Soms vraag ik mij af.. dat gezeur over slofteugels

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 18:00

Toch gebruiken teveel mensen de slof in de training zelf als het paard owee eventjes durft erboven te komen bij wijze van spreken, terwijl het voor bijna alle gevallen de ruiter is die een fout maakt, en het paard reageert hierop.

anneliesdj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 15:00

Cinnepin schreef:
Een goede ruiter rijd het paard in de aanleuning ZONDER slof!
Ben het dus met Annelies eens

hihi en ik rijd toch af en toe wel eens met de slof, als ik bijvoorbeeld geen zin heb om zo vreselijk te moeten vechten als ze weer voor het eerst hengstig is... 'zucht' dat is echt een verschrikking, dan wil ik nog wel eens zondigen en haar even laten voelen dat de slof eraan zit, als ze dat weet hangt hij daarna gewoon lekker losjes, het zit haar tussen de oren

Astragirl schreef:
Toch gebruiken teveel mensen de slof in de training zelf als het paard owee eventjes durft erboven te komen bij wijze van spreken, terwijl het voor bijna alle gevallen de ruiter is die een fout maakt, en het paard reageert hierop.

Hier ben ik het trouwens ook helemaal mee eens, ze stappen op het paard en als deze niet binnen de minuut aan de teugel gaat moet de slof er weer aan. Het paard krijgt niet eens de kans om even de stijfheid eruit te lopen na weer 20 saaie uren op stal te hebben gestaan.

Ik zeg niet dat ik het zo goed doe maar ik ken mijn paarden en weet wanneer het redelijk is om te vragen of ze aan de teugel willen, bij de een is dat na 5 minuten, bij de ander na 15 minuten.

Maar ja, op iedereen valt wel wat aan te merken maar het feit blijft; een slof is een super simpel hulpmiddel maar wordt erg ingewikkeld door verkeerd gebruik

ThinkTwice

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 17:36

Ik vind een slof in 9 van de 10 gevallen onzin. Ze worden vaak (niet altijd) gebruikt door "luie" ruiters die eigenlijk niet erg veel zin hebben er wat voor te doen hun paard nageeflijk laten lopen.
Ik heb er niet zoveel op tegen als hij door ervaren ruiters gebruikt wordt die weten hoe ze er mee om moeten gaan, maar je ziet tegenwoordig steeds vaker dat iedereen die dingen er maar aan knoopt en zo hun paardje helemaal kapot rijden.
Ik gebruik ze zelf niet in de training van mijn paarden en de mensen die hier privéles krijgen, zo'n ding gebruiken én er niet mee om kunnen gaan, wordt het hier ook afgeraden.

Ilsje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 17:47

ik heb 1x even op een paard met slof gezeten, maar ik zit al in de knoop hoe ik ze vast moet houden. dat zag die eigenaar en heeft m er vanaf gehaald. ik zie het nut er niet van ja dat de ruiter zijn hoofd in de krul kan trekken.... ik wil niet leren hoe ik er mee om moet gaan want ik gebruik hem gewoon niet

Susan1986

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 23:18

Ik reed eerst ook vrij vaak met slof, maar nu dit niet meer nodig is hangt ie lekker in de kast

Horsea_nl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 23:27

ik vind slofteugel een waardeloos hulpteugel.. ik zoiezo echt iets tegen hulpteugels en zeker als het zo dwingend gaat als dit.. heb er misschien 3 keer mee gereden omdat mijn pony flipte.. maar toen ging ze alsnog stijgeren met slof en dat vond ik maar niks.. en tsja sinds ik een paard heb gooi ik geen enkele hulpteugel eraan..hooguit een martingaal

maar ik vind dus dat een slof iets dwingends is.. want paarden zien het denken ojah en hup lopen ze weer in een krul.. als ze die teugel zien lopen ze ineens mooi.. je meot et zelf doen niet die teugel

anneliesdj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 14:39

Een slof kan gebruikt worden om het paard mee te dwingen maar daar is hij niet voor bedoeld, dat is dus verkeerd gebruik.

Natasja_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 14:43

Sja zolang je er goed mee omgaat zie ik het probleem niet zo, het viel me laatst ook al op dat in 9 van de 10 gevallen je hier met een slof foto's plaatst er commentaar op is.

Jolliegirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-06 11:43

ik heb dus ene hekel aan het commentaar (negatief) daar vragen we niet om
ieder rijdt zijn paard op zijn/haar eigen manier, en altijd dat eeuwige gezeur van : ja je rijd met slof, je trekt hem aan de teugel
als IK chevy rij... met een slof.. en ik heb haar te strak.. staat ze overend.
als je met een slof rijd, ga ik er vanuit dat mensen weten hoe dat werkt

_Buddha

Re: Soms vraag ik mij af.. dat gezeur over slofteugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 11:45

omdat ze zo vaak verkeerd gebruikt worden en dan vind ik het ook slecht.. ik heb niks tegen een slof als hij goed gebruikt wordt

fransheijs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 12:48

lotjj92 schreef:
ik vind slofteugel een waardeloos hulpteugel.. ik zoiezo echt iets tegen hulpteugels en zeker als het zo dwingend gaat als dit..

Dus Z-dressuur rijden is geen optie.....dan zit je met de stang!

LokusSpokus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 14:07

En wat dan als je op aanraden van je instructeur bij een manegepaard een slof om moet hangen omdat ie anders als een raket door de bak schiet en hij bokt (en niet kinderachtig maar echt hard) alsof zn leven er vanaf hangt???

Zo heb ik geleerd met slof te rijden, heb m nu niet meer nodig, maar dat paard was zo sterk dat ie zonder slof de hele les op zn kop zette met zn acties....

En zodra ik perongeluk de slof strakker had dan de teugels werd daar meteen wat van gezegd... dan moest de slof acuut langer...

Er zijn andere opties das waar... maar er heeft bij ons een tijdje iemand met een thiedemann gereden... dat vond ik ook geen fris ding moet ik zeggen... maar dat zal er ook vanaf hangen hoe je m gebruikt...

Niet per definitie tegen een slof dus, heb er zelf een, ondanks dat ik alleen op manegepaarden rij... daar waren ook paarden die dat nodig hadden....

remie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 14:37

Natasja_ schreef:
Sja zolang je er goed mee omgaat zie ik het probleem niet zo, het viel me laatst ook al op dat in 9 van de 10 gevallen je hier met een slof foto's plaatst er commentaar op is.

helemaal mee eens bij goed gebruik is het een fijne hulpteugel en als je er niet mee kunt rijden laat hem dan in de kast hangen en idd hier op bokt word zo enorm veel gezeikt over die slof, das echt niet normaal meer... dus voor de zoveelste keer bij goed gebruik is er niks aan de hand

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 14:48

Maar wie beslist er dan over of degene die met slofteugel rijdt er goed mee omgaat dan?!

De ruiter die ermee rijdt, beslist dat ie er goed mee omgaat denk ik.. En als je als ruiter van mening bent dat je er wel goed mee kan rijden trouwens? Is het gebruik van een slof dan wel goed te praten (ook al is dat achteraf gezien bij sommige niet het geval dat er correct gebruik van wordt gemaakt)?

Ik geloof er in dat niemand expres een slof gebruikt om hem fout te gebruiken, maar het is mij redelijk duidelijk dat veel mensen een slofteugel ongemerkt toch niet-juist gebruiken.

Dan is het toch best logisch dat medebokkers zo fel tegen het gebruik van slofteugels ingaan? Merendeel van de slofteugels die worden gebruikt bij de training wordt vrees ik veelal onjuist/ onterecht gebruikt.. Een middel dat theoretisch gezien goed kan helpen in de trainingen, maar in praktijk veel meer fout wordt gebruikt is practisch gezien niet echt een goed hulpmiddel..

knightloekieJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 17:57

Ik vind dat als je op een juiste manier met de slof om kunt gaan het geen enkel probleem is om er mee te rijden !!
Mijn instructrice heeft hem bij mijn paard er ook op en gebruikt hem een hele enkele keer. Waar zij traint worden alle paarden met slof getrained
Ik zelf rij nooit met slof omdat ik geen idee heb hoe ik hem moet gebruiken..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 16:45

Lennon schreef:
En wat dan als je op aanraden van je instructeur bij een manegepaard een slof om moet hangen omdat ie anders als een raket door de bak schiet en hij bokt (en niet kinderachtig maar echt hard) alsof zn leven er vanaf hangt???
Zo heb ik geleerd met slof te rijden, heb m nu niet meer nodig, maar dat paard was zo sterk dat ie zonder slof de hele les op zn kop zette met zn acties....

Persoonlijk vind ik dat zo'n paard dus niet op een manege thuishoort, op een manege kom je om te leren paardrijden, niet om te leren watvoor hulpteugels je er allemaal aan kunt hangen.
Als ik als onervaren paardengek op een manege zou komen dan wil ik daar op een serieuze manier leren paardrijden, op een paard wat netjes aangereden is en goed aan de hulpen staat.

Ik ben niet helemaal tegen op hulpteugels bij manegepaarden, maar ik vind dat het wel zoveel mogelijk vermeden moet worden. Een martingaal zou nog kunnen en in aparte gevallen, bv een beginnersles, een bijzet maar als er meer voor nodig is om een paard braaf te laten lopen hoort hij niet op een manege thuis.

boldie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 20:44

Een kennis van mij die op een holistische dierenartsen praktijk werkt vertelde het verhaal van een klant die daar met haar paard kwam omdat ie zo raar liep. Hij was niet kreupel maar iets aan hem was overduidelijk niet goed.

Nadat de DA erachter was gekomen dat ze nogal eens met slof reedt heeft hij van de hals van het paard foto's genomen. Wat bleek....de pezen in zijn hals waren afgescheurd door het gebruik van die slofteugel. Hij zei er ook nog bij:

HET DOET ZO ZEER DAT ALS JIJ OP 1 BEEN STAAT EN DIE SCHOP IK ONDER JE WEG EN JE BELAND IN DE SPAGAAT...ZO ZEER!!!!!

Nadat ik dit hoorde...voor mij NEVER een slof!!!!

anneliesdj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 23:48

Vreemd verhaal, als dat waar is dan is die slof ook wel vreselijk verkeerd gebruikt, als je hem goed/normaal gebruikt kan zoiets nooit gebeuren.