Elke dag rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pearlie

Re: Elke dag rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 16:04

Afgelopen half jaar heb ik helaas maar zo'n 2-3 keer in de week kunnen rijden, door het weer soms maar 1-2 keer per week. Nu in de vakantie rijd ik zo'n 3-4x per week, wil het nog wat uitbouwen naar 4-5x. Na de vakantie wil ik dit volhouden. Ik merk wel dat mijn paard beter loopt als ik wat vaker rij, ze is dan wat soepeler en sneller 'los'. Ze komt sowieso elke dag een paar uur buiten (paddock, geen wei helaas).

_Kimo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 16:05

Ik heb dan geen eigen paard, maar al zou ik die hebben zou ik het rijden afwisselen met longeren.
Bijv maandag en dinsdag rijden, woensdag longeren, donderdag en vrijdag rijden, zaterdag longeren en zondags lekker naar buiten Lachen het ligt er natuurlijk wel aan wat voor paardje je hebt Lachen

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 16:12

pearlie schreef:
Afgelopen half jaar heb ik helaas maar zo'n 2-3 keer in de week kunnen rijden, door het weer soms maar 1-2 keer per week. Nu in de vakantie rijd ik zo'n 3-4x per week, wil het nog wat uitbouwen naar 4-5x. Na de vakantie wil ik dit volhouden. Ik merk wel dat mijn paard beter loopt als ik wat vaker rij, ze is dan wat soepeler en sneller 'los'. Ze komt sowieso elke dag een paar uur buiten (paddock, geen wei helaas).

1 keer per week rijden door het weer? Ik laat me door het weer echt nie tegenhouden om te gaan rijden. Als het regent staat mijn paard ook op de wei, dus of hij nou in de wei nat wordt of met mij op zijn rug, dat maakt dan ook niet uit...

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 16:16

Ik laat me ook niet tegenhouden door regen...
Wel door een bak waar je een halve meter in de drek weg zakt... heb liever geen peesblessures!!
Rijden in de regen vind ik zelfs wel lekker!! Lekker fris!

kelliiee1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-07 18:38

ik laat me ook niet echt enorm tegen houden door het weer.
Alleen als het echt enorm regent of er is iets anders./

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 19:00

De bak is toch niet de enige plek waar je kan rijden (hoop ik voor je, anders heeft je paard een minder prettig leven...)

kelliiee1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-07 19:08

Nee inderdaad.
Je kan altijd buiten rijden, weg.

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 19:11

Ik rij 6 dagen in de week. Bijna elke zaterdag heb ik wedstrijd, dus de dag daarna heeft hij dan een dagje vrij, of we gaan dan even een lekker bosritje maken Haha! De rest van de week 1 keer clubles, en een keer privéles en voor de rest van de week een dik uur trainen. Alleen als onze bak een zwembad is door harde regen en als mijn mama dan geen tijd heeft om met mij mee te gaan naar de clubbak, sla ik wel eens een dagje over, maar ik probeer echt elke dag te rijden! Knipoog

Arabendu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 23:27

kelliiee1993 schreef:
Wat vinden jullie?
Moet je nou elke dag rijden met je paard, of kan je ook gewoon een dagje rust nemen.

Waar ik nu rijdt moet ze elke dag bereden worden, want ze kan niet een dagje stil staan.
Ik vind eigenlijk dat elk paard wel een dag stil kan staan.

Of Desnoods 3 dagen rijden 1 dag rust, 3 dagen rijden 1 dag rust etc.

Hoe rijden jullie? En hoe vinden jullie het als ze elke dag moeten lopen

Een paard is niet geschikt om stil te staan, dus iedere dag beweging moet ja.
Iedere dag rijden? Nee zeg, doe jezelf en je paard een lol.
Beweging is niet per definitie rijden, dat kan ook zijn: longeren, weidegang, aan de hand wandelen.
Lekker afwisselen, dan hou je ze fris in het koppie en geef je ze de kans om te herstellen van het werk.
Als jezelf iedere dag zou trainen dan zou je als mens ook het plezier verliezen en belast je je lichaam zodanig zonder rust dat de kans op blessures, vermoeidheid en verzuring groot worden. Datzelfde geldt ook voor een paard.

Nicky__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 23:35

ik vind wel dat je paard elke dag de mogelijk moet hebben om te bewegen, dus in de wei, rijden, stapmolen, longeren.
maar hoevaak je rijd maakt opzich niet zo veel uit.

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 17:39

ik vind als je paard overdag buiten kan dan hoef je niet iedere dag te gaan rijden! maar zelf rij ik zeker 5 x in de week! en als ik zin heb 6x of 7x! maar ieder paard verdient ook eens een rust dagje! tog?

Liedje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 19:08

Ik rij zelf erg vaak, ik háát longeren gewoon. Zodra er iemand meekan ga ik naar buiten(kan niet alleen weg..) En als ik zelf geen puf of zin heb kijk ik of die in het weiland gestaan heeft, ja? Dagje vrij. Nee? Moet ik toch wat doen, dan kies ik voor halfuurtje rijden of halfuur stappen op het erf zonder zadel.

xje_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 19:24

1 dagje rust is best wel lekker lijkt mij, doe ik nu ook met mijn verzorgpaard... Haha! dan gaat ze alleen maar los en voor de rest niks.

Liedje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 21:29

Inderdaad, een keertje rust is niet erg, maar dan moet die wel ff losgegooid worden Ja

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 21:30

toen ik met mijn pony wedstrijden ree ree ik haar 6 keer per week. nu niet ivm kreupelheid tijdelijk niet. mn paard rij ik 3 keer per week(die is pas 4)

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 21:33

Ik rijdt ongeveer twee keer in de week, soms meer, is te zien hoeveel zin en tijd ik heb. Mijn paardje is een koudbloed (haflinger X welsh) dus die heeft daar geen problemen mee.

Doriine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 21:53

Rij mijn paard 5 keer per week intensief,
1 dag buiten
en een dagje rust!

vind dat een paard ook moet kunnen ontspannen en niet onder druk moet staan

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 22:24

Sim0ne schreef:
De bak is toch niet de enige plek waar je kan rijden (hoop ik voor je, anders heeft je paard een minder prettig leven...)

Nee gelukkig niet, we hebben een mooi bos in de buurt Lachen

Alleen als de bak blubber is dan is het bos vaak ook erg blubberig... plus dat er wel iemand met me mee moet langs de weg!

kelliiee1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-07 12:39

pearlie schreef:
Sim0ne schreef:

Nee gelukkig niet, we hebben een mooi bos in de buurt Lachen

Alleen als de bak blubber is dan is het bos vaak ook erg blubberig... plus dat er wel iemand met me mee moet langs de weg!

ja, indrdaad.
wij hebben op +-30 min. rijden een strand en een bos is hier ook wel te vinden Vingers aflikken

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 12:41

Mijn paardjes vinden het heerlijk om door de blubber en de plassen te banjeren. Modder kan geen kwaad.

kelliiee1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-07 12:45

Sim0ne schreef:
Mijn paardjes vinden het heerlijk om door de blubber en de plassen te banjeren. Modder kan geen kwaad.

hahaa ja, lekker door de plassen stampen.
Modder kan inderdaad geen kwaad, maar als het spekglad is wel.

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 12:49

kelliiee1993 schreef:
Ja, inderdaad.
's nachts binnen in de winter is niet zo heel erg vint ik. Maar in de zomer niet

Uhm, bij mij gaan ze júist in de zomer op stal (overdag) en gaan ze 's nachts dan wel op de wei.
Ze vergaan echt op de wei.. Daar vinden ze geen rust met al die rot dazen (ze hebben ook nog eens staart en maan exceem).
We hebben trouwens wel een in en uitloop stal en daar staan ze met z'n allen in Lachen .

kelliiee1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-07 12:52

traan_beauty schreef:
kelliiee1993 schreef:
Ja, inderdaad.
's nachts binnen in de winter is niet zo heel erg vint ik. Maar in de zomer niet

Uhm, bij mij gaan ze júist in de zomer op stal (overdag) en gaan ze 's nachts dan wel op de wei.
Ze vergaan echt op de wei.. Daar vinden ze geen rust met al die rot dazen (ze hebben ook nog eens staart en maan exceem).
We hebben trouwens wel een in en uitloop stal en daar staan ze met z'n allen in Lachen .

ja, maar dan kunnen ze toch nog naar buiten. J hebt ook een goede reden dat je ze binnen houdt, wij hebben hier niet echt speciaal last van dazen

NikkiHVJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 12:59

Op mijn verzorgpony rijd ik meestal 3 tot 4 x pw. En de eigenaar rijdt er 2 x pw op, dat betekend dus dat ze 1 dag rust heeft en dan staat ze lekker op de wei. Als ik een keer echt geen tijd heb om te rijden dan longeer ik haar even goed zodat ze toch nog beweging heeft.
In de vakantie is de eigenaar heel de vakantie weg dus moet ik er in mn eentje voor zorgen, dan rijdt ik meestal ook elke dag en dan 1 x in de week rust. Ik vind wel dat paarden en pony's goeie beweging nodig hebben en nog 1 tip : Als je echt wedstrijden met je paardje wil gaan doen moet je echt gewoon even vaak als ons rijden want als je maar 3 x pw ofzo rijdt worden sommige paarden heel stijf! ( Niet allemaal )
Nou dat wou ik ff zeggen Tong uitsteken Haha!

Lab_iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 11:44

wij rijden ong. 6 dagen in de week ook.. maar dat licht er gewoon aan Knipoog soms minder dan 6 soms 7 ..