Amondi @ work zonde zadel en hoofdstel :D

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Amondi

Re: Amondi @ work zonde zadel en hoofdstel :D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-07 13:31

is het dan veilig dat je op een buitenrit je paard met zn neus op zn borst trekt zodat hij niet kan zien waar de geluiden vanddaan komen? :S enne als je een goede en evenwicht hebt is zonder zadel juist niet gevaarlijk, want je kunt nergens achter blijven haken Knipoog

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 13:53

anneliesdj schreef:
Volgens mij heb jij nog nooit een ontspannen paard gezien dat loopt in een houden die voor hem het prettigst is... Dit paard is ontspannen, de enige foto maar een tikje meer spanning is is die waar je harder galoppeerd. Een paard kan ook ontspannen zijn zonder dat hij aan de loodlijn loopt, anders hebben alle paarden die in de wei staan wel erg veel spanning.

.

Een paard die ruitergewicht moet dragen heeft er alle baat bij zijn achterhand goed onder te brengen. Hiermee voorkom je overbelasting. Dus ja, tijdens het rijden wil ik toch een iets andere houding zien dan bij een paard dat vrij loopt.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 14:10

Ik sluit me hier volledig bij aan poes, een paard met holle rug krijgt al snel overbelasting. Daar is niets onstspannen aan. Ik vind het dan ook geen reden als 'natural' om je paard zomaar met zijn neus in de wolken te laten lopen.
Laatst bijgewerkt door AstraGirlie op 20-06-07 14:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 14:12

Maar poes, dit paard is absoluut niet aan het sterrenkijken zoals jij beweert..

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 14:14

Maar om nu te zeggen dat hij zijn rug gebruikt vind ik ook te ver gaan. Het is maar een tip, ik verwacht niet dat het van in het begin perfect gaat. Maar als de TS zo wil blijven doortrainen zou ze hem toch iets meer moeten op de achterhand zetten. Dat kan ook zonder oprichting.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 14:17

Dat zeg ik ook niet, maar ik vind absoluut niet dat dit paard aan het sterrenkijken is of met zijn neus in de wolken loopt

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 14:17

Wat fijn dat er zoveel wederzijds vertrouwen is!
Ik ben het alleen wel eens met Poes.
Het is beter voor de rug van je paard als hij tijdens het rijden zijn onderhand er onder brengt,
dan draagt hij namelijk met zijn achterhand die vele male sterker is dan de voorhand.
Daarnaast moet het paard zijn rugspieren gebruiken om zijn achterhand er onder te brengen waardoor zijn rugspieren sterker worden en hij het gewicht zal gaan dragen met zijn rugspieren in plaats van met zijn ruggengraat.
Het gevolg van de geactiveerd achterhand is een nageeflijk paard, dus tja, zonder aan de teugels te komen loopt hij dan "aan de teugel".
Klaus Ferdinand Hempflig was daar een meester in, misschien leuk om daar eens wat van te lezen?
Die reed ook zonder tuig....
Maar als jij gewoon lekker een ontspannen ritje maakt van een half uurtje zal je niet per direct zijn rug de filistijnen in helpen....

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 14:18

Nee das waar. TS, rij je hem wel nageeflijk in de piste of niet?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 14:26

Gezien de geschiedenis van het paard denk ik wel dat hij anders prima gereden wordt Ja

muiske07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 15:44

je bent zeer goed bezig meisje!

_Nikki_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 16:38

super Lachen Haha!

Amondi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-07 18:19

het ruggebruik en de achterhgand zijn we zonder optoming hard mee bezig met hoofdstel en zadel lukt het prima, maar dit is toch net wat anders en we moeten nog veel leren maar het is wel ons doel om te bereiken wat Klaus Ferdinand Hempflig ook deed (zal wel nooit zo goed gaan) we doen ons best en ik waardeer alle tips echt wel Knipoog alleen was hij wel degelijk ontspannen (af en toe niet) maar gebruik nog iid niet goed zn achterhand en dat licht zeker aan mij maar ik moet nog even de knopjes weten te vinden en ben dus ook hard op zoek Haha!

Amondi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-07 18:22

Afbeelding
is hier het acherhand gebruik nou beter???? (vond wel ietsjes, alleen vind de ontspanning nog ver te zoeken daar, dus aan die combinatie moet vooral gewerkt worden)

muiske07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 18:30

Breitling schreef:
spottie schreef:
dat op de voorhand vallen ja :S we werken er aan maar dit doen we nog maar een maandje ongeveer, vast niet langer dus ben blij dat het al zo gaat Haha!
wel bedankt Knipoog

en ja tuurlijk is het misschien gevaarlijk maar ik weet ook echt wel wat ik doe en als hij er echt vandoor zou gaan zou je hem met zadel en hoofdstel ook niet houden, en er was ook iemand bij, maargoed ieder zijn mening, ben ook blij dat je je mening uit ik heb alleen wel een andere Haha!

dit is natuurlijk een argument van niks. met hoofdstel en zadel kun je meer beginnen als zonder en kun je fatsoenlijk sturen. Ik vind dit ook gevaarlijk. Je pony kan nog zo braaf zijn het is en blijft gevaarlijk.

stel er loopt een klein kind op de weg waar jij rijd en je pony gaat er vandoor en je kan niks beginnen wil je dat op je geweten hebben? neem aan van niet.

dat je het in de bak doet is alleen maar mooi. dat je zoiets met je pony kan doen
maar op de weg is het gewoon onverantwoord en heb niet alleen jij er last van maar ook andere mensen.

snap het probleem niet...
mensen zitten te zagen en te klagen dat we moeten leren rijden zonder iets en dan plots krijg je weer commentaar.
al wie nog met bit rijdt is op den duur een paardenbeul of wa nog allemaal...
dan rijd er iemand zo en krijgt ze al die negatieve commentaar, mensen steken soms toch heel raar in elkaar hoor...
ik rij al een jaar op straat zo met mijn vierjarige paint en 15jarige arabier, er is nog nooit iets gebeurt.
waarom niet? ze lopen nooit weg (nog nooit gebeurt) als er gevaar dreigt (zoals een zware tracktor of vrachtwagens)
dan doe ik ze stoppen en laat ik hen kijken.
vind het best grappig, ik zie altijd mensen met zadel en hoofdstel, met bit al die rare maneuvers maken op straat, paarden staan te trippelen en te steigeren. (zeg niet op de mensen hier, maar waar ik rij al zeeer veeel gezien en dan ben ik de zot)
zo kunnen de mijne met gemak langs de grote weg een half uur stilstaan zonder maar 1voet te verzetten en het zijn twee volbloeden.
en dan zie ik andere paarden die meubels aanhebben die geen halfe min stil kunnen staan.
moet zeggen de mijne doen dit toch niet hoor.
veel paarden tonen ook verzet op de hulpteugels en dan krijg ze nog is slaag derbovenop dat ze schrikken van iets.
als een paard echt wil weglopen dan lopen ze weg of dat nu met stang is, trens, bitloos of zonder hoofdstel,
een paard heeft veel meer macht dan jij.
het komt eropneer dat je vertrouwen en wederzijds respect maakt voor en met mekaar.
ken nog een goeie vriendin van me die dit ook doet, zij rijdt al twee jaar zo.
kijk naar honza, tlukt ook allemaal zo goed bij hem Knipoog
ahja het is elk zijn mening.
zou zeggen meisje doe zo verder! je bent goed bezig.

Amondi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-07 18:37

dank je wel, heb net ff bij jou foto's gespiekt en jeetje wat ga jij ook gaaf met je paarden om ze zien er echt heel happy uit Haha!

muiske07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 18:50

snap het toch niet, mensen denken altijd dat de rem in de mond van zijn paard zit.
dat maakt als een klein kind wegloopt dat je ook een bit in zijn mond moet stoppen en moet trekken hierblijven?
een paard is een klein kind, heeft het verstand ervan toch.
ik heb nog nooit in zippo zijn mond moeten trekken.
heb hem gekocht als veulenaf en hem zelfopgeleerd, het eerste wat ik hem leerde was stoppen op mijn zit.
hij kent het comando in de mond trekken niet.
mensen die eropzitten denken altijd dat ze dit moeten doen, gevolg: ze moeten zippo tegen de muur plakken in de piste,
want hij crost langs alle kanten weg wannneer men trekt in zijn mond.
ik knijp men knieen dicht en zippo stopt, zowel in stap, draf, galop als rengalop, direct de rem dicht en stoppen.
maar soit het blijft moeilijk om dit te laten doordringen bij sommige mensen.

marjoke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 19:07

Mag ik even tegenspreken? Schijnheilig Een paard is op sommige vlakken een klein kind, en zeker op gebied van gedrag soms. Maar een paard heeft absoluut niet het verstand van een klein kind. Je leert een immers veel meer, het leert sneller en luisterd altijd als het goed is opgevoed. Maargoed..

Het heeft misschien weinig zin dat ik hierop inga. Maar ik heb in dit geval toch alle respect voor de ruiter. Vermits ik zelf ook soms zonder iets rij. Maar ik weet dat dat niet goed is voor de rug van mijn paard. Dus als ik er iets aflaat dan is het of enkel mijn zadel, of mijn hoofdstel ook, maar dan doe ik een halster om. Zodat ik mijn paard toch nog naar beneden kan rijden.

Je moet zeker niet de vergelijking maken met een paard dat op de wei staat en een paard dat je onder je hebt. In de natuur lopen ze allemaal met hun hoofd in de lucht, dat is normaal. Maar doordat de mens er op is gaan zitten heeft die het paard uit evenwicht gebracht. Het paard loopt als eerste reactie op zijn voorhand waardoor zijn rug belast wordt en op de duur misschien vast komt te zitten. Vandaar dat we ons paard nageeflijk moeten rijden zodat de rugspieren ontspannen worden en zodat de achterhand de kans krijgt om eronder te komen. De achterhand moet immers het sterkste steunpunt zijn van een paard onder het zadel. En als dit gecombineert kan worden (nageeflijk en achterhand eronder), hebben we ons paard weer in evenwicht. De meesten kunnen dit alleen waarmaken via zadel en hoofdstel (misschien spijtig genoeg). Maar het is beter zo dan je paard een krampachtige houding te geven en het vast te rijden. (ik overdrijf misschien een beetje)

Maar ik neem je niets kwalijk hoor. Vroeger wist ik dit alles ook niet en wist ik niet eens waar dressuur eigelijk goed voor was. Lachen

Amondi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-07 19:15

marjoke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 19:23

Ik weet niet wat ik ervan moet denken. Op een (ongetraint) paard gaan zitten, zorgt er eigenlijk voor dat het paard op de voorhand valt. Dit bewijst dat paardrijden eigelijk helemaal niet zo goed is. Behalve als je er voor zorgt dat met op het paard zijn o zo frafile rug te gaan zitten zijn spieren, en vooral de rugspieren toch mooi ontspannen blijven. Maar dan moet jij mij eens vertellen hoe jij je paard zijn rugspieren ontspant en zijn achterhand eronder krijgt zonder hulpmiddelen. Ik neem aan, als je een fantastische ruiter bent die in de hoogste klasse rijdt en perfect weet om te gaan met het dier en weet waar en hoe het moet lopen voor niets te belasten, dat je dat nog wel kan lukken zonder hulpmiddelen. Maar (het spijt me, en dit is niet afbrekend bedoeld) ik denk niet dat jij zo iemand bent. Ik kan me vergissen?
En ik denk niet dat je er snel ik gaat slagen om zonder hulpmiddelen je paard goed te laten lopen..

muiske07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 19:26

marjoke schreef:
Mag ik even tegenspreken? Schijnheilig Een paard is op sommige vlakken een klein kind, en zeker op gebied van gedrag soms. Maar een paard heeft absoluut niet het verstand van een klein kind. Je leert een immers veel meer, het leert sneller en luisterd altijd als het goed is opgevoed. Maargoed..

Het heeft misschien weinig zin dat ik hierop inga. Maar ik heb in dit geval toch alle respect voor de ruiter. Vermits ik zelf ook soms zonder iets rij. Maar ik weet dat dat niet goed is voor de rug van mijn paard. Dus als ik er iets aflaat dan is het of enkel mijn zadel, of mijn hoofdstel ook, maar dan doe ik een halster om. Zodat ik mijn paard toch nog naar beneden kan rijden.

Je moet zeker niet de vergelijking maken met een paard dat op de wei staat en een paard dat je onder je hebt. In de natuur lopen ze allemaal met hun hoofd in de lucht, dat is normaal. Maar doordat de mens er op is gaan zitten heeft die het paard uit evenwicht gebracht. Het paard loopt als eerste reactie op zijn voorhand waardoor zijn rug belast wordt en op de duur misschien vast komt te zitten. Vandaar dat we ons paard nageeflijk moeten rijden zodat de rugspieren ontspannen worden en zodat de achterhand de kans krijgt om eronder te komen. De achterhand moet immers het sterkste steunpunt zijn van een paard onder het zadel. En als dit gecombineert kan worden (nageeflijk en achterhand eronder), hebben we ons paard weer in evenwicht. De meesten kunnen dit alleen waarmaken via zadel en hoofdstel (misschien spijtig genoeg). Maar het is beter zo dan je paard een krampachtige houding te geven en het vast te rijden. (ik overdrijf misschien een beetje)

Maar ik neem je niets kwalijk hoor. Vroeger wist ik dit alles ook niet en wist ik niet eens waar dressuur eigelijk goed voor was. Lachen

nageeflijk wil niet zeggen dat het paard altijd aan de teugel in een krul moet lopen hoor Knipoog
dit is mijn arab:

Afbeelding

Afbeelding

deze zijn van nature uit geneigt om met hun hoofd in de lucht te lopen.
hier een mooie vloeiende galop rond de weide zonder zadel en zonder hoofdstel met zijn hoofdje redelijk laag.
als je er gewoon rustig ontspannen opzit is dit toch geen prob om zonder iets te rijden.

mijn 4jarige paint:
Afbeelding

Afbeelding
loopt bij mijn weten voldoende naar beneden.

hier nog is in galop ergens toen we op wandel waren:

Afbeelding

muiske07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 19:30

marjoke schreef:
Ik weet niet wat ik ervan moet denken. Op een (ongetraint) paard gaan zitten, zorgt er eigenlijk voor dat het paard op de voorhand valt. Dit bewijst dat paardrijden eigelijk helemaal niet zo goed is. Behalve als je er voor zorgt dat met op het paard zijn o zo frafile rug te gaan zitten zijn spieren, en vooral de rugspieren toch mooi ontspannen blijven. Maar dan moet jij mij eens vertellen hoe jij je paard zijn rugspieren ontspant en zijn achterhand eronder krijgt zonder hulpmiddelen. Ik neem aan, als je een fantastische ruiter bent die in de hoogste klasse rijdt en perfect weet om te gaan met het dier en weet waar en hoe het moet lopen voor niets te belasten, dat je dat nog wel kan lukken zonder hulpmiddelen. Maar (het spijt me, en dit is niet afbrekend bedoeld) ik denk niet dat jij zo iemand bent. Ik kan me vergissen?
En ik denk niet dat je er snel ik gaat slagen om zonder hulpmiddelen je paard goed te laten lopen..

ik noem men eigen ook niet perfect,
ik moet ook nog veel leren en het is maar door te leren dat je er graakt.
envoor zover ik uit jouw mening kan leiden is dat we beter stoppen met te rijden.
beginners die leren rijden, als is aan hun houding gedacht?
mijn paardjes zijn niet ongetraint.
als je hun rug voelt en met iedere beweging meegaat belemmer je hen ook niet.
mijn paardjes hun rugspieren zijn altijd ontspannen met mij erop of niet.
en dat meen ik echt.
als ik me ontspannen neerzet dan ontspannen zij hun rugspieren, geloof het of geloof het niet maar het is zo.
en hiervoor hoef je niet in de hoogste klasse te rijden of een fantastische ruiter te zijn.
hiervoor moet je kunnen zitten op je paard.

marjoke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 19:34

Nou ja weet je, je kan hier nu eenmaal blijven over discussiëren. Dressuurruiters denken er altijd wel anders over dan recreatie ruiters. (Wil je niet beledigen, maar weet even niet hoe ik het moet noemen. Lachen )
En ik ga er dan ook niet meer verder op in. Je zal altijd wel je uitleg klaarhebben om er weer tegenin te gaan en daar heb ik geen zin in. Lachen

Ps. Ik zie dat je nog gepost hebt. Laat me dan toch nog even reageren. Ik geef toe dat je zeker moet kunnen zitten op je paard, en dat weet ik ook wel hoor, ik rij vaak genoeg zonder zadel, maar dan wel met hoofdstel. Maar het is vaak gewoon daar erop te gaan zitten dat je paard zijn natuurlijk evenwicht verliest. Dan gaat het er niet om hoe je zit of wat je houding is. (Dat speelt wel een beetje mee maar toch) Maar dan gaat het volgens mij vooral om het gewicht dat op de voorhand leunt. En als je je paard niet leert om op zijn achterhand te lopen dan kan dit volgens mij ni in orde komen.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 19:35

Ontspannen van de rugspieren heeft meer dan alleen met goed zitten te maken hoor. Je hebt ook echte nageeflijkheid nodig, en die moet je op de één of andere manier toch eerst begrenzen vanvoor als je de energie van achteren hebt opgewekt. Weliswaar op een vriendelijke manier, maar je hebt toch je 'boundries' nodig zoals Chris Irwin het zegt. En als je paard deze zelfhouding heeft geleerd, kan je pas gaan werken zonder optoming, maar dat is mijn mening...

muiske07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 19:39

marjoke schreef:
Nou ja weet je, je kan hier nu eenmaal blijven over discussiëren. Dressuurruiters denken er altijd wel anders over dan recreatie ruiters. (Wil je niet beledigen, maar weet even niet hoe ik het moet noemen. Lachen )
En ik ga er dan ook niet meer verder op in. Je zal altijd wel je uitleg klaarhebben om er weer tegenin te gaan en daar heb ik geen zin in. Lachen

Ps. Ik zie dat je nog gepost hebt. Laat me dan toch nog even reageren. Ik geef toe dat je zeker moet kunnen zitten op je paard, en dat weet ik ook wel hoor, ik rij vaak genoeg zonder zadel, maar dan wel met hoofdstel. Maar het is vaak gewoon daar erop te gaan zitten dat je paard zijn natuurlijk evenwicht verliest. Dan gaat het er niet om hoe je zit of wat je houding is. (Dat speelt wel een beetje mee maar toch) Maar dan gaat het volgens mij vooral om het gewicht dat op de voorhand leunt. En als je je paard niet leert om op zijn achterhand te lopen dan kan dit volgens mij ni in orde komen.

dus honza rijd dan volgens jou ook niet goed?
hij rijdt ook zonder zadel en zonder hoofdstel.
ik blijf bij mijn mening.
ik rij al een jaar zo en men paardjes verbeteren er alleen maar op
oja ik ben niet zomaar een recreatie ruiter
ik doe namelijk stunts, spaanse dressuur (zippo kan capriole onderandere en khalief kan mooie piaffes doen, ook kunnen ze beide pirouettes en zijgangen in stap draf en galop enz..)
, ik spring, rij zonder hoofdstel en zadel (het liefste wat ik doe), ga veel wandelen,
doe vrijheidsdressuur, tuimelingen van men paard, vuurspuwen, en shows doen met Picadero D'el Rocio!
machtig team trouwens.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 19:42

Ik heb niets tegen al die show en acts, maar ik vind persoonlijk Honza zijn paarden zo onrrustig en nerveus soms, constant oren in de nek en veel gesteiger...Met kunstjes en acts alleen bewijs je nog niet dat je een goeie horse'man' bent.