Wie is er nog meer aan het puzzelen met de wissels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

koend

Re: Wie is er nog meer aan het puzzelen met de wissels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 08:51

@mce
Fijn dat jij je leerlingen na de les nog ondersteunt met de theorie achter het praktisch geleerde. En bedankt voor je uitleg.

Ik heb wel even moeten nadenken op welke post van mij dit een reactie was. Ik verondersten dat het hier op was:
koend schreef:
Ikzelf leer er ook beter door rijden:
( hij liep vaak met de achterhand naar binnen en dat " loste ik om met schoudervoor, nu rijd ik vaak renvers als oefening of 1 stapje wijken uit de hoefslag en dan echt recht vooruit.)

Mijn probleem zit echter niet in buiging. Gebogen kan ik hem normaal wel voldoende aan buitenteugel/buitenbeen houden.
Het is op de rechte dat het rechtgericht zijn onvoldoende is en het uit zich het meest in galop.

Het was mijn springlesgever ( doe ik ook) die mij de ogen opende : ”Ga niet door de baan als een banaan!"
Nu werk ik er bewust op zoals aangegeven in een vorige post en ik heb het gevoel dat het verbetert.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 09:35

koend schreef:
@mce
Fijn dat jij je leerlingen na de les nog ondersteunt met de theorie achter het praktisch geleerde. En bedankt voor je uitleg.

Ik heb wel even moeten nadenken op welke post van mij dit een reactie was. Ik verondersten dat het hier op was:
koend schreef:
Ikzelf leer er ook beter door rijden:
( hij liep vaak met de achterhand naar binnen en dat " loste ik om met schoudervoor, nu rijd ik vaak renvers als oefening of 1 stapje wijken uit de hoefslag en dan echt recht vooruit.)

Mijn probleem zit echter niet in buiging. Gebogen kan ik hem normaal wel voldoende aan buitenteugel/buitenbeen houden.
Het is op de rechte dat het rechtgericht zijn onvoldoende is en het uit zich het meest in galop.

Het was mijn springlesgever ( doe ik ook) die mij de ogen opende : ”Ga niet door de baan als een banaan!"
Nu werk ik er bewust op zoals aangegeven in een vorige post en ik heb het gevoel dat het verbetert.

sorry, zal het er ivv bijzetten, was ook zo maar even een voorbeeld, ja en een "banaan" recht krijgen is best lastig. daar tips op geven is ook lstig omdat ik paard en wijze van rijden niet ken.

bij rechtrichten zijn veel spieren nodig die vaak bij het inrijden al niet goed gebruikt zijn, omdat men teveel eerst aan de voorkant werkt,

alle succes

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 09:43

Het probleem bij het rechtrichten kan zijn dat ruiters zelf niet door hebben dat ze scheef rijden en daarom heel lang dit niet corrigeren. Een spiegel in de baan kan veel duidelijkheid geven en is voor sommigen gewoon nodig. Vanuit zien kan ook het gevoel komen. Vwb changementen. Ik kom nog uit de tijd dat je met een paard alles deed, springen, crossen, dressuur en en dan leer je een paard al heel jong een changement met springen dat kan later met de dressuur helpen als je de contragalop er eerst maar niet te vast in rijdt. Een paard moet alltijd alert op de hulpen zijn en de ruiters moet zich elke pas bewust zijn van de hulpen die gegeven worden, een verandering van hulpen moet ook een verandering in het paard geven. Als je je daarvan bewust bent kun je een paard ook makkelijker een changement leren omdat die connectie al voldoende aanwezig is.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-25 09:55

@koend en @mce, zowel de theorie als de lol is uitermate belangrijk inderdaad! Toen ik van de week uit de losse pols die wissel reed, dacht ik ook: je moet ook weer niet te veel nadenken zeg maar. Terwijl tegelijk maken alleen die voorwaarden een goede wissel mogelijk.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-25 10:00

Rizette schreef:
Het probleem bij het rechtrichten kan zijn dat ruiters zelf niet door hebben dat ze scheef rijden en daarom heel lang dit niet corrigeren. Een spiegel in de baan kan veel duidelijkheid geven en is voor sommigen gewoon nodig. Vanuit zien kan ook het gevoel komen. Vwb changementen. Ik kom nog uit de tijd dat je met een paard alles deed, springen, crossen, dressuur en en dan leer je een paard al heel jong een changement met springen dat kan later met de dressuur helpen als je de contragalop er eerst maar niet te vast in rijdt. Een paard moet alltijd alert op de hulpen zijn en de ruiters moet zich elke pas bewust zijn van de hulpen die gegeven worden, een verandering van hulpen moet ook een verandering in het paard geven. Als je je daarvan bewust bent kun je een paard ook makkelijker een changement leren omdat die connectie al voldoende aanwezig is.

Zoals elk paard scheef is, is ook elke ruiter scheef. Zo weet ik van mezelf dat ik rechts minder soepel ben, dus dat de wissel naar rechts moeilijker gaat is niet zo gek. Maar rechtrichten staat buiten kijf natuurlijk.
Over wanneer je met de wissel begint zijn ook al veel meningen en ervaringen voorbij gekomen. Ik ben trouwens ook uit nog uit die tijd haha

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 11:02

Klopt, en kijk daarbij ook kritisch naar je hele lijf. Sommige mensen zijn geneigd te focussen op de armen en het bovenlijf.
Bv naar je heupen, met je heupen heb je namelijk best veel invloed op je buiging en beweging. Mijn heupen zijn van nature scheef. Mijn bovenlichaam zit recht dus dat kan vertekenen waardoor het lijkt dat ik recht zit. Maar mijn heupen moet ik dus bewust recht houden. Iemand waar ik een aantal jaar geleden les van had wees mij daarop en daar hebben we veel op getraint wat veel winst in een meer vloeiende en gesprongen galop op leverde bij mijn toenmalige paard.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 11:37

lletam schreef:
@koend en @mce, zowel de theorie als de lol is uitermate belangrijk inderdaad! Toen ik van de week uit de losse pols die wissel reed, dacht ik ook: je moet ook weer niet te veel nadenken zeg maar. Terwijl tegelijk maken alleen die voorwaarden een goede wissel mogelijk.

denk zeker dat parate kennis het oefenen ook veel "spontaner" maakt, men is nu vaak te veel gefocust op een ding en dan loop je ook het risico dat spieren verkrampen en dus gaan compenseren.

Het spontane - wat hier ook al genoemd is door Rizette - maakt het voor het paard en ruiter makkelijker om met elkaar en vanuit een paard denkent en doen te trainen- want dat is de atleet die het moet doen

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 11:43

lletam schreef:

alle oefeningen moet tot iets leiden fijn als je dan iets kunt voelen dat het paard maar weinig nodig heft als de communicatie duidelijk en terzake doende is.

Vaak ver-/storen we de natuurlijke beweging van een paard door als maar hulpen te geven, zonder er bij te voelen of het effect heeft.

Dat is wel nodig om te kunnen voelen of iets goed is of nog net niet, en dan is het de kunst om het te onthouden hoe je dat bereikt hebt.

Dan kun je dat de volgende keer weer zo opbouwen, wat ga ik doen, heb ik de kennis paraat, is het paard voorwaarts ect. ect., dan is oefenen ook voor het paard heel herkanbaar wat je wil

Paard leert van herhalen maar dat wel graag met steeds de juiste "aanvliegroute", dat vraagt ook veel van de ruiter, maar die bewustwording maakt het oefenen ook leuk voor paard en ruiter.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 10:29

Rizette schreef:
Ik kom nog uit de tijd dat je met een paard alles deed, springen, crossen, dressuur en en dan leer je een paard al heel jong een changement met springen dat kan later met de dressuur helpen als je de contragalop er eerst maar niet te vast in rijdt.

Ik leef nu nog in die tijd :+

Maar daarom kan ik het dus ook niet los van elkaar halen.
Ik wil per discipline een andere mate van eigen initiatief en vrijheid van mijn paarden. In de cross mogen ze heel veel meedenken. In het springen ook nog behoorlijk veel. In de dressuur een pak minder.

Maar daarmee krijg ik dus ook heel vaak gewoon cadeau wissels. Gewoon omdat het kan. Of gewoon omdat ze alvast vooruit kijkt. Die voel ik niet eens. Zie ik dan later pas op de video.

En de echte ellende? Ik weet dat ze naspringt. Ik kan het alleen zelf niet zien :') Zelfs niet als ik de snelheid van de video laag zet op mijn telefoon.
Hier bijvoorbeeld:

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 11:16

Ik heb geen bergen aan ervaring met wissels leren, ik ben nu bezig met mijn 2e paard (en ook 2e Fries) en voor mijn gevoel moet het wisselen veel meer van achteren komen in een kleinere galop. Maar dat is hoe ik het geleerd heb.. overigens gooide die oudste van mij ook gratis overal wissels tussendoor, op de A-C lijn, maar zelfs in de appuyementen en pirouettes... dat ze dacht: HIER! Heb je er een paar...
Niet de bedoeling, wel knap overigens :)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 14:51

Ik zit ook nog in die tijd @Rizette.
Ook omdat het mij vreselijk saai voor een paard lijkt als je alleen maar in die rechthoek aan het lopen bent :')
Heb regelmatig spring/caveletti les en rij ook altijd buiten.
Niks lekkerder voor jezelf en je paard om even je hoofd leeg te maken tijdens een galopje in de zon. (En dan bedoel ik geen buitenbak :+ )

Afbeelding

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-25 18:42

c_alsemgeest schreef:
Ook omdat het mij vreselijk saai voor een paard lijkt als je alleen maar in die rechthoek aan het lopen bent :')
Niks lekkerder voor jezelf en je paard om even je hoofd leeg te maken tijdens een galopje in de zon. (En dan bedoel ik geen buitenbak :+ )

[ Afbeelding ]

Heerlijk plaatje!

Als iemand mij kan vertellen hoe ik die energie van op buitenrit, kan opslaan en inzetten in die twee, max drie keer per week in de bak puzzelen, dan hoor ik dat graag! ;)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 22:29

Misschien kunnen we energie van de mijne stralen naar die van jou _O-
Ik heb altijd te veel :+

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-25 09:32

c_alsemgeest schreef:

:D

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 09:34

lletam schreef:
c_alsemgeest schreef:

:D

Als iemand mij kan vertellen hoe ik die energie van op buitenrit, kan opslaan en inzetten in die twee, max drie keer per week in de bak puzzelen, dan hoor ik dat graag! ;)[/quoteLietam]

wie dat middeltje vind :9

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 09:43

Nou zeg dat! Ik heb (om mezelf uit te dagen) 2 aardige uitersten staan. En ik maar schakelen :+

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-25 09:45

Haha, ik blijf zoeken!

Goh ik vind het wel interessant hoor. Want buiten is hij dus wél aan de hulpen, maw hij begrijpt wel wat ik bedoel.
Wissel lukte ook, zelfs 1 goede naar de moeilijke kant!
Is de bak dan zooo saai of is het buiten zooo spannend... Is die energie buiten wel positief, of niet?

Als je het omdraait, is hij zo op z'n gemak in de bak dat hij daarom op z'n sloffen rond hobbelt?

Geen zorgen, is allemaal met een korreltje zout hoor;)
Laatst bijgewerkt door lletam op 07-03-25 09:49, in het totaal 1 keer bewerkt

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-25 09:47

pol013 schreef:
Nou zeg dat! Ik heb (om mezelf uit te dagen) 2 aardige uitersten staan. En ik maar schakelen :+

En welke rijd je het liefst?

In de hoefslag staat elke maand een korte interview waarin de ruiter/amazone wordt gevraagd of ze liever een houwer of een douwer rijden.
90% zegt houwer.

Hebben houwers meer plezier in hun werk?

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 09:49

lletam schreef:
c_alsemgeest schreef:

[ Afbeelding ]

Heerlijk plaatje!

Als iemand mij kan vertellen hoe ik die energie van op buitenrit, kan opslaan en inzetten in die twee, max drie keer per week in de bak puzzelen, dan hoor ik dat graag! ;)

Ga maar eens naar buiten en maar 1 x per week in de bak. Niets makkelijker dan nieuwe dingen oefenen op een lange brede zandweg. Let wel op dat je niet blijft oefenen. Geef jezelf een paar keer de kans , lukt het niet , volgende keer zorgen voor een betere voorbereiding. Terugweg mag je weer proberen. Niet eindeloos oefenen op dingen dan kan jouw paard alleen maar afstompen en daar wordt niemand blij van. Begin maar met te oefenen dat jouw paard in stap draf en galop blijft zonder dat je daar elke pas hulpen voor herhaald. Als dat nog niet lukt kun je er geen oefeningen bij hebben want die hulpen kunnen er dan niet bij en je hebt geen go genoeg.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 09:51

lletam schreef:
Haha, ik blijf zoeken!

Goh ik vind het wel interessant hoor. Want buiten is hij dus wél aan de hulpen, maw hij begrijpt wel wat ik bedoel.
Wissel lukte ook, zelfs 1 goede naar de moeilijke kant!
Is de bak dan zooo saai of is het buiten zooo spannend... Is die energie buiten wel positief, of niet?

Als je het omdraait, is hij zo op z'n gemak in de bak dat hij daarom op z'n sloffen rond hobbelt?

Geen zorgen, is allemaal met een korreltje zout hoor;)

99% van de paarden heeft buiten meer go en is alerter. Daar maak je gebruik van. Maar vooral niet te veel bezig zijn met oefeningen want dan is hij daar er straks ook klaar mee. Alles doen om jouw paard plezier in het werken te laten houden,dus vooral ook veel ontspanning en blijheid dat is het allerbelangrijkst. Je wilt niet met een paard door de baan wat niet meer blij is.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 09:54

lletam schreef:
pol013 schreef:

En welke rijd je het liefst?

In de hoefslag staat elke maand een korte interview waarin de ruiter/amazone wordt gevraagd of ze liever een houwer of een douwer rijden.
90% zegt houwer.

Hebben houwers meer plezier in hun werk?

Er zijn mensen die rijden zo dat ze vanzelf een douwer krijgen. Drukken van achter en remmen van voren. Paarden die blijven lopen ondanks erg veel belasting en rondjes, zijn soms ook een vijand van zichzelf en moeten tegen zichzelf in bescherming worden genomen Ivm blessures maar ook omdat elk paard zijn grens heeft en als je daar te vaak overheen gaat je een paard ook niet aan de gang houdt.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 10:01

Ik kies 100% mijn houwer. Maar dat is sowieso een one of a kind paard. Daar kan ik alleen in superlatieven over praten. Maar dat is omdat ze naast houwer ook heel dapper, voorzichtig, betrouwbaar en intelligent is.

Al heeft zo'n nutcase ook zo zijn scherpe kantjes. Maar aangezien die zo duidelijk gerelateerd zijn aan haar positieve punten doe ik gewoon of ik gek ben. En accepteer dat.

Dat laatste is een aardig essentiële levensvraag }>
Bij een douwer vraag je je dat inderdaad echt wel regelmatig af. Waarom moest mijn paard dit ook alweer doen van mij?
Mijn oudje was exact hetzelfde. Dus die liet ik het meeste werk doen in wat hij leuk vond (dus veel in het bos en ben gaan crossen). Daar werd hij dan ook sterker, fitter en gemotiveerder van. Dat gebruikt ik dan (spaarzaam) in het werk wat hij minder leuk vond.
Zo ging ik dan op dressuurwedstrijd (waar mogelijk) in volle crossgalop over het terrein. Om hem te motiveren. En dan kon ik de proef in :D Maar puzzelen tot je ons weegt met zulke paarden.
En dat paard reed ik zo min mogelijk op 20x40. Daar werd hij echt :Z van.
De 40x60 rijbaan op de club zonder omheining was al een heel stuk motiverender voor hem.

Dan heb ik nu als 2e paard ook nog eens een onzekere douwer. Dat is helemaal een mentale uitdaging, voor beide:+
Die heb ik al eens helemaal 'uit de sport' gehaald omdat ik me echt afvroeg waar ik mee bezig was. Maar nu gaat hij toch weer best lekker. Tsja, ik heb ook de wijsheid niet in pacht. Maar we zullen het toch samen maar gewoon moeten redden. Want hij heeft het verder best goed hier.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 07-03-25 10:11, in het totaal 1 keer bewerkt

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-25 10:07

@rizette, ik rijd max 2x per week in de bak. Regelmatig buiten of pak de trailer naar een andere locatie of (club)les.
Helaas geen bos hier, buitengebied met kleigrond. De enige brede berm heb ik gister dus paar keer gereden (al was die nog erg zacht hoor).

Eens met dat je niet door moet blijven vragen, het laatste wat ik wil is hem buiten afstompen; dat wil je überhaupt niet natuurlijk.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-25 10:35

pol013 schreef:
Ik kies 100% mijn houwer. Maar dat is sowieso een one of a kind paard. Daar kan ik alleen in superlatieven over praten. Maar dat is omdat ze naast houwer ook heel dapper, voorzichtig, betrouwbaar en intelligent is.

Al heeft zo'n nutcase ook zo zijn scherpe kantjes. Maar aangezien die zo duidelijk gerelateerd zijn aan haar positieve punten doe ik gewoon of ik gek ben. En accepteer dat.

Dat laatste is een aardig essentiële levensvraag }>
Bij een douwer vraag je je dat inderdaad echt wel regelmatig af. Waarom moest mijn paard dit ook alweer doen van mij?
Mijn oudje was exact hetzelfde. Dus die liet ik het meeste werk doen in wat hij leuk vond (dus veel in het bos en ben gaan crossen). Daar werd hij dan ook sterker, fitter en gemotiveerder van. Dat gebruikt ik dan (spaarzaam) in het werk wat hij minder leuk vond.
Zo ging ik dan op dressuurwedstrijd (waar mogelijk) in volle crossgalop over het terrein. Om hem te motiveren. En dan kon ik de proef in :D Maar puzzelen tot je ons weegt met zulke paarden.
En dat paard reed ik zo min mogelijk op 20x40. Daar werd hij echt :Z van.
De 40x60 rijbaan op de club zonder omheining was al een heel stuk motiverender voor hem.

Dan heb ik nu als 2e paard ook nog eens een onzekere douwer. Dat is helemaal een mentale uitdaging, voor beide:+
Die heb ik al eens helemaal 'uit de sport' gehaald omdat ik me echt afvroeg waar ik mee bezig was. Maar nu gaat hij toch weer best lekker. Tsja, ik heb ook de wijsheid niet in pacht. Maar we zullen het toch samen maar gewoon moeten redden. Want hij heeft het verder best goed hier.

Ja lastige is dat, ik wil graag dat hij het ook een beetje leuk vindt dus bied daarom al veel afwisseling. Maar kan ook niet ontkennen dat ik wel bepaalde ambities heb, ook al rijd ik overigens geen wedstrijden.
Ik zou hem voorlopig ook niet kunnen missen.
Maar toch hè...

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 10:38

Mijn meest gesproken woorden onder het rijden zijn:
Wachten, wachten... wachten.
Ho, ademen.
En braaaaaaaaaaf
_O-

Mijn vorige was een soort houwer, altijd heet en vlug, reactie op minimale hulpen. Maar braaf, bomproof en luisterde onvoorwaardelijk.

Mijn huidige is iets dominanter en neemt graag over. Dus dan schiet hij soms in ril en duwerig worden.
Maar hoe langer ik hem heb, des te makkelijker wordt het. Je moet alleen heel erg met de focus op ontspanning rijden. En reageren op de echte hulpen en niet als hij al denkt dat er een bepaalde hulp aan gaat komen :+

Maar alsnog verkies ik ook een houwer over een douwer :P