ook Z ruiters Trekken hun paard aan de teugel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Michel123

Re: ook Z ruiters Trekken hun paard aan de teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 10:25

Starbreeze schreef:
Michel123 schreef:
Go for it, Cindy !!

Haha kan ik hier ook winstpunten verdienen?? Haha!

Dan heb je er nu al +2.
Haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 10:25

Ik heb het zz+ traject ook niet doorlopen, maar zie toch wel met regelmaat dat de achterhand daar niets doet.
Mag je daar dan niets over zeggen?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 10:26

Ik rijd mijn pony ook laag los, omdat die rugproblemen had. Maar daarna komt hij zelf omhoog en dan heb ik eigk bijna niks meer in mijn hand..

Ik zie zelfs bij de pony's al kinderen die pony's vooruitschoppen en vervolgens terug trekken want hij gaat rennen. En een uitgestrekte draf rijden waarbij de pony echt het zand in duikt, 'Maar hij ging goed, zag je die voorbenen?' Ehm ja alleen de achterbenen waren zeker nog thuis?

Ik krijg ook wel eens opmerkingen dat pony nog véél meer op de achterhand moet en veel opgerichter als ik er voor de 2e keer op zit na een blessure. Vermeld ik dat er expres bij, en dan loopt die wel over 4 benen, soms iets op de voorhand maar meestal gewoon netjes over 4 benen. Na zo'n blessure krijg ik hem neit in 2 dagen volledig op de achterhand? Ja als ik ga trekken, schoppen en plukken..

Ik geef mijn pony ook wel eens een schop(je), als hij niet reageert, maar 9 van de 10 keer reageert hij al als ik er alleen maar mijn been tegenaan leg

Michel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 10:27

runningkawa schreef:
Ik heb het zz+ traject ook niet doorlopen, maar zie toch wel met regelmaat dat de achterhand daar niets doet.
Mag je daar dan niets over zeggen?

Dat mag best.
Alleen wordt het dan als snel iets van : de beste stuurlui staan aan wal.
Maar dat is mijn mening.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 10:29

Je hoeft het toch niet gereden te hebben om het te kunnen zien? Dat vind ik tenminste Knipoog

Edit: een B ruiter zo bijvoorbeeld heel goed dingen kunnen zien alleen het zelf nog niet helemaal onder de knie hebben..
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 19-04-07 10:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Michel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 10:29

MyWishMax schreef:
Je hoeft het toch niet gereden te hebben om het te kunnen zien? Dat vind ik tenminste Knipoog

Dat is ook wel weer zo.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 10:30

verography schreef:
(neem mij als voorbeeld, ik weet hoe het nmoet maar nu nog uitvoeren Nagelbijten / Gniffelen )

Ja precies, ik bedoel het niet negatief, want als je al weet wat er gevraagd wordt ben je een heel eind! Maar je zal zelf pas de echte ervaring opdoen als ze weet wat er onderweg naar dat doel allemaal goed of minder goed zou kunnen gaan, waarom bepaalde dingen gaan zoals ze gaan etc. Dat weet je dan toch ook pas als je hetzelf hebt mogen ervaren? Jij hebt neem ik aan toch ook vaak genoeg meegemaakt dat er ineens een kwartje viel van ooohhh ja ZO!! Ik vind het besef vaak belangrijker. Veel B ruiters denken het allemaal al te weten.. nou echt niet dus.. en ik weet het zelf ook allemaal nog lang niet!! Maar commentaar geven kun je ook op een positieve opbouwende manier brengen, dan wordt het zgn. foutenkijken meteen anders uitgelegd.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 10:36

MyWishMax schreef:

Edit: een B ruiter zo bijvoorbeeld heel goed dingen kunnen zien alleen het zelf nog niet helemaal onder de knie hebben..

Klopt wel, maar sommige opmerkingen raken kant nog wal..
Als bv voor sommige mensen een niet doorhangende stangteugel direct betekend dat de stang te strak zit, dan weet ik niet waar die dat vandaan hebben hoor.. dan heb je imo nog niet geleerd dat de stang ook op aanleuning hoort te zitten omdat een klapperende teugel irritant is voor de meeste paarden.. je rijdt je trensteugel toch ook niet in een boogje? Nou dat soort dingen bedoel ik. Dat geld niet voor alles en iedereen natuurlijk, maar voor heel veel dingen in de paardensport wel.

Zo hoorde ik laatst ook iemand beweren ja schouderbinnenwaarts en wijken kan ie wel hoor, maar lengtebuiging niet. Wat?? Bedoelde ze dat het paard niet in de aanleuning kon lopen (afgebogen voor haar) maar SB kon ie wel... yeah right Vork

Onbewust onbekwaam heet dat, en zo iemand wil een andere ruiter dan tips geven?
Laatst bijgewerkt door Starbreeze op 19-04-07 10:38, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 10:37

Nee ik bedoelde ook niet álle B ruiters Knipoog Maar sommige wel Lachen Dus ben het wel met je eens Knipoog

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 10:39

MyWishMax schreef:
Nee ik bedoelde ook niet álle B ruiters Knipoog Maar sommige wel Lachen Dus ben het wel met je eens Knipoog

Het is ook moeilijk om niet meteen te generaliseren Haha!
Daarom vind ik de titel van dit topic ook ietwat generaliserend, iedereen kent namelijk wel iemand die Z rijdt maar er geen zak van brouwt.. Maar daarnaast ken ik gelukkig nog veel meer ruiters die wél op het goede pad zitten, ongeacht welke klasse ze rijden!

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 10:40

ik heb zelfs gehad met de western dat ik er gewoon geen zin in had en dan bepaalde oefeningen niet goed deed en lekker lol had met knollie, en 2 weken voordat de manege moest stoppen deed ik mijn westernoefeningen foutloos omdat ik de instructrice wilde laten zien dat ik het wel kon maar eerst gewoon lol wilde hebben.. Haha! mijn instructrice: "Je kan het wel, verdomme. Waarom heb je dit nooit eerder gedaan, je kan het gewoon!!! Nagelbijten / Gniffelen en ik: "ik zei tog dat ik het kon, maar ik vind lol veel belangrijker dan zerneus op een knol westernhobbelen."

Wat ik tegenwoordig ook te weinig mensen vind doen is veel vragen. Snap je iets niet, ga dan niet aankloten maar vraag het.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 10:43

Ja idd, van die vragen als mijn paard loopt al 3 jaar scheef... help Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 10:46

Niet elke b ruiter kan goed commentaar geven, maar sommige weten echt wel waar ze het over hebben.
Soms meer als Z ruiters die er met veel pijn en moeite zijn beland.

Zo zal ik nooit GP rijden
Maar toch durf ik hardop te zeggen dat ik tegenwoordig moet janken om dat voorbeen gezwaai dat punten scoort.
Dan staan de beste stuurlui maar aan de wal.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 10:47

idd. en als je aan wal staat kan je idg zelf nooit de fout ingaan en botsen Tong uitsteken

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 10:48

Starbreeze schreef:
Ja idd, van die vragen als mijn paard loopt al 3 jaar scheef... help Haha!

en goed voorbeeld van een erg late vraag Nagelbijten / Gniffelen helaas in nadeel van het paard

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 10:49

Er is tenminste nog hoop
genoeg die het nooit opmerken
Ook niet als een paard kreupel loopt.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 10:51

Ik durf ook te beweren dat mijn beginnerling papa ook een hoop kan zien en bewerken op een Z combinatie hoewel hij nog nooit een wedstrijd gereden heeft en het ook nooit na kan doen. in de basis kan je gewoon al een hoop zien.
Mij pa gaat altijd mee naar mijn wedstijden en lessen en is slim genoeg om daar de juiste dingen van te onthouden.

ook ik zelf durf genoeg te zeggen van een slechte basis ookal heb ik zlf nooithoger gereden dan L1

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 10:52

Pff ik merk het al als mijn pony zo licht onregelmatig loopt dat niemand het ziet..

En dan kan ik écht niet meer lekker rijden..

@ Oosterhoff; Mijn papa heeft nog nooit op een paard gezeten maar loopt nu 30 jaar al rond op wedstrijden enzovoorts en weet inderdaad verschrikkelijk goed wat er goed en fout gaat Knipoog

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 10:53

runningkawa schreef:
Niet elke b ruiter kan goed commentaar geven, maar sommige weten echt wel waar ze het over hebben.
Soms meer als Z ruiters die er met veel pijn en moeite zijn beland.

Zo zal ik nooit GP rijden
Maar toch durf ik hardop te zeggen dat ik tegenwoordig moet janken om dat voorbeen gezwaai dat punten scoort.
Dan staan de beste stuurlui maar aan de wal.

Mee eens

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 10:55

oosterhoff schreef:
Ik durf ook te beweren dat mijn beginnerling papa ook een hoop kan zien en bewerken op een Z combinatie hoewel hij nog nooit een wedstrijd gereden heeft en het ook nooit na kan doen. in de basis kan je gewoon al een hoop zien.
Mij pa gaat altijd mee naar mijn wedstijden en lessen en is slim genoeg om daar de juiste dingen van te onthouden.

ook ik zelf durf genoeg te zeggen van een slechte basis ookal heb ik zlf nooithoger gereden dan L1

Ja maar dan heeft jouw vader toch een goede basis meegekregen.
Dat heeft ook niet iedereen, en dat is nou juist het probleem Lachen

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 10:56

MyWishMax schreef:
Pff ik merk het al als mijn pony zo licht onregelmatig loopt dat niemand het ziet..

Oh nou dat heb ik ook, omstanders zien het vaak niet eens maar ik voel dat ook meteen!

Michel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 10:56

Starbreeze schreef:
MyWishMax schreef:

Oh nou dat heb ik ook, omstanders zien het vaak niet eens maar ik voel dat ook meteen!

Gevoelige dames zijn jullie.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 10:57

ja daar heb je ook helemaal gelijk in hoor. helaas zijn er meer mensen met een slechte basis dan een goede (ojee wat zeg ik nu ben ik weer aan het generaliseren)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 10:58

Merk het alleen bij mijn pony hoor Tong uitsteken Bij andere meestal niet..

Maar dat ligt gewoon aan dat ik pony gewoon zo door en door ken, weet ook wanneer het stijf is wat je eruit kan rijden, of zo stijf dat hij er alleen maar stijver van wordt als je doorrijdt Knipoog

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 10:58

Michel123 schreef:
Gevoelige dames zijn jullie.

dan ga ik nu weer generaliseren. ik denk dat er meer gevoelige mannen zijn in de paardensport dan gevoelige vrouwen. Tenminste tenopzichte van het ruitergevoel