Votje (v. Gribaldi) onder het zadel!! @ work!!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Caesar

Re: Votje (v. Gribaldi) onder het zadel!! @ work!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 15:43

Suzanne F. schreef:
Hermesdeux schreef:
En ik vraag me trouwens af of Suzanne wel ZZGP wil zijn met een paard van 6 jaar. Dat is echt iets om trots op te zijn!! Mijn paard is me net zoveel waard als die op zijn 18e nog B loopt terwijl die de M-oefeningen beheerst dan op zijn 6e al ZZGP!!

Ik heb geen ander doel van paardrijden. Maar ik doe het lekker thuis. Als mijn paard ook de changementen kent zonder op wedstrijd uitgebracht te worden lig ik daar niet wakker van en jij blijkbaar wel.

Ach in de achtertuin zijn we allemaal Olympisch kampioen he? Knipoog

Ieder zijn ding maar ik wil wel zeker ZZGP zijn met een 6 jarige hoor. IMO niks mis mee. Zowel vanuit sportief oogpunt als vanuit de handel want das erg lucratief. Ik heb de paarden waarschijnlijk niet meer in de sport als ze 18 zijn. Dan zet ik ze of voor de fok in, of ze zijn met pensioen of ze zijn hoogstwaarschijnlijk verkocht.

Maar voor jou is je B paard op 18 jarige leeftijd natuurlijk emotioneel heel veel waard en dat is je goed recht maar veroordeel dan anderen ook niet op hun mening en oogpunt.
[/quote]

Zeker ik voel me echt een 2e Anky!

Belli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 15:45

Dit vind ik wel erg grof van je.. (Tulandro)

Wat is dat nou, ten eerste als je een jong paard gaat kopen moet je zelf vind ik al genoeg kunnen rijden, en voldoende ervaring hebben, ik rijd bijna 10 jaar rij een junioreproef en denk er nog niet aan om een jong paard te kopen vind ik mezelf veel te onbeleerd voor, al heb ik er al verschillende mee ingereden. Als jij op een dressuurstal gaat staan die iets of wat te betekenen heeft is dit gewoon gevraagd.. en hetgene dat ik me het meeste afvraag is... alle mensen die hier dan zoveel van weten, hoe komt het dat ze dan met hun 4 jarigen of welke leeftijd dan ook de pavocup niet met glans winnen .... wordt gek van dit topic laat iedereen toch doen, en idd Suzanne heeft genoeg kennis om te weten wat ze doet! En ik ga volledig akkoord met het bovenstaande trouwens dat van Suzanne, ondertss is er al wat tss gekomen...

xx
Laatst bijgewerkt door Belli op 18-02-05 15:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Passionato

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 15:46

Ben ik het helemaal mee eens. Iedereen weet (en ik weet zeker Suzanne ook) dat het kraakbeen nog niet verbeend is op deze leeftijd, en dat ze daar voorzichtig mee moet doet. Je ziet dat ze keurig van zijn mond afblijft en mooi onafhankelijk zit. Ikzelf ben er voorstander van paarden rond de 3/3,5 pas in te rijden, hebben ze soms wat meer praatjes , maar ze zijn vaak psychisch net een stapje verder waardoor ze het sneller oppikken.. maar natuurlijk heeft beide zijn voor en nadelen.
Bovendien moet ik er niet van leven, en Suzanne zit helemaal in de "paarden" dat is natuurlijk wel degelijk een verschil.
Het paard dat ik nu heb kreeg ik pas toen hij 5 was, en kon nog niet veel (om over wat hij wel kon maar te zwijgen Knipoog ) .. bovendien was het een lange slappe slungel. Zo'n paard moet je gewoon veel meer de tijd geven.. Als je daar het "tijdsschema" van hierboven op toe zou passen zou er nu niet veel meer van over zijn vrees ik. Ik heb hem die tijd gegeven om te ontwikkelen, en het gaat nu zo hard, dat ik zelf af en toe gas terug moet nemen omdat het te snel gaat.
Als je daar een paard als Votje tegenover zet, die al anders qua bouw is, en daarbij ook gelijk goed ingereden wordt, is het alweer een heel ander verhaal..
Ik zie dit trouwens liever dan een 2,5 jarige die al volop gelongeerd wordt, want een hoop mensen vergeten dat longeren een veel slechtere belasting is dan rondjes door de bak draven onder de man.

Wat ik trouwens vergeet te zeggen..... wat een waanzinnig knap paard!! Lachen

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 15:50

Tulandro schreef:
Ik krijg van dit topic een nare smaak in mijn mond.. Bah, zo snel mogelijk verdienen aan paarden, dat is het enige waar jullie aan denken. Mijn knappe kleuter is nu 4,5 en we zijn nu rustig in de B begonnen, en ook mijn doel is om hoger te komen, maar wel door rekening te houden met mijn paard, en nee, ik ben geen recreant.
En dat schema? Dat is alleen weggelegd voor paarden met ontzettend veel talent en ruiters die erg fanatiek zijn, en de mogelijkheden hiervoor hebben. Dan zijn er volgens jou wel erg weinig ruiters die kunnen rijden.. Misschien tijd om je horizon eens te verbreden, magique?

Hier ben ik het volkomen mee eens!! Ik heb ook heel veel ambities om de topsport in te gaan, maar niet ten koste van het paard. Wat heb je liever..Een jaartje later beginnen en 5 jaar langer mee kunnen of zo snel mogelijk in de top rijden en er nog sneller uit zijn..

Your Choice..meer zeg ik er niet over!!

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 17:50

Nou wat een discussie zeg!!

Ik wel even zeggen aan de discussie voerders dat ik in hart en nieren sport ruiter ben en zal dat altijd blijven, maar het in rijden gebeurd bij mij op 3.5 jarige leeftijd. En zal die zeker niet als 6 jarige in het Z lopen. Als het talent er is komen ze er wat langzamer en relaxer ook wel. Ik wil mijn paarden happy en werkwillig aan het werk hebben. en ik zet er mijn vraagtekens bij of dat zo is als ze 6 zijn.
Een kind van 12 gaat toch ook niet naar de universiteit??
Als dat echt de reden is om een paard te rijden op nog vroegere leeftijd vraag ik me zeer af of de mensen verstand van zaken hebben.

Verder vind ik dat Votje het goed doet vanaf de foto's maar hoop toch wel dat als je door gaat met haar dat je dan heeeeeeeeeeeel rustig aan doet. Je weet nooit wat er om gaat in dat koppie van ze. en als je zegt dat wel te weten was je nu heel rijk geweest Haha!

Ik geloof ook dat bijna iedereen zijn zegje wel heeft gedaan en voor suzanne is het misschien een idee om de volgende keer bij zo'n hevige discussie wat meer info te verstrekken als er vragen zijn, want nu op pag 8 heb ik nog geen antwoord op mijn bericht op pag 2 en ik geloof niet dat ik daar nou onaardige dingen of wat dan ook te zetten. Ben je hier niet toe bereidt en kom je alleen leuke reacties halen raad ik je sterk af om de volgende keer uberhaubt een topic te starten gezien de reacties hier.

uch....

stalleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 18:17

Magique schreef:
xyzutu2 schreef:
Maar persoonlijk vind ik het ook eeuwig zonde van zo'n talentvol paard, dat nog een lange en succesvolle carriere
had kunnen hebben

.

M.a.w. nu dus niet meer volgens jou

Als je een beetje serieus met paarden bezig bent is dit wel ongeveer het schema:
3 L1/L2,
4 M1/M2,
5 Z1/Z2,
6 ZZ licht of hoger.

Die regels zijn natuurlijk ook niet voor niks hierop afgestemd van KNHS.

Zo niet kan je niet rijden of je paard is een ezel Haha! Haha! Haha!
nu zal heel bokt natuurlijk over me heen vallen, so be it Ach gut

Votje zit dus prima op schema Cool

Mensen zijn van die nare wezens toen hier bij ons een paard wat met 6 jaar ZZGP liep een onschuuldige blessure had werd hier in de omgeving gelijk geroepen: "Die is versleten; dat heb je als je met zo'n jong paard zo hoog rijdt"
Terwijl die paarden die op jonge leeftijd hoog lopen in de regel vaak NIET veel getraind worden .....

Ja tuurlijk en een 2 jarige loopt zeker op B niveau volgens jou!!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-05 18:32

Marije1984 schreef:
en voor suzanne is het misschien een idee om de volgende keer bij zo'n hevige discussie wat meer info te verstrekken als er vragen zijn, want nu op pag 8 heb ik nog geen antwoord op mijn bericht op pag 2 en ik geloof niet dat ik daar nou onaardige dingen of wat dan ook te zetten. Ben je hier niet toe bereidt en kom je alleen leuke reacties halen raad ik je sterk af om de volgende keer uberhaubt een topic te starten gezien de reacties hier.

uch....

Welke vraag? Ik geef overal antwoord op hoor, ook al vinden jullie mijn redenen zwak??!

Anike

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 19:07

Sjonge jonge.. Soms snap ik het niet meer hoor..! Er staan hier een aantal foto's, en mensen kunnen meteen hun conclusie eruit trekken..?
Vreemd..

Nou suzanne.. Zal ik mijn mening dan ook eens geven.. Haha!

Ik weet zeker dat jij goed weet waar je mee bezig bent.. Votje zal er vast wel klaar voor zijn, dat zie ik verder niet aan de foto's.

Ik heb een sterk vermoeden dat het hier draait om jarloesie, Het is een leuk dier, heeft een leuek afstamming, en kan toevallig ook leuk lopen..!

Laten we alstjeblieft niet verder door gaan over de leeftijd van deze merrie..! Suzanne weet het nu, en duidelijk ook.

Suzanne.. Succes met Votje!

Hilde_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 19:46

Gribi,Gribi Woehoee Kwijl
Het is echt een super mooi paard met een flinke uitstraling.
Ik heb zelf ook een 2 jarige v Gribi.
Gribi's zijn echt te gek.
Ik ben nog nooit een gribi tegen gekomen en dacht van wat een lelijk paard.
Gribi's zijn gewoon top Haha!
Rijden ziet er goed uit hoor! Knipoog

Sooff

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 20:02

Ik vind het sneu dat dat beessie nu al ingereden is. Zou jij er blij mee zijn als je als je nog zo jong bent al belast wordt? Kom op zeg! Hij kan zijn hele leven nog werken! Boos!

Sooff

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 20:03

Zonde, want het is echt een prachtig paard. Ach gut

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 20:37

Nou ik had onderandere gevraagd of hij nog weggezet werd voor een periode.
En iedereen mag jouw redenen wel zwak vinden, maar daar heb ik niets overgezegd. Ik had een vraag gesteld en mijn motivatie erbij, maar heb van JOU nog geen antwoord gehad en ik ga niet van de speculaties van anderen af.
Ik kan iets moeilijk beoordelen zonder jouw eigen antwoord en motivatie. Je zal echt wel een reden hebben, maar zet je haar weg of rijdt je haar maar 1 keer in de week of ben je haar al voor het echte werk aan het klaar maken.
Wat ik me ook kan voorstellen is dat je haar voor de keuring wat gespierder wilt hebben en dat je haar daarna wegzet. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat je haar nu al in rijdt omdat ze anders te wild zou worden. Je bent een goede ruiter dus een beetje paard moet je wel aankunnen.

En nogmaals het is geen kritiek. maar zou graag willen weten wat de werkelijke reden is dat ze bereden wordt. Zelf wacht ik liever tot ze 3.5 zijn. Jij bent een jaar eerder begonnen. Het is ook helemaal in jouw recht omdat het jouw paard is. Maar vraag me dus af waarom en heb daar nog niet een duidelijk antwoord op gehad.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 20:56

Los van de vraag of het zonde is om er zo vroeg al op te willen zitten...

WAAROM wil Suzanne F. er zo vroeg al op zitten?
Suzanne, wat is er op tegen dat dier nog een maand of 6 de tijd te gunnen?

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 21:09

super leuk paard Knipoog mijn Gribje lijkt er echt heel veel op.

chiquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 21:23

woow wat een supermooi paard ze oogt heel volwassen voor haar leeftijd Haha! Lovers

Citaat:
Votje (oftewel Voriose) is een dochter van Gribaldi uit Lotje (Oriose) van Balzflug uit de moeder van Tuschinski namelijk Kalinja van Pion x Amor x Vesins xx.

is je paard ook familie van balzflug op welke manier dan want hier snap ik niet veel van Dromen ( te ingewikkeld net zoals die bottendiscusie's hier in dit topic )

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 21:47

Balzflug is de opa zo te zien Knipoog
vader van de moeder

Claudia19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 21:50

hele leuke foto's
ik vind dat je zelf moet weten wat je met je paard doet.
op bokt weet iedereen het altijd beter.

ik heb ook eens een hele berg reacties gehad omdat ik op lotte ging zitten toen ze 2,5 jaar was. en dan zat ik alleen even 20 sec.

ziet er leuk uit, mooi paardje ook, en ik wens je dan ook veel succes verder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 22:21

Bloompje schreef:
Ik vind het een schande dat je het dier nu al berijd.
Ik vind het ronduit schandalig dat mensen hiermee hun eigen "kunnen" willen exploiteren. Als je daadwerkelijk verstand hebt van het rijden en omgaan met paarden zou je toch moeten weten hoe belangrijk het is om je paard eerst te laten volgroeien en ontwikkelen in zowel fysieke als mentale zin. Kom niet aan met verhaaltjes als; ze stuitert uit haar box van energie, beweging kan een dier ook op andere wijze krijgen. Als je verstandig bent stop je nu en wacht je een jaartje, dat is al vroeg zat. Zo zorg je in iedergeval dat je paard op lang termijn een goede ontwikkeling kan doorgaan, want een topper heb je zeker.

De 40 kwpnhengsten die over een maand in Ermelo worden verwacht zijn ook nu al onder het zadel.
3 keer per week met beleid op een jong paard zitten kan helemaal geen kwaad. Training maakt het dier sterker, stilstaan in de wei niet. Misschien moet je eens wat onderzoekrapportjes gaan lezen voordat je dit soort opmerkingen plaatst.

De enige kritische noot die ik bij de fotos wil voegen is zoals al eerder opgemerkt het capgebruik. Dat vind ik vrij onverantwoord, vooral om een vreemde op zo'n jong dier zonder cap te zetten vind ik echt gevaarlijk. Sommige paarden kunnen zo raar reageren op een andere ruiter. Persoonlijk zou ik dan ook liever met een springzadel erop zitten, maar dat is mijn persoonlijke voorkeur.

Fantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 22:25

ik vind het een heel mooi paard!

maar ik zie/lees in het algemeen ook liever paarden later(minstens 3) ingereden worden.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 22:58

* Valuta zwaait vanuit de wei naar Votje* Doei!

Bloompje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 23:16

Aan Pipo, misschien moet jij even een paar bladzijdes terug gaan, daar staat ook een mooi "rapportje" over bot/kraakbeen ontwikkeling wellicht wel interessant om te lezen..
Al dat gedoe met het zal wel jaloezie wezen etc. etc. slaat kant nog wal het gaat hier niet om wat een mooi paard en een leuke combinatie, het gaat om puur het principe, wat tevens onderbouwd kan worden aan de hand van eerder genoemde feiten, zo simpel is het.
Iets wat krom is behoor je niet recht te praten.

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 23:40

Een geweldig mooi paard is het zeker en heeft ook zeker talent voor de sport, voor zover ik dat kan beoordelen

Maar zoals meer hier, ben ik het er niet mee eens dat het dier al zo vroeg wordt ingereden. Paard zou erg werklustig zijn. Het dier heeft gewoon veel energie net als alle jonge paarden. En ik durf erom te wedden dat hij ht veel fijner zou vinden om met andere paarden in de wei te lopen. Hij kan nog lang genoeg onder het zadel (als het goed is en hij niet kapot is op zijn 10e).

En wat is er mis om met een 18 jarige in de B te starten. Ik ga dat dus mooi doen. Ik heb het geld niet voor een eigen paard en ben dus dolblij met dit verzorgpaard. Ook heb ik de ervaring niet voor een jong paard. Dit paard heeft M gelopen, meer niet. Voor mij genoeg want zo verben ik nog niet. Paard is ook nooit overvraagd en heeft met zijn 18 jaar nog veel plezier in het werk. Ik weet natuurlijk nooit hoe lang hij meegaat, maar ik hoop nog lang en misschien starten we wel M als hij in de 20 is. Niks mis mee toch?

Ik zou het alleen zo jammer vinden als dit paard later wat aan zijn benen krijgt oid omdat er te vroeg mee is begonnen. Ik zou het mezelf nooit kunnen vergeven en zou het daarom nooit doen. Dat vind ik niet eerlijk tegenover het paard. Zijn te veel aan energie moet hij nu in de wei kwijt kunnen en zo'n jong dier zou niet op stal moeten staan.

TS zal vast wel het beste met het dier voorhebben, maar kan je dan niet even geduld hebben en een half jaar wachten met rijden. Waarschijnlijk heb je dan veel langer plezier van het dier.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 01:30

weet je wat ik me nu al die tijd al zit te bedenken? Als ik als goed bedoelende ´recreant´ (want die stempel heb ik geloof ik zojuist gekregen omdat mijn 8 jarige PAS M2 loopt) nou een paard koop van bijvoorbeeld de TS in mijn volle overtuiging dat ik een juist paard koop dat op de juiste manier behandeld is. En het paard is op 18 jarige leeftijd echt toe aan zijn pensioen zou ik dat wel heeeel jammer vinden hoor! Zeker als ik later te horen zou krijgen dat dat wel eens (negatief) beinvloed kan zijn door erg vroeg inrijden van het paard!

Ik gok zo dat de meeste paarden die verkocht worden als zijnde Z, nog steeds naar de 'recreatie' (want: geen ambitie om naar de olipische spelen te gaan) gaan.

Toch erg jammer voor die mensen die denken een leuk paard 'voor het leven' gekocht te hebben!

Kliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 09:06

Wat een knapperd... Ze is echt een beauty!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 09:09

Dit is typisch het GROOTE Bokt probleem.

Er is geen mogelijkheid voor nuanceverschillen.

Dat suzan nu al op haar paard stukken in de rondte rijd op bijna 3 jarige leeftijd vind ik makkelijker om te verteren dan een 16 jarige die een 4 jarige zadelmak aan het maken is met een strakke slof.

Het heeft niet zo heel veel met de leeftijd van het paard te maken, maar meer met de kennis en kunde van de ruiter.

Het liefst natuurlijk een kundige ruiter op een net zadelmakke 4 jarige natuurlijk, maargoed dat is mijn persoonlijke voorkeur.

Een paard met talent is toch op zn 6de a 7de Z klaar of die nou met 3 of met 4 onder het zadel is.

Ik vind de fotos een heel rustig beeld geven, het paard lijkt graag te willen werken........ niks mis mee toch! Ik denk dat Suzanne echt niet 5 dagen per week een uur rijd met het dier...... althans dat hoop ik Haha! Haha! Haha!