Lusitana schreef:Elk paard is in aanleg per definitie talentvol. Hoe dat talent wordt benut ligt aan de ruiter. Ik vind het een beetje vreemd dat "talentvol" hier en daar als excuus wordt gebruikt in discussies.
Hij is talentvol dus kun je hem rijden zoals hij zich aanbied. Hij is talentvol dus lastiger in te rijden dan andere paarden. Hij is talentvol dus gaat niet alles volgens het boekje. Er is trouwens helemaal geen boekje, alleen een vaag schema waar je bij het begin begint, lijkt mij en niet met ergens waar je wil eindigen.
Dit staat allemaal even los van betreffende paard, ik heb heus begrip voor andersgaande paarden als ze net onder het zadel zijn, maar verwacht geen "oh en ah wat goed." En begrijp vragen als "waarom wordt hij opgericht achter de loodlijn gereden". Waarom krijg je die hals en neus niet naar voren? Daar bij jonge paarden die nog hun balans zoeken, het hoofd juist vaker laag word gebracht dan extreem hoog. Dus dit is voor veel ervaren bokkers een plaatje wat op zijn minst als apart wordt gezien. Dus is er nieuwsgierigheid.
Om antwoord te geven over het van nature zo lopen... we willen graag dat de hals wat naar voren komt zodat het beter de ruiter kan dragen omdat dan de rugspieren meer aangtrokken worden. Deze houding is veel meer wenselijk bij tuigpaarden, omdat het sierlijk is, en die hoeven niets te dragen...
Wat een onzin! Natuurlijk is niet elk paard per definitei talentvol. Toch ook niet ieder kind is per definitie een talentvol baletdanser?? Ik snap echt helemaal niks van je redenatie....