Vragen uit het (bokt) publiek

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sherwood

Re: Vragen uit het (bokt) publiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 09:44

Bij deze bied ook ik een paard aan Haha! aangezien ze in een paar minuten alles aan een groen paard kan leren, Vegas staat voor je klaar. Hij is 3 jaar, kan nog niks, komt net uit de wei. En bokken dat hij kan!!! met een zadeltje op. Enneh shires mag je ook gebruiken, maar zoals je toen in je pb aan mij al schreef ik weet niet hoe een shire in elkaar zit, en of dat anders werkt op zo'n dier. Een shire is ook een paard, 4 benen, hoofd, staart en 2 oren. Moet lukken dan denk ik.

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 09:48

fresco schreef:
net als een stel andere ben ik ook wel geinterreseerd in deze manier van rijden.....er zijn andere wegen die naar Rome leiden.
Maar net als de "tegenstanders" moet ik eerst zien of voelen, dan geloven.
Kan iemand mij precies in hulpen uitleggen, wat er dan gedaan wordt om het paard meer dragend te krijgen...
Is het zoiets van: vang op (met zit), druk aan (met kuit) en sta toe (met de hand) ???

Ik was ook zeer geinterreseerd, tot in in de theorie alleen al dingen tegen kwam die echt niet klopte. Weet zo even niet meer wat dat was, was nogal een lap tekst namelijk. Toen zag ik de foto's en de reacties van mensen die goed kunnen rijden en met interesse zijn gaan kijken. Nou ik was best wel genezen. Maar het geen wat mij heeft laten afhaken is deze zin:
A8H: als de mensen die slofteugels gebruiken even willen uitleggen waarom ze die gebruiken, en dan niet zeggen "omdat hij dan lekkerder loopt", want dat verwerp ik. Toen had ik het helemaal gehad.
Wie is zij om dat te verwerpen. Dit kunnen we natuurlijk ook omdraaien dan. Laten de slof haters eens uitleggen waarom zij geen slof willen gebruiken en dan niet zeggen " dat ze daar niet lekkerder van gaan lopen" want dat verwerp ik.

ylva

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 11:37

sherwood, waar heb je een slof voor nodig?
Het woord hulpteugel betekent hulp, dat wil zeggen dat mensen die het klassieke rijden goed onder de knie hebben geen hulp nodig hebben voor hun paard op wat voor manier dan ook. De mensen die de hulpteugels gebruiken hebben kennelijk wel hulp nodig, dat is op zich geen schande, maar wel een feit. Ik heb geen hekel aan hulp of hulpteugels, maar wel als het welzijn van het paard hier niet mee gediend is. Ik vind dat het welzijn van paarden niet positief wordt beïnvloed door het gebruik van een slof, wat maakt dat ik tegen het gebruik ervan ben. Ik kan wel wat dieper ingaan op waarom ik vind dat een slof het welzijn niet positief beïnvloed(aan de hand van spieren en rijtechnische uitleg) mocht er aan dergelijke argumenten behoefte zijn. Maar dat kan dan misschien beter via pb of een ander topic(al is het onderwerp slof de revue misschien wat te vaak gepasseerd inmiddels)

En wat is er zo erg aan de reactie van Aqua? Zoals ik het lees vroeg Aqua om argumenten voor het gebruik van de slof, maar accepteerde ze het antwoord "omdat hij dan lekkerder loopt" niet als geldig argument. Het is immers de mening van de gebruiker.
De slof gebruikers zouden van haar het argument "mijn paard gaat er niet beter van lopen" ook niet accepteren zoals jij al hebt aangegeven, wat is het probleem dan?

Wat betreft de meningen van anderen zou ik daar niet te snel op af gaan. Evengoed denk ik dat jij en ik ook van mening verschillen over wat er te zien is op de foto's waar jij het over hebt.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 11:44

Als je met slof rijdt, moet je dat doen om het paard te helpen.
Maar niet om jezelf te helpen. Als je nog moet leren rijden, moet je dat zonder slof doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 13:17

Helemaal mee eens Desiree.
Al zijn er ook maar bar weining paarden die die hulp nodig hebben.
Laat ik het zo zeggen, ik moet de eerste nog tegen komen, misschien ben ik wel net wat langer ermee bezig, dus niet de vlugste weg.
Ben ik nu ook revolutionar? Clown Tong uitsteken

Citaat:
Voor diegene die van iemand les heeft waarbij een wereld open gaat kan het voor die persoon revolutionair zijn

Denk dat Aqua zelf zo ook een paar jaar geleden het licht gezien heeft van iemand waar ze les van kreeg.
Maar revolutionair, vind ik toch iets heel anders, ook al kan dat voor een paar personen zo zijn.
Dan zul je er toch een ander woord voor moeten bedenken lijkt me Lachen
En niet blijven hameren dat je unieke les geeft en de enige bent die een paard laat swingen zonder dwingen, want dat doen er wel meer.
Oke niet in 10 min, maar dat stukje geloof ik ook niet.
Want het kan gewoon niet.
Hij kan anders lopen, maar perfect dragen niet, want dat houden zijn spieren niet vol.
En wil je dat toch, word het dwingen en wringen.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 13:35

runningkawa schreef:
een paard laat swingen zonder dwingen, want dat doen er wel meer.
Oke niet in 10 min, maar dat stukje geloof ik ook niet.
Want het kan gewoon niet.
Hij kan anders lopen, maar perfect dragen niet, want dat houden zijn spieren niet vol.
En wil je dat toch, word het dwingen en wringen.

HEt heeft allemaal te maken met behendigheid. Ik vraag me af of je dat iemand in een bepaalde tijd kan aanleren. Behendigheid.... dat moet een ruiter echt zelf ontwikkelen. Monya van het Balingehof heeft die behendigheid en dat gevoel. Ze longeerde mijn stijve hark van een iones en ze liet hem toch loskomen van de grond en lekker door zijn lijf! En hoe?!?!?!?!?!?! Je ziet er zo niets aan, ze doet niets met de zweep, en wat ze met de handen doet, dat zie je ook niet echt. En dat krijgt zij een ander ook zo efkes niet aangeleerd, want zelfs John had die handigheid niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 13:49

Helemaal met je eens dat je met behendigheid een heel ander paard krijgt. Ja

Maar zoals aqua over verzameling praat, denk ik aan een perfect uitgevoerde passage (ze noemt ook vaak de top bij naam, vandaar)
Geen zweef of sukkel drafje.
Maar een paard dat achter enorm onder gaat treden en gaat zitten.
En ben je erg goed, lukt dat een rondje
Maar echt niet langer, want de spieren moeten dat aan kunnen.
En bij een echte houten klaas, kom je zover niet eens, want dan breekt hij bij wijze van spreken af Haha!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 13:53

runningkawa schreef:
Helemaal met je eens dat je met behendigheid een heel ander paard krijgt. Ja

Maar zoals aqua over verzameling praat, denk ik aan een perfect uitgevoerde passage (ze noemt ook vaak de top bij naam, vandaar)
Geen zweef of sukkel drafje.
Maar een paard dat achter enorm onder gaat treden en gaat zitten.
En ben je erg goed, lukt dat een rondje
Maar echt niet langer, want de spieren moeten dat aan kunnen.
En bij een echte houten klaas, kom je zover niet eens, want dan breekt hij bij wijze van spreken af Haha!

Ik weet het niet. Iones is een houten klaas, hoewel hij echt goed kan springen. Maar ik heb Monya met hem bezig gezien in slechts 1 sessie, effe longeren. Ik weet zeker dat zij elk paard dat kan aanleren ZONDER het dier af te breken. Maar ja, dat moet je dus kunnen. Het is verdomde jammer dat het voor zo weinig mensen is weggelegd. Ik denk dat veruit de meesten dat gewoon nooit zullen leren, waaronder ondergetekende. Huilen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 13:59

Ik verwacht dat ik bij een houten klaas wat anders bedoel dan jij Haha!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 14:00

Dat weet ik nog net zo niet. en natuurlijk zijn er ook gradaties in.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 14:18

Een koe leert NOOIT lopen als Salinero..........

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 14:21

waarom antwoord A8 niet? Of heeft iedereen een pb gehad en ik niet?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 14:25

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 14:27

Mireille1970 schreef:
Een koe leert NOOIT lopen als Salinero..........

Nee maar ook bij een koe kun je het verschil zien, of ze gedragen gaat lopen en of ze door haar lijf beweegt. Verschil is er altijd. Haha!

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 14:32

Ja oké. Maar wat ik bedoel te zeggen is dat je dus ALTIJD verschil kan maken, maar dat het niet per definitie een Goede wordt...
Juist bij een slechte kan bijna elke instructrice scoren, omdat die sneller vooruitgang laat zien dan één die dagelijks door het lijf en van de grond komt. Die zul je technisch beter moeten maken via diegene die erop zit, en dat is vaak moeilijker...

Hoe lager de gradatie of hoe gewoner het paard, hoe meer eer je krijgt.

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 15:17

ylva schreef:
sherwood, waar heb je een slof voor nodig?

Ga ik niet voor de 10e keer helemaal opschrijven. Komt er op neer dat ik een grens stel van het omhoog komen. Ik rijd hem zelf LDR en als hij dan terug omhoog wil komen, prima, maar niet tot in de sterren. Daar gebruik ik hem oa voor. En ik heb een hekel aan andere hulpstukken omdat je die niet los kunt laten, en geen andere keus hebt dan het ding te gebruiken als ze er tegen in komen. Kijk naar martingaal, thydeman, goque allemaal niks voor mij. Ik moet iets hebben wat ik los kan laten, kan laten vieren en in kan stellen op de juiste lengte tijden het rijden.

Citaat:
Ik kan wel wat dieper ingaan op waarom ik vind dat een slof het welzijn niet positief beïnvloed(aan de hand van spieren en rijtechnische uitleg) mocht er aan dergelijke argumenten behoefte zijn.

nee hoeft niet, want dan krijgen we die discussie weer. Daar ben ik het namelijk compleet mee oneens. En anderen hier ook en weer anderen niet, die discussie past hier niet

Citaat:
En wat is er zo erg aan de reactie van Aqua? Zoals ik het lees vroeg Aqua om argumenten voor het gebruik van de slof, maar accepteerde ze het antwoord "omdat hij dan lekkerder loopt" niet als geldig argument. Het is immers de mening van de gebruiker.

Helaas accepteerd ze onze argumenten niet zo van achter haar computer... moet ze er ook niet naar vragen. Ze denkt alles te kunnen weerleggen, en soms met dingen waarvan ik denk, mens denk eens verder na dan je neus lang is.
Citaat:
De slof gebruikers zouden van haar het argument "mijn paard gaat er niet beter van lopen" ook niet accepteren zoals jij al hebt aangegeven, wat is het probleem dan?

Fout dat accepteren we wel, want er zijn idd paarden die er niet beter op worden en alleen maar in verzet gaan!

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 15:18

Desiree schreef:
Als je met slof rijdt, moet je dat doen om het paard te helpen.
Maar niet om jezelf te helpen. Als je nog moet leren rijden, moet je dat zonder slof doen.

mis hier de aanbiddende smily Haha!

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 15:19

Hier schaar ik mij compleet achter Sherwood.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 16:52

Mireille1970 schreef:
Ja oké. Maar wat ik bedoel te zeggen is dat je dus ALTIJD verschil kan maken, maar dat het niet per definitie een Goede wordt...
Juist bij een slechte kan bijna elke instructrice scoren, omdat die sneller vooruitgang laat zien dan één die dagelijks door het lijf en van de grond komt. Die zul je technisch beter moeten maken via diegene die erop zit, en dat is vaak moeilijker...

Hoe lager de gradatie of hoe gewoner het paard, hoe meer eer je krijgt.

Hm, dat ziet de jury anders. Want de jury maakt maar al te graag de fout om een beter paard hoger te waarderen (ook al wordt het minder goed gereden) dan een gewoner paard.

Maar dat is allemaal niet de issue hier. WAar het om gaat, is om het optimale uit een paard te rijden op een dusdanige manier dat het dier er wel bij vaart. En dus niet naar de slager getraind wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 17:05

Citaat:
WAar het om gaat, is om het optimale uit een paard te rijden op een dusdanige manier dat het dier er wel bij vaart. En dus niet naar de slager getraind wordt

Helemeaal mee eens

Maar met goede instructie lukt dat ook.
En die zijn er meer dan 1 Haha!

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 18:31

Ik bedoelde de eer van de instructrice.

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 18:56

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 08:33

Desiree schreef:
Hm, dat ziet de jury anders. Want de jury maakt maar al te graag de fout om een beter paard hoger te waarderen (ook al wordt het minder goed gereden) dan een gewoner paard.

Tja, beetje off topic, maar kan het niet laten om hier op te reageren...

Ik vind dit altijd zo'n belabberd excuus!! Een beter paard hoger waarderen dan een "gewoon" paard.... Pfff Slapen !!

Ik vind het sowieso zéér gemakkelijk om de fout te zoeken bij de jury i.p.v bij jezelf, daarnaast is het gewoon zo dat een beter paard vaak beter loopt met tact, regelmaat, impuls...

Het dier loopt van zichzelf uit al stukken beter dan een "gewoner" paard, dat scoort dus al omdat de ruiter zich niet hoeft te bekommeren om het bijblijven van de achterhand.... om maar een zijstraat te noemen Bloos ....

Dat is dressuur, zo wordt dressuur gezien en daar draait het om....

Is dat niet net zoiets waarom een gewoner paard geen GP niveau behaald, omdat het daarvoor net iets te gewoon is? En dat beetje extra mist?? Maar zover wordt niet gekeken...

Je hebt baas boven baas en dat blijf je altijd houden, als je je geen goed paard kunt veroorloven, zul je beter en harder moeten trainen om jouw paard net dat beetje extra mee te geven..
Om beter te gaan rijden, waardoor alles er net wat beter uit gaat zien, netter en consequenter en geloof me....
Betere paarden maken vaak fouten daar waar het niet nodig is en daar waar het gewone paard punten (kan) scoren!!

Het is maar net hoe je iets ziet en wat je ervoor over hebt.... Knipoog

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 09:01

En dat is nou net waarom ik blijf zeggen dat niet ieder dressuurgereden paard een dressuurpaard is..

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 09:07

Ja Inderdaad, maar daarnaast moet elk paard de basis mee kunnen draaien en daar komen de kwaliteiten van de ruiter om de hoek kijken Knipoog !