Ziezo Voor het eerst bereden [HAW]

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

leandros

Re: Ziezo Voor het eerst bereden [HAW]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-07 06:59

oke ja dat snap ik.
maar longeren me zadel en het bit heeft hij vaker gedaan.
dank je

_Noah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 11:31

Ik heb niet alle acht pagina's doorgelezen, dus weet niet of deze vraag al gesteld is;

Als je al weet dat het dier wat gespannen is waarom ga je dan niet 1st een paar keer hangen als ze stil staat en haar dan aaien, dus eigenlijk per keer een paar keer hangen en dan stoppen.

Wat je daarna opbouwt met hangen terwijl ze aan de hand stapt en aaien over de hals om dr op dr gemak te stellen en te laten wennen aan gewicht en dan weer stoppen.

Volgende stap is in stilstaand erop zitten, dus weer erop en eraf blijft ze braaf weer stoppen en daarna pas als je erop zit stappen en dan zeker nog niet los!

Ik vind persoonlijk dat jullie erg snel gaan met een paardje wat voor het 1st word bereden probeer haar eerst ontspannen t hebben in de stap, dan pas los en dan pas denken aan draven!

Ik ben bang dat anders ze anders een keer zo uit dr stekker gaat omdat ze het niet bij kan houden geestelijk, vind haar nog erg jeugdig tonen, wel een heel mooi diertje

leandros

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-07 20:01

Joyja schreef:
Ik heb niet alle acht pagina's doorgelezen, dus weet niet of deze vraag al gesteld is;

Als je al weet dat het dier wat gespannen is waarom ga je dan niet 1st een paar keer hangen als ze stil staat en haar dan aaien, dus eigenlijk per keer een paar keer hangen en dan stoppen.

Wat je daarna opbouwt met hangen terwijl ze aan de hand stapt en aaien over de hals om dr op dr gemak te stellen en te laten wennen aan gewicht en dan weer stoppen.

Volgende stap is in stilstaand erop zitten, dus weer erop en eraf blijft ze braaf weer stoppen en daarna pas als je erop zit stappen en dan zeker nog niet los!

Ik vind persoonlijk dat jullie erg snel gaan met een paardje wat voor het 1st word bereden probeer haar eerst ontspannen t hebben in de stap, dan pas los en dan pas denken aan draven!

Ik ben bang dat anders ze anders een keer zo uit dr stekker gaat omdat ze het niet bij kan houden geestelijk, vind haar nog erg jeugdig tonen, wel een heel mooi diertje

we hebben er vaker op gehangen hoor, natuurlijk zijn we niet in een keer opgestapt.
maar als hij altijd hetzelfde erop reageert dan maakt het geen verschil denk ik.
we hebben ook geoefend met erop heel even stappen en er weer af, ga zo maar door.
als de pony uit zich zelf gaat draven vind ik dat je het dan niet moet forceren, maar de pony juist lekker zijn gang moet laten gaan, mijn mening.
over het algemeen lijken welschjes wat jeugdiger vind ik.

mauss

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 00:58

als ene pony uit zichzelf gaat draven moet je hem belonen door de vorowaartse drang. die mag je nooit afstraffen. ik vind het netjes zoals je het doet hoor. ben benieuwd naar de voorderingen van je pony.

heel veel succes

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 09:14

@Leandros misschien was het handiger geweest om het te vermelden wat jullie hadden gedaan (waar de pony al aan gewend was) bij het opstarten van het topic.
Ik (en met mij nog veel anderen volgens mij) had de indruk dat jullie vanuit een paar keer met zadel longeren dit jullie eerstvolgende stap was zonder dus de pony voor te bereiden.
Dit, in combinatie met de foto's, schetst een heel ander beeld dan waarschijnlijk in werkelijkheid het geval is.
Indien jullie de pony zoals jij zegt al hadden voorbereid verandert dat voor mij de zaak namelijk wel; dan vind ik het inderdaad nog niet te snel om erop te stappen ondanks het feit dat ze nog bokt met zadel op.
Bokte ze echter met zadel op en jullie gingen er meteen op zitten zonder eerst te hangen en op- en af te stappen dan vond ik het wel te snel gaan.
Overigens vind ik in beide gevallen dat je als je erop gaat hangen je dit zonder voet in de beugels moet doen en iemand je door een voetje te geven erop dient te helpen.
Succes met beleren verder!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 09:20

Laat je haar ook wel ruiken aan het zadel en klapper je met het zadel voordat je het op je paard legt?
Zo te zien weet je paard nog niet goed wat er op zijn rug ligt.
Mooi paard!

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 09:20

Weet niet of het al gezecht is, maar vind dat je je teugels wel erg strak hebt en er veel met je hakken in prikt/duwt.. en was het wel verstandig meteen al tegaan draven alsje er voor de 1e x op zat? want het was zo tezien erg gespannen..

Nouja, veell succes met inrijden verder.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 09:29

Probeer een paard waar je voor het eerst op zit maar eens in stap te houden Knipoog...

Helemaal als ik lees wat ze aan voorbereidingen hebben gedaan vind ik dat ze gewoon goed bezig zijn met deze pony. Als enige puntje (maar dat had ik al genoemd) vind ik dat de amazone wat losser kan zitten met haar benen, maar verder lijkt het me prima.

neetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 09:44

wat een hoop gezeur hier. ik ken geen 1 paard die bij de eerste keer inrijden gelijk braaf was en netjes rond loopt enz. natuurlijk is en paard gespannen als er voor het eerst iemand op gaat zitten. als ik zo lees dat jullie eerst zijn gaan hangen en rustig aan hebben gedaan vind ik dat jullie goed bezig zijn. en de ontspanning komt vanzelf als tie gewend is aan t gewicht op zn rug.

PingWing

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 09:57

haha Clown Ik ken wel paarden waar ik voor de eerste keer opstapte en waar niks bij aan de hand was. Sterker nog, we hebben er eentje beleerd die we om 3 uur uit de wei trokken, en om 4 uur op rondraafde. Dit was wel n heel erg nuchtere en redelijk dominante merrie, ze was er totaal niet van onder de indruk.

Ik ben erg benieuwd naar nieuwe foto's! Lachen

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 11:06

@Pingwing: zo heb ik ook al heel wat haflingers ingereden Tong uitsteken 3x in de bak rijden en dan het bos in, en er is nog nooit wat gebeurd haha maar dat waren ook heerlijk nuchtere beestjes die nergens van opkeken.

@Ts: mijn eerste reactie was ook: gut, ze gaan misschien wel erg snel! Maaaaarr nu ik lees dat jullie al vaker in t zadel hebben gehangen enzo, is mijn reactie: ga zo door Haha! Kleine puntjes van kritiek worden al gegeven hier.

Net zoals velen ben ik erg benieuwd naar nieuwe foto's!

lautjuh85

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 11:28

aniee schreef:
@Leandros misschien was het handiger geweest om het te vermelden wat jullie hadden gedaan (waar de pony al aan gewend was) bij het opstarten van het topic.
Ik (en met mij nog veel anderen volgens mij) had de indruk dat jullie vanuit een paar keer met zadel longeren dit jullie eerstvolgende stap was zonder dus de pony voor te bereiden.
Dit, in combinatie met de foto's, schetst een heel ander beeld dan waarschijnlijk in werkelijkheid het geval is.
Indien jullie de pony zoals jij zegt al hadden voorbereid verandert dat voor mij de zaak namelijk wel; dan vind ik het inderdaad nog niet te snel om erop te stappen ondanks het feit dat ze nog bokt met zadel op.
Bokte ze echter met zadel op en jullie gingen er meteen op zitten zonder eerst te hangen en op- en af te stappen dan vond ik het wel te snel gaan.
Overigens vind ik in beide gevallen dat je als je erop gaat hangen je dit zonder voet in de beugels moet doen en iemand je door een voetje te geven erop dient te helpen.
Succes met beleren verder!

Misschien had je het beter eerst kunnen vragen voordat iedereen altijd direct zijn conclusie trekt.

Ik vind dat ze het super doet. Vooral zo doorgaan. Het is een mooi paardje... OK dan!

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 11:38

Zie nu pas dat je Ziezo nog niet zo lang hebt, dat verklaard een hoop.

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 11:46

en toch gaan wij pas verder als een paard het vorige onderdeel van zadelmak maken volledig accepteert. Dus eerst helemaal ontspannen en niet meer bokken met zadel voor we verder gaan met hangen. Paard geeft het tempo aan. Het paardje geeft door het bokken aan toch nog steeds aan dat het zadel niet volledig geaccepteerd is, zolang dat het geval is zal ook de ruiter niet volledig geaccepteerd worden... Maar dat is mijn mening. Ik ben beniuewd hoe het verder gaat. Leuk paardje.

leandros

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-07 11:53