Steigeren wel of niet aanleren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Guardian

Re: Steigeren wel of niet aanleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 02:11

ik vind er niks mis mee met het steigeren op commando zolang het veilig gedaan word door mensen die weten wat ze doen!

Liony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 13:42

Guardian schreef:
ik vind er niks mis mee met het steigeren op commando zolang het veilig gedaan word door mensen die weten wat ze doen!

Amen Bloos

MisDaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 17:21

ik probeer het juist altijd te voorkomen Haha!

voorkomen is beter dan genezen Knipoog

en als ik een steigerend paard rijd, leer ik het hem zo snel mogelijk af!!!

Cookiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 21:23

Als je paard niet steigert uit zichzelf,
zou ik het zeker niet aan gaan leren ,
vriendin van me had het geleerd,
maar dat ging niet hellemaal zou als het zou moeten gaan Knipoog
dus doe maar niet Tong uitsteken

Cookiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 21:26

Nadya schreef:
Ik was niet van plan mijn paard steigeren aan te leren. Hij heeft het toen ik hem net had, aan de hand 2x gedaan uit pure angst en ik heb het compleet genegeerd (juist omdat het uit angst was, hij was net 2 jaar) en gelukkig heeft hij het nooit meer gedaan. Ik heb ook niet de behoefte om anderen te 'imponeren' met mijn steigerende paard. No, thanks. Ik zou het risico niet durven nemen en aan VD doe ik toch niet.

Inderdaag Knipoog

Freya_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 21:27

Waarom zou je je paard een levensgevaarlijke ondeugd willen aanleren?

De mijne heeft het een keer gedaan en toen een flinke knal gehad. Ik zou het echt niet leuk vinden als mijn paard ging denken dat ze mij een plezier doet door met haar hoeven in het rond te gaan maaien.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 13:26

Alleen als je écht écht de nodige ervaring hebt. Maar het liefst niet! De vorige eigenaar had zonder na te denken dit aan mijn pony geleerd... Ze vond het een geweldig spelletje, zeker voor de wagen en om bijrijdsters mee te pesten. Nee, nietdoen! Ben zo blij dat het er weer uit gesleten is!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 20:16

ik snap ook niet wat er zo leuk aan is.
dat je er een commando aan geeft om het onder controle te houden als ze het al van een ander hebben geleerd snap ik.

maar ik vind het persoonlijk(dus niemand hoeft zich aangevallen te voelen)gewoon stoerdoenerij als je je paard een ondeugd aanleert.
je leert je paard toch ook niet bokken of kribbebijten

Mandy_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 20:22

Ik weet niet wat je vooral doet maar als je echt mee doet met dresuur wedstrijden of spring enz. dan zou ik het hem niet aanleren dit omdat je het aanleert het bij klappen te doen dan lig jij er zo naast

rhapsody_do

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 20:27

ik vind het onverstandig,, net zoals hier wel een paar keer wordt gezegd, het kan ook slecht uitpakken. ik vind het er altijd wel spectaculair uitzien maar zal het nooit mijn paardje aanleren!!

wennie19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 10:43

ik zou het niet doen
je hebt ook paarden die er misbruik van gaan maken

Mirte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 11:34

Ik vind, dat je het volledig zelf moet beslissen aan de hand van je paard.
waarom zou je in godsnaam een ongehoorzaam/ heet paard, leren steigeren, als hij het toch alleen tegen je kan gebruiken.
ik heb er ook over na gedacht, om mijn haflinger te leren steigeren, maar je hebt zoveel in handen.
er bestaan gewoon een kans, dat hij dat tegen je gaat gebruiken en als hij het ergen niet mee eens is dat hij dan probeert te steigeren, het kan dan voor jezelf wel grappig zijn enzo, maar stel dat je dat paard ooit moet gaan verkopen....
ik heb het wel aangeleerd aan mijn shet, daar deed ik toen 2 jaar VD mee, ik heb er eigenlijk spijt van, het levert alleen wat mooie foto's op, maar ze word ontsettend onrustig als ik haar de hen geeft.

kortom: niemand kan voor jou beslissen of je het wel of niet doet, maar weet wat je doet, anders kan je je paard flink verpesten..

Jessol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 12:51

Het hangt idd af van paard tot paard Lachen
En dan moet je wel een heel duidelijk commando gebruiken, waarbij er geen verwarring mogelijk is.

Doriine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 13:56

Tja, ieder zo zijn mening.
Mijn shetlander kan het ook, ze vind het machtig om voor je te werken en maakt er geen misbruik van.
Sinds ze vd kan is ze een stuk relaxter en ''rustiger''(voor haar doen Bloos ) geworden

horsetalker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 15:57

Ik zou het niet doen want als je het aanleerd kan ie (het paard)
er misbruik van maken en het is vreselijk gevaarlijk als het mis gaat... We hadden vroeger een pony die door op haar hoofd te tikken ging steigeren en een meisje van die pony had het aangeleerd en ging een keertje op vakantie en toen mocht zo'n vriendin van haar haar paardje verzorgen maar had vergeten te zeggen om niet op haar hoofd te kloppen maar als beloning deed ze dat en toen ging het paardje steigeren en toen sloeg ie per ongeluk met haar been om zijn evenwicht te houden en toen sloeg ie dus met der voorbeen tegen dat meisje aan en toen was ze dood neergevallen omdat het heel hard ging..
Sinds toen heeft dat meisje nooit meer een trucje gedaan en heeft haar paard nooit meer laten steigeren...

Spoec

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 18:25

Tsja ieder zijn mening en ieder zijn paard .

Ik doe hard mijn best om het mijn paard af te leren,
en een ander doet hard zijn best het aan te leren .

Het is maar net waar je blij mee bent Rolleyes

Die van mij doet het niet op commando en zal het ook nooit op commando gaan doen, het enige wat ik met dat steigeren wil, is dat ze ermee ophoud, of het hoogstens doet als ze zelf lekker op de wei aan het spelen is.
Maar niet meer bij mij in de buurt, 1 keer samen omklappen is voorlopig wel genoeg, en naar anderen steigeren terwijl ik er zelf opzit wil ik al helemaal niet meer hebben!

Nee dat steigeren mag van mij helemaal verdwijnen!

Maar wat ik zei, ieder zijn eigen keus. Lips are sealed

lisanne112

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 18:36

Amber_ schreef:
Mijn Fjord kan het ook, die deed het vaak vroeger uit protest. Ik heb er echter een kommando aan geplakt en nu gaat het stuk beter. Hij doet het echter alleen op commando. Natuurlijk zijn er momenten dat hij heel heet is, bijv. met ponyraces dat hij het doet. Maar doordat er een commando aanzit doet hij het juist stukken minder !

Afbeelding

heb precies het zelfde verhaal alleen emt me shet hij kan steigeren met mij er op en kan steigeren op comando maar mijn shet is echt beetje circus ponytjes ,( steigeren, spaanse pas, buigen compliment liggen ext..)

lisanne112

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 18:45

hier wat foto's van davinci ( kunstjes)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

groetjes lisanne

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 22:17

Bovenstaande fotos spreken van vertrouwen en samenwerking.

De post erboven spreekt daar niet van.
Toch hebben de ponys op de fotos steigeren geleerd van hun baas, terwijl het paard dat zo stout is, dat steigeren als verdedigingsmechanisme heeft leren inzetten en het tot een levensgevaarlijke ondeugd is verworden. Dit paard steigert notabene naar andere paarden als er iemand op zit!!!!!

Of steigeren een ondeugd wordt, ligt dus puur aan de basis van respect en vertrouwen die eraan vooraf gaat, en aan het gezond verstand van de trainer. (Want nee, het is niet voor ieder paard geschikt, ook niet voor iedere trainer.)

Jammer wel dat dit topic steeds weer vervuild wordt door mensen met paarden die als ondeugd steigeren, zonder dat iemand ze dat ooit heeft hoeven leren.

Met steigeren op commando heeft dit namelijk niets van doen.

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 00:51

randalinpony schreef:

Toch hebben de ponys op de fotos steigeren geleerd van hun baas, terwijl het paard dat zo stout is, dat steigeren als verdedigingsmechanisme heeft leren inzetten en het tot een levensgevaarlijke ondeugd is verworden. Dit paard steigert notabene naar andere paarden als er iemand op zit!!!!!

Ik geloof niet dat jij mijn Post gelezen hebt of wel ? Hoe weet jij nou of ik geen vertrouwing en samenwerkings band met mijn pony heb ?! Echt, jij weet echt niet waar je over spreekt. Zulke oordelen zijn echt niet leuk hoor. Jij moet is weten wat er gebeurt is, dus houd je mond daar maar over dicht graag.

Ik heb mijn pony het idd 'geleerd' met commando. Omdat hij het uit protest deed, op alles wat hij niet wilde ging hij steigeren, dit heb ik zeker een hele lange tijd proberen te overwinnen, lief, hard, gemeen, zweep alles. En geloof mij maar dat het niet werkte. Een steigerende pony langs de weg is niet leuk. Ik heb het toen aangepakt met een commando, op geoefend.. en hij is er super op vooruit gegaan. Steigerd niet meer, en luister gewoon.

randalinpony schreef:
Dit paard steigert notabene naar andere paarden als er iemand op zit!!!!!

Dus jou opmerking naar mij toe, slaat nergens op. En waar haal jij vandaan dat hij naar andere paarden steigert ?? Want dan heb jij het goed mis !

Spoec

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 10:37

Amber_ schreef:
randalinpony schreef:

Ik geloof niet dat jij mijn Post gelezen hebt of wel ? ...

randalinpony schreef:
Dit paard steigert notabene naar andere paarden als er iemand op zit!!!!!

Dus jou opmerking naar mij toe, slaat nergens op. En waar haal jij vandaan dat hij naar andere paarden steigert ?? Want dan heb jij het goed mis !

Ik denk dat deze post op mij gericht was Knipoog En niet op jou.
Want mijn paard steigert momenteel idd naar andere mensen en dieren en ook als ik erop zit, en is momenteel idd bezig met levensgevaarlijke trucjes.

En idd dat heeft niets met vrijheidsdressuur te maken, want dat doe je idd op vertrouwen. Wat niet wegneemt dat mijn paard en ik geen vertrouwen in elkaar hebben, maar momenteel gewoon een onenigheidje over wie nou eigenlijk de baas is.

Ik wil alleen maar zeggen, dat je wel zeker moet zijn van het karakter van je paard dat hij het niet tegen je gaat gebruiken. Mijn paard hoef ik het dus echt niet aan te leren, ook niet op commando, want ik weet gewoon dat er dan een keer een moment komt dat ze het toch weer tegen me gaat gebruiken, zo dominant is mijn paard wel.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 11:09

Amber heeft pb, was inderdaad misverstand, ik bedoelde spoec. Lachen
Excuseer.

Spoec schreef:
Citaat:
Ik wil alleen maar zeggen, dat je wel zeker moet zijn van het karakter van je paard dat hij het niet tegen je gaat gebruiken. Mijn paard hoef ik het dus echt niet aan te leren, ook niet op commando, want ik weet gewoon dat er dan een keer een moment komt dat ze het toch weer tegen me gaat gebruiken, zo dominant is mijn paard wel.

Iemand die zich in VD verdiept, zal de afweging zeker maken. Zo heb ik een merrie die steigeren aanbiedt bij spelen, maar die zo bang is dat steigeren een risico kan vormen.
Die leer ik het niet.

Maar wat ik in de redenering in de quote niet snap, en ik zie hem keer op keer:

Mijn paard steigert uit dominantie, dús dat paard moet ik niet leren steigeren.

De keus voor het steigeren was hier allang gemaakt....door het paard!!!!

Das net zoiets als roepen: mijn auto heeft geen remmen, dús moet ik niet van een berg afrijden.
NEE.

Met een auto zonder remmen ga je de straat niet op. En met een die goed remt, kun je rustig de berg af.

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 14:23

randalinpony schreef:
Amber heeft pb, was inderdaad misverstand, ik bedoelde spoec. Lachen
Excuseer..

Het is alweer goed.. Ik schoot te snel uit mijn slof. Ja Maar je begrijpt nu waarom.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 14:43

Ik zou het niet doen. Zou een linke bedoeling zijn bij die van mij een paard van 1.72 en zo ongeveer 600 kilo..In het begin heeft hij het gedaan uit protest als hij iets niet wilde.Dit heb ik echter er zo snel mogelijk uitgewerkt. Wanneer zn paard om gaat met mij erop is het einde verhaal vrees ik.... Scheve mond

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 01:47

Niet doen.

Onze pony kan het ook. Het ging maanden goed totdat ze een keer vervelend werd met rijden en het tegen ons ging gebruiken. We hadden het nog wel op een aparte manier aangeleerd, een paar passen achterwaarts, klein beetje druk op de teugel en been naar achteren ofzoiets was het.