Slaan bij weigering ??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lara_Silver

Re: Slaan bij weigering ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 17:20

welsje14 schreef:
ik heb tijdje met martingaal gesprongen maar ben er mee gestopt had steeds balkjes enzo. ik dacht in t begin sprong ik ook nooit met martingaal en had ik weinig balken dus gestopt met martingaal nu gaat t weer goed. paardje heeft meer ruimte zweepje kan op zich wel zonder maar heb hem voor t geval dat wel bij me maar gebruik m eigelijk nooit

Als je in het begin zonder martingaal sprong en het ging goed waarom asl ik vragen mag ben je er dan mee begonnen. Zoals jij de tekst typt lijkt het bijna alsof je de martingaal er om hebt gehangen voor de lol ofzo, en ook dat "ik had steeds balkjes" vind ik raar, want dan was hij waarschijnlijk fout aangebracht/afgesteld.

Sita_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 19:03

Lara_Silver schreef:
welsje14 schreef:
ik heb tijdje met martingaal gesprongen maar ben er mee gestopt had steeds balkjes enzo. ik dacht in t begin sprong ik ook nooit met martingaal en had ik weinig balken dus gestopt met martingaal nu gaat t weer goed. paardje heeft meer ruimte zweepje kan op zich wel zonder maar heb hem voor t geval dat wel bij me maar gebruik m eigelijk nooit

Als je in het begin zonder martingaal sprong en het ging goed waarom asl ik vragen mag ben je er dan mee begonnen. Zoals jij de tekst typt lijkt het bijna alsof je de martingaal er om hebt gehangen voor de lol ofzo, en ook dat "ik had steeds balkjes" vind ik raar, want dan was hij waarschijnlijk fout aangebracht/afgesteld.

ik had em erom omdat hij steeds erg druk was door de martingaal was dat minder erg en of ie goed is afgesteld weet k zeker of moet ik een foto zoeken zodat je t kan zien hij zatt zeker niet te strak dan eerder iets te los. overigens volgende keer wil k niet dat je me zo aanvalt vraag dan van te voren even waarom ik die martingaal erom heb te hangen kweet zeker wel wat ik doe hoor Knipoog
Laatst bijgewerkt door Sita_xx op 29-07-07 19:17, in het totaal 1 keer bewerkt

lana_te

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 19:07

als er een paard in onze manege niet wil springen oko niet na vele keren proberen en het licht niet aan de ruiter kruipt de lesgever erop, en die probeert het wil dat paard nog niet? dan mept ie er wat op. je kan je paarden ook niet gewoon laten worden dat ze het altijd doen! Bloos! maar zo in een wedstrijd als ze weigeren ... soms is het nodig maar dan weer niet. tjah dat weet aleen de ruiter zelf lijkt mij. of niet?

Suus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 20:35

Als het paard gewoon ongehoorzaam is mag je best een flinke tik geven, maar als hij niet uitkomt moet je dus beter rijden (wat ik zelf niet kan haha).

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 00:32

welsje14 schreef:
ik had em erom omdat hij steeds erg druk was door de martingaal was dat minder erg en of ie goed is afgesteld weet k zeker of moet ik een foto zoeken zodat je t kan zien hij zatt zeker niet te strak dan eerder iets te los. overigens volgende keer wil k niet dat je me zo aanvalt vraag dan van te voren even waarom ik die martingaal erom heb te hangen kweet zeker wel wat ik doe hoor Knipoog

Dat je hem er om had hangen voor iets kan ik me ook wel voorstellen ja maar let wel, in je bericht is hier nergens sprake van. De opstelling van je bericht zorgt voor verwarring. (dit kan ik onderbouwen via pb als je dat wilt)
In de laatste zin schrijf je "paardje heeft meer ruimte". Hij gaf dus met die balkjes aantikken aan dat hij het niet eens was met de martingaal. (hierbij geef ik geen argument tegen de martingaal, ik vind het namelijk nog een vriendelijk hulpmiddel)
Ik kende ook zo een pony, die kun je alles omhangen omdat ze te heet worden maar uiteindelijk gaan ze er slechter van springen omdat ze zich belemmerd voelen (dit hoeft niet zo te zijn omdat een martingaal een passief hulpmiddel is) een korte tijd een martingaal o.i.d kan helpen tegen heet worden maar ook onder het rijden is oefenen om die drukte onder controle te houden heel belangrijk: voltes draaien voor de hindernis en pas als hij rustig is mag hij gaan; na de sprong meteen zitten en tot stilstand brengen helpt tegen het wegrennen na en tussen sprongen in; veel dressuur rijden om zo de communicatie te verbeteren..
Deze tips zijn eigenlijk niet direct op jou bedoeld maar in het algemeen, ze hebben mij iig altijd goed geholpen..

F3nn3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 00:56

welsje14 schreef:
ik zie het ook vaak op concours als paard weigerd zo kort mogelijk omdraaien en er weer naar toe en meppen maar, beter iets verder omrijden dan komt t paard er niet gelijk dicht onder en kan hij de hindernis beter zien. vaak meppen ze dan ook nog zo hard dat paard helemaal begint te trillen en overstuur raakt waardoor hij er helemaal niet meer over heen wil. ik denk dan ga van dat paard af dit helpt niks. ik vind ook dat ringmeester / jury's ruiters er sneller moeten uitsturen als dit gebeurt. vaak is het idd je eigen schuld. af en toe niet. maar een paard zo hard meppen heeft geen enkele zin wordt ie alleen maar banger van. raakt ie je vertrouwen kwijt en krijg je hem er helemaal niet meer over heen

Ik ben het helemaal met je eens, dat de ringmeester of jury sneller moet ingrijpen. Een paard de schuld geven terwijl je zelf de fout maakt Verdrietig
Met springen is mijn doel hindernis 1 halen, paard en ik zijn nog allebei zo groen als gras met wedstrijd rijden. de eerste 2 wedstrijden met springen zijn we dan ook uitgebeld Clown ik schiet in de stress, paard merkt dat en stopt, geen mep die ik m heb gegeven, maar als hij al 10 meter voor de hindernis langzamer gaat kan hij een tik bij zijn schouder verwachten. Maar daar blijft het dan ook bij. Onnodig meppen vind ik zwaar overbodig!

Sita_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 10:20

Citaat:
Ik ben het helemaal met je eens, dat de ringmeester of jury sneller moet ingrijpen. Een paard de schuld geven terwijl je zelf de fout maakt Verdrietig
Met springen is mijn doel hindernis 1 halen, paard en ik zijn nog allebei zo groen als gras met wedstrijd rijden. de eerste 2 wedstrijden met springen zijn we dan ook uitgebeld Clown ik schiet in de stress, paard merkt dat en stopt, geen mep die ik m heb gegeven, maar als hij al 10 meter voor de hindernis langzamer gaat kan hij een tik bij zijn schouder verwachten. Maar daar blijft het dan ook bij. Onnodig meppen vind ik zwaar overbodig!

idd een tik bij zijn schouder is beter beetje aanmoedigende tik zeg maar. ik heb ook een jonge pony 2 week terug 1e springwedstrijd gehad onderling maar wel op B niveau ik d8 als k t pacours maar rond kom maakt mij niet uit hoeveel balken of andere fouten ik maak nou t ging super zonder getrek en gemep das nergens voor nodig had 1 balkje en 50 pnt voor stijl

Udenz__LoveU

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 22:33

ik vind dat het ook gewoon op een rustige manier kan.. niet steeds dat slaan.. 1 tikje kan heus wel.. maar niet om het paard te straffen etc echt slaan enzo