wat vind jij fijner? Korte of lange beugels.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dlientjuh

Re: wat vind jij fijner? Korte of lange beugels.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 19:51

Het ligt eraan.
Bij springen natuurlijk korte. En bij dresuren vind ik iets langere beugels fijner zitten Lachen

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 20:14

Geloof gewoon normale lengte. Niet te lang en ook niet te kort. Denk dat ik iets meer naar kort neig aangezien ik met beugels die 1 gaatje langer zijn last heb van 'elastische' enkels.Gevolg een paard met kale plekjes op de buik Bloos Ik zorg gewoon dat ik druk kan houden op de beugels waardoor ik mijn voeten en enkels stil kan houden.

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 22:19

Hehe, liever gewoon een normale maat beugels. Clown
Met korte beugels (springmaat) krijg ik snel last van mijn knieen/benen, en hele lange beugels vind ik niet lekker rijden.
Met "wildere" paarden die soms wel buien hebben heb ik liever normale/korte beugels want dan krijg ik het gevoel dat ik meer kracht kan zetten op mijn benen waardoor ik beter kan blijven zitten.
Bijvoorbeeld als een paard dan even flink een bok geeft dan kan ik lichtelijk gaan staan, dan word je niet zo naar voren geslingerd en "bokt die onder je door".

SabineC

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 19:27

ligt er natuurlijk aan wat je doet. als je gewoon in de bak rijd, rij ik liever met lange beugels want met korte beugels vind ik het net lijken of ik omhoog word gehaald.

Buterblom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 16:48

Als ik op een paard zit dat echt flink bokt ben ik blij dat ik korte beugels heb hoor. Mijn 3 jarige gaf een flinke bok partij en ik had mn beugels op dressuur maat. En daardoor ben ik eraf gevallen, als ze korter waren geweest had ik het waarschijnlijk nog wel uitgezeten.

wereldhummel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 16:49

Ik heb ze eerder te lang als te kort,
je hebt toch niet veel aan je voeten,
je moet alles vanuit je bovenbenen doen.

Hoe langer bij mij de beugels hoe beter ik het volhoud met mijn rug, en hoe beter ik rechtop zit.
en me hakken kan uitdrukken

indybeauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 17:58

Ik vind beugels die op maat zijn het lekkerste rijden. je zit is dan altijd goed.

shakiira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 09:59

met dressuur heb ik best lange beugels met springen best kort

joycie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 10:03

Ik had m'n beugels altijd heel lang. Zelfs zolang dat mensen die na mij gingen rijden de beugels gewoon lieten zitten, ookal hadden ze veel langere benen. Vonden zij dan weer lekker zitten.
Eerste keer met lange beugels was meer noodzaak, er waren niet meer gaatjes en ik houd niet van slagen in de beugels. Vond het eigenlijk wel lekker rijden en heb het daarna altijd zo gelaten.

Udenz__LoveU

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 12:56

dlientjuh schreef:
Het ligt eraan.
Bij springen natuurlijk korte. En bij dresuren vind ik iets langere beugels fijner zitten Lachen

Hier sluit ik me bij aan Knipoog

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 13:25

Ik heb mijn beugels altijd op gelijke lengte. lang dus, op het uiterste. Wel dat je hou vast heb aan je beugels, en dat je je hak fatsoenlijk kan uitdrukken en niet optrekt. Als het paard bokt? Nee heb ik niks aan korte beugels. Het kan best zijn dat je paard onder je doorbokt etc. heel fijn, maar raak persoonlijk altijd uit balans met korte beugels dan normaal, onder de bokken en de sprongen. Springen? dat doe ik amper, als ik een keer spring, gaan de beugels zon twee gaten korter. zodat ik het paard fijn kan ontlasten in zijn rug, en dat ik mijn benen fatsoenlijk kan aanleggen op een springzadel. niet dat ik achter het zweetblad bekand zit en geen steun kan vinden.

Hoe langer bij mij de beugels, hoe meer ik mezelf fijn aan kan sluiten, en hoe rechter ik zit. Als ik te korte beugels heb, val ik gou kwa houding naar voren. En dan bedoel ik echt te kort,kort Vork

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 13:31

Is het niet handiger en leuker om hier een poll bij te maken?

Ik ga voor lange, zit ik veel rechter mee en evenwicht enzo is veel makkelijker te vinden.

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 13:42

Ik rijd met een springzadel (of toch bijna een springzadel, misschien een klein beetje een veelzijdigheidsdzadel, maar toch meer spring Clown ) en daar zijn lange beugels echt een marteling moet ik zeggen. Ik rijd ook niet met korte beugels, maar op een 'gewone' lengte. Bij springen doe ik ze alleen korter vanaf 50 cm.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 13:51

Oud topic, slotje.