Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Katja schreef:Dierenbeul aka wannabee-Anky meldt zich.
Ik vind het altijd weer knap wat mensen aan de hand van een paar foto's kunnen zien. Met name het gedeelte waarop ik beschuldigd wordt van trekken begrijp ik niet zo goed in het drafgedeelte waar zelfs een foto tussenzit waarop de binnenteugel doorhangt.
fotos zijn momentopnames dat is zo maar ieder moment is een moment van spanning en de TS laat alleen die fotos zien. en een paar waar ponielief iets meer naar de lucht kijkt dat hij zou moeten. En de foto waarin de binnenteugel doorhangt ja dat is een moment van het niet in de hand gesteld zijn met andere woorden ponielief zoekt het bit niet op of amazonelief heeft de verbidning verloren zulke momenten zijn echter niet goed. Er moet immers altijd verbinding zijn met het bit
In galop is het nog alle zeilen bijzetten om niet uit de bocht te vliegen dus daar komt op dit moment m'n hand nog te sterk in maar dat zal de komende dagen zeker verbeteren.
Waarom galloperen als je weet dat hij weg rent laat de galop dan voor wat hij is om een trekwedstrijd te vermijden
Grappig dat iedereen ervanuit gaat dat mijn hand de oorzaak van het verzet is want dat is (de paar keer dat het in een half uur voorkwam) iedere keer tegen mijn been geweest en soms tegen de zweep (ja ja, die misbruik ik ook nog)
Zweep en been en zit helemaal niet erg, echter een ponie die achter de teugel gaat lopen vanwege het been heb ik nog niet vaak meegemaakt. Ja ze zijn er wel, eerst erachter en vervolgens de kont omhoog. Je werkt echter wel met een strenge hand en dat is in principe niet erg, echter zodra de hand terug werkt blokkeer je het binnenachterbeen en kun je juist verzet vragen, geef je nu been en sta je neit toe dan kan het verzet uitmonden in bokken. Want waar moet ponielief heen als je de deur gesloten houdt?
De reden waarom hij nu even zo diep loopt is omdat het de enige positie is waarin hij het stuk voor de schoft rond wil maken. Je ziet ook op een paar foto's dat ik probeer om de hals weer meer naar boven en vooruit te krijgen maar ik wil wel dat hij rond voor de schoft blijft omdat hij anders niet voldoende over de rug loopt.
Maar met zoveel spanning loop je aan je trainingsdoel voorbij, want hij kan dan wel over de rug gaan hij heeft dermate spanning dat hij niet sterker wordt eerder gestresster. Ik zie hem dan liever laag, rond voor de loodlijn en actiever in de achterhand.
Lijkt me logisch dat ik het niet binnen een paar dagen voor elkaar heb om deze pony in de lage en ronde lijn ook nog zover te hebben dat het achterbeen super met afdruk ondertreedt. Dat is ook niet iets waar ik naar streef omdat het nog te zwaar zou zijn en ik geen schade aan zijn lijf wil ontwikkelen.
Maar je hebt neit volledig de lage ronde lijn, je blokkeert hem in het achterbeen dus dat kan nooit met super afdruk ondertreden. Sta toe op de hand dan kan het dier ook ondertreden. Schade krijgt hij juist op deze manier wel aangezien je hem toch vast houdt en met spanning rijdt. Sta nogmaal meer toe. Je kunt ook geen verbetering in een paar dagen vrwachten maar liever iets meer tijd dan het paard in het doosje proppen terwijl hij spanning opbouwt.
Daarom wordt hij ook korte stukken op deze manier gereden en loopt hij ook maximaal een half uur.
Las ook nog dat de ts geen profijt zou hebben omdat zij het niet zelf heeft gedaan. Mijn ervaring is (en ik doe dit werk inmiddels heel wat jaren) dat 99 van de 100 paarden blijvend beter te rijden zijn voor hun ruiter mits ze goede begeleiding krijgen nadat ze het paard of in dit geval de pony weer hebben opgehaald.
een ruiter die strenger is dan de ander levert altijd tijdelijk profijt op, maar het is uiteindelijk toch de vaste combi die het moet doen.
Deze pony heeft geleerd dat hij het op kracht kan winnen omdat de ts door fysieke problemen niet in staat is hem de baas te kunnen. Dit leverde niet alleen soms gevaarlijke situaties op maar zorgde ook ervoor dat hij zijn lichaam op een verkeerde manier is gaan gebruiken waar hij zelf weer klachten van kreeg.
Krachtpatsers ken ik maar uiteindelijk boek je toch meer resultaat als je hem meer over de rug rijd en toestaat dat hij onder kan en mag treden. En op kracht wint niemand het van het paard je zult het dus op een accoordje moeten gooien.
Hoop dat het zo wat duidelijker is als er nog vragen zijn dan beantwoord ik die graag.
jacimatho schreef:* Pakt er een bakkie koffie bij..
Op de keeper beschouwt komt het erop neer wat jij zou doen als je zelf fysiek je knol niet aan kan pakken, deze je daardoor gigantisch in de maling neemt en je lust tot rijden een beetje vergaat.
Het dier is erg aan het uitproberen en neemt een loopje met je.
Wat doe je dan?
Met een worteltje voor zijn neus en vragen of hij er alsjeblieft mee op wilt houden?
Soms moet je heel duidelijk zijn in wat de grenzen zijn, wat wel en niet kan....
En vandaar uit verder werken in ontspanning en beloning als het dier het goed oppakt.
Nadya schreef:Fijn hoor, een TEM. Maar ik ben het er wel mee eens, heel eerlijk gezegd.
Je mag wel 'penny' en weet ik veel wat aanhoren als je er anders over denkt, maar andersom mag niet?
Beetje vreemd, hoor......![]()
En Jacimatho; wat heb jij een nare benadering van paarden, zeg. Brrrrr, ik ben blij dat ik mensen ken die gelukkig wel geduld kunnen opbrengen en paarden niet onder dwang 'helpen'.
SuperPepeijn schreef:Margreet schreef:Een harde hand herken je wanneer het paard zich eruit drukt en de ruiter trekt terug. Een begrenzende hand blijft op dezelfde plek en begrenst alleen.En leg mij even uit hoe je een harde hand herkent vanaf een foto. Ik zie geen uitgescheurde mondhoeken, geen opengesperde mond... Waaraan moet ik het dan zien?
Margreet schreef:Menig paard heeft het aan professioneel "helpen" te danken dat 'ie niet in de worst beland is... Nou zal dat bij deze pony zo'n vaart niet lopen, maar je hebt ze er bij... Zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Denk dat veel mensen het onderscheid tussen "(zeer) consequent en duidelijk lik op stuk" en "grof en onterecht" niet helemaal helder hebben. Het eerste hoeft maar kort en is niet zielig, het tweede gebeurt meestal langdurig (door onwetendheid) en lost niks op bovendien. Dat is wel zielig.
Koetsjiekoetsjie toe maar zoet maar braaf paardje lief paardje worteltje paardje nee dat mag niet paardje stout paardje niet lief paardje wheeeee
Nadya schreef:Als het paard je 'enorm in de maling neemt' (over die theorie zijn de meningen verdeeld), heb je dat aan jezelf te danken. Dan doet diegene die er op rijdt iets helemaal fout. Jammer dat die mensen niet naar zichzelf willen kijken.
Een paard goed berijden en goed laten lopen kost veel tijd, veel oefening en heel veel geduld. Bij de ene combinatie nog meer dan bij de ander. Als een paard zijn kracht tegen je gebruikt, begin dan bij de basis (grondwerk, NH e.d.) of rij het paard weer opnieuw in, begin bij de basis of ga een aantal stappen terug.
Dit paard verzet zich blijkbaar en dat heeft een reden of misschien wel meerdere redenen. Het is aan ons mensen om daar naar te kijken, daar achter te komen. Vaak ligt het aan onszelf of aan iets lichamelijks bij het paard. We willen toch allemaal dat zowel de ruiter als het paard plezier hebben in het rijden? Of denken we alleen maar aan ons eigen plezier?
Nogmaals, iemand die mijn paard zo zou benaderen, zoals ik hier op de foto's zie, kan direct vertrekken.
Dan kan een foto een momentopname zijn, dit zijn wel heel veel momentopnames.
Daarbij zou ik een paard nooit onder dwang iets willen laten doen. Niet mijn manier en zoals ik het meekrijg in dit topic en op de foto's zie, is dat dus duidelijk wel het geval.
En voor degenen die weer over worteltjes en snoepjes beginnen te zeuren, omdat zij er helaas andere methodes op nahouden. Hou toch op met dat penny gezever en verdiep je eerst eens echt in het wezen paard.
NineliveZ schreef:Helaba, nooit gezegd de teugels LOS te GOOIEN !!!! Snel doorlaten met behoud van licht contact !
Hallooo....
Joscaa schreef:Trouwens, als hij niet wilt nageven; recht hem richt.
jacimatho schreef:Tjonge...dat heeft nog nooit iemand tegen me gezegd dat ik een nare benadering heb van paarden...![]()
Gelukkig denken de meeste mensen anders over mij...
Het enige dat ik duidelijk wilde maken is dat we niet kunnen stellen dat we weten wat er in de realiteit gebeurt daar.
En ja...blijf erbij dat je af en toe moet ingrijpen en je grenzen duidelijk moet hebben.
Ik heb nergens gesteld dat je een dier moet afranselen, in elkaar moet trappen, voor straf geen eten en in het kolenhok, het bit door de oren moet halen of er een paar flinke sporen erin moet zetten.
Geen van dat zie je ook op de foto's...
Niet fraai, nee.....had ik al gezegd....
Maar soms moet je ingrijpen.
Gaat maar een bak koffie nemen...
En uithuilen dat iemand op een forum heeft gezegd dat ik naar ben tegen paarden...
Margreet schreef:Koetsjiekoetsjie toe maar zoet maar braaf paardje lief paardje worteltje paardje nee dat mag niet paardje stout paardje niet lief paardje wheeeee
ik al op, eerlijk gezegd. katiavl schreef:Juulepuul onliners zijn niet toegestaan! En zeker niet het amen gedoe.
Hoe lang heb je deze pony al?