3 jaarig, niet te veel???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_xsharon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-06 17:02

marielle787:
er staat dat ze op der 2e wel eens op gezeten had en nog niet bereden!!! op de 2,5 wel.. ik vindt het ook vroeg maar ik kan der ook niks aan doen....

maaike93

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 17:21

amsolusa schreef:
Ik zal hier niet veel commentaar opgeven, omdat ik meerdere paarden ken waarbij ze vroeg zijn beginnen met inrijden, met deze paarden is nix aan de hand en ze doen het allemaal erg goed!

hallo, denk je nog wel even aan het welzijn van een paard! een paard van 2/3 (zelfs tot 4) hoort naar mijn idee in de wei te staan! Benen en rug worden echt belast. Misschien merk je het bij sommige (nog) niet, maar neem no7u maar van mij aan dat ze er echt onder ''lijden''

maaike93

Re: 3 jaarig, niet te veel???

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 17:29

anjo4ever schreef:
nou non
dat klinkt nie allemaal goed
maar mense: ze was wel heel gemeen hoor dus eigelijk moest het ook wel!! en ze is nu heel lief dus dan kan je toch niet zomaar stoppen!! en jullie kennen haar karakter ok niet!!

joh, scheid uit! Als het paard gemeen is moet het maar onder het zadel. jULLIE vragen zelf of dit te vroeg is. wij geven daar antwoord op. Wij kennen haar niet nee, maar er bestaat geen paard die je plezier doet met op zijn 2de rijden. Waar zit het verstand??

maaike93

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 17:40

wemkelover schreef:

Ik heb zat geduld hoor !! Dit is trouwens ook het eerste paardje waarmee ik vroeger ben begonnen, maar ik ga straks ook nog op stage, 2 maanden, en als ik terug ben is het paardje al drie en dan ga ik verder met haar !! Maar er een beetje overheen hangen zie ik geen kwaad in. Er zijn ook genoeg grote stallen die hun paarden al longeren en beleren met 2,5.

tja.. das ook een grote fout. Kijk maar naar die andere.. de grote stallen die het altijd beter weten.. ik zal is een site laten zien.. http://users.telenet.be/peter.ryckeboer/

dan moet je evn op welzijn klikken en dan '' oud genoeg?''

danifur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 17:59

findira schreef:
heej iedereen ik zal verder niet zeggen dat het te vroeg is en bla bla want dat weet ze nu wel.
Heel goed dat je nu minder doet

Mijn pony word in mei ook twee, en ik zal ook maar gelijk zeggen wat ik met haar doe. Dan weet ik of het te veel is of goed zo.
Ik wandel soms met haar. Nu niet zo vaak meer omdat we nu een rijpaard hebben. Daardoor is ze nu al wel verkeersmak. Ik vond dat juist handig voor later. En verder poets ik af en toe. Wij hebben een zorgboerderij en soms laat ik haar door de kinderen poetsen, kan ze vast wennen aan de aandacht. Dat vind ze helemaal niet erg.
En verder af en toe de hoeven uitkrabbben is natuurlijk ook nodig.
Soms neem ik haar mee naar onze wei of de bak van de buren die is lekker groot en dan laat ik haar wat rennen. Ik heb een voetbal en dan is het echt een soort spelletje. Ik rol me dan wat heen en weer en ze vind dat erg leuk!
En verder staat ze 24/7 buiten in de paddock met nog drie anderen. Ook heeft ze een inloopstal.
Ik heb nog niet gelongeerd of wat dan ook. Wel eens het zadel laten zien enz.
Ik vind zelf dat de dingen die ik doe juist handig zijn voor later. Verkeersmak en poetsen enz.
Maar goed, vinden jullie dit veel of is het prima zo?

Prima zo!
Ik zou zeggen, nog even geduld en dan heb je er straks een heel fijn paard van!
Wandelen is helemaal niet erg. poetsen ook niet.
Nu leren jullie elkaar in ieder geval al een stukje kennen.
longeren en de hele toestand zou ik lekker mee wachten tot ze sowieso 3 is!

marielle787

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 19:41

beauty_fan schreef:
marielle787:
er staat dat ze op der 2e wel eens op gezeten had en nog niet bereden!!! op de 2,5 wel.. ik vindt het ook vroeg maar ik kan der ook niks aan doen....

Nou net alsof het niet erg is als je op zijn 2.5 erop gaat..
Het paard is nog niet volgroeit en dat is het ook zeker nog neit op zijn 2.5 en als je niet tegen commentaar kunt houd dit dan voor je want als je het hier enerzet kan je commentaar verwachten en nogal logisch ook...
En waarom kan je er niks aan doen als ik in een vorig berichtje nog lees dat je zelf nog 2x per week er op rijd. Wees zo wijs en stop er zelf helemaal mee of ga lekker een eind met hem wandelen maar ga niet rijden en dan ook nog wel een uur

Saskia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 19:48

Weetje wat ik nou niet snap, je vraagt in een topic of het teveel is, wij zeggen ja, en dan zeg je dat je niet zomaar kunt stoppen omdat ze nu zo lief is .... waarom vraag je het dan ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 20:21

anjo4ever schreef:
nou non
dat klinkt nie allemaal goed
maar mense: ze was wel heel gemeen hoor dus eigelijk moest het ook wel!! en ze is nu heel lief dus dan kan je toch niet zomaar stoppen!! en jullie kennen haar karakter ok niet!!

Deze is van Anjo4ever....

Beautyfan heeft aangegeven dat ze al veel minder doet, zij heeft alleen geen zeggenschap over het paard omdat hij niet van haar is.... voordat je twee mensen door elkaar gaat halen.... ben hat met je eens dat de reachtie van Ano4ever gewoon belachelijk is...

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 20:43

Mijn tinker heb ik bij aankoop laten keuren door een vreemde DA die zei dat ze 4 was (ik weet het: fout! maar het was aan de andere kant van het land...) . De verkoper zei dat ze 3 was. Ze was toen 2 weken onder het zadel.
Omdat ik zelf toch twijfelde of ze 4 was, heb ik altijd heel rustig aangedaan. Kort rijden, niet elke dag, geen kleine voltes, niet doorzitten enz.
Een half jaar later bleek idd dat ze bij de verkoop nog maar 3 moet zijn geweest.
Ze wordt dit jaar 7 en alles gaat gelukkig heel goed. Ik hoop maar dat ik destijds niet teveel schade heb aangericht...

Saskia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 17:27

@ beansje: Ik denk eerlijk gezegd dat jij helemaal geen schade heb aangericht hoor, je heb het rustig gedaan en in pricipe KAN een paard ( rustig en weinig) gereden worden op zijn 3de.
Ik weet natuurlijk niet hoe jouw paard er toen uitzag en of hij er al klaar voor was dat verschild per paard, maar het moet in principe kunnen.

rommulus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 16:05

ik vraag me af hoe een dier gemeen kan zij hij word zeker niet gemeen geboren ????????
vervelend en nieuwschierig en brutaal kan ik me voorstellen (zie ik geen kwaad in )
of ben ik gek ????? en de enigste die dit stukje er uit pak

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 19:38

Alle dieren zijn van nature vriendelijk en vredelievend(behalve misschien reptielen). Dus als een dier probleemgedrag vertoont, ligt dat in 98% aan de eigenaar en misschien 2% een medisch probleem... een dier wordt niet vals geboren maar vals gemaakt imo.

Dyyy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 23:44

Ik zie dit bij mij op stal ook. een bijna 4 jarige merrie wordt bijna elke dag een uur gereden.
Zelf heb ik ook een bijna 4 jarige die nou een aantal maanden volledig ohz is.
Ik rijd 1x 1 uur, 1x 3 kwartier, 1x halfuur. De rest van de tijd gaat hij los of wordt ie gelongeerd.

zorro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 14:46

beauty_fan schreef:
heej iedereen,
wij hadden op de manege ook een pony die nieuw was en daar begonnen we pas mee toen ze 3 was geloof ik ( als je denkt dat zou ze liegen ivm hoe ze het heeft gedaan met suprise dan vraag je het maar aan miranda21 die heeft me er zien afvliegen als eerste:))en toen werdt ze ong. op de 4e al in de lessen gebruikt (soms een uurtje in een beginners groepje) en daar sprongen sommige ook al mee!(die geen beginners waren)en je zou denken dat dat ok slegt is met der 4e maar ze springt nu als beste van alle manegeponnys!!!
maar ik weet wat ik best wel fout was met zo vroeg rijden!!
ik heb zelf ook niet op de 2e der op gezeten enzo!! ze wordt nu over ander halve maand 3!! ik rij op maandag al niet meer dus das al iets minder,
nou gr. sharon

Je hebt er zelf niet op haar tweede op gezeten, en ze is nu nog 2, omdat ze over anderhalve maand drie word. dan heb je er wel opgezeten toen ze twee was!

maar goed, ik heb alles wel gelezen, maar snap een paar dingen niet.

Wie is nou de eigenaar? Jij niet, waarom rijdt je er dan op? Is het een les pony, of moet jij de pony inrijden?

Wie is Anjo4ever? Wat heeft zij met de pony te maken?

Het lijkt wel of hier allemaal SA's zijn!

_xsharon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-06 19:42

heejj,
ik ben niet de eigenaar van mn verzorg pony,
het is nog geen lespony(gelukkig) maar dat moet et over een poosje wel worden , en er was altijd iemand die hem verzorrgde, maar die is gaan verhuizen heeeel erg jammer, maar toen ging ik met nog een vriendin haar verzorgen.
maar ik rij der wel op en doe natuurlijk anderedingetjes met der, maar zo als iedereen nu langzaamerhand al weet en wat ik voor de 1000000ste x heb gezegt... datg als ik em niet inrij dat anderen het doen, dus wat maakt het dan uit of ik het wel of niet doe??
k hoop je nu genoeg info te hebben gegeven over al je vragen
gr.staron

Marr_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 19:43

heej maar Sharon vandaag had je toch ook maar heel even gereden? Ik vind dat je al veel minder rijdt!! Complimenten! Maar het duurt nog wel een poos hoor, voordat ze de lessen in gaat

amsolusa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 19:48

3 is te vroeg...

* jarig is met 1 a

zorro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 12:47

beauty_fan schreef:
heejj,
ik ben niet de eigenaar van mn verzorg pony,
het is nog geen lespony(gelukkig) maar dat moet et over een poosje wel worden , en er was altijd iemand die hem verzorrgde, maar die is gaan verhuizen heeeel erg jammer, maar toen ging ik met nog een vriendin haar verzorgen.
maar ik rij der wel op en doe natuurlijk anderedingetjes met der, maar zo als iedereen nu langzaamerhand al weet en wat ik voor de 1000000ste x heb gezegt... datg als ik em niet inrij dat anderen het doen, dus wat maakt het dan uit of ik het wel of niet doe??
k hoop je nu genoeg info te hebben gegeven over al je vragen
gr.staron

En als je het nou gewoon eens tegen de eigenaar zegt, dat het wel heeel vroeg is, en of hij of zij weet wat de gevolgen daar van zijn? Het gaat wel om het welzijn van de pony!

Philadelphia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 22:12

Heej non enz.
maare ik vind wel het is te vroeg maar goed dat je nu mindert
maar mensen jullie zijn toch best hard voor haar ze kan er niks aan doen het is haar pony niet ze kan wel weigeren maar..
en ik heb een vraag want renpaarden worden ook vroeg ingereden hoe zit het daarmee dan want mijn pony is een renpaard geweest.
die rijden ze ook vanaf 2 jaar ofzo in en doen meteen wedstrijden!!!
zou mijn paardje dan ook af zijn als ie ouder is ????

maar non ga zo door met minderen en veel plezier met supss

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 23:00

Je hebt grote kans dat je paard eerder versleten is als hij zo jong al veel heeft moeten doen.Een renpaard of b.v een harddraver worden dan ook niet echt oud.En dan bedoel ik natuurlijk als ze op de baan blijven lopen.Onze harddravers zijn gelukkig best wel oud geworden,boekanier was 21 en zora was 22 en symphony is inmiddels ook al weer 16.Deze dravers kwamen trouwens jong van de baan af omdat ze geen goede tijd liepen.

Philadelphia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 21:49

aerdenhout1: dus het ligt eraan hoelang ze hebben gelopen ook maare mijn paard is draver en renpaard geweest hij heeft 10 wedstrijden ong gelopen (staan stikkers in zijn paspoort) maar we hadden hem tpoen hij 4 was nu heeft hij gewoon alleen mij en ik rij niet erg veel op hem maar vinden jullie 21 oud dan want ik ken super oude paarden en dat waren manege paarden !!!!
maar ja ik hoop dat die van mij nog lange niej dood gaat natuurlijjk