discussie!!! waneer ben je te groot voor je pony/paard!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mickelodeon

Re: discussie!!! waneer ben je te groot voor je pony/paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 16:23

Ik ben 26 jaar ( gelukkig heeft leeftijd er niet mee te maken of je op een paard past), 1.73m lang en weeg 67 kilo. Ik heb tot mijn 19 op een pony ( arabier x new forester ) van 1.47m gereden. Ik was wel lang maar ik heb er mee in het z2 bij de paarden gereden dus ik paste er op zich nog wel op. Nu heb ik een paard van 1.75m waar ik op pas, maar ik rijdt heel af en toe ook op een kruising hackney welsh van 1.30m. Een heel kleintje, maar een beetje aanpassen en het loopt.
Je moet natuurlijk niet je beugels op dressuurstand zetten, dat ziet er niet uit.
Ik kijk altijd naar de reactie van het paardje waar ik opstap. Gaan ze op eens anders bewegen ( negatief ) of staken. Dan ben ik echt te zwaar.
Te lang is alleen vervelend voor je zelf, met springen zitten je tenen in de weg en je valt snel voorover.

Nikki_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 22:02

ik heb geen foto's van halthouden, of dressuur rijden.. en met springen kan je niet goed zien..
Stokmaat: 1.45
Lengte: 1.66 (vandaag gemeten, Zonder schoenen)
gewicht: 50kg

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 22:16

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 22:16

wat vinden jullie dan van die ruiter van ofeigur?

narrator

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 23:51

ik vind het er heel raar uitzien!! .. maar.. ja. dat kan dus wel bij een ijslandse pony!!!... vind het niet mooi lijken! maar opzich is het figuur van de ruiter wel goed!!

BleikjA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 09:31

Ik vind het wel kunnen, maar het is wel mooier als hij wat kleiner zou zijn (die man). IJslandse paarden kunnen veel hebben hor (als ik ijslanders zeg zouden het ook de mensen kunnen zijn )

wyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 11:08

ik heb een haflinger van 1.42 en ik ben zelf 1.81 en weeg 84 kilo. ze kan me makkelijk dragen en heeft en absoluut geen last van. ik kom iets met me benen onder haar buik uit. ik heb vrij korte benen dus misstaat ook niet. als me vriendin op haar zit is het geen gezicht. zij is net zo lang als mij maar heeft enorme lange benen. haar benen zitten dus bij die haf op de knieeen. ik vind haar dus duidelijk te groot.
ik zit nu wel met een dilemma voor mijn jonge paardje. dat is een kruising morgan/haflinger van 2,5 jaar. ze is wel al groter dan de haflinger, maar ik vind ze zo ieletjes. ze heeft duidelijk de bouw van een morgan. ze heeft ook een korte rug en is een halve haflinger maar ik vraag me toch af of ik niet te zwaar ben voor haar. ik wil ze volgend jaar pas in gaan rijden en ik heb dan nog de tijd om een paar kilo af te vallen (tot 78)
er staat een foto van haar bij kruisingen moet je maar eens kijken.
ik heb er al aan zitten denken om ze het eerste jaar voor de kar te zetten voordat ik er zelf opstap. dan is ze ook al meer gespierd en meer gegroeid dan nu. ze is nu ongeveer 1.45 en ze moet rond de 1.50 komen
groetjes sandy

Nikki_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 17:02

sorry, maar die man vind ik dus veeels te groot,
Oke, 't is een ijslander, maar ook ijslanders kunnen er wel last van hebben...!
nja, ik ken de man niet persoonlijk, en weet niet of ie er vaak op rijd.. en het lijkt me ook dat jij hem niet echt kent omdat het foto van google is..

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 18:41

Ik ben +/- 1.71 m lang, weeg +/- 63 kilo en rij heel af en toe nog op mijn (brede) Dartmoorpony Mouse van 1.15 m. Ik vind mijn gewicht meer een probleem dan mijn lengte, ookal lijkt Mouse er geen problemen mee te hebben. Langer als een half uurtje rij ik sowieso niet met hem. Als hij slanker zou zijn, zou ik het waarschijnlijk niet doen.

Mijn andere pony is een (brede) Welsh-Cob van +/- 1.50 en daar komen mijn benen niet onderuit. Hij is mijn "echte" rijpony, ookal vind ik het rijden op Mouse eigenlijk veel leuker

Wat mij wel veel opvalt is dat mensen die zichzelf te groot voor hun pony vinden, de beugels te kort maken en dan vind ik het lelijker staan dan met gewoon lange beugels!!!
Ookal rij je op een (te) kleine pony....lang maken die benen!

Persoonlijk (maar dat is dus erg persoonlijk...) vind ik (te) kleine ruiters op (te) grote paarden een veel lelijker gezicht, maar ik moet bekennen dat ik het het mooiste vind wanneer je voeten ter hoogte van de buiklijn zitten.

Satine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 18:58

Ik vind dat de meesten nog steeds prima passen op hun paard/pony. Maar zonder foto is het wel een beetje moeilijk beoordelen.

Ik ben zelf 20 jaar, ongeveer 60 kg en 1.70m. Ik rijd nog steeds op mijn New Forest sportpony van 1.42m, en dat ben ik in de toekomst nog jaren van plan. Ik vind zelf dat het nog prima gaat. We rijden dressuur tot zelfs Z-oefeningen (nu bezig met vliegende galopwissel), maar niet volledig Z-niveau. Na een serieuze training is hij best moe, maar dat is denk ik elk paard dan wel. Ik vind dat hij me nog prima kan dragen, maar mijn vader (ken verder niet veel van paarden) vindt me te groot. We rijden trouwens geen wedstrijden, omdat ik zelf vind dat het voor het oog, voor het mooie, net niet meer past. Verder springen we nog, een keer of twee per jaar doen we voor het plezier het eventing-parcours in de bos hier tegen de wedstrijd, en we gaan vaak wandelen. Ook beetje natural horsemanship en vrijheidsdressuur. En pas begonnen met clickertraining. Hij heeft het dus lang niet slecht, afwisseling genoeg!

Afbeelding

Wat vinden jullie?

REGINA76

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 20:05

ik rijdt mn hele leven al op ponys ben bijna 30 en heb mn oude sportpony van 20 nog steeds waar ik western mee rijdt zonder problemen ze is sterk en zeer pittig

BleikjA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 20:38

Eqfan schreef:
sorry, maar die man vind ik dus veeels te groot,
Oke, 't is een ijslander, maar ook ijslanders kunnen er wel last van hebben...!
nja, ik ken de man niet persoonlijk, en weet niet of ie er vaak op rijd.. en het lijkt me ook dat jij hem niet echt kent omdat het foto van google is..

Als het goed is is die ofeigur een heel goed paard, ik weet niet of hij nou nog op ijsland staat. Dus ik denk dat hij gewoon als wedstrijd paard gereden word.
Waarom zou dat paard er last van hebben? In IJsland hebben de mensen alleen maar ijslanders (geen andere rassen) en ik denk dat dit best vaak voorkomt, dus als de paarden er last van zouden hebben zouden ze ze denk ik wel voor de kar zetten ofzo, of ze hoeven ze niet..

Nikki_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 21:06

Als het goed is is die ofeigur een heel goed paard, ik weet niet of hij nou nog op ijsland staat. Dus ik denk dat hij gewoon als wedstrijd paard gereden word.
Waarom zou dat paard er last van hebben? In IJsland hebben de mensen alleen maar ijslanders (geen andere rassen) en ik denk dat dit best vaak voorkomt, dus als de paarden er last van zouden hebben zouden ze ze denk ik wel voor de kar zetten ofzo, of ze hoeven ze niet..[/quote]

Ik geef m'n mening.
Ik vind het eerlijk gezegt Geen gezicht!
(mja, dat vind ik ook vaak bij shets niet.. en dan zeggen ze ook dt ze ze kunenn dragen)
Maar snap wel hoe jij denkt hoor, en 't is ook wel waar..
alleen vind het plaatje gewoon geen gezicht.

Maar het plaatje is van google, en wil wel weten of ze hem persoonlijk kent, want is toch verboden, zonde rtoestemming foto's te plaatsen van degene?

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 22:12

Eqfan schreef:
Maar het plaatje is van google, en wil wel weten of ze hem persoonlijk kent, want is toch verboden, zonde rtoestemming foto's te plaatsen van degene?

blablabla als je niet wil dat je foto op internet te zien is moet je um niet op internet zetten, eigen risico.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 08:26

ik vind dat je pas te groot bent voor een pony als je hem stoort in zijn bewegingen of gewoon echt te zwaar bent. Het beeld van Satine vind ik er erg netjes uitzien, maar je moet niet meer groeien

Satine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 12:38

Haha, aangezien ik 20 ben, is die kans erg klein.

wyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 13:34

maar wanneer weet je dat je te zwaar bent? als het beest door zijn hoeven zakt van ellende? dat hoeft voor mij dus niet.
en hoe zit het nou met jonge paarden die je in moet gaan rijden. wanneer ben je daar te zwaar voor?

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 13:48

misschien ben ik dan volgens sommige normen te klein voor me paarden. ik heb 2 tuigpaarden van rond de 1.70/1.73.
zelf ik ben ik 16 jaar, 1.72 en 58 kg. ik kan dus maar net over de rug van mn paarden heen kijken! als jullie de maat aan houden dat de schoft tot de schouder moet komen, dan ben ik te klein.
maar al met al kan ik ze beide goed aan...

Afbeelding
ff een foto... (let niet op m'n houding, hij sprong weg voor de foto)

narrator

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 15:38

ThaGirl schreef:
misschien ben ik dan volgens sommige normen te klein voor me paarden. ik heb 2 tuigpaarden van rond de 1.70/1.73.
zelf ik ben ik 16 jaar, 1.72 en 58 kg. ik kan dus maar net over de rug van mn paarden heen kijken! als jullie de maat aan houden dat de schoft tot de schouder moet komen, dan ben ik te klein.
maar al met al kan ik ze beide goed aan...

je hebt dezelfde schoenen als mij die gaan trouwens erg snel kapot maar.. je lijkt wel klein op je paarden! maar.. als jij de paarden goed aan kan .. dan vind ik het opzich geen probleem!!!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 21:30

ik vind dat je te groot bent als je pony moeite met je heeft, of als je lichamelijke schade aanroiicht, helaas zie je dat meestal pas achteraf. als ik op mijn mini ga zitten, loopt ze wat onwennig, maar braaf. ga ik op de b pony van me boorman zitten vind hij het fijn dat ik het ben die rijdt, maar heeft hij duidelijk erg moeite met mij, ik rij hem dus ook bijna nooit, net als me mini hoor!

Aifa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 12:59

Ja ik denk dat dit een eindeloze discussie kan worden

Het is denk ik ook maar net welke tak van de sport je doet of dat je gewoon lekker recreatief rijdt.
Vind t persoonlijk wel mooier als je niet met benen onder de buik van t paard uitkomt
Ik dressuur voornamelijk, ben 1.70 m en rond de 60 kg, mijn paard haalt de 1.60 amper.

Ik rijdt L2 en heb wel eens t idee dat t benadeeld wordt. Komt er een mooi groot paard de ring in, dan is t toch anders dan dat er een paardje van 1.60 de ring binnenkomt
Ik rijd ook wel eens een paard van een vriendin en dat paard is 1.66m, ja t plaatje is dan misschien mooier...maar ik ben verliefd op die van mij En is dat niet t belangrijkste?
Dit ben ik op mn merrie -->
Afbeelding

LoveElmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 13:43

wyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 18:45

ik rij af en toe op het paard van me vriendin die is 1.60 ik vind dit egt helemaal niks en kan er niet aan wennen. ik ben zelf 1.81 weeg 84 kilo en rij veel liever op me haflingertje van 1.42 daar kom ik tenminste op. heb moeite om op die grote van me vriendin te komen. en die grote passen he... vind het egt niks. me kont ligt op dat paard open van het heen en weer geschuif. nee geef mij me haffie maar. en zolang zij geen moeite met mij heeft vind ik het wel best.

LoveElmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 13:38

Ik vind paarden juist veel rustiger lopen.Dan dat gehobbel op pony's.En tja erop komen haha ik ben dus 1.68 neit de lenigste maar heb geen probleem om op 1tje van 1.70 testappen.
Ik vind een paard fijner rijden maar een pony is ook leuk

wyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 20:01

ik heb regelmatig last van gewrichts, pees en slijmbeurs ontstekingen dus vandaar dat het af en toe lastig is om erop te komen. als het weer eens zover is stap ik vanaf een dijkje op. zelfs dan kom ik bijna niet op mijn hafje laat staan op zo'n grote.
ik vind toch dat me eigen beesie het lekkerst rijd. is maar net wat je gewend bent denk ik dat word nog wat als ik mijn jonge paardje in moet gaan rijden....