Mening van mensen die zelf jureren gevraagd

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 08:48

Dat snap ik, mijn reactie was meer op de negativiteit die er omheen geschreven wordt. Daar bedoel ik mee dat je mensen niet alleen maar kunt beoordelen van wat je op een wedstrijd ziet. Daarvoor zou je ze toch echt beter moeten leren kennen.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 08:55

Waidida schreef:
[...]
Over de 5 en 6jes jury's heb ik wel wat te zeggen. Met 5 of 6 heb ik totaal geen problemen, zolang dat daar niet in blijft gehangen worden. Ik kreeg vroeger weleens protocollen mee naar huis met allemaal 5en en 6en terwijl de ene overgang echt wel beduidend beter was dan de andere, maar ze kregen dan wel hetzelfde punt. Daar had ik het moeilijk mee.
[...]

Maar er reden in mijn klasse ook wel mensen mee die dan echt wel een niveautje hoger konden starten. Ik weet niet hoe dat in NL werkt, maar hier moet je verplicht over bij 38 WP (je moet daarvoor dus al 16 wedstrijden boven de 75% rijden) en is er geen minimum. Wat imo maakt dat er mensen zijn die te snel overgaan (die krijgen dan wel een negatie WP saldo en mogen ook weer lager starten) En de mensen zoals deze mevrouw die dus echt heel lang in het initiatieniveau blijven hangen. Zij haalde dan ook rustig bijna 10% meer dan diegene die tweede werd. Ik begrijp dat het leuk is om te winnen maar na een tijdje is daar toch ook de fun vanaf lijkt me :')

Zonder te zeggen dat dit bij jou het geval is, maar ik heb ook wel eens gezien dat een combinatie inderdaad de ene overgang beter maakte dan de ander, maar ondanks dat beide onvoldoende zijn. En juist als dat een hele proef al niet zo lekker gaat, heb ik ook wel eens jury's gezien die dan de nog slechtere maar wat minder streng beoordelen. Is dat juist? Geen idee. Maar voorkomt wel nog grotere teleurstellingen bij ruiters.
Of de overgang gaat beter qua impuls, maar slechter qua timing oid.

Nederlands werkt ook met winstpunten, maar zo te horen wel net iets anders. Je krijg 1 winstpunt voor 60%, 2 voor 65% en 3 voor 70%. Bij 40 moet je ook verplicht over. Je mag over vanaf 10.

Edit: Typfoutje, verplicht over is bij 30.
Laatst bijgewerkt door Bowo op 15-08-25 09:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 09:09

Bowo schreef:
Waidida schreef:
[...]
Over de 5 en 6jes jury's heb ik wel wat te zeggen. Met 5 of 6 heb ik totaal geen problemen, zolang dat daar niet in blijft gehangen worden. Ik kreeg vroeger weleens protocollen mee naar huis met allemaal 5en en 6en terwijl de ene overgang echt wel beduidend beter was dan de andere, maar ze kregen dan wel hetzelfde punt. Daar had ik het moeilijk mee.
[...]

Maar er reden in mijn klasse ook wel mensen mee die dan echt wel een niveautje hoger konden starten. Ik weet niet hoe dat in NL werkt, maar hier moet je verplicht over bij 38 WP (je moet daarvoor dus al 16 wedstrijden boven de 75% rijden) en is er geen minimum. Wat imo maakt dat er mensen zijn die te snel overgaan (die krijgen dan wel een negatie WP saldo en mogen ook weer lager starten) En de mensen zoals deze mevrouw die dus echt heel lang in het initiatieniveau blijven hangen. Zij haalde dan ook rustig bijna 10% meer dan diegene die tweede werd. Ik begrijp dat het leuk is om te winnen maar na een tijdje is daar toch ook de fun vanaf lijkt me :')

Zonder te zeggen dat dit bij jou het geval is, maar ik heb ook wel eens gezien dat een combinatie inderdaad de ene overgang beter maakte dan de ander, maar ondanks dat beide onvoldoende zijn. En juist als dat een hele proef al niet zo lekker gaat, heb ik ook wel eens jury's gezien die dan de nog slechtere maar wat minder streng beoordelen. Is dat juist? Geen idee. Maar voorkomt wel nog grotere teleurstellingen bij ruiters.

Nederlands werkt ook met winstpunten, maar zo te horen wel net iets anders. Je krijg 1 winstpunt voor 60%, 2 voor 65% en 3 voor 70%. Bij 40 moet je ook verplicht over. Je mag over vanaf 10.

nee begrijp ik ook zeker hoor! In mijn geval was het toen een overgang naar galop met bokkesprongen en in de hoek na A tegenover een gewone normale rustige overgang die iets na de letter was. Daarbij had ik wel zoiets van, ik weet dat het beiden misschien niet geweldig was maar ze waren absoluut niet hetzelfde. Dan heb ik liever dat ze me voor de eerste een 3 geven en voor de tweede een zes of vijf haha.

Dit vond ik in ons reglement: 73 % of meer 3 positieve punten
69 % tot 72,99 % 2 positieve punten
65 % tot 68,99 % 1 positieve punten
60 % tot 64,99 % 0 positieve punten
59,99% en minder 1 negatief punt
--> ik was een beetje te enthousiast met mijn 75% :+
Maar hier zijn ze dus wel ietsjes strenger lijkt me. Ik weet dat ik toen net iets meer dan 60% haalde, en dat vond ik wel correct als ik zo naar mijn proef kijk. Vind het zelfs gek dat ik in Nederland een winstpunt zou gekregen hebben.
Wij hebben er toen eens om gelachen en weer door.
Die klasseplakkers zul je denk ik altijd wel blijven behouden maar ik denk dat het in Nederland toch meer een doel is om naar die 10 toe te werken en dat je dan over 'mag'. Het wordt dan echt een doel. Terwijl ik met morgen rustig zou kunnen inschrijven voor een proef met vliegende wissels als ik dat zou willen :+ ook met dat paard waarmee ik net iets meer dan 60% reed.

Nog een oprecht vraagje trouwens, ik zie op youtube en insta Nederlanders altijd over punten spreken ipv procenten. Ik vind dat zoooo verwarrend :o is daar een reden voor? Ik zie dan mensen zeggen dat ze 200 punten gereden hebben en dan denk ik oprecht: is dat nu goed of slecht? :+

Suzanne F.

Re: Mening van mensen die zelf jureren gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 09:17

Punten is hier heel normaal in de basis. Vanaf de subtop worden de punten direct in procenten omgerekend. Of 200 punten goed is ligt aan de klasse waarin je start en wat het maximum aantal te behalen punten is.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 09:17

Ik denk dat de jury je eerste overgang dan inderdaad heeft gematst, dat klinkt wel als iets van een 3 inderdaad.

We zeggen inderdaad eigenlijk altijd punten, omdat we onze uitslag krijgen in punten en niet in procenten (uitzonderingen daargelaten zoals 2 jury's op 1 proef). 60% is 180, 65% is 195, 70% is 210 in de B t/m M2.

Wat ik dan wel weer interessant vind, is of het andere percentage voor winstpunten, misschien ook leidt tot net wat hogere punten. Eerder in dit topic zie je discussies over wel of niet afronden voor een winstpunt. In Nederland heb je het dat over een lagere totaalscore dan in Belgie. Wordt een zelfde proef met twijfel of winst in Nederland dan ook lager beoordeeld dan in Belgie? Vooral ook omdat verliespunten hier toentertijd pas gelden vanaf 150 punten (50%) dacht ik, voordat ze werden ingeruild voor een dispensatieregeling.

Overigens mag je hier wel versneld promoveren (zonder het vereiste minimum) als je met 2 of meer paarden Z1 dressuur bent geweest.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 09:19

Bowo schreef:
Ik denk dat de jury je eerste overgang dan inderdaad heeft gematst, dat klinkt wel als iets van een 3 inderdaad.

We zeggen inderdaad eigenlijk altijd punten, omdat we onze uitslag krijgen in punten en niet in procenten (uitzonderingen daargelaten zoals 2 jury's op 1 proef). 60% is 180, 65% is 195, 70% is 210 in de B t/m M2.

Wat ik dan wel weer interessant vind, is of het andere percentage voor winstpunten, misschien ook leidt tot net wat hogere punten. Eerder in dit topic zie je discussies over wel of niet afronden voor een winstpunt. In Nederland heb je het dat over een lagere totaalscore dan in Belgie. Wordt een zelfde proef met twijfel of winst in Nederland dan ook lager beoordeeld dan in Belgie? Vooral ook omdat verliespunten hier toentertijd pas gelden vanaf 150 punten (50%) dacht ik, voordat ze werden ingeruild voor een dispensatieregeling.

Overigens mag je hier wel versneld promoveren (zonder het vereiste minimum) als je met 2 of meer paarden Z1 dressuur bent geweest.

Je mag altijd versneld promoveren naar de klasse die je al 2 keer of vaker hebt gestart. Natuurlijk wel rekening houdend met de leeftijd van je paard/pony. Zo mag ik met mijn nu 5-jarige merrie zo M2 starten, omdat ik dat al met 2 paarden heb gereden. Gaan we niet doen, we gaan gewoon lekker in de B beginnen. Eerst moet ze maar ervaring opdoen met het hele wedstrijdgebeuren.
Laatst bijgewerkt door FriesWytske op 15-08-25 09:20, in het totaal 1 keer bewerkt

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 09:19

Bowo schreef:

Of als je een echt 5 en en 6jes paard hebt (had ik met mijn oude ruin qua gangen en ik qua rijden). Een goede overgang was gewoon prima (6). Een matige overgang was ook maar een beetje minder prima (5). Omdat dat beest nu eenmaal minder rek en expressie liet zien, viel een krabbel nu eenmaal ook minder op. Of een kleine taktfout. Hij bleef gewoon altijd veel meer binnen de marges.
Nu heb ik een merrie die bijvoorbeeld veel meer expressie heeft in een draf of stap verruiming. Dan valt een mispas ook veel meer op. Dus haal je ook eerder een hoog punt, of een 4 of 5.

Maar dat gaat in het geval van een bok natuurlijk niet op. Dan snap ik je helemaal.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 09:23

FriesWytske schreef:
Bowo schreef:

Je mag altijd versneld promoveren naar de klasse die je al 2 keer of vaker hebt gestart. Natuurlijk wel rekening houdend met de leeftijd van je paard/pony. Zo mag ik met mijn nu 5-jarige merrie zo M2 starten, omdat ik dat al met 2 paarden heb gereden. Gaan we niet doen, we gaan gewoon lekker in de B beginnen. Eerst moet ze maar ervaring opdoen met het hele wedstrijdgebeuren.

Ik zie dat je gelijk hebt. Deze wijziging heb ik denk ik ergens gemist.
Laatst bijgewerkt door Bowo op 15-08-25 09:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 09:31

Ik moest onlangs schrijven op een locatie waar een behoorlijk aantal ruiters met manegepaarden aan meedeed en ik was oprecht blij verrast door het hoge niveau. Combinaties van zowel B t/m M2 die hun paard echt keurig voor elkaar hadden. Reden met een fijne aanleuning, oefeningen keurig voorbereid en afgewerkt en fijne harmonie. Nu weet ik dat op deze locatie er echt wel leuke manegepaarden worden aangekocht en er goede instructie is. Plus dat als je daar een paard leased, je er 2 a 3x per week les mee krijgt, maar zo zie je dat ook mensen die geen eigen paard kunnen of willen aanschaffen ook echt wel lekker mee kunnen rijden boven de 65%. Deze hadden ook echt stuk voor stuk de basis voor elkaar. Was echt genieten :j

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 10:57

of dan in België automatisch hoger wordt gepunt durf ik niet te zeggen, daarvoor heb ik te weinig ervaring en vergelijkingsmateriaal.

Ik vind ook wel dat je voor verliespunten wel al gekke dingen zou moeten doen, terwijl je met 60% toch niet een vreselijke proef neerzet lijkt me. Naar mijn gevoel moet je echt al half stuiterend de bak doorgaan om verliespunten te hebben. Het zou dus wel prima kunnen dat ze hier dan iets positiever punten.

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 11:26

@ Waidida, over welke bond heb je het hier?
Niet de LRV heb ik het idee.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 11:56

idje schreef:

Dat is paardensport vlaanderen

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 12:26

Zo maar een droom: wat zou het voor een jury geweldig zijn als alle paarden perfect gekloond zouden zijn zodat iedereen met zelfde talent volle paard zijn/haar proef kan rijden. Hierdoor heb je dan alleen te maken met de inbreng van de ruiter.
Ach ja, je hebt wel eens van die dromen he. :D :D

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 12:30

CharleyT schreef:
Zo maar een droom: wat zou het voor een jury geweldig zijn als alle paarden perfect gekloond zouden zijn zodat iedereen met zelfde talent volle paard zijn/haar proef kan rijden. Hierdoor heb je dan alleen te maken met de inbreng van de ruiter.
Ach ja, je hebt wel eens van die dromen he. :D :D

Denk dat we allemaal alleen nog maar proeven op die robot paarden moeten gaan rijden :+

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 12:51

Stokpaardjeswedstrijden dus :D

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 13:00

Ergens een leuke gedachte, maar mensen hebben natuurlijk ook bepaalde voorkeuren. De ene wil graag een voorwaarts paard, de ander vindt dat toch wat spannend en heeft ze liever wat flegmatieker. Of alleen al de stokmaat, de een komt er nooit op, de andere verandert in een ponypletter. Tja, wat wordt dan het standaard paard? Immers, die wielrenners rijden ook niet allemaal op hetzelfde model, die hebben ook allemaal verschillende merken en afstellingen.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 13:26

Bowo schreef:
Ergens een leuke gedachte, maar mensen hebben natuurlijk ook bepaalde voorkeuren. De ene wil graag een voorwaarts paard, de ander vindt dat toch wat spannend en heeft ze liever wat flegmatieker. Of alleen al de stokmaat, de een komt er nooit op, de andere verandert in een ponypletter. Tja, wat wordt dan het standaard paard? Immers, die wielrenners rijden ook niet allemaal op hetzelfde model, die hebben ook allemaal verschillende merken en afstellingen.

Geweldig , haal er wielrennen bij als vergelijking. Je gaat veel te serieus denken over de droom van een jury. :D :D :D

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 13:27

Padoertje schreef:
Stokpaardjeswedstrijden dus :D

Nou nee, een houten stok tussen je benen heeft Niets met paarden sport te maken.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 13:36

Nee hoor, dat gaat heus niet over de droom van 1 persoon. Ik heb al veel vaker met mensen discussies gehad over dit soort dingen. En dit topic is net zo goed voorbeeld ervan. Het is nou eenmaal een feit dat de dressuursport niet een heel objectieve beoordeling kent. Er ik genoeg ideeën, zoals inderdaad 'allemaal hetzelfde paard', maar ook recenter AI als beoordelaar. Maar ik heb nog geen overtuigende opties gevonden.
En nu kan je denken, tja, jurysport is nou eenmaal niet altijd objectief. Dat klopt, maar bijvoorbeeld het turnen heeft van een jurysport toch een behoorlijk objectieve beoordeling weten te maken. Ik zie alleen een soortgelijk systeem bij de paardensport nog niet werken, omdat er veel meer dingen worden meegenomen in het oordeel in vergelijking met turnen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 13:43

Ik vind het juist leuk al die verschillende paarden, is ook veel leerzamer..paard A moet je meer zus rijden en paard B meer zo, leer je veel meer van. :)

Ik denk echt gewoon dat het helpt om de doelstelling te veranderen bij een wedstrijd, gewoon andere doelen stellen dan winst en winnen. En iemand kritisch laten meekijken (in dit geval een jury, in een ander geval de instructeur) kan alleen maar meer zorgen voor die spiegel om in te kijken en leerpunten en doelstellingen om te behalen. En als dat zonder schrikken de baan doorkomen is, al zijn het dan voor 5/6 jes dan is het doel behaald als dat lukt en kun je als ruiter daarna aan het volgende punt werken.

Juist dat het ook geen objectieve beoordeling kent zorg er ook voor dat er altijd wat te discusieeren is en dat vinden wij allemaal wel leuk. Anders zaten we niet op dit forum. 8-)

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 14:39

Om kritisch zelf te kijken. Maken jullie thuis ook vaak gebruik van opnamen van je training?

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 16:03

Waidida schreef:
idje schreef:

Dat is paardensport vlaanderen

Ah, dat verklaart veel.
Bij mijn weten is de promotieregeling bij de LRV nog steeds gebaseerd op de plaatsing.

!0 Winstpunten voor de winnaar, 7 voor nummer 2, de derde krijgt er 5 en dan aflopend naar 1 voor nummer 9 (en lager) volgens deze tabel:
https://lrv.be/sites/default/files/inline-files/Wedstrijdreglement%20%202024.pdf blz 41
(Het lukt me niet om deze tabel hier te plaatsen. :o? )

Punten tellen niet mee. Dus kun je in principe met 55% 10 winstpunten halen.
Lastig vergelijken met de Nederlandse situatie.

Lithya schreef:
Om kritisch
zelf te kijken. Maken jullie thuis ook vaak gebruik van opnamen van je training?

Ja wij filmen alle proeven en hele stukken van de lessen.
Ook wel eens van het dagelijks werk. Kan heel verhelderend zijn.
Ook waarom bepaalde punten gegeven zijn, terwijl het anders voelde.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 16:38

Lithya schreef:
Om kritisch zelf te kijken. Maken jullie thuis ook vaak gebruik van opnamen van je training?

Ja, ja ziet meer en kan ook het beeld vergelijken met je gevoel.
Om te kijken of dat dus een beetje klopt met elkaar. Soms kan iets goed voelen en er minder uit zien of andersom.
Sowieso vind ik het met nieuwe oefeningen vaak prettig om in een baan met spiegels te rijden.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 17:03

En laten jullie dan filmen, of gebruik je de pivo?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 17:11

Laat het meestal filmen, er loopt altijd wel iemand rond bij ons