losstappen en uitstappen, is dat teveel moeite ofzo ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

N00tje

Re: losstappen en uitstappen, is dat teveel moeite ofzo ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 13:22

poes schreef:
Vergelijk het met een intensieve boksles: de opwarming bestaat toch uit heel wat anders dan wat rondwandelen (zoals op de wei) of dan even wat gekke fratsen uithalen met vrienden... In-en uitstappen heeft een werkelijke fysieke toegevoegde waarde...

Bij een intensieve boksles ga jij toch ook niet eerst 10 minuten rondjes lopen (wandelen)? De warming-up van mijn training (niet boksen, wel sofbal) begint met een minuut of 10/15 hardlopen, sprinten, hakken-billen, knieheffen, tempowisselingen etc. Daarna gaan we op een rustiger tempo beginnen met te training.

De warming up bij mijn paard (geen stalpaard) bestaat uit een ronde of 2 stappen, daarna 3 rondes losdraven, wat galop (ook harder-zachter), weer wat draf (iook tempowisselingen), en dan beginnen met de training bij de stap. Mijn paard is pas los na 2 rondes galop, dan beginnen wij ook pas de training, anders zit ik met een niet-los paard.

Uitstappen doe ik tot ze op adem en op temperatuur is, dan ga ik afzadelen en als haar huid droog is (dus de haren nog wel nat) gaat ze weer de paddock of de wei op.

De methode die ik gebruik werkt perfect voor mijn paard. Het heeft even geduurd voordat ik deze methode heb uitgevonden, ik stapte eerst ook altijd netjes los, draafde wat en ging toen aan mijn training beginnen. Na wat zoeken in de warming up merk ik dat dit het beste werkt voor mijn paard.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 15:23

Maar als wetenschappelijk onderzoek zegt dat enkel stappen ervoor zorgt dat die pezen gesmeerd worden? Jouw methode kan goed werken qua loskrijgen en zo maar dergelijke onderzoeken zeggen dan dat je op lange termijn wel degelijk schade van je manier van rijden zult hebben.
Uiteraard begin je best pittig bij boksen, heb je gelijk in, maar ik sta niet op 4 benen en ik hoef geen 60 kilo mee te dragen. (maar idd mijn vergelijking ging niet echt op).

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 14:48

Ik kán niet eens rijden zonder fatsoenlijk los te stappen. En uitstappen zie ik alleen maar als een voordeel, je paard kan even op adem komen en jijzelf ook Haha!

LoveOlga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 19:37

Ik heb 't ook weleens gezien, 1 rondje over de hoefslag uitstappen en na een zware springles weer weg.
soms stap ik zonder zadel uit, dan heeft mijn pony even wat minder gewicht op haar rug.
(Haar rug is vrij gevoelig)
Zelf stap ik voor de les 10 min in en in de les nog 10 min.
Als ik voor mezelf rijd stap ik ongeveer 10 min. en begin dan met los rijden. pas na 20 min. ga ik hard aan de slag.
Soms wat langer dan de andere keer.
Als ze bijv. de hele dag al buiten loopt kan ik na 5 min. al beginnen met los rijden.
Uitstappen kan ik ook een half uur doen.
Heerlijk Bloos even niet aan de teugel enzo. (wat ik al niet zoveel doe)
Meestal doe ik voor de zekerheid nog even zweetdeken op.

NathalieBerg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 11:17

Het is belangrijk om je paard goed warm te stappen en uit testappen hier meer voorkom je veel blesures mee en je paard loopt een stuk lekerder al zeg ik het zelf

MalleLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 14:39

ik stap altijd 20 min in. met een los teugeltje.
Dan gaa ik lekker aan het werk en dan als ik klaar ben stap ik nog een kwartier uit, sommigen zijn naar 5 minuten al aan het draven.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 11:20

Wij rijden altijd een half uur los, dan galop, even stappen en dan het echte werk. Aan het eind van de les moeten we zelf maar kijken hoe lang we uitstappen, na ons komt er meestal toch niemand meer dus soms stappen we 10 min. na het einde van de les nog rond. Instructrice vind het prima, zolang we de paarden maar goed droogrijden.

LouLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 11:27

Ik stap altijd zo'n 10minuutjes los, soms iets langer als ik buiten een blokje rond ga stappen. Ik vind dat het ook wel van de situatie afhangt als ik op een paard zit dat alleen maar zit te huppelen van frisheid dan zet ik ze meestal snel in draf zodat die frisheid er wat vanaf kan.

lex10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 18:03

wij stappen 15 in en 15 min uit dat kan je op zijn mins op brengen tegen over je paard

Procent

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 18:47

Ik vind dat je je paard eerst rustig moet losrijden, en als je klaar bent met rijden, uitstappen.

x_LoTjE_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 19:56

Ik stap ook altijd een 15min los. Eerst enkele minuten met een losse teugel, dan met stelligen beginnen. De spieren moeten goed los zijn, daarna kan ik met het drafwerk beginnen.
Op het einde stap ik zo'n 10min uit.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 20:45

nou sorry moet dit gewoon ff kwijt.
ik was vanmiddag aan het rijden komt het meisje met haar paard die ik de vorge dag ookal zag weer aan rijden.
stapt ze een paar rondjes en je raad het al daarna gelijk 20 rondjes galop.
en maar zaagen had haar die vorge keer uitgescholden had ze volgens mij niet gehoord jammer genoeg.
weet je wat ze deed om haar pony in de galop te houden een flinke trap in de ribben heb eens flink lopen vloeken Boos! Bloos
dus ik probeer haar heel sniekie af te remmen door haast voor haar te springen (met mijn pony naartuurlijk) figuurlijk dan.
en die pony maar naar lucht happen echt verschrikkelijk Boos! Boos! Boos! Boos!
en dan komt er opeens een vrouw aan, en wat blijkt krijgt ze ook nog les.
dus die vrouw weet van niks en zegt nou eerst dan maar opwarmen. Boos!
ik denk wtf die pony is is allang opgewarmt Verdrietig
en op een gegeven moment wou ze haar pony aan de teugel weet je wat die vrouw zegt "teugels goed kort en dan bij jou schouders houden dat werkt wel"dus ik zeg lekker hard tja zo kan ik het ook. Boos! Boos! Boos!
kan ik zo pissig om worden ben uiteindelijk gewoon weg gegaan Boos! Boos!

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 22:04

Warming-up en cooling-down is zeker belangrijk. Ja
Wij stappen altijd 15 minuten naar de manege, stappen in de bak nog wat en gaan dan pas aan het werk. Ook na het rijden stappen we uit totdat het paard droog is, en vervolgens stappen we weer 15 minuten naar huis.

_Ventje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 23:59

jammer genoeg zie je het vaak gebeuren.... mensen doen toch ook een warming up voor het sporten? zonde van de spieren dus

Like_peres

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 22:43

als ik rijdt wat al een tijd zo niet is. Boos!
dan stap ik zeker uit en stap ook zeker in, dat is automatisch.. Nagelbijten / Gniffelen

Helina0611

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 22:53

Ik doe altijd:
5 min links om lange teugel dan 5 min rechts om lange teugel.
teugels op maat en figuren rijden!
na ong 15 min stappen, aan draven links en rechts om rijden. als volgd even stappen en begin van de training.

N00tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 00:27

_Ventje_ schreef:
jammer genoeg zie je het vaak gebeuren.... mensen doen toch ook een warming up voor het sporten? zonde van de spieren dus

Warming up ja, bij mijn trainingen zijn dat altijd dingen als looppas, sprinten, hakken-billen, knieheffen en dat soort dingen. Een kwartier wandelen/slenteren worden je spieren niet warm van.
Ik warm op doormiddel van lossstappen, wat los draven daarna wat los galloperen (allemaal in de eigen houding van het paard, teugels lang, en ze mag redelijkerwijs het tempo bepalen) Na deze warming up begin ik met het écht loswerken in stap.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 16:05

Maar als je bedenkt at een paard gemaakt is om lange afstanden af te leggen in een traag tempo, dan lijkt de stap me toch echt dé basisgang neen?

carolovejebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 16:33

ik stap ong 15min in
en 15min of langer uit
maar heb dan ook wel een paardje van 21 a 22jaar
dusja Haha!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 16:51

Mss net daardoor dat je ze nog steeds kunt berijden (nuja oa daardoor dan toch) Lachen

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 20:17

dit zijn wel vaak allemaal stal paarden, maar het paardje waar ik op rij staat de hele dag op de wei, die pluk je dus uit de wei, opzadelen etc. en als je er op zit is het niet zo dat ze stijve spieren heeft ofzo. Ik stap wel altijd als nog zo'n 5 á 10 minuten in om haar te laten wennen aan het zand in de bak enzo. Uitstappen doe ik wel altijd goed omdat ze dus niet nat de wei in kan...ze moet echt helemaal droog zijn, dus eerst weer ong. 5 minuten met zadel, dan zadel eraf, zweet deken erop, en dan zonder zadel nog zeker 10 minuten droog stappen.

Toen ik nog op 'stal'paarden reed, was het was altijd minstens een kwartier instappen, eerst lang teugeltje, dan langzaam voorwaarts neerwaarts opbouwen, tempowisselingen, figuren etc. Pas na ±20 minuten begonnen we met draven etc.

Ulaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 22:11

Ik heb een paard dat heel gevoelig is voor rugklachten, dus voor mij is in- en uitstappen van absoluut belang.

Lautjuh1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 12:38

Ik stap altijd lekker los en rijd hem lekker warm, dan eerst goed draven, en dan pas galoperen. na een goede training is hij altijd heel nat, dan doe ik de deken erop, en ga zonder zadel uitstappen. dat vind mijn pony prettig, en dan als hij weer goed droog is en zijn adem is weer regelmatig, zet ik hem op stal. en na een tijdje lekker in de wij.

dit vind mijn pony heel prettig:)

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 14:09

Ik vind het losstappen en uitstappen toch wel heel belangrijk.
Zo kan ze lekker opwarmen, pas als ze los is ga ik draven en echt werken.

Wendel87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 15:12

Ik vind dat ze bij mij op de manege ook nooit goed uitstappen. We gaan som shet laatste kwartier galopperen, maar dan worden ze misschien 1 rondje uitgereden. Ik ga ook weg bij de manege want er zijn wel meer dingen waar ik het niet mee eens ben.