagina's over hetzelfde, en ik vermoed niet dat dit topic nog verder ergens toe leid. Daarom een slotje.