Kun je een paard helemaal bitloos opleiden naar een hoog niveau

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 00:13

Popstra schreef:
Ik rij mijn paarden op shank bit en een rawhide bosal. Hoef ze niks te leren want wij doen vooral sturen dmv neckreining.
Kan die dus wel zo even om gooien bij ze

Ja dat snap ik. Jouw paarden hebben gewoon een hele goeie basis. Aantal van mijn paarden zijn ook zo opgeleid.

Ik heb het over mensen die jaren hun paard engels modern dressuurmatig op bit rijden en dan verbaasd zijn dat de paarden niet zomaar bitloos te rijden zijn zoals ze op bit zijn.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 00:39

BoktVerlaten schreef:
Popstra schreef:
Ik vind het eigenlijk juist het bewijs dat een paard wat MET bit is opgeleid het bitloos ook goed licht doet dat deze een heel goede opleiding heeft gehad.

Denk dat het gros ijzer sterk word en bout heeft aan wat de ruiter vraagt wanneer er eens een bitloze optoming op komt.

Dat ze sterk worden komt ook omdat de ruiter plotseling bitloos gaat rijden op dezelfde manier als ze ook met bit rijden.
De voorwaarden om bitloos te rijden zijn dan niet voor elkaar.
Beetje afhankelijk van de optoming, moet je paard toch echt wel leren om bitloos te werken en andere hulpen te accepteren.
Een bosal kun je er echt niet ff omgooien en dan denken dat je net zo kunt rijden als met bit. Met een sidepull kom je wel iets dichter bij het “ besturingssysteem” van het bit.
Maar je paard zal toch echt been, zit, stem hulpen en andere teugelhulpen moeten kennen.

Ik was meelezer maar haak hier even aan...

Ik zou niet weten waarom je anders zou moeten gaan rijden...
Als het goed is stuurde je al op zit, is je paard goed te rijden op buitenteugel, enz.
Met bosal heb je geen constante aanleuning op een gelijke manier zoals een gemiddelde engelse ruiter maar elke ruiter zou op 'signalen' moeten rijden.

Als je niet direct kunt schakelen naar bitloos reed je niet anders maar had je altijd al een rijtecnisch probleem.

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 00:48

Popstra schreef:
Ik vind het eigenlijk juist het bewijs dat een paard wat MET bit is opgeleid het bitloos ook goed licht doet dat deze een heel goede opleiding heeft gehad.

Denk dat het gros ijzer sterk word en bout heeft aan wat de ruiter vraagt wanneer er eens een bitloze optoming op komt.

.[/quote]

Ik was meelezer maar haak hier even aan...

Ik zou niet weten waarom je anders zou moeten gaan rijden...
Als het goed is stuurde je al op zit, is je paard goed te rijden op buitenteugel, enz.
Met bosal heb je geen constante aanleuning op een gelijke manier zoals een gemiddelde engelse ruiter maar elke ruiter zou op 'signalen' moeten rijden.

Als je niet direct kunt schakelen naar bitloos reed je niet anders maar had je altijd al een rijtecnisch probleem.[/quote]

Inderdaad, dat bedoel ik ook. Als je paard bitloos sterk wordt heb je de basisvoorwaarden voor bitloos niet op orde. En ik ben het met je eens dat die grotendeels overeenkomen met zoals het met bit zou moeten zijn. Ik was niet helemaal duidelijk.
Ik ben het met je eens dat iedere ruiter op signalen zou moeten rijden maar de werkelijkheid is vaak anders en spelen de teugels en het bit toch een hele grote rol. En dan is het overstappen naar bitloos niet zo makkelijk.

Elisa2

Re: Kun je een paard helemaal bitloos opleiden naar een hoog niveau

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:28

Er zit natuurlijk wel een verschil tussen met contact rijden en signaal rijden.

Geloof niet dat bitloos bedoeld is voor contact rijden. En nee, contact is niet hetzelfde als druk.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:33

Elisa2 schreef:
Er zit natuurlijk wel een verschil tussen met contact rijden en signaal rijden.

Geloof niet dat bitloos bedoeld is voor contact rijden. En nee, contact is niet hetzelfde als druk.

Ja dit denk ik ook. En er hoort ook gewoon een andere manier van lopen bij

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:58

Ik weet niet wat met "op signalen" rijden precies bedoeld wordt. Zijn dat signalen die je als ruiter moet kunnen interpreteren als bv als je paard zich niet prettig voelt of pijn heeft?

Of worden hier gewoon zithulpen/gewichtshulpen bedoeld? Ik heb bv ooit van een klassieke ruiter bugeltritt geleerd bij een jong paard. Jonge paarden reageren daar van nature vrij direct op met terugkomen/vertragen. En dat is natuurlijk direct een fijne gewichtshulp die je kunt bevestigen, zonder dat je een (stevige) teugelhulp nodig hebt. Maar in principe werkt het met jonge paarden natuurlijk ook zo dat je hulpen eerst groter moet geven om ze aan te leren, waarna je weer steeds kleiner kunt maken om uiteindelijk helemaal op zit te kunnen rijden. En eer je je paard zo hebt afgericht ben je wel wat jaartjes onderweg. Dat is natuurlijk het ultieme en moet je als ruiter natuurlijk ook heel goed en stil kunnen zitten.
En als je paard op zit is afgericht dan maakt het ook niet zo uit wat je er voor in hangt.

996981

Re: Kun je een paard helemaal bitloos opleiden naar een hoog niveau

Link naar dit bericht Geplaatst: 21 min geleden

Ligt ook aan het paard. Sommige jonge paarden moeten juist leren dat je er aan mag zitten. Hier momenteel bezig met eentje die dit jaar 5 wordt. Die heeft veel go en een heel fijn mondje. Dat is fijn, maar je wil ze wel kunnen verbeteren. Hij moet dus leren dat ik hem mag helpen en eraan mag zitten. Dat vind ik persoonlijk bijna nog lastiger dan eentje met minder bloed.