Klopt dit plaatje?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Goofy44

Re: Klopt dit plaatje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 18:14

Je kan elke CD of DVD inlezen in de pc en met een programma afspelen zodat je een tijdbalk in beeld hebt, op halve of nog langzamere snelheid de boel afspelen en je ziet exact wat er gebeurt. Alle DVD's die te koop zijn, zijn bedoeld voor weergave op een TV scherm, je kan dus heel gedetailleerd kijken en je kan als je daar belangstelling voor hebt en echt wilt weten wat er nu wel of niet gebeurt met het paardenlijf tijdens een proefje de boel heel goed bekijken en beoordelen.

De streaming van video op internet (net als Nuno) is in veel gevallen onnauwkeurig, het beeld is vaak niet duidelijk en je kan daar niet of moeilijk conclusies aan verbinden.....

Je zou er zelf aan kunnen denken om op die manier dus de techniek te laten jureren. Je stelt van te voren vast wat goed en fout is en met de pc worden de punten toegekend, uitgerekend en weergegeven. Pling

Ik denk niet dat veel mensen op deze mogelijkheden zitten te wachten. Het haalt heel wat discussie weg maar het maakt alles in één keer echt bikkelhard duidelijk.
Laatst bijgewerkt door Goofy44 op 18-12-07 18:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 18:17

Ik vind het er inderdaad niet netjes uitzien.
Maar kan ook gewoon moment opname zijn,
Ruiter zit in de stoel-zit (hoe wij dat hier dan noemen Tong uitsteken ) en paard drukt rug inderdaad weg.
Maarja, de laatste tijd kom ik steeds meer foute dingen tegen. Knipoog

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 18:19

In een topic over Anky werd er ook gesproken over de piaffe. Toen zei ik dus dat je paarden bijna nooit meer zo ziet zakken door de achterhand. Krijg ik de opmerking: maar dat kunnen de paarden van tegenwoordig ook niet meer.

Dan denk ik: ok, er waren paarden (en nog steeds een deel) die het wel kunnen, maar we zijn al jaren bezig met het fokken van NOG betere dressuurpaarden, maar die kunnen de piaffe niet meer naar behoren uitvoeren? Is dat niet de omgekeerde wereld: Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 20:26

Het heeft ook wel iets te maken met het fokken, hoor. Het is geen totale onzin. Er is Engels Volbloed ingefokt om onze paarden meer ´bloed´ te geven en lanngelijnder en groter te fokken.
Dat is op zich prima gelukt, alleen het Engels Volbloed is een race-paard, geen dressuurpaard. Het lendenmechanisme - dat deel waardoor een paard echt gaat ´zitten´ is weg.
Het klopt dus wel dat de paarden nu minder kunnen gaan zitten.

Salinero is Duits gefokt en heeft geen Engels Volbloed in de pedigree. Die zou er dus geen last van moeten hebben, en met het ongelooflijke talent wat dat paard heeft, zou hij makkelijk een correcte piaffe moeten kunnen uitvoeren.

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 22:55

De "top" is echt niet te beschrijven in 1 foto Lachen Absoluut niet, er is geen perfect plaatje. Wel is de een beter dan de ander. Die weggedrukte rug ben ik het mee eens, in dit geval. Dat is een opmerking voor het paard. De ruiter steekt de onderbenen te ver naar voren naar mijn mening. Oftewel, nee, dit plaatje is niet perfect, en een perfect plaatje bestaat niet, er kan altijd wel iets beter Lachen

Vido

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 23:42

Je kan je in deze discussie wel afvragen of het inderdaad zo is dat perfectie niet bestaat. Misschien is ons jury-systeem zo ingericht, dat perfectie niet te bereiken valt.
In de turnsport bijvoorbeeld wordt regelmatig het cijfer 10 toegekend aan oefeningen op bijvoorbeeld olympische spelen, terwijl dressuurruiters een enkele uitzonderlijke keer dit cijfer voor een onderdeeltje van een proef zien verschijnen. Zijn wij zulke knoeiers dat wij dat niet bereiken in onze sport?

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 16:20

Of wij knoeiers zijn, mischien wel en mischien niet,.
Het probleem is dat er twee groepen dressuurders zijn. Een groep vind de huidige dressuur prachtig en daarmee doel ik op idd die die niet meer verzamelen kunnen die gaan dus voor de show.
En je hebt een groep die klassiek ausgebildet zijn en de klassieke dressuur volgen met als leidraad het skala der ausbildung zij gaan voor correct gereden paarden.

Nu is een steekdraf best mooi, als je gewoon niet verder wilt kijken.Maar kijk je naukeuriger zie je dat de mate van strekking van de voorbenen niet in overeenstemming is met het onderbrengen van de achterbenen. Dat zon paard bijvoorbeeld de rug niet welft maar wegdrukt. Dat zon paard de nek niet als hoogste punt heeft, dat zon paard een onderhals heeft, dat zon paard niet verzameld in de verzamelde draf maar de benen gewoon een hoger optrekt.
Wil je naukeurig kijken of wil je het niet.

En de vraag is hoe de jury kijkt, nauwkeurig of showgericht.
De een rijd graag voor de punten die de jury geeft en de ander voor zijn eigen gevoel.
Ach het is gewoon welk plaatje jij ideaal vind, en dat levert dan weer discussies op.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 11:13

Citaat:
Het heeft ook wel iets te maken met het fokken, hoor. Het is geen totale onzin. Er is Engels Volbloed ingefokt om onze paarden meer ´bloed´ te geven en lanngelijnder en groter te fokken.
Dat is op zich prima gelukt, alleen het Engels Volbloed is een race-paard, geen dressuurpaard. Het lendenmechanisme - dat deel waardoor een paard echt gaat ´zitten´ is weg.
Het klopt dus wel dat de paarden nu minder kunnen gaan zitten.

De ligging van het kruis van het paard en de onderlinge verhoudingen van de anatomie in de achterhand bepalen of een paard meer geschikt is voor de ene tak van sport dan de andere. Er spelen ook andere factoren mee, die zaken die in het nadeel van een paard werken, volledig of voor een groot deel kunnen compenseren.

Het feit of een paard vierkant of rechthoekig is heeft geometrisch impact op de mate van het kunnen verzamelen van een paard. Een rechthoekig model kan gewoon het bekken kantelen, gaan zitten en vanuit het achterbeen de massa dragen en de romp met hoofd en hals met de fraaie boog in de hals dragen. De klus om dit voor het paard mogelijk te maken, duurt langer als je het op de juiste manier wilt doen. Om andere redenen kiest men in de sport juist graag voor een rechthoekig model, maar dat heeft ook een keerzijde. Het mes snijdt aan twee kanten. We hebben haast tegenwoordig, we willen snel weten of een paard wel of niet voldoet omdat je anders tijd, geld en trainingsarbeid investeert in een paard dat het niet kan......

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 13:23

jasmijn78 schreef:
jirina schreef:
Om te kunnen vergelijken 'oud ' versus ' nieuw' - plaats ik hier deze oude filmpje van maestro Nuno Oliveira (overleden 1989).

Om aan te duiden dat goed en slecht niet altijd zwart wit is; klik eens een van de andere filmpjes van hem aan op Youtube met bijvoorbeeld de schimmel; een stuk minder indrukwekkend... De schimmel maar duidelijk een gespannen indruk, stapt gespannen en in telgang. Maakt hem dat minder indrukwekkend? Volgens mij niet... Het toont alleen maar aan dat een topruiter niet altijd perfecte plaatjes laat zien.

Of ontleed het filmpje met het zwarte paard eens in stills... Wedden dat je een imperfect plaatje aantreft? Ook die zie je af en toe met de oren in de nek, met het hoofd schudden of met de staart zwiepen... Muggenzifterij m.i. als je zo iemand ziet rijden. Maar als we over plaatjes zeuren, moeten we dat natuurlijk wel consequent doen Knipoog

ik wilde even zeggen dat nuno hier een schimmel corrigeert die van iemand anders is.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 14:18

liberty22 schreef:
ik wilde even zeggen dat nuno hier een schimmel corrigeert die van iemand anders is.

Dat maakt toch niet uit? Achtergronden worden toch ook niet meegenomen in de meningen/beweringen als het om top(sport)ruiters gaat? Het gaat er mij om dat het niet reeel is te verwachten dat goede ruiters ten alle tijde perfecte plaatjes laten zien.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 22:17

ja ben het ook wel met je eens maar hij is een van mijn voorbeelden moest hem natuurlijk even in bescherming nemen Lachen

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 10:19

jasmijn78 schreef:
liberty22 schreef:

Dat maakt toch niet uit? Achtergronden worden toch ook niet meegenomen in de meningen/beweringen als het om top(sport)ruiters gaat? Het gaat er mij om dat het niet reeel is te verwachten dat goede ruiters ten alle tijde perfecte plaatjes laten zien.

Ten alle tijde niet, maar te pas en te onpas. En dat is waar het merendeel zich aan stoort. Het is helemaal niet erg als er NIET ten alle tijden even perfect wordt gereden, maar het is tegenwoordig meer regel dan uitzondering. Ik heb me al gedistantieerd van de hedendaagse dressuur en sport. Het is ziek en het zal niet lang duren voordat de dressuurwereld weer beter wordt en terug gaat naar de basis.

Ik hoop dat de oogkleppen vandaag nog afgaan. Dat is altijd nog beter dan morgen.

Ik kan het zeker niet nadoen en heb ook zeker die ambitie niet. De vraag doe het zelf dan maar na vindt ik de slechts onderbouwde tegenpunt evenals het niet reeel vinden dat het altijd maar perfect gaat, Juist van deze ruiters mag je verwachten dat het uiterst zeldzaam is om zulke plaatjes tegen te komen.

Dus kom met wat beter onderbouwde punten. Voor mij hoef je het echt niet te doen. Ik deel ''slechts'' mijn menning. Ik heb geen intteresse in wederom een discussie over dit onderwerp

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 10:21

Tsja ik ben ook meer van de klassieke stempel. Mijn instructrice was duitse en zij vond het ook altijd oneerlijk als Anky won bij een wereldbeker of iets. Ik vond dat ze niet zo moest opscheppen over die duitse amazones. Nu weet ik beter. De basis is daar gewoon zo anders! Je krijgt als eerste lessen altijd eerst zitles en altijd eerst privéles! Daarbij word je gewoon geleerd wat de uitgangspunten zijn van de dressuur, en niet van wat je moet doen maar waarom!

Ik houd van dat klassieke. Die opgerichte hals is daar ook goed, die hoort. Maar wel vanuit verzameling, vanuit bespiering, en niet vanuit onbalans en een houding.

Das gymnasium des pferdes staat hier in de kast en dat vind ik echt een basis! Dat filmpje is ook tof zeg.

Jennylicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 11:04

Irma_Maandag schreef:
Inderdaad: die eerste foto..... Bloos Lekker afgestoken benen van de ruiter ook!

Daarnaast zijn op beide foto's de passen van de voorhand aanzienlijk groter dan de passen die de achterhand maken. Oogt hierdoor inderdaad als onvoldoende achterhand (en rug?) gebruik. In feite moet achter even grote passen maken als voor.

Eens been is nog verder naar voren dan dat ik hem doe:P.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 18:23

WinBinChes schreef:
Het is helemaal niet erg als er NIET ten alle tijden even perfect wordt gereden, maar het is tegenwoordig meer regel dan uitzondering. Ik heb me al gedistantieerd van de hedendaagse dressuur en sport. Het is ziek en het zal niet lang duren voordat de dressuurwereld weer beter wordt en terug gaat naar de basis.

Ik weet niet wie hier de hoefslag heeft? In de kerstpecial staat een heel artikel over John Swaab (oud GP ruiter, nu 80 jaar) en Chantal van Lanen (juniorenruiter, 19 jaar) Een heel interessant stuk over paardensport en dressuur van vroeger en nu. Waar het op neer kwam: vroeger was er minder competitie (er waren maar enkele GP ruiters) en nu ligt het niveau van de sport veel hoger en is de kwaliteit van de paarden beter. Daarentegen staat dat nu weer veel jonge paarden kapot gereden worden (o.a. in pavo cup) en dat veel ruiters basisbeginselen overslaan.

Opmerkelijk was dat John Swaab het jammer vond dat veel ruiters geen opleiding naast de paarden volgden (en dus ook in het bedrijfsleven zouden werken) Volgens hem zou je dan als ruiter veel beter kunnen relativeren en kritisch naar jezelf kunnen kijken. Al met al een heel goed artikel dat aangaf dat het niet allemaal zwart-wit is. Vroeger was niet alles beter, en anno 2007 bestaan weer hele andere valkuilen.

Bijvoorbeeld de betere kwaliteit van de paarden. Veel paarden lopen uit zichzelf al heel goed. Dan lijkt het heel wat als er een ruiter op zit, maar deze heeft geen controle over de houding. Ook opmerkelijk was dat een ruiter van de oude stempel al John Swaab pro LDR/dieprijden is. Zijn argument wat dat juist de paarden van nu die uitzichzelf al in de houding lopen, dat je het lef moet hebben die in een andere/diepere houding te rijden en hem daarna op initiatief van de ruiter weer in de 'juiste' houding rijdt zodat je controle krijgt.

Al met al: een erg interessant (en lang!) artikel, een aanrader voor iedereen die dergelijke topics als deze volgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 18:48

Ik heb de Hoefslag niet, maar dit is wel een reden om hem aan te schaffen... ik ben erg benieuwd naar het artikel.

Mijnnerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 19:02

celano schreef:
Die eerste foto is afschuwelijk. De takt is volledig agwezig. Linksachter is al opgetild twerwijl rechtsvoor nog op de grond staat.

Ja Verdrietig

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 19:27

jasmijn78 schreef:
WinBinChes schreef:
Het is helemaal niet erg als er NIET ten alle tijden even perfect wordt gereden, maar het is tegenwoordig meer regel dan uitzondering. Ik heb me al gedistantieerd van de hedendaagse dressuur en sport. Het is ziek en het zal niet lang duren voordat de dressuurwereld weer beter wordt en terug gaat naar de basis.

Ik weet niet wie hier de hoefslag heeft? In de kerstpecial staat een heel artikel over John Swaab (oud GP ruiter, nu 80 jaar) en Chantal van Lanen (juniorenruiter, 19 jaar) Een heel interessant stuk over paardensport en dressuur van vroeger en nu. Waar het op neer kwam: vroeger was er minder competitie (er waren maar enkele GP ruiters) en nu ligt het niveau van de sport veel hoger en is de kwaliteit van de paarden beter. Daarentegen staat dat nu weer veel jonge paarden kapot gereden worden (o.a. in pavo cup) en dat veel ruiters basisbeginselen overslaan.

Opmerkelijk was dat John Swaab het jammer vond dat veel ruiters geen opleiding naast de paarden volgden (en dus ook in het bedrijfsleven zouden werken) Volgens hem zou je dan als ruiter veel beter kunnen relativeren en kritisch naar jezelf kunnen kijken. Al met al een heel goed artikel dat aangaf dat het niet allemaal zwart-wit is. Vroeger was niet alles beter, en anno 2007 bestaan weer hele andere valkuilen.

Bijvoorbeeld de betere kwaliteit van de paarden. Veel paarden lopen uit zichzelf al heel goed. Dan lijkt het heel wat als er een ruiter op zit, maar deze heeft geen controle over de houding. Ook opmerkelijk was dat een ruiter van de oude stempel al John Swaab pro LDR/dieprijden is. Zijn argument wat dat juist de paarden van nu die uitzichzelf al in de houding lopen, dat je het lef moet hebben die in een andere/diepere houding te rijden en hem daarna op initiatief van de ruiter weer in de 'juiste' houding rijdt zodat je controle krijgt.

Al met al: een erg interessant (en lang!) artikel, een aanrader voor iedereen die dergelijke topics als deze volgt.

ik heb dat hele artikel gelezen en was het er erg mee eens. Maar dat neemt niet weg dat deze plaatjes niet correct zijn.

Ik snap alleen niet wat dat met dit topic te maken heeft?

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 19:29

Daarbij komt dat John Swaab ook duidelijk in het artikel zegt dat het goed is om zo'n paard uit zijn natuurlijke houding te houden, maar ik heb er niet uit opgemaakt dat dát nu perse Pro LDR is. Wel dat het niet perse fout is of schadelijk.