poes schreef:Vergelijk het met een intensieve boksles: de opwarming bestaat toch uit heel wat anders dan wat rondwandelen (zoals op de wei) of dan even wat gekke fratsen uithalen met vrienden... In-en uitstappen heeft een werkelijke fysieke toegevoegde waarde...
Bij een intensieve boksles ga jij toch ook niet eerst 10 minuten rondjes lopen (wandelen)? De warming-up van mijn training (niet boksen, wel sofbal) begint met een minuut of 10/15 hardlopen, sprinten, hakken-billen, knieheffen, tempowisselingen etc. Daarna gaan we op een rustiger tempo beginnen met te training.
De warming up bij mijn paard (geen stalpaard) bestaat uit een ronde of 2 stappen, daarna 3 rondes losdraven, wat galop (ook harder-zachter), weer wat draf (iook tempowisselingen), en dan beginnen met de training bij de stap. Mijn paard is pas los na 2 rondes galop, dan beginnen wij ook pas de training, anders zit ik met een niet-los paard.
Uitstappen doe ik tot ze op adem en op temperatuur is, dan ga ik afzadelen en als haar huid droog is (dus de haren nog wel nat) gaat ze weer de paddock of de wei op.
De methode die ik gebruik werkt perfect voor mijn paard. Het heeft even geduurd voordat ik deze methode heb uitgevonden, ik stapte eerst ook altijd netjes los, draafde wat en ging toen aan mijn training beginnen. Na wat zoeken in de warming up merk ik dat dit het beste werkt voor mijn paard.

even niet aan de teugel enzo. (wat ik al niet zoveel doe)