ik kan absoluut NIET doorzitten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zqw39

Re: ik kan absoluut NIET doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 14:14

Ik stuiter vooral in middendraf. Dan knijp ik mijn knieen extra aan en laat mijn kruis los. Knipoog Automatisch ga ik een beetje achter in het zadel zitten.

m_pcpp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 16:44

Zqw39 schreef:
Ik stuiter vooral in middendraf. Dan knijp ik mijn knieen extra aan en laat mijn kruis los. Knipoog Automatisch ga ik een beetje achter in het zadel zitten.

vooral niet achter in het zadel zitten! dan ga je alleen maar meer stuiteren. en dus ook niet met je knieen knijpen. ontspannen, ontspannen, ontspannen;);):p

SiemOon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 21:27

als je wilt gaan doorzitten, moet je dat vanuit de stap meteen doen dan is het makkelijker.. eerst een beetje rustig draven dan kan je makkelijk je evenwicht vinden.
daarna kan je steeds een beetje sneller gaan.
loopt je paardje ook aan de teugel..?
het is namelijk makkelijker doorzitten als je paardje aan de teugel loopt en het is ook beter voor de rug van het paard omdat de rug dan een beetje mee kan veren Lachen

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 21:29

Mijn pony was stout in het begin (en durft het nog te doen hoor). Vanaf dat ik ging doorzitten, bleef ze eerst rustig, maar toen begon ze te versnellen in draf (durft ze ook bij lichtzitten te doen) en dan stuiter je idd overal, maar als ik echt door blijf doen, dan is ze rustig, en loopt ze nageeflijk ook bij het doorzitten. Maar als ze merkt dat ik zonder beugels op haar zit, dan probeert ze vanalles uit, ze weet dat ik minder vast zit in de bochten, dus gaat ze er lekker snel door, en dan wordt het een ramp Haha!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 11:34

Ga leren buikdansen (salsa mag ook) zodat je leert verschillende delen van je lichaam en vooral rond je bekken onafhankelijk van elkaar te bewegen. Go jij! Go jij!
Punt is dat je je bekken moet ontspannen en toch jezelf netjes moet blijven dragen. Benen mogen zeker niet klemmen om jezelf vast te houden. Voor veel mensen is dit heel moeilijk om te doen (ikzelf ben geen uitzondering Clown ), maar als je het geleerd hebt, scheelt het heel veel.
Natuurlijk is doorzitten op een paard met goed ruggebruik gemakkelijker, maar als je paard niet kan ontspannen doordat de ruiter gespannen zit, zal de eerste stap van de ruiter moeten komen.

Nieke__Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 09:46

Ga als je hebt losgereden halthouden, beugels uit doen en dit doen met je lichaam:
ga in een nette dressuurhouding zitten, doe dan je beugels weer in (je beugels horen met ontspannen benen bij je enkels te hangen) dan ga je je onderrug bol maken, en de bekken kantel je een beetje naar voren in het zadel, zo zit je dus meer op de achter op je achterwerk -!!blijf wel op het middenpunt van het zadel zitten!! volgende stap laat je door iemand anders doen: iemand gaat bij je bovenbeen staan en legt je bovenbeen in feite wat naar binnen gedraaid,( vastpakken aan de achterkant in het midden en knie richting zadel draaien) zelfde aan andere kant en je moet er geen kramp van krijgen! als je goed zit ga je het eerst oefenen in de stap, heb je het gevoel van anders zitten onder controle draaf je 5 passen aan en ga je weer stappen, telkens overnieuw doen en ook in de galop oefenen. OK dan!

als het echt niet lukt, pak dan de voorkant van het zadel een keer vast en blijf in een goed arbeidstempo, ga terwijl je doorzit na of je ontspannen en rechtop zit, en laat dan 3 passen het zadel los, na een tijdje voel je hoe je de beweging op moet vangen(inderdaad met een soort buikdans beweging Clown ) gewoon blijven proberen!

Suc6 Haha!

nikolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 17:29

_fjordjuhs_ schreef:
Je moet doorhebben hoe je je bekken kantelt, vraag daar maar eens naar als je les hebt, dan leer je hoe dat moet, en als het goed is kun je daarna gewoon doorzitten zonder te stuiteren e.d Vork

inderdaad, als je je bekken goed kantelt, dan kan je lekker doorzitten, als je het eenmaal te pakken hebt moet het goedkomen Knipoog

lindabaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 21:46

je hebt een soort gel voor op je zadel ik weet alleen niet hoe het heet. ik weet ook niet zeker of dit helpt.

Supahchick

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 21:53

Ik kon het ook nooit, mn intructeur zei altijd, dat ik moest alsof ik op de wc zat te poepen, of zitten als een zoutzak dus heel ontspannen relaxt gaan zitten net als op een stoel, schouders naar achteren borst vooruit...

Lisa_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 05:12

Ik had/heb er ook ontzettende moeite mee. Ik rijd op een tinker van 1,60 die nogal hoog opgooit en diepe stappen maakt in de draf. In het begin vloog ik bij wijze van spreke echt uit het zadel en kwam dan met een plof neer. Nu ik het paard wat beter ken, en wat meer in kan spelen op zijn gangen, gaat het wel wat beter. Alleen gaat het soms ten koste van mijn houding. Dan zit ik wat achterover.
Nu heb ik over het algemeen wel niet zo'n heel goede houding vanwege rugklachten etc. Maar ik moest me destijds helemaal lang maken en overdreven mee gaan bewegen met het ritme van de draf. Uiteindelijk, na lang proberen en het paard meer kennen en aanvoelen lukt het aardig.

NiN_ME

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 08:23

Als het rustig in de bak is beugels uit, door gaan zitten, je ogen dicht doen en alleen maar focussen op je zit.
Dit heb ik heel vaak moeten doen en daardoor gaat het doorzitten nu iets beter!

penny12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 13:48

je moet eens proberen heel laag te lichtrijden dus niet teveel gaan staan en dan iedere keer proberen heel langzaam wat dichter en dichter bij het zadel te blijven en voor je het weet zit je gewoon

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 13:49

heb je een filmpje?

xAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 09:53

Ik heb niet het hele topic doorgelezen maar ik wilde toch even reageren.

Als je pony nageeflijk loopt, en meer gewicht op de achterhand gaat verplaatsen ga je vanzelf een stuk fijner zitten. Dus daar zou je al veel mee kunnen oefenen.
En als je je hakken goed uitdrukt, en je tenen niet naar buiten draait, dus voor je gevoel naar binnen maar eigenlijk staan ze dan recht, sluiten je bovenbenen vanzelf al aan het zadel. Dat kan ook helpen.
Verder zou je om te oefenen ook zitles kunnen doen. Dat iemand je paard aan een longe neemt en jij gaat erop zitten, zonder zadel of met zadel zonder beugels. Dus dan moet je wel doorzitten, en dan allemaal oefeningen doen. Daar wordt je zit ook een stuk beter van.
Je zou ook met gewoon doorzitten, eerst kunnen beginnen met langzaam, verzameld draven, dan even verruimen en weer terugnemen.
Veel succes! Knipoog

sol__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 09:54

misschien moet je je benen beter klemen misschien dat dat helpt

Sorry verder weet ik niks Bloos

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 09:58

sol__ schreef:
misschien moet je je benen beter klemen misschien dat dat helpt

Sorry verder weet ik niks Bloos

benen aanklemmem? Gestoord Zodat ie harder gaat draven? En dat je dan beter kan blijven zitten? dacht het niet.. Eerder losjes en ontspannen...

henriekeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 14:39

als je zonder zadel oefent, moet je meer je balans bewaren als dat je met zadel rijd, dit is misschien een goede oefening, verder is het gewoon belangrijk om te ontspanne, en je zit te vinden, deze ligt voor je gevoel vaak heel ver naar achter (niet achter in het zadel, maar voor je gevoel achter over 'hangen'

eszsie86

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 19:06

hoi hoi

ik heb even niet alles gelezen, niet alle reacties, had wel ergens al gelezen dat het wel wat beter gaat met het doorzitten Haha!

maar wat ik nog ook wilde zeggen is dat je misschien anders eens wat evenwichtsoefeningen moet proberen, ik weet nog dat wij vroeger toen ik pas leerde rijden heel veel evenwichtsoefeningen kregen, en ik heb zelf nog nooit problemen gehad met doorzitten, op geen enkel paard, maar misschien heeft het ergens ook wat met onze coördinatie te maken, helemaal zeker weet ik het natuurlijk niet, maar ja er komt idd aardig wat kijken bij het doorzitten.... ik wens je der in ieder geval verder nog heel veel succes mee, en goed blijven oefenen Haha!

Roosii3jJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 20:20

Hoii,
ik had ook heel veel problemen met door zitten, ik stuiterde alle kanten op bijna! Bloos
Ik ben een paar weken me hier echt op gaan richten. Ik moest zonder zadel rijden omdat je dan pas echt goed voelt hoe de bewegingen gaan, en natuurlijk moet je wel doorzitten. (In de meeste gevallen) Daarna ben ik met zadel steeds 3 a 4 stapjes door gaan zitten en heb het langzaam opgebouwd. Het makkenlijkste vond ik als me paard niet in uitgestrekte draf zit!

Ik zou heel veel oefenen natuurlijk en gewoon rustig aan doen Knipoog
Meschien heb je er wat aan succes!

Fempjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 21:33

Meis.. ik denk dat iedereen moeite heeft/gehad met doorzitten..! Je hebt gelukkig een eigen paard, zodat je goed kunt oefen, want t zit um denk ik echt aan het gebrek van oefenen..

Ik heb er ook veel last van gehad, nog steeds vind ik ik lichtrijden fijner dan doorzitten. Ik heb ook veel en lang geoefend, en ik riep maar: ik kan gewoon niet doorzitten!! Toen ging ik iedere dag consequent oefenen!!
steeds een pas of 10 doorzitten, (no matter what) gaat dat goed? mss pas naar weken (maakt niet uit!) dan 11 passen, 12 passen.. 13.. en dan een paar min.

zo bouw je dat elke keer uit meis.. als het dan nog niet lukt hoor ik t wel over n paar weken;)

Succes!

Yffiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 22:04

Zonder zadel rijden werkt ook wel is Lachen
Ik heb er ook moeite mee gehad ..
(niet dat het nu beter gaat)
Ik rijd 2x per week en 1x per week ga ik of zonder beugels of zonder zadel..
Het werkt wel Lachen

marle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 06:51

Zonder zadel helpt ook bij mij inderdaad Knipoog

_nicole_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 10:49

gewoon blijven oefenen, op een gegeven moment moet het toch goedgaan?

lindje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 15:43

Ik heb er zelf ook veel moeite mee. Sommige korte stukjes gaan redelijk, maar die zijn er niet zo vaak helaas Tong uitsteken . Ik merk dat ik voor de rest ook niet stabiel genoeg zit, ik denk o.a. doordat ik lang niet gereden heb. Ik heb les en het gaat steeds beter. Ik oefen voor mezelf af en toe zonder beugels. Toch merk ik dat het dan steeds beter gaat.

lolokanarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 13:33

beste

Dit komt omdat u nog niet geleerd hebt het kruis aan te trekken en meegaan me de bewegingen van het paard. U bezit zodoende dus nog niet over een correcte zit waarbij het paard ongehinderd kan werken en die tevens de grondslag is voor de kwaliteit van het werk.