Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
anneliesdj schreef:Volgens mij heb jij nog nooit een ontspannen paard gezien dat loopt in een houden die voor hem het prettigst is... Dit paard is ontspannen, de enige foto maar een tikje meer spanning is is die waar je harder galoppeerd. Een paard kan ook ontspannen zijn zonder dat hij aan de loodlijn loopt, anders hebben alle paarden die in de wei staan wel erg veel spanning.
.

alleen was hij wel degelijk ontspannen (af en toe niet) maar gebruik nog iid niet goed zn achterhand en dat licht zeker aan mij maar ik moet nog even de knopjes weten te vinden en ben dus ook hard op zoek

Breitling schreef:spottie schreef:dat op de voorhand vallen ja :S we werken er aan maar dit doen we nog maar een maandje ongeveer, vast niet langer dus ben blij dat het al zo gaat
wel bedankt
en ja tuurlijk is het misschien gevaarlijk maar ik weet ook echt wel wat ik doe en als hij er echt vandoor zou gaan zou je hem met zadel en hoofdstel ook niet houden, en er was ook iemand bij, maargoed ieder zijn mening, ben ook blij dat je je mening uit ik heb alleen wel een andere
dit is natuurlijk een argument van niks. met hoofdstel en zadel kun je meer beginnen als zonder en kun je fatsoenlijk sturen. Ik vind dit ook gevaarlijk. Je pony kan nog zo braaf zijn het is en blijft gevaarlijk.
stel er loopt een klein kind op de weg waar jij rijd en je pony gaat er vandoor en je kan niks beginnen wil je dat op je geweten hebben? neem aan van niet.
dat je het in de bak doet is alleen maar mooi. dat je zoiets met je pony kan doen
maar op de weg is het gewoon onverantwoord en heb niet alleen jij er last van maar ook andere mensen.
Een paard is op sommige vlakken een klein kind, en zeker op gebied van gedrag soms. Maar een paard heeft absoluut niet het verstand van een klein kind. Je leert een immers veel meer, het leert sneller en luisterd altijd als het goed is opgevoed. Maargoed..

marjoke schreef:Mag ik even tegenspreken?Een paard is op sommige vlakken een klein kind, en zeker op gebied van gedrag soms. Maar een paard heeft absoluut niet het verstand van een klein kind. Je leert een immers veel meer, het leert sneller en luisterd altijd als het goed is opgevoed. Maargoed..
Het heeft misschien weinig zin dat ik hierop inga. Maar ik heb in dit geval toch alle respect voor de ruiter. Vermits ik zelf ook soms zonder iets rij. Maar ik weet dat dat niet goed is voor de rug van mijn paard. Dus als ik er iets aflaat dan is het of enkel mijn zadel, of mijn hoofdstel ook, maar dan doe ik een halster om. Zodat ik mijn paard toch nog naar beneden kan rijden.
Je moet zeker niet de vergelijking maken met een paard dat op de wei staat en een paard dat je onder je hebt. In de natuur lopen ze allemaal met hun hoofd in de lucht, dat is normaal. Maar doordat de mens er op is gaan zitten heeft die het paard uit evenwicht gebracht. Het paard loopt als eerste reactie op zijn voorhand waardoor zijn rug belast wordt en op de duur misschien vast komt te zitten. Vandaar dat we ons paard nageeflijk moeten rijden zodat de rugspieren ontspannen worden en zodat de achterhand de kans krijgt om eronder te komen. De achterhand moet immers het sterkste steunpunt zijn van een paard onder het zadel. En als dit gecombineert kan worden (nageeflijk en achterhand eronder), hebben we ons paard weer in evenwicht. De meesten kunnen dit alleen waarmaken via zadel en hoofdstel (misschien spijtig genoeg). Maar het is beter zo dan je paard een krampachtige houding te geven en het vast te rijden. (ik overdrijf misschien een beetje)
Maar ik neem je niets kwalijk hoor. Vroeger wist ik dit alles ook niet en wist ik niet eens waar dressuur eigelijk goed voor was.

marjoke schreef:Ik weet niet wat ik ervan moet denken. Op een (ongetraint) paard gaan zitten, zorgt er eigenlijk voor dat het paard op de voorhand valt. Dit bewijst dat paardrijden eigelijk helemaal niet zo goed is. Behalve als je er voor zorgt dat met op het paard zijn o zo frafile rug te gaan zitten zijn spieren, en vooral de rugspieren toch mooi ontspannen blijven. Maar dan moet jij mij eens vertellen hoe jij je paard zijn rugspieren ontspant en zijn achterhand eronder krijgt zonder hulpmiddelen. Ik neem aan, als je een fantastische ruiter bent die in de hoogste klasse rijdt en perfect weet om te gaan met het dier en weet waar en hoe het moet lopen voor niets te belasten, dat je dat nog wel kan lukken zonder hulpmiddelen. Maar (het spijt me, en dit is niet afbrekend bedoeld) ik denk niet dat jij zo iemand bent. Ik kan me vergissen?
En ik denk niet dat je er snel ik gaat slagen om zonder hulpmiddelen je paard goed te laten lopen..
)
marjoke schreef:Nou ja weet je, je kan hier nu eenmaal blijven over discussiëren. Dressuurruiters denken er altijd wel anders over dan recreatie ruiters. (Wil je niet beledigen, maar weet even niet hoe ik het moet noemen.)
En ik ga er dan ook niet meer verder op in. Je zal altijd wel je uitleg klaarhebben om er weer tegenin te gaan en daar heb ik geen zin in.
Ps. Ik zie dat je nog gepost hebt. Laat me dan toch nog even reageren. Ik geef toe dat je zeker moet kunnen zitten op je paard, en dat weet ik ook wel hoor, ik rij vaak genoeg zonder zadel, maar dan wel met hoofdstel. Maar het is vaak gewoon daar erop te gaan zitten dat je paard zijn natuurlijk evenwicht verliest. Dan gaat het er niet om hoe je zit of wat je houding is. (Dat speelt wel een beetje mee maar toch) Maar dan gaat het volgens mij vooral om het gewicht dat op de voorhand leunt. En als je je paard niet leert om op zijn achterhand te lopen dan kan dit volgens mij ni in orde komen.