Inrijden door jonge meiden wat vinden jullie daar nou van???

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cyrilletje

Re: Inrijden door jonge meiden wat vinden jullie daar nou va

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 15:03

PingWing schreef:
Wel blijf ik bij mijn standpunt om er dan niet meteen 4 verschillende mensen op te zetten. Ik vind persoonlijk dat een paard eerst de hulpen bevestigd moet hebben door iemand die weet wat ie doet, waarna natuurlijk andere mensen er ook op mogen zodat het paardje went aan verschillende ruiters.

PingWing schreef:
Ook hebben twee meisjes van deze manege een pony merrie ingereden voor de lessen. Hierbij heb ik ze geholpen, en was ik als het ware de begeleiding. Deze meisjes hadden nog nooit een pardje zelf ingereden. Dan kun je wel zeggen: dat meot je niet laten doen, maar waar halen ze de ervaring dan vandaan? Als ze het nooit mogen doen omdat ze geen ervaring hebben.

Eerst zeg je dat het inrijden maar door 1 ervaren persoon gedaan moet worden en even later verkondig je dat je zelf twee onervaren meiden hebt geholpen met inrijden?

Niet l*llig bedoelt hoor, maar ik snap jouw standpunt ook niet meer helemaal.

PingWing

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 15:14

die twee hebben samen de pony ingereden. Ene ging erop en de ander hield het paardje vast en longeerde hem. Deze twee meiden wisten dat ze elkaar ontzettend goed konden vertrouwen. Ik had t idd n bvtje stom opgeschreven, maar zo bedoelde ik het dus niet

Ik ben er elke keer bij gebeleven om bij te kunnen springen waar het nodig was. Deze meiden hadden wel ervaring met jonge al ingereden paarden te rijden, maar t was de eerste keer dat ze er zelf een beleerden.

Ik hoop dat dit duidelijker is

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 16:07

hm hm, ik ben een beetje van het standpunt dat op een jong paard slechts een (heel eventueel 2) persoon kan rijden. kwestie van dat het paard vertrouwen krijgt in zijn ruiter, en dat hij een hulp gewoon leert kennen. in een verder stadium, wanneer het paard zadelmak is en zonder problemen stap, draf en galop in rechte lijnen kan, kunnen er meerdere personen op, maar dan nog steeds niet teveel.
of ik er iemand jong op zou laten zou puur afhangen van het gewicht van die persoon en de ervaring. een jong paard heeft een consequent, maar licht persoon nodig. en gezien ik er maar een iemand op laat, moet die persoon deftig kunnen rijden en de hulpen correct toepassen. interesseert me niet waar hij/zij rijdt of hoe oud, maar hoe men rijdt.

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 16:23

Volgens mij worden pony's vaak nog meer verprutst bij het rijden na het inrijden dan bij het inrijden zelf...
Je kunt je hier maar beter bij neerleggen, want er zijn zat (goeie) pony's die helemaal verkeerd gereden worden!
Natuurlijk is de kans groter dat het fout gaat wanneer jonge mensen je paardje inrijden, maar heel vaak gaat het ook gewoon goed en je leert er idd veel van.
Maarja je hebt ook altijd de trieste gevallen..
Zal geen namen noemen, maar bij ons op stal is ook een iemand die vroeger áltijd alle jonges pony's beleerde Knipoog
Nu heeft ze een gezinnetje (is nog maar heel jong hoor) en opeens moest er weer een paard komen, eentje van 6 die nog niet beleerd was, maar dat was geen probleem en van de zomer zou ze er wedstrijden mee gaan rijden.
Slapen, ze heeft niet eens een trailer of auto die een trailer kan trekken en ze is nu (een jaar later) nog steeds niet verder dan stappen in onze eigen bak ..
Het paardje is in de tijd ook niet vooruit gegaan, want ze durft niet door te pakken en wanneer het beestje stil gaat staan, zet ze hem weer op stal, omdat ze zelf absoluut niet het type is dat dan met sporen en een zweep gaat werken Clown
Paar weken geleden zou het paardje last hebben van zijn rug, want hij klierde zo als het zadel erop zat (misschien dat ze er drie keer opgezeten heeft) toen maar zonder zadel geprobeerd en ook toen lag ze er zo af..
Uiteindelijk nog veel geld uitgegeven, omdat ze hem persé door de DA wilde laten nakijken, bleek dus niks aan de hand te zijn..
Iemand opperde om dat geld beter uit te geven aan iemand die hem voor haar zou beleren, zodat ie daarna verkocht kan worden en zij een braaf paard kon kopen, maar daar zag ze ook niet echt wat in, want dat zou alleen maar geld kosten..
En de stalling elke maand zeker niet? Knipoog
Ach, sommige mensen zijn gewoon triest

Bonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 16:26

Ligt eraan wat je met het paard wilt doen
Bij ons hebben ze ook een pony net ingereden van meisje van ongeveer 15 jaar, maar die hebben heel veel ervaring

Maar als dat meisje nog niet veel ervaring met paarden hebt zou ik het niet doen

PingWing

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 16:28

joa, uhm.... Ik voel me nu lichtelijk aangevallen. T kan natuurljk zijn dat ik het verkeerd begrijp, maar zoals ik het lees komt het erop neer dat deze twee meiden de pony niet goed ingereden hebben omdat ik niet voldoende ervaring zou hebben ofso.

Ik rij nu 7 jaar, en heb vanaf het begin op jonge pony's/ paarden gereden. Ik heb het op de juiste manier geleerd met een ervaren iemand die me hielp. Ik weet dus wel hoe je n jong paard beleerd, maar je hoeft bij mij niet aan te komen met oefeningen uit het m of z. Daar zou ik je niets van kunnen vertellen.

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 16:33

Ik (14, bijna 15), heb ook ervaring met het (in)rijden van groene pony's. Ik denk dat het niet uitmaakt hoe oud je bent, maar gewicht is ook heel belangrijk. Zo kan je beter wat zwaarder zijn (heb je meestal wat meer kracht). Ook hangt het er natuurlijk totaal vanaf hoe je rijdt!!!

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 16:39

Ik ben nu 16 en mijn pony zelf ook helemaal aangereden, natuurlijk spelen ervaring en hoe goed je kunt rijden ook mee, maar soms hebben de mensen die de paardjes inrijden dit nauwelijks, ze zijn gewoon brutaal en hebben lef!

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 16:40

Voor het drijven met je kuiten, en evt. tegenhouden, etcetera, als er iets gebeurd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 16:40

Waar heb je kracht voor nodig?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 16:43

ja, daar zou ik ook kracht voor gebruiken

help..als je graag verongelukken wil

Zo krijg je idd slome trapzakken met een trekbek Verdrietig

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 16:47

Met kracht bereik je niets, niet bij een paard i.i.g, wat denk je als hij zijn krachten in de strijd gaat goien, hoe oud, zwaar of groot je dan ook bent, winnen zal je het niet.
Wederzijds vertrouwen en respect, daar zie ik meer iets in.

En verder, inrijden door jonge meiden, ik vind het best, zij hebben vaak net iets meer lef en ook tijd en vaak is dat meer zadelmak maken (of zal ik zeggen bomproof, lees pennyproof maken), het echt doorrijden kan toch pas vaak op latere leeftijd....

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 17:03

Idd, met kracht bereik je niks, een paard is toch heel veel sterker dan jou. Zelfs een Shetlander. Dus je hoeft echt geen kracht uit te gaan oefenen, want ze winnen het toch wel. Is hetzelfde als ze er vandoor gaan. Je kan zo hard trekken als je wilt, ze gaan toch wel. Dan kan je ze beter wat meer ruimte geven en rustig de controle proberen terug te krijgen, en als je die terug hebt, meteen weer aan het werk zetten zodat de aandacht naar jou gaat.
Beetje offtopic eigenlijk.. Rolleyes
Ik ben trouwens ook 14, en ik word in November 15, en ik heb ook ervaring met jonge paarden, dus het heeft niet met leeftijd te maken.

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 21:16

Nou op zich is t wel handig als diegene die hem vastheeft hem ook echt vasthoudt als er wat gebeurd, want met een longe achter je aan op een dolgeslage pony is ook nie echt prettig Nagelbijten / Gniffelen

PingWing

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 21:19

Spreek je bijna uit ervaring ofwa? Clown

unknown

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 09:45

inderdaad, met kracht kom je dus helemaal nergens...

maar even over t probleem zelf, ik vind het een beetje onzin dat jonge meiden geen paard/pony kunnen inrijden. het ligt puur aan de ervaring die ze hebben. kijk ik snap best wel dat als ze nog amper kunnen rijden je ze geen pony in laat rijden, maar toen een vriendin van me 10 was heeft ze een oervervelende welsh hengst ingereden en die heeft ze helemaal uitgereden tot de z... zelf rijd ik ook al sinds mn 11e paarden in en heb er nooit problemen mee gehad Verward

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 14:03

Jonge meiden hebben gewoon wat meer lef en over het algemeen ook wat minder gewicht, denk dat dat voor het paard belangrijker is dan dat er maar een iemand mee bezig is.
En elk paard kan er altijd vandoor gaan, heb je dan altijd kracht nodig, beetje onzin, vind ik....

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 14:09

ik heb laast bij ene handelstal stage gelopen daar waren 2 dochters 12 en 14 jaar en die meiden zijn al Z dressuur en m springen Scheve mond die meiden rijden regelmatig pony's in en brengen uit op wedstrijden. haar moeder begeleidt de dochters dagelijks, mijn mening maakt niet echt uit met ervaringen als die mensen ook een begeleiding erbij heeft Ja

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 14:09

I.d.d. met de juiste begleiding kan iedereen (bijna iedereen dan) een heel eind komen.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 20:57

Als die jonge meiden weten hoe ze met jonge ponies en/of paarden om kunnen gaan en er een goede begeleiding is van een ervaren volwassen persoon denk ik dat het wel kan.. Ik zie liever een jong licht meisje op een pony dan een volwassen kerel bij wijze van!

Ikzelf heb bij Stal Albers in Langenboom gereden en daar reed ik alleen maar jonge ponies. Pensionponies die de eigenaar niet aankon of net niet sterk genoeg voor was mocht ik in de les rijden.. hoe oud ik toen was? Ik denk jaartje of tien/elf. De man waar ik les van had (Jan), traint nog steeds samen met zijn zoon jonge paarden voor de kost. Hij kon mij goed begeleiden. Ook was het vaak zo dat de meiden die met een pony van daar naar de club gingen met z'n allen een jonge pony in mochten rijden. Jan was er eigenlijk altijd bij! En als je te groot was voor je pony en er kwam een nieuwe voor je dan was die vaak alleen zadelmak! Zo heb ik geleerd met jonge ponies om te gaan.

Toen ik dertien was kreeg ik mijn eigen paard van drie. Zes weken onder het zadel. Onder goede begeleiding doorgereden en daarna was het gewoon een goed te rijden paard.

Manegeruiters is vaak een ander verhaal.. ik heb nooit op een "echte" manege gereden.. de ponies bij Stal Albers waren wel mak genoeg om kinderen op te leren rijden, maar ze haalden ook graag een geintje met je uit! Ze reageerden in ieder geval nooit zo goed als je sommige manege paarden ziet doen op degene die lest geeft! Ik denk dat als je manegeruiters van elf hun gang laat gaan zonder goede begeleiding het niet goed komt.. begeleiding is gewoon heel belangrijk! En het goed doorrijden van een jong paard is vaak de sleutel tot succes! Zomaar wat aankloten omdat je niet weet waar je mee bezig bent of wat je wilt heeft dan geen zin....

Na dit lange verhaal is mijn conclusie: op zich niet erg dat jonge meiden dat doen mits onder goede begeleiding en bij het doorijden is consequent zijn erg belangrijk!

kiszmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 20:26

ik heb ook nog nooit een paard zadelmak gemaakt, maar wel verder doorgereden, ik ben nu van plan om een jaarling te gaan kopen en dan uiteindelijk ook zelf zadelmak te gaan maken (maar wel onder begeleiding) eens moet de eerste keer zijn!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 21:22

Inderdaad! Je moet ook de kans kunnen krijgen om het te leren...

kiszmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 21:55

Sfieke schreef:
Inderdaad! Je moet ook de kans kunnen krijgen om het te leren...

Bedankt meis, gelukkig zijn er dus nog meer mensen die er zo over denken
Krijg namelijk bijna alleen maar negatieve reacties op mijn toekomstig
" nieuwe aanwinst", hij heet trouwens Zamiro, wel toevallig de jouwe heet Zamyra *

Ik ga van ut weekend kijken, en als die net zo mooi is als op de foto's en het klikt dan heb ik er een mooi hengstje bij!!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 21:59

Cool! Even off-topic: wat voor afstamming is het?

PingWing

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 22:07

En ik ga dr dan wel van uit dat je hem laat casteren, want ik vind het leuk idee voor je om n jong paard te kopen, en het is ook ontzettend leerzaam, maar om meteen te beginnen met een hengst is weer n btje te veel van t goede. Daarnaast is een eigen paardje sneller verwend*jah, ook die van mij * en een hengst neemt dan gou de leiding over...

Maar iig heel veel succes drmee! Als je m koopt, verwachten we wel n topic incl. foto's he *En n linkje in je naam*