Dressuur <-> NH

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 22:07

runningkawa schreef:
Dat is denk ik iets wat we zelf graag geloven Haha!

Dat denk ik ook Haha!

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 22:19

runningkawa"]
waarom kon het niet leven zonder mens?
[/quote]vanwege klimaatveranderingen (voedsel, leefruimte, etc.).
[quote="runningkawa schreef:
Hoe is dat ooit bewezen?
dmv allerlei archeologische vondsten en de conclusies en theorieen die je daaruit kan trekken.

Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 22:25

SuperPepeijn schreef:
aan het einde van de ijstijd veranderde het klimaat zodanig dan dit het uitsterven van het paard op het amerikaanse continent tot gevolg had. dit zou ook zo geweest zijn op het euro-aziatische continent als de mens er niet was geweest, die rond deze tijd het paard domesticeerde zodat het kon overleven.

Wel een beetje off-topic maar niet minder interessant...

Een paar vraagtekens:
Naar mijn weten was er minstens 1 oerras en dat is de Przewalski, of er meer waren en of dit wellicht dezelfde waren maar dan op een andere plaats is nooit onomstotelijk bewezen.
Op een bepaald moment in de evolutie heeft er een genetische verandering plaatsgevonden waardoor het 'nieuwe' ras domesticeerbaar werd.

Voor zover ik weet waren er op het amerikaanse continent géén paarden totdat de spanjaarden deze meebrachten. Hier zijn later de mustangs (en nog veel meer) uit voorgevloeid.

Als ik de het boek 'de aard van het paard' goed herriner is het juist het paard dat zich heeft weten te redden in de ijstijd door zijn geweldige aanpassingsvermogen.

Ik denk dus dat het paard ons absoluut niet nodig had....

Nu op dit moment, de domesticatie blijft voortduren en er vind een compleet andere genetische selectie plaats, denk ik wel dat over het algemeen de hersencapaciteit van het paard afneemt en er wellicht een moment komt dat het paard écht niet meer zonder ons kan.
Maar ook dit is onderzocht, Przewalskis die in een semi-reserve werden uitgezet en in gevangenschap opgegroeid waren vertoonden minder 'instinct' dan hun nakomelingen, en volgende generaties wisten zich goed aan te passen aan de omstandigheden.

Neem als voorbeeld de uitzetting van de Przewalski die meer dan 100 jaar in gevangenschap heeft voortbestaan en nu een nieuw wild bestaan tegemoet gaat!

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 22:28

elise lees van dat boek hoofdstuk 2 nog eens door. als je daarna hoofdstuk 1 nog doorneemt kan je alles vinden over de verschillende oerrassen.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 22:35

Elise schreef:
Voor zover ik weet waren er op het amerikaanse continent géén paarden totdat de spanjaarden deze meebrachten.
ook dit is onjuist. sterker nog, amerika is de bakermat van het paard.

memory

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 00:27

Citaat:
elise lees van dat boek hoofdstuk 2 nog eens door. als je daarna hoofdstuk 1 nog doorneemt kan je alles vinden over de verschillende oerrassen.

Nou ik heet dan geen Elise maar ik heb je advies toch maar ff opgevolgd Knipoog (wist het ook niet helemaal precies meer)

Ik quote een stukje uit het boek (blz. 59 hfst 2):
'Het zet ook de nodigge vraagtekens bij de bizarre pogingen van sommige onderzoekers om zo'n 10 oude soorten van wilde Europese paarden te onderscheiden op basis van subtiele verschillen in grotschilderingen of bij de chauvinistische bewering van sommige paardenliefhebbers dat de stamboom van moderne rassen teruggevoerd kan worden op afzonderlijke prehistorische voorouders. Het lijkt veel aannemelijker dat alle paarden die tegewoordig over de hele wereld voorkomen één gemeenschappelijke afstamming hebben die te herleiden is tot de oorsprong, misschien zelfs tot één moment van mensenlijke inspiratie, zo'n 6000 jaar geleden op de Oekraïesche steppe.

De schrijver is iig niet overtuigd van het bestaan van verschillende oerrassen en de wetenschap is er ook aardig over verdeeld.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 07:30

memory jij bedoelt rassen die parallel lopen denk ik. dat bedoel ik niet. of de przewalski stamvader is, daarover is de wetenschap ook verdeeld:

Citaat:
Some authorities feel strongly that the Przewalski horse is the ancestor of all modern breeds. Others point out that it is a different species from the domesticated horse, having 66 chromosomes as compared to the 64 of the domestic horse. They further point out that while crosses between the Przewalski and domestic horses result in a fertile hybrid, the offspring has 65 chromosomes. Subsequent crosses result in 64 chromosomes and bear little resemblance to the Przewalski. The Foundation for the preservation and protection of the Przewalski's Horse, in Rotterdam, the Netherlands, report that only a few Przewalski horses are tamable, in proportions similar to a Zebra.

het punt hier was even dat het paard de mens nodig had te overleven en dat is bewezen.

hoe dan ook een leuke wending in dit topic (weet niet of iedereen die mening deelt Haha! ).

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 09:37

Citaat:
report that only a few Przewalski horses are tamable, in proportions similar to a Zebra.

Komen we toch weer uit waarom mensen niet op zebra's rijden Haha!
Die laten zich niet dwingen Knipoog

Het ziet er ook niet uit Tong uitsteken

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 09:57

Leuke wending en het wordt steeds meer "natural"...
Weet helaas niet in hoeverre het paard het zonder ons had overleefd, maar een paar zullen het toch vast wel gered hebben...?
Wel zouden er zonder ons duidelijk minder paarden zijn, en ook minder rassen.

Ook ik denk niet dat ze ons dagelijks "nodig" hebben, zo goed als elk paard zal het happiest zijn op een mooi stuk wild gebied met een kudde.
Maar ja, daar hebben we ze niet voor...

Romkabouter schreef:
Citaat:
report that only a few Przewalski horses are tamable, in proportions similar to a Zebra.

Komen we toch weer uit waarom mensen niet op zebra's rijden Haha!
Die laten zich niet dwingen Knipoog

Het ziet er ook niet uit Tong uitsteken

Valt best mee, met zwart-wit gestreepte rijbroeken

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 10:21

QQQQ schreef:
Weet helaas niet in hoeverre het paard het zonder ons had overleefd, maar een paar zullen het toch vast wel gered hebben...?
een paar is niet genoeg om een diersoort in stand te houden.

Citaat:
en ook minder rassen.
dat is zeker!

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 10:23

SuperPepeijn"]
[quote="QQQQ schreef:
een paar is niet genoeg om een diersoort in stand te houden.
[/quote]

Een paar kuddes dan, wellicht Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 10:40

Anya"]
[quote="sanne83 schreef:
huh? nh-ers die onder dwang werken?? volgens mij is dat juist de definitie van nh. Als je wel onder dwang werkt, is het gewoon geen nh. Dan heb je een verkeerd etiketje op jezelf geplakt Haha!

Dit hele topic doorlezend kwam ik ook deze opmerking tegen. Sanne hier ben ik het niet mee eens. Sterker nog Parelli is het hier niet mee eens. Een van de quotes van Parelli die me is bijgebleven is de volgende:

1. eerst vragen
2. dan vertellen
3. 'Kill'

Hij spreekt ook van levels of reinforcement. Bovendien zegt hij:
"wees nooit aardiger tegen je paard dan een ander paard zou zijn tegen je paard. En wees nooit harder tegen je paard dan een ander paard zou zijn tegen je paard".

Als je het natuurlijke gedrag van paarden in een groep bekijkt dat zul je zien dat daar een hele range van gedragingen voorkomt. Van elkaar groomen tot een gerichte trap geven om een paard op de plek te zetten. In zulke gevallen is wel degelijk sprake van dwang.
[/quote]

En paarden kunnen elkaar behoorlijke trappen uitdelen. Dat krijg je als mens echt niet voor elkaar. Als je als mens zijnde net zo eerlijk timed als een paard zou doen, kun je dus ook volgens de NH visie je paard een behoorlijke optater verkopen als dat nodig is.