3jarige Gribaldi@work

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lorena

Re: 3jarige Gribaldi@work

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 22:14

bonitobol schreef:

hej

niet zo bot zijn hé Lachen

de rest kan kloppen maar je weet niet of het een onervaren ruiter is

misschien nog niet genoeg ervaren , maar onervaren ?

let toch even op met je commentaar , misschien rijdt je geen haar beter !

Misschien rijdt ze geen haar beter, maar waarschijnlijk is zij zich daar dan wel van bewust, en neemt ze graag het advies van anderen aan.

Voorbeeldje; ik rijd nu zo'n 11 jaar (op van alles, van manegepaarden tot dure springpaarden), nu 2 jaar geleden begonnen we met Lorena (verzorgpaardje toen) inrijden. Ik heb tegen de eigenaar gezegd dat ik dat niet zelf wilde doen, was veel te bang dat ik iets fout zou doen!
Er heeft de eerste 10 keer iemand anders opgezeten 'de knoppen erop gezet'. Daarna moesten wij (vriendin en ik) het zelf doen.

Pas na 3 maanden hebben we les genomen. Ook al reden we maar 2x in de week in de bak en 1x in de week naar buiten, toch hebben we toen al zoveel aan dat paardje 'verpest'! Maar dat hadden we niet door tot het te laat was! Je denkt namelijk, ach, jong paard, dat komt wel!

Het heeft me een half jaar, veel lessen, en een soort van schouderblessure (ze ging hangen op links, werd steeds erger zonder dat ik het door had) gekost om het weer goed te krijgen.

Geloof me, neem les.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 22:19

Jongens, zo kan ie wel weer!!

Ik denk dat julllie standpunt nu wel duidelijk is hoor....

Hij die zonder zonden is werpe de eerste steen....

Zillahx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 07:17

foto's zijn maar moment opnames, snap ook niet echt waarom je ze erop hebt gezet.....Umi kan veel beter Tong uitsteken oortjes in de nek vind ik mee vallen ze heeft ze nu gewoon naar achteren. Als Misty t ergens niet mee eens is of gwoon weer een keer chaga is ziet dat er heel anders uit (oortjes veel platter)
Bijbaantje lijkt me lastig hier in dit Kl*te dorp. En vooral als je tot 17.00 les hebt en ook voor je paard moet zorgen. Dus dat word wachten op vakantie. Miss kan het meisie van Ramon je wel helpen Hyper! (rijd ZZ) die wil binnekort een keer komen kijken naar Umetje. of ze ook les geeft, heb geen idee.
Onervaren is ze zeker niet! we hebben 2pony's arabje en een quarter waar ze dus al jaren op rijd. Arabje (El-Miran) is een lastig beestje om te rijden. Vooral voor anderen hihi (vielen er gwoon af Nagelbijten / Gniffelen ) eigenwijs en slim beesie. Een jaartje terug kon ze alleen maar bokken en steigeren dit hebben we er gelukkig wel uit gekregen. Ze heeft alleen meer aan springen gedaan dan dressuur. De pony's konden alleen een beetje de basis, wijken, schouderbinnewaarts. Omdat ze nu wat ouder is en eigenlijk verder wil met dressuur wilde ze dus een dressuurpaard. Toen zag ze Umi en die hebben we toen een paar dagen later gekocht. Ze zou eerst hulp krijgen van iemand die we kennen van les...die had er veel ervaring mee en kan ook goed rijden. Een tijdje later kregen we te horen dat ze ging studeren en op kamers ging wonen en dus geen tijd meer had.
pa heeft trouwens ook zat paarden ingereden en heeft ook eigen paarden gehad. Hij heeft natuurlijk ook wel geholpen met Umi. Hij heeft pas gekeken en een beetje les gegeven en vind dat het goed gaat, ze rijd nu in het begin ook met langere teugels, niet nagevelijk maar met de neus over de grond Clown dit ziet er ontspannen uit! ook hij is het er mee eens dat een paard met het hoofd laag(niet eens nagevelijk) zijn rug goed kan ontspannen.

Zillahx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 07:18

Tyrza schreef:
Jongens, zo kan ie wel weer!!

Ik denk dat julllie standpunt nu wel duidelijk is hoor....

Dat denk ik ook.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 07:38

ZZ-wat? Verward

*meestal is ZZ springen.... maar kan ook ZZlicht of ZZzwaar zijn....*

Ninla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 08:13

Vind het een leuk paardje, en tips en commentaar heb je al genoeg gehoord!
Als jullie gaan lessen word het vast wel wat!

RosaNur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 09:35

Ik vindt het een supermooi paardje daar kan je nog ver mee komen, wel jammer dat ze zich niet echt uit zichzelf rond maakt. Maar met hard eraan werken zal ze nog mooier worden dan ze al is Knipoog .

Succes ermee.. Knipoog

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 11:53

Wow, een topic van 8 pagina's en toch is er nog niet (letterlijk) gereageerd op deze zin:
elmiran schreef:
Mijn houding is ook niet super hoor, zit op een jong paard liever nog iets naar voren, ben wel erg aan m'n houding aan het werken, is wel een beetje beter geworden (houd m'n handen stiller)

Dat ga ik nu dus alsnog even doen. Want... Waarom zit je liever iets naar voren? Daarmee moedig je haar alleen maar aan te gaan racen, en al haar gewicht op de voorhand te gooien. Hierdoor kan jij geen balans vinden op je paard, en daardoor kan je paard weer geen balans vinden met jou op haar rug. En vandaar dat iedereen ook roept dat je houding voor geen meter klopt. En als je zo naar voren zit, kun je het paard ook onmogelijk op zit rijden. En dat is nou juist zo belangrijk bij jonge paarden.

En dan nog dit:
elmiran schreef:
Laat maar Ziltje hier komen we toch niet uit, ben het met je eens dat een paard met losse teugel ook makkelijk kan ontspannen idd westernpaarden Knipoog maar de rest denkt hier anders over.
Iedereen hier roept juíst dat je alléén met een losse teugel je paard kan laten ontspannen. Dus je zegt wat nagenoeg iedereen zegt, en dan met "maar de rest denkt hier anders over". Das wel een beetje Gestoord Don't you think?
Jij hangt aan die teugels alsof je er anders zo vanachter afvalt. Dus ga die teugels in godsnaam langermaken! Als ze niet kan ontspannen, krijgt ze (oa) rugproblemen in plaats van het idee waar ze met die vier benen naartoe moet.

Heb je wel duidelijk gemaakt aan je vader dat hij niet die les moet gaan geven dan, en dat hij eigelijk alleen maar hoeft te betalen?
Stiekem vind ik trouwens wel, dat als je pa nog even wil wachten, dat je dan best je zakgeld ervoor op zou mogen offeren. Het geeft niet echt een goed beeld van je, dat je alleen maar les wil als pappie het betaald...

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-05 12:13

Clitia schreef:
Wow, een topic van 8 pagina's en toch is er nog niet (letterlijk) gereageerd op deze zin:
elmiran schreef:
Mijn houding is ook niet super hoor, zit op een jong paard liever nog iets naar voren, ben wel erg aan m'n houding aan het werken, is wel een beetje beter geworden (houd m'n handen stiller)

Dat ga ik nu dus alsnog even doen. Want... Waarom zit je liever iets naar voren? Daarmee moedig je haar alleen maar aan te gaan racen, en al haar gewicht op de voorhand te gooien. Hierdoor kan jij geen balans vinden op je paard, en daardoor kan je paard weer geen balans vinden met jou op haar rug. En vandaar dat iedereen ook roept dat je houding voor geen meter klopt. En als je zo naar voren zit, kun je het paard ook onmogelijk op zit rijden. En dat is nou juist zo belangrijk bij jonge paarden.

En dan nog dit:
elmiran schreef:
Laat maar Ziltje hier komen we toch niet uit, ben het met je eens dat een paard met losse teugel ook makkelijk kan ontspannen idd westernpaarden Knipoog maar de rest denkt hier anders over.

Iedereen hier roept juíst dat je alléén met een losse teugel je paard kan laten ontspannen. Dus je zegt wat nagenoeg iedereen zegt, en dan met "maar de rest denkt hier anders over". Das wel een beetje Gestoord Don't you think?
Jij hangt aan die teugels alsof je er anders zo vanachter afvalt. Dus ga die teugels in godsnaam langermaken! Als ze niet kan ontspannen, krijgt ze (oa) rugproblemen in plaats van het idee waar ze met die vier benen naartoe moet.

Heb je wel duidelijk gemaakt aan je vader dat hij niet die les moet gaan geven dan, en dat hij eigelijk alleen maar hoeft te betalen?
Stiekem vind ik trouwens wel, dat als je pa nog even wil wachten, dat je dan best je zakgeld ervoor op zou mogen offeren. Het geeft niet echt een goed beeld van je, dat je alleen maar les wil als pappie het betaald...

ik bedoel iets heel anders met losse teugel dan de meeste, als een paard met z'n hoofd laag loopt is de rug ook ontspannen en hoeft hiervoor niet nagevelijk te lopen. En over die lessen, ik wil het wel gaan betalen maar heb helemaal geen baan en Kootwijk is maar een klein dorp, en alle baantjes zijn al bezet Boos! zakgeld krijg ik niet meer......:s anders had ik het echt wel zelf willen betalen. En dan nog iets...ken zat mensen die op een jong paard iets voorover zitten. Nu zit ik inmiddels al gewoon rechtop en rijd haar ook op zit. heb de teugels veeeel langer heb ik wel wat mee moeten oefennen omdat ze in het begin gewoon steeds harder ging. Nu loopt ze veel meer ontspannen.
De nieuwe foto's komen in de meivakantie Haha!

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-05 12:16

imker schreef:
ZZ-wat? Verward

*meestal is ZZ springen.... maar kan ook ZZlicht of ZZzwaar zijn....*

dressuur.

Ja Ziltje weet t al Haha! ze komt in de zomervakantie een keer op Umi rijden leuk he Haha! en ik mag ook een keertje mee naar haar paardjes. Of we gaan een keertje naar een wedstrijd waar zij aan mee doet lijkt me ook wel leuk.

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 13:27

elmiran schreef:
ik bedoel iets heel anders met losse teugel dan de meeste, als een paard met z'n hoofd laag loopt is de rug ook ontspannen en hoeft hiervoor niet nagevelijk te lopen.

Volgens mij bedoelen de meeste mensen met nageeflijk dat het paard ontspannen loopt, en de hand volgt. Of hij daarvoor met z'n neus op de grond loopt, of zijn hals net niet netjes in een krul heeft, is onbelangrijk. Wat dus wel belangrijk is, is dat zijn rug ontspannen is, de achterhand goed mee is, en het paard de hand volgt en normaal reageert op been en zit.

Je mag roepen wat je wil, en ja, foto's zijn momentopnames, maar ik zie geen enkele foto waarop de rug mooi ontspannen is, en de achterhand er goed bij. Alleen eentje waarom dat bijna het geval is.
elmiran schreef:
En over die lessen, ik wil het wel gaan betalen maar heb helemaal geen baan en Kootwijk is maar een klein dorp, en alle baantjes zijn al bezet Boos! zakgeld krijg ik niet meer......:s anders had ik het echt wel zelf willen betalen.

Er is altijd wel werk te vinden, dan niet in jou dorp, dan wel in het dorp (of de stad) ernaast. Als je geen zakgeld meer krijgt, is dat imo best wel een teken dat je ouders vinden dat je zelf je geld kan verdienen. "Geen werk in de buurt" vind ik geen goede smoes, je moet er wat voor over hebben. En heb je 't al gevraagd in de plaatselijke supermarkt oid? Je weet maar nooit.

elmiran schreef:
En dan nog iets...ken zat mensen die op een jong paard iets voorover zitten. Nu zit ik inmiddels al gewoon rechtop en rijd haar ook op zit. heb de teugels veeeel langer heb ik wel wat mee moeten oefennen omdat ze in het begin gewoon steeds harder ging. Nu loopt ze veel meer ontspannen.
Dat je zat mensen kent die dat doen, wil niet zeggen dat het een goede methode is. Er zijn ook zat mensen die er een slof aanknopen, sporen aantrekken en zo hun paard laten lopen. Is dat goed?
Zit je nu "inmiddels" al rechtop? En hoelang geleden plaatste je deze foto's? Vorige week. En hoe weet je dat je rechtop zit? Is er iemand bij om dat te beoordelen, of heb je zelf het idee dat je recterop zit?
Dat je recht(er)op bent gaan zitten, kan ook best een reden zijn waarom ze nou beter kan ontspannen. Heb je dat door, of beschouw je dat als toeval? En natuurlijk ging ze in het begin steeds harder, door de teugels altijd zo kort te houden, heeft zij geleerd dat een langere teugel meer bewegingsruimte en voorwaarts betekend. Fout, natuurlijk, maar dat weet zij niet. Dat moet je haar aanleren. Ze is nog niet echt netjes aangereden, dus dat zal jij moeten doen. Besef je dat eigelijk wel? Ik krijg steeds meer het idee van niet namelijk.

Zij doet wat jij haar vraagt. Alleen snapt ze niet wat jij haar vraagt. Dus doet ze hetgeen, waarvan ze denkt dat je het vraagt. En vervolgens ga jij aan de teugels hangen. 'Oohw, dan bedoel je waarschijnlijk langzamer', denkt ze dan. Dus dat doet ze. Maar zodra je dan de teugels weer wat toestaat, moet ze weer weg, denkt ze. Met als gevolg dat jij de teugels zo kort houdt. Met als gevolg dat zij haar hoofd in de lucht gooit, haar rug wegdrukt, en het lopen niet leuk vindt.

Ik denk eerder dat jouw paard geen kont van jou snapt, dan dat ze dwars is, en racet en slaat met haar hoofd om onder het werk uit te komen. Misschien zit het "onder het werk uit proberen te komen" wel in haar bloed, maar dat zal er dan pas uitkomen als ze weet wat er bedoeld wordt. Waarom zou ze onder het werk uit proberen te komen, als ze niet weet wat werk is? (Ok, dat opzich is al een goede reden, "ik weet niet wat je bedoelt dus ik doe het niet", maar als ze niet weet wat je wil, hoe kun je dan zeggen wanneer ze het niet snapt, en wanneer ze eronderuit wil komen?)

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-05 14:25

Dat ik rechtop zit voel ik gewoon heb ook zat lessen gehad op mijn pony's en zat verder goed rechtop hoor. Ook is er af en toe iemand bij om te kijken. Misschien ben ik er nog niet duidelijk genoeg over geweest....bij mij liep Umi de eerste paar rondjes (wat je dus op de foto ziet) niet ontspannen. Dat doet ze pas later als ik merk dat ze wat minder fel op t been is laat ik haar meer los. Nu ben ik al een tijdje bezig om haar vanaf t begin met lange teugel te laten stappen dat de spanning er dus in t begin ook uit gaat. Bij de foto's van Manon stond al dat ze gespannen was en pas op t laatst begon ze ontspannen te lopen.

Bij die africhtingsstal is Umi door 2 verschillende mensen gereden. Er werkte daar iemand die dus ook de paarden mocht rijden als die man iets anders had. Zij rijd Zdressuur en ook bij haar was Umi in t begin gespannen. Ik zou eerst les krijgen van haar, maar ze heeft nu weinig tijd. Degene die haar afgericht heeft had ook in t begin dat Umi d'r rug gespannen houd.

Heb bij de supermarkt (nouw ja mini supermarkt Nagelbijten / Gniffelen) al gekeken t is maar een kleintje en meer mensen hadden ze niet nodig. Ben nu ook druk met school dus dan zou ik alleen op de zaterdag kunnen. zakgeld krijgen we gewoon niet, kreeg het wel van me pa maar nu ik Umi heb dus niet meer maarjah logisch.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 15:22

Ik weet niet hoor, maar in het begin toen mijn merrie net ingereden was zat ik toch ook echt wel een beetje voorover. Nou juist om haar te ontlasten.

Wanneer ik achterover ging, liep zij nou juiste harder en raakte ze in paniek.
Dat achterover en recht zitten is wat je met een jonger paard later kan oefenen als ze genoeg vertrouwen hebben.

En Tyrza heeft gelijk, genoeg ge L*Ld, maak er wat van Haha!

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 15:25

@ clitia: het is vrij normaal hoor om gewicht iets naar voor te houden op een jong paard. ik vind het een schitterend dier...commentaar is er genoeg gegeven..die houd ik maar voor me

Lorena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 15:26

Neem je nou aan wat Clitia zegt?
We zeggen niet dat jij niet kan rijden! Lees nou eens!
We zeggen alleen dat het beter zou kunnen, en dat iemand die ernaast staat jou fouten eerder ziet.

Zoals jij ze ook bij Manon ziet/zag toen je ernaast stond, en Manon is ook geen slechte ruiter zei je zelf.

Bekijk alle reacties van alle mensen nou eens op die manier... Het zijn geen aanvallen, maar adviezen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 15:32

Ik heb niet alle reacties gelezen
Ben eigenlijk pas nieuwsgierig geworden omdat er zoveel bladzijdes zijn. Bloos

maar bij het zien van deze foto's springen de tranen in min ogen
wat jammer van zo'n practig dier
En dan 3 maanden onder het zadel en zo lopen.. Verdrietig
Los laten, los laten, los laten
Het voorover zitten is het probleem helemaal niet, maar de rest...

Dit paard staat nog een keer recht overind bij je, omdat hij het gepluk zat is. En laat je dan niet los, lig je met paard en al achterover.

AUB! ga goede les nemen.
En anders verkopen, want hier komen ongelukken van

Arm dier, omdat jij geen goed les haalt Verdrietig
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-04-05 15:35, in het totaal 1 keer bewerkt

miisshOrse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 15:34

Meid. Ga lekker door met rijden. Zoek wel een goede instructrice die je de weg een beetje wijst(ervaring met jonge paarden). Ik heb zelf ook een gribaldi en ik weet precies hoe moeilijk ze kunnen zijn. Vind het er verder prima uitzien.Maar zorg voor goede begeleiding!! Knipoog

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 15:36

miisshOrse schreef:
Meid. Ga lekker door met rijden. Zoek wel een goede instructrice die je de weg een beetje wijst(ervaring met jonge paarden). Ik heb zelf ook een gribaldi en ik weet precies hoe moeilijk ze kunnen zijn. Vind het er verder prima uitzien.Maar zorg voor goede begeleiding!! Knipoog

Volgens mij zegt ze nergens dat het zo'n enorm moeilijk paard is. En volgens mij valt dat ook nogal mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 15:38

Sommige paarden worden moeilijk gemaakt

Als deze dadelijk eens in de staak komt, is het zeker omdat het een Grib. is?
Als ik dit dan zie, vind ik het paard juist ontzettend braaf en een erge goedzak

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 15:41

Precies RK.. Bij die van mij hoef je er niet zo op te gaan zitten, want dan gaat hij dus in de staak. Vind het ook terecht dan eigenlijk..

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-05 15:47

ze is erg lastig geweest met africhten. Alleen met het zadel was ik al maanden bezig. Ik heb haar de tijd gegeven om er aan te wennen en pas toen het echt goed ging en ze vanaf t begin geen bok meer gaf en brieste ben ik erop gestapt. Bij die man is ze ook lastig geweest en was na een maand dus nog niet klaar om weer naar huis te gaan.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-05 15:54

Ik wil ook wel graag les hoor, wil nog een heleboel leren Haha! en vind het ook wel prettiger als er iemand is die me de hele tijd in de gaten kan houden enz. word m'n houding ook beter van. Morgen ga ik t overleggen met me pa. Als ik een baantje heb ga ik t natuurlijk wel zelf betalen als dat lukt.

Romano_Tres

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 15:57

Ik denk dat het nu toch best wel duidelijk is.Ze heeft nu genoeg reactie's gehad en nu is het aan haar om er zelf wat mee te doen of niet.Ik vind dit wel heel kinderachtig worden.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-05 16:04

haha denk t ook wel na 8 blz.

Rosalie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 16:13

Ben het daar ook wel mee eens. En elmiran, als je wilt dat er een slotje op komt dan moet je natuurlijk wel ff een moderator dat laten weten! Tong uitsteken