Arabian_Girl schreef:Wij waren gistermiddag een buitenrit aan het maken met zijn 4en.
[b]Soraya liep achteraan.en hield dr met draven wat in omdat ze anders stuiterd. Nu begon ze te stuiteren en ik riep STOPPEN!! Maar voordat hun stilstonden schoot ze er in volle gallop net langs.
De rest ging dus mee. 1 pony kon gestopt worden.die was controleerbaar. De andere 3 niet.[/b]Die van mij voorop en kon er met geen mogelijkheid stoppen of draaien.
Zo zijn we zeker een kilometer of 8 in volle gallop over de weg gegaan.
Heb aan de teugels gehangen..zagen..snokken eraan gegeven.bakstuk vast gepakt.nix hielp.ze was echt niet stuurbaar ook.Kon nix anders doen als proberen te blijven zitten/
1 pony schoot de weg over een polderweg in.Zij is er daar afgevallen en de pony stopte toen.
De pony achter mij die ging ook rustiger en die van mij ook. [b]Nu stapte ze en deed mn beugels uit om eraf te gaan.En ondertussen schoot ze weer ineens weg.Lag er dus toen naast en kon dr niet meer aan de teugels vast houden.[/b]Pony dus alleen over de provinciale weg in volle gallop ervandoor.
En kilometer of 7 later heeft eindelijk iemand dr kunnen pakken GELUKKIG!!
BEN ECHT ZO BLIJ DAT ALLES GOED IS AFGELOPEN!!
Je eigen verhaal:
Een paard dat stuitert en er ineens vandoor gaat is NIET aan de hulpen. Dat daarna "dus" de rest,op èèn na, er achteraan gaat betekent dat die ook niet aan de hulpen zijn.
Door zo'n ongecontroleerde lange galop zijn de ponies erg opgewonden geworden en schrikken daardoor van het minste. Je beugels uit doen was op dat moment ook geen verstandige actie. Op dat moment hadden de ponies amazones nodig die controle weer overnamen en ze daardoor weer een veilig gevoel gaven. Dat is op zo'n moment natuurlijk erg moeilijk maar wel noodzakelijk.
Het in eerste instantie "ervandoor gaan" was echt geen "op hol slaan".
Natuurlijk ben ik ook blij voor jullie dat het zo goed is afgelopen

. 
. Het kan toch zijn dat ze wel op hol sloegen maar dat ze na een tijdje weer een béétje rust kregen, dus het niet meer echt op hol was..