alison op soraya.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Somebitch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 20:38

Saltoke schreef:
Sorry , maar ik vind het echt belachelijk om met zo'n schoenen op een paard te kruipen.
Die tip geeft helemaal geen steun , ze kan zo uit haar stijgbeugels glijden.
Sorry , maar zo iemand kruipt niet op mijn beestjes

Nee hoor ik glij er helemaal niet uit want er zitten ribbels aan de onderkant

Nog even voor WildWings: Het paard gaat ook je hand opzoeken en ontspant in de rug / kaak en nek.

Temeraire

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 20:38

Ik wil even zeggen dat ik de foto's die Arabian_Girl op deze pagina heeft gepost dus echt veeeel beter vind dan de foto's in de eerste post. super hoor, het ziet er veel vriendelijker uit.

Wat dat meisje met de schoenen betreft:

edit: typo

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 20:42

sorayalover1 schreef:

Nageeflijkheid he? Dat ze goed ontspannen loopt dus ook goed aan het been etc.

Maar dat is niet wat er op de foto's te zien is

Somebitch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 20:44

Cayenne schreef:
sorayalover1 schreef:

Maar dat is niet wat er op de foto's te zien is

Ze vraagt toch ook niet wat er op de fotos te zien is :S

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 20:53

sorayalover1 schreef:

Beetje kort door de bocht, inderdaad ontspanning, en daarvoor is inderdaad nodig dat een paard goed aan het been loopt, klopt ook Maar 'etc' is niet echt.. heel duidelijk als antwoord
[edit] Ah nieuw bericht van je. Nu is het duidelijk
Nagevelijkheid is voor mij ontspanning van de kaak-, nek- en rugspieren (van je paard) vanuit jouw been. Daarbij komt kijken dat je paard dus goed aan het been moet zijn zoals jij al zegt, de drang naar voren (paard) die vanuit jouw been (ruiter) moet komen (natuurlijk niet zo dat je paard als een gek de bak doorcrosst als je hem aandrijft drang naar voren vanuit jouw been, maar gecontroleerd.)
Er moet dus, kortgezegd, sprake zijn van impuls. Hierdoor drijf je de achterhand van het paard als het ware wat meer onder zijn lichaam. En, wat hiervoor belangrijk is behalve je been.. is een meegaande hand, dus niet trekken etc.
Omdat het paard de drang naar voren krijgt door het drijven, voel je dit aan de voorkant ook. Zelf ben ik er dan voor om niet te veel te gaan spelen met de teugels, zoals het vaak genoemd wordt, omdat dit vaak uitloopt in zagen en teveel concentratie op de voorkant van het paard. Een stille hand (dat betekend niet een strenge hand, of een vastgezette hand), of soms wel een paar millimeter speling op de teugels is al genoeg om een nagevelijk paard te krijgen (millimeters zijn genoeg, echt.. je hoeft als je 'met de teugels wilt spelen' dit maar ontzettend klein uit te werken, heel bescheiden.. dat is wat veel mensen in mijn ogen vergeten; het wordt al gauw omgezet in groffe teugelhulpen.) Het paard gaat nageven in hals en kaak, loopt over de rug en ontspant zich dus!

Verder bereik je dit dus echt niet meteen als je net bent opgestapt en een minuut op je paard zit. Een paar kan niet nagevelijk lopen zonder dat het goed is losgewerkt/gereden.
Tijdens de les / tijdens het rijden zijn veel figuren of tempowisselingen handig om impuls op te wekken.

Om verder op de foto's in te gaan, jij geeft zelf aan dat een nagevelijk paard goed aan het been moet zijn. Hoe pas jij dit toe onder het paardrijden, omdat op de foto's het meer vanuit je handen lijkt te komen

[edit]wat dingen duidelijker neergezet etc.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-02-06 21:01, in het totaal 2 keer bewerkt

Saltoke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 20:57

sorayalover1 schreef:
Saltoke schreef:
Sorry , maar ik vind het echt belachelijk om met zo'n schoenen op een paard te kruipen.
Die tip geeft helemaal geen steun , ze kan zo uit haar stijgbeugels glijden.
Sorry , maar zo iemand kruipt niet op mijn beestjes

Nee hoor ik glij er helemaal niet uit want er zitten ribbels aan de onderkant

Nog even voor WildWings: Het paard gaat ook je hand opzoeken en ontspant in de rug / kaak en nek.

Jaah ok , nu weer ff diplomatisch gaan doen , terwijl iedereen hier je onkunde kan aanzien

Temeraire

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 20:58

@WildWings: Ik ben het helemaal met je eens . Goed van je dat je dit uitlegt, misschien zorgt dit voor meer duidelijkheid

Somebitch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 21:02

@WildWings: Hoebedoel je hoe ik dat toe pas? Ik geef haar been zorg dat ze goed voorwaarts is in een gelijk tempo en dan begin ik te spelen..

muiszje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 21:08

Wildwings heeft het over het bekende : takt, ontspanning, aanleuning, impuls, rechtrichten, verzamelen.

Arabian_girl, denk dat het paard het erg fijn vind als jij voortaan gewoon rijdt, inplaats van de je Alison erop laat. Jij rijd erg netjes (denk dat jullie ook meer vooruit zijn gegaan gezien die foto's van een aantal jaar geleden zijn..) invergelijking met Alison.
Nu nog een beter zadel.

Sorry Sorayalover/Alison, ik weet niet wat jij onder spelen verstaat, maar ik denk dat ik het ongveer wel weet na de 1e foto's te zien.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 21:11

Gewoon, uit wat jij zegt maak ik op dat je weet wat nagevelijkheid is, of in ieder geval een algemeen beeld ervan hebt. Maar hoe bereik jij dit tijdens het rijden bedoelde ik inderdaad. Over het spelen ben ik wel benieuwd hoe jij dit dus doet, zoals vooral op de eerste twee foto's (en op de laatste al helemaal) zie je toch wel dat je teugelhulpen vrij grof worden. Je handen verschillen bijna een decimeter en soms wel meer van elkaar, terwijl ze gewoon op gelijke hoogte en lengte horen te blijven. Bij het zgn. 'spelen' gaat het echt maar om millimeterwerk, niet om hele decimeters, dan wordt het echt gewoon trekken en zagen.

Het zijn maar tips die ik geef, en je hebt zelf les zeg je al, en je kent me niet.. maar het kan nooit kwaad om eens op een wat subtielere manier met je handen te rijden, en te kijken hoe dat je bevalt als je paard uiteindelijk (in mijn ogen dan pas 'echt') nagevelijk loopt. Dat lijkt me voor zowel jou als het paard stukken lekkerder rijden.

irmaaatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 21:26

het ziet er niet uit... ik heb juist het idee als je met die schoenen rijd,, is de kan nog groot ook dat je haar prikt met de punten. het lijkt alsof je de pony helemaal niet onder controle hebt!! ik weet zeker dat je beter kunt.

Riannetje02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 21:32

die schoenen.. en die laatste foto.. afijn, ik houd me er deze keer eens buiten..

Juliette_88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 22:00

sorayalover1 schreef:
@WildWings: Hoebedoel je hoe ik dat toe pas? Ik geef haar been zorg dat ze goed voorwaarts is in een gelijk tempo en dan begin ik te spelen..

spelen rare manier van spelen!
vind het er erg hardhandig uitzien!
laat de pony eerst eens lopen! geef hem de ruimte!
voorwaarst neerwaarst vang de pony dan op!
en niet ff rijden dus met die schoenen en dan ff naar beneden 'spelen' dat is geen paardrijden misschien beetje hard gezegd!
ik kan ook niet goed rijden maar dit is ook niet goed !
vind de ruiter ( eigenaar toch) er al beter uitzien!
maar laat de pony eens onspannen lopen!
die hoofdhalshouding komt vanzelf!
mijn mening

milo

Re: alison op soraya.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 22:45

koekoek

ik vind het er niet vriendelijk uitzien, waarom die vreselijke laarzen op een paard aan?
dat is net zoiets als regenlaarzen naar een gala aantrekken.

ik weet echt niet wat er verstaan wordt onder VWNW rijden, want ik zie vreselijk veel spanning bij de pony.
ik zou zeggen: trek normale rijlaarzen aan, gebruik je been, zit niet zo in die mond te trekken en het paard zal een stuk lekkerder lopen.

en nu weer verder met de discussie

HedwigO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 22:53

heel mooi paardje. dacht ook direct aan carnaval toen ik die schoenen zag haha

Shadow0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 22:54

Off-topic reacties verwijderd.

Caira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 23:14

sorayalover1 schreef:

Spelen doe je op de kleuterschool, niet op een paard!

Sorry, maar de ontspanning is hier niet te vinden!

skippy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 23:15

nou ik speel toch ook op me paard hoor irish_lady alleen wel iets anders dan op de foto's gebeurt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 23:24

Veel mensen die zeggen dat ze spelen met de teugels wil ik eigenlijk niet in het echt zien rijden. Ik ben geen fantastische ruiter, maar speel nooit met mijn teugels. en toch loopt mijn echt zo dwarse haflinger nageeflijk, evenals mijn toenmalige arabje.
Ik houd persoonlijk niet van kleine, tot iets grote trekjes links en rechts aan de teugels. Ik probeer een constante aanleuning te houden aan de voorkant en door stimuleren met je been probeer ik het nekje naar beneden te brengen. Lukt bijna altijd, behalve bijv. met een slechtpassend zadel.

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 23:26

Hmmm... * Denkt hard na... * Nee ik vind die witte laarzen niet zo leuk staan bij die pony... Ik denk dat gewone rijlaarzen beter staan.

Voor de rest zeg ik niets, want ik ben ook geen steramazone en mijn paard loopt ook (nog) niet super. (in de ontspanning en aanleuning)

Ik zou zeggen, neem les en show ons dan nieuwe foto's!

Leuk paardje by the way!

skippy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 23:31

@ coby spelen wil niet alleen zeggen rukjes en trekjes aan de teugels maar ook kneepjes, ophoudingen e.d.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 23:35

skippy schreef:
@ coby spelen wil niet alleen zeggen rukjes en trekjes aan de teugels maar ook kneepjes, ophoudingen e.d.

Ik houd persoonlijk ook niet van kneepjes en ophoudingen in de bak. Enkel en alleen een fikse ophouding wanneer 1 en ander echt uit de hand gaat lopen
Toch interessant wat is het verschil tussen kneepjes en ophoudingen en rukken en trekken. Blijkt toch echt moeilijk te zijn....

edit. Bij 1 en ander uit de hand gaat lopen gaat het om gevaarlijke situaties. Bijv. frontale botsing vrachtwagen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-02-06 23:42, in het totaal 1 keer bewerkt

malouuu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 23:37

ikketjuh schreef:
HaileysComet schreef:
Jullie zien het verkeerd. Die laarzen zijn het nieuwste model van Cavallo...

Je hoeft er geen sporen aan te doen, die zitten op dit type laars aan de voorzijde ingebouwd.

Leuke pony trouwens!

WHAHAHA

*valt van haar stoel*

WHAHAHA

* valt ook van dr stoel

Caira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 23:39

skippy schreef:

Tsja ook dat doe ik niet te paard, vinden ze vaak helemaal niets!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 23:43

Vaak zie je ook dat ruiters beginnen met 'spelen', dat het paard 'terug' trekt.. en dat het dan toch een soort machtsspelletje wordt. Wie het wint? De ruiter, die soms toch alle mogelijke hulp van bijzets en bitten erbij haalt om het paard 'gehoorzaam' te maken. Niet altijd.. natuurlijk niet. Maar het is zeker geen uitzondering als zoiets gebeurt met de reden 'het paard trekt de teugels uit m'n handen en hij liep net zo mooi!'

Zelf heb ik het ook meer op een stille hand.. sommige ruiters hebben dan nog net die paar mm speling nodig op hen teugels om het paard wat 'aan te moedigen' of om de energie van achteren naar de hals te brengen (? Op die manieren wordt het vaak gebracht als je ernaar vraagt.. tja, hen paard, hen manier van rijden en hen eigen gedachte erachter waarom ze het op die manier doen), maar daar ben ik ook al niet zo van eigenlijk. Lekker de rust erin houden met een zachte hand werkt prima
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-02-06 23:47, in het totaal 1 keer bewerkt