[vraag] Korte beugels fijn ja of nee?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fabiee

Re: [vraag] Korte beugels fijn ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 23:17

Thats_Me schreef:
Ik rij liever ook met kortere beugels. Heb het idee dat ik dan steviger zit.

Dat heb ik ook,
ik vind het wel fijn rijden op zich.
Maar ik heb het idee dat het niet zo uitziet? Tong uitsteken

Jennylicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 12:17

Ik rijd liever met kortere beugels, omdat ik anders bang ben dat ik een beetje ga 'hangen' in het zadel.

madeleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 15:11

Ik vind met (te) korte beugels rijden echt vervelend,
ik heb juist helemaal niet het idee dat mijn zit er steviger van word.
Nee, mij zal je eerder met te lange beugels zien rijden, dan met te korte.

Ik kan me ook echt irriteren aan topic die dan worden geopend, en de ruiter gewoon met zijn/haar knieen ongeveer in zijn/haar nek zit .

Anka_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 18:22

Ik rij altijd met korte beugels..
Ik zit dan veel steviger als de pony bokt of op hol slaat..
Ik vind het ook veel beter zitten en zo kan ik paarden meer onder controle houden.

MarloesRixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 18:24

Ik rij liever met te kort dan te lang. Of het nou mijn boomloze zadel is of een springzadel, dat maakt niet uit. Heb ze vaak wat korter, zo kan ik ook beter mijn evenwicht bewaren. (Dat is erg moeilijk voor me ivm evenwichts problemen)

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 19:30

Nee dat vind ik niet fijn want dan krijg ik pijn in mijn knieën/enkels! Dus doe ze liever wat langer.

amyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 19:41

Korte beugels. Ik heb een springzadel en ik spring altijd als ik rij. Ik zit veel netter met korte beugels dan als ik lange beugels heb... Of het er nu uitziet of niet,ik trek het mij niet aan,zolang ik maar goed zit en mijn paard niet in de weg zit,ga ik mijn beugels niet langer doen. Als ik korte beugels heb,heb ik het idee dat mijn paardje ook rustiger en beter loopt...

Mijnnerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 18:59

Kortere beugels heb je maybe wel het idee dat je steviger zit, maar bij mij zit dat echt NIET lekker. Krijg ik pijn in mijn benen en enkels enzo. Ik kan dan niet meer normaal rijden. Maar ik rijd ook niet te lang want dan kan ik mn hakken niet goed uitdrukken. Ik rijd tamelijk middelmatig denk ik. Nouja best lang maar dat komt door mijn superlange benen.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 15:32

Als mijn beugels te kort zijn, val ik gewoon radicaal naar voren Clown
Van mijn instructeur moet ik voor het grootste deel doorzitten, dat vind ik op zich ook fijner en dan zet ik mijn beugels wel een stukje langer.

Maar als ik op buitenrit ben oid zet ik me wel altijd korter, dan zit ik steviger als er iets zou gebeuren.

tamaartjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 15:40

ik rij het liefst zo lang mogelijk of zonder beugels met korte beugels ga ik heel raar zitten en kan ik bijna niet lichtrijden.. Knipoog

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 15:41

Nee, ik krijg er pijn in mijn enkels van.. Kan er maar een kwartiertje mee rijden en dan is het echt teveel hoor.. Scheve mond

Doe dan maar liever een gaatje te lang. Bloos

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 15:45

Met springen en zeker crossen heb ik ze echt zo kort als maar kan Tong uitsteken (Zonder dat mn knieen boven het zadel uitkomen) Zeker mn pony wil wel eens rodeo doen als ie zn zin niet krijgt, nou dat zit je echt niet makkelijk uit op je dressuurzadel met lange beugels hoor. Lekker plat springzadeltje met korte beugels kun je t veel fijner uitzitten. (Je knieen zijn dan als ware schokdempers) En je klapt ook niet zo snel met een boink weer in je zadel. (Als ik op mn dressuurzadel met dressuurbeugels van bok naar stijger naar bok naar stijger uit moet zitten wordt het echt een regelrechte ramp dan moet je onwijs omschakelen, als je beugels kort zijn is t veel makkelijker om je gewicht te verplaatsen en je komt zachter terug in het zadel.)
Laatst even gespongen op dressuurzadel, nou ben bij 90cm gestopt omdat ik t sneu voor t paard begon te vinden, je kunt dan t uitslaan van de achterhand zo bagger opvangen.
Ik vind wel dat je met een dressuurproef op dressuurzadel wel je beugels op acceptable lengte moet hebben. Het ziet er echt niet uit als je dan met springbeugels rijdt. (Tenzij je er medische redenen voor hebt natuurlijk, maar dat zijn uitzonderingen.) TE lange beugels vind ik er trouwens ook niet uitzien! (Allemaal van die mensen die niet bij hun beugels kunnen en bijna geen knik in de knie hebben, op hun tenen staan om enigszins bij de beugels in de buurt te komen en dan ook nog lekker met je spoor er in vanwege die fantastische beenhouding.)
En natuurlijk, ik ben ook absoluut niet perfect en zal ook genoeg dingen verkeerd doen, maar van je fouten leer je Knipoog Ik zit voor mijn gevoel gewoon goed, en als ik te lang of te kort zit zeggen mijn instructeurs daar ook gewoon wat van.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 16:23

Lang! Kan je lekker diep zitten.

Kort vind ik zo verschrikkelijk, alsof je een paar veren aanspant, die je bij het kleinste bokje van je paard lanceren.

Met lang zit ik bokken ook veel gemakkelijker uit. Poosje terug had ik ze iets korter, vond het niet fijn maar het moest, want dan zou ik steviger zitten als het paard ervan door ging. Afijn, paard schiet er vandoor, gaat op de volte een rodeo geven, wat doe ik? Alles geheel onbewust he. Ik schop mijn beugels uit, maak mijn benen lang en ga lekker diep zitten. Clown

Heb de hele rodeo op mijn gemakje uitgezeten, geen vuiltje aan de lucht.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 16:26

Soms zitten ze kort lekkerder dan lang en andersom, daarom verander ik vaak de stand van mijn beugelriemen Haha!
Gek eigenlijk...

xannemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 10:40

Thats_Me schreef:
Ik rij liever ook met kortere beugels. Heb het idee dat ik dan steviger zit.

idd Ik ook (A)

Djaleesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 14:59

Ik heb meestal op jongere paarden kortere beugels omdat als ze dan gek gaan doen ik het makkelijker kan uitzitten. Maar langere beugels krijg je een veel nettere houding van Lachen.

CiiSau

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 22:32

Nee lang vind ik fijner rijden Knipoog

Sjaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 23:20

Nee.
Je zal mij eerder met te lange beugels zien, dan met te korte beugels. Haha!

Van veel mensen hoor ik dat ze met korte beugels steviger zitten, maar ik vind dat er juist uit zien alsof ze zo van hun zadel af kukelen.

Marlies1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 20:11

als ik buiten rijd doe ik ze 1 gaatje korter als bij dressuur, bij springen 2 gaatjes en bij dressuur heb ik altijd lange beugels,, in de les vinden ze soms dat te lange beugels heb alleen dan een poosje later vinden ze het juist goed.... Haha! Bloos

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 21:01

Met te korte beugels kan je toch niet goed diep in je zadel zitten Verward Maar te lange beugels verlies je Tong uitsteken Ik denk dat je gewoon als je begint met paardrijden een beetje korte beugels moet hebben en als je dan een stabiele zit hebt ze een of twee gaatje(s) langer moet doen Lachen

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 21:02

ik heb ze liever te kort dan te lang Lachen maar het ligt er denk ik ook aan of je een vzh of dressuur zadel hebt, ik heb zelf een vzh, maar vandaag reed ik even op een dressuurzadel en dan heb ik juist de neiging om mijn beugels langer te doen

Xnorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 21:25

Met korte beugels vind ik het wel makkelijker om te blijven zitten, maar ik vind langere beugels toch fijner. Lachen

Luca_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 21:22

eerst reed ik altijd met korten beugels, maar nu rij ik liever met wat langere. Ik reed eerst op een pony (met korte beugels) maar toen ik op een paard ging rijden, was het opeens afgelopen met korte beugels. Waarom weet ik neit maar ik vind langere begelstoch echt fijner

Hast92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 20:19

Ik rijd liever met kortere beugels.

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 20:22

Ik vind het absoluut niet fijn om met (te) korte beugels te zitten.Ga dan helemaal evrkeed zitten en krijg ook snel last van me knieen.Heb namelijk zwakke knieen.Ik doe ze natuurlijk wel met springen korter.Maar gelukkig spring ik niet vaak:P
Ik heb ook het idee dat als ik korter zit dat ik eerder uit het zadel word gelanceerd.