Iemand die zijn paard rond instelt, weet niet wat dressuur is

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-24 15:02

@Fly_high Mooie foto's hoor. En zeker zal een tuigpaard (en bijvoorbeeld een Fries vaak ook) er langer over doen om de hals te laten zakken, maar dat gaat echt gebeuren als je lang genoeg de teugels lang laat. Soms gaat het sneller als je wat meer buiging vraagt zoals op een volte. En ik had het niet over aanleuning met een losse teugel maar dat een giraffe wel met het hoofd naar beneden zal gaan.

Bij de foto's van de bonte vind ik de eerste foto een prima houding. Goed op het achterbeen, juist hoofd-halshouding. De mond lijkt wat stug, maar als je in deze houding een fijne mond hebt, zeg ik: +:)+

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 15:02

Fly_high schreef:
Tabbladen schreef:
Als voorbeeld: Als ik met kniepijn tijdens het hardlopen bij die fysio kom dan ben ik blij dat die een goede biomechanische achtergrond heeft. Daardoor snapt hij dat mijn knie niet het probleem is maar mijn zwakke bilspieren die een slechte houding veroorzaken waar mijn klachten dan weer uit voortkomen. Vervolgens kan je dan de juiste oefeningen toepassen om het op te lossen. Als ik nu het paard ben, en de fysio de ruiter, dan heeft de ruiter dus nog steeds de theoretische achtergrond nodig om te zorgen dat het paard zijn lijf correct gebruikt.

Waar het dan nog mis kan lopen is de communicatie met paard. De fysio kan mij makkelijk vertellen welke oefeningen ik moet doen en hoe ze correct uit te voeren. Van de ruiter vergt dat meer moeite om de juiste oefeningen uit te zoeken en het dan nog aan het paard uit te leggen. Maar dat maakt de kennis van biomechanica niet minder relevant

Ik snap jouw punt hoor, en het is zeker wel zo dat kennis van biomechanica geen kwaad kan.

Maar m.i. lopen de meeste ruiters vooral vast op het dikgedrukte stuk, dus zelfs de absolute basis ("hoi paard, probeer een beetje te ontspannen") aan hun paard te communiceren. Juist omdat het i.t.t. het fysio voorbeeld niet verbaal kan en doordat een van de partijen (het paard hopelijk :P ) uberhaupt niet het cognitieve niveau heeft om zulke abstracte ideeen goed te snappen. Daarom denk ik dat kennis van biomechanica gewoon niet hetgene is waar meeste ruiters tegenaan lopen met opleiden of rijden van een paard en daardoor minder belangrijk blijft dan het "hoe maak ik het nou duidelijk" van de absolute basis.

Juist en dan heb/moet ik als instruteur/ruiter/trainer die kennis WEL nodig/paraat hebben, want wat ik zelf niet weet kan ik ook niet overbrengen, lijkt me

Dus het ontbreekt aan een goed opleidingskader die moet leren HOE werk ik met een atleet en HOE hou ik die happy atleet over meerdere jaren in de opleiding van groen naar............bv. GP.

Wat is de basis van een goede atleet, naast aanleg, karakter, waarop je door kunt trainen, onafhankelijk van je doel??

Dan is kennis van b.v. de tong -hier al eerder gemeld - onontbeerlijk om later problemen -mede - te voorkomen, want in dat paarden-lijf kan geen een spier zonder de ander en dan moet alles wel goed functioneren

Denk dat Carl Hester heel goed weet hoe een paard in elkaar zit en vandaaruit - als basis - ook de paarden opleid.
Laatst bijgewerkt door mce op 01-11-24 15:20, in het totaal 3 keer bewerkt

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 15:04

Mensen kijken en denken veel teveel alleen vanuit hun eigen standpunt en proberen anderen vaak niet eens te begrijpen.

GP is een voorbeeld, maar niet iedereen wil of kan GP rijden en ook in de B zouden mensen al een correcte basis moeten meekrijgen.

Van wie je leert is het grootste probleem. Als mensen het lastig vinden om van anderen iets aan te nemen komen ze altijd weer met dezelfde dooddoeners; doe het zelf eens voor, je kan geen eens GP rijden, heb jij OS medailles gewonnen etc etc.

Maar ga eens luisteren naar waar mensen hun kennis vandaan halen. Steeds vaker zijn er ook dissecties van paarden waar je bijv goed kan zien hoe een paard beweegt en wat het effect is geweest van rijden. Dat is nog een stap verder dan wat we klinisch of met röntgen kunnen bekijken.

Zullen we dan eens naar een Anky, Edward en de rest gaan en ze vragen het paardenlijf te benoemen? Weten ze wat ze doen tijdens het rijden?

Het kan zijn dat iemand die dan zelf niet op niveau rijdt, misschien ook niet weet hoe iets op te lossen, maar wel kan aanwijzen wat fout gaat.
Het kan ook zijn dat mensen met paarden werken; jonge paarden, probleem paarden etc, dat ze weten hoe paarden reageren en hoe je iets gedaan kan krijgen en dus wel degelijk weet hoe je naar iets toe kan werken.

Ik heb wel wat basis skills om grondwerk te doen, maar weet waar mn kennis en kunde stopt. Dubbele lijnen ben ik echt niet goed in, dus dat kan je dan ook gewoon toegeven. Maar ik kan en mag nog steeds wel oordelen of ik het plaatje fijn en correct vind.
Als iemand bijv weet hoe ze de achterhand stimuleren, kan ik wel zeggen dat het ietsjes meer mag. Dan hoef ik ook niet te zeggen hoe.

Dat zie je in de GP ook. Mensen trainen wel en hebben ook hun begeleiding. Dinja weet echt wel hoe ze de oefeningen moet rijden, maar heeft iemand vanaf de grond nodig die meekijkt en haar begeleid. In haar geval ( en ook van anderen ) is Rieky de match. Rieky heeft vooral heel veel km's gemaakt en veel kennis van paarden.

De weerstand lees je vooral vaak bij mensen die blijkbaar zelf toch veel moeite hebben met ontwikkelingen. Het is zo ontzettend makkelijk om alleen maar te roepen dat mensen toetsenbord ridders zijn en kom zelf maar met beeldmateriaal.......
Kom zelf met beeld. Laat zien dat je het allemaal niet zo slecht doet. Als iemand commentaar heeft, heb je dan zelf genoeg beeldmateriaal van correct rijden om diegene zijn ongelijk te bewijzen.

Als je bijv bij Karel de Lange kijkt, hebben veel mensen kritiek op zijn commentaar, maar niemand laat zien dat ze het zelf dan wel goed doen. Ze doen precies hetzelfde waar ze hem van beschuldigen.

En ja, ik heb helaas ook bizar weinig beeldmateriaal. Als ik rij ben ik vaak alleen of ik denk er niet aan en daarvoor waren er nog geen smartphones. Toen mijn oude ruin overleed, baalde ik ook echt wel van de weinige tot geen foto's van ons samen. Gelukkig wel veel van hem zelf natuurlijk.

En van vroeger? Ik kan haast niks laten zien, ook niet aan mn zoon of schoondochter en baalde daar laatst echt wel van. Heb zoveel wedstrijden gereden en mn moeder heeft precies 2x in een donkere bak foto's gemaakt.

Maar wat dan? Dan huur je een fotograaf en gaat poseren? Dat is een realistisch beeld??

Sportfotograven worden al opgeleid om de goede momenten te pakken en zo min mogelijk naar beeld te delen. Ze ontkomen er vaak niet aan als er geen betere momenten zijn, maar dan roepen mensen alsnog heel zwak; momentopname. Nou echt.........als een prof fotograaf een beter moment had, zou hij die wel delen.

De voorbeelden zijn gewoon slecht. Ik hoef geen Anky te zijn om dat te zien en ik ben vrij om een mening te hebben. Door mensen in de GP wilde ik juist niet verder de sport in. Ik mis de mentaliteit, maar heb gewoon mijn grenzen.

En dan mag en kan iedereen brullen, maar wat ik met mijn paarden kan, zullen Anky, Edward en de rest nooit bereiken. Dat heeft niks met hete paarden te maken.

Featherlight is een mooi voorbeeld. Het gaat er niet om of zij alles 100% correct doet, maar dat ze laat zien wat mogelijk is op haar manier.
Laat mensen het maar eens na doen...........Dat roept toch altijd iedereen? Nou, doe het dan maar even en kom vooral met beeldmateriaal.

En zolang mensen nog allerlei hulpmiddelen nodig hebben of peuten en paten om hun veroorzaakte problemen op te lossen, is er nog echt genoeg te leren. Alles blijven goedpraten helpt de paarden niet en dat is het enige waar het om gaat.
Het plezier van de mensen dondert mij eerlijk helemaal niet. Kan me niet eens voorstellen dat je plezier hebt als het met zoveel leed gaat.
En het verweer dat iets nodig is..........Dan weet je dus gewoon niet hoe het ook kan of moet. Geef dat toe, ga leren en doe er iets aan. Maar commentaar op anderen die kritisch zijn is niet de manier om vooruit te komen en beter te worden.

Dat iets moet veranderen komt inmiddels ook niet meer alleen van wat bosruiters die achter een scherm zitten. Daarover gesproken; hier zit iedereen achter een scherm en niet bij of op zijn paarden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 15:04

manubres schreef:
@Fly_high Mooie foto's hoor. En zeker zal een tuigpaard (en bijvoorbeeld een Fries vaak ook) er langer over doen om de hals te laten zakken, maar dat gaat echt gebeuren als je lang genoeg de teugels lang laat. Soms gaat het sneller als je wat meer buiging vraagt zoals op een volte. En ik had het niet over aanleuning met een losse teugel maar dat een giraffe wel met het hoofd naar beneden zal gaan.

Bij de foto's van de bonte vind ik de eerste foto een prima houding. Goed op het achterbeen, juist hoofd-halshouding. De mond lijkt wat stug, maar als je in deze houding een fijne mond hebt, zeg ik: +:)+

Op die eerste foto is dat paard zo strak als een plank..drukt rug weg, loopt voor in een valse knik.

Tweede foto loopt ie pas los door het lijf gebruikt het de hals goed.

Tabbladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 15:05

Fly_high schreef:
Tabbladen schreef:
Als voorbeeld: Als ik met kniepijn tijdens het hardlopen bij die fysio kom dan ben ik blij dat die een goede biomechanische achtergrond heeft. Daardoor snapt hij dat mijn knie niet het probleem is maar mijn zwakke bilspieren die een slechte houding veroorzaken waar mijn klachten dan weer uit voortkomen. Vervolgens kan je dan de juiste oefeningen toepassen om het op te lossen. Als ik nu het paard ben, en de fysio de ruiter, dan heeft de ruiter dus nog steeds de theoretische achtergrond nodig om te zorgen dat het paard zijn lijf correct gebruikt.

Waar het dan nog mis kan lopen is de communicatie met paard. De fysio kan mij makkelijk vertellen welke oefeningen ik moet doen en hoe ze correct uit te voeren. Van de ruiter vergt dat meer moeite om de juiste oefeningen uit te zoeken en het dan nog aan het paard uit te leggen. Maar dat maakt de kennis van biomechanica niet minder relevant

Ik snap jouw punt hoor, en het is zeker wel zo dat kennis van biomechanica geen kwaad kan.

Maar m.i. lopen de meeste ruiters vooral vast op het dikgedrukte stuk, dus zelfs de absolute basis ("hoi paard, probeer een beetje te ontspannen") aan hun paard te communiceren. Juist omdat het i.t.t. het fysio voorbeeld niet verbaal kan en doordat een van de partijen (het paard hopelijk :P ) uberhaupt niet het cognitieve niveau heeft om zulke abstracte ideeen goed te snappen. Daarom denk ik dat kennis van biomechanica gewoon niet hetgene is waar meeste ruiters tegenaan lopen met opleiden of rijden van een paard en daardoor minder belangrijk blijft dan het "hoe maak ik het nou duidelijk" van de absolute basis.

Ah op die manier. Daar ben ik het wel mee eens denk ik. :j Dat is voor mijzelf tenminste nog steeds wel het grootste struikelblok als ik eerlijk ben.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 15:07

Karel is zelf geen ruiter en volgt alleen maar opruiende groepjes op facebook, er reageren daar zelfs Grand Prix ruiters maar die zullen vast niet weten hoe het moet en niet het goede voorbeeld kunnen geven. :+

Als je het dan hebt over denken vanuit ander standpunt dan is daar het top voorbeeld van hoe dat er uit ziet. Die moet het bij de fokkerij houden, daar heeft ie meer verstand van.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 15:13

manubres schreef:
@Dorine92 Ten eerste: iedereen mag een mening hebben, ook al rijden ze op een haflinger en kunnen ze niet eens een B proef rijden. We leven gelukkig in een land waarin dat kan. Als jij al snel door hebt dat het niet op goede argumenten is gebaseerd, dan trek jij je toch niks aan van hun mening? Maar dat ze hun mond moeten houden dat hoort in een dictatuur. Ik denk dat de paardenwereld ook een sensitief wereldje is, de meesten die van dieren houden zijn vaak sensitief. Als je kijkt naar de voetbalwereld dan hebben miljoenen Nederlanders continu commentaar op het spel, bepaalde spelers en zelfs worden spelers uitgefloten en uitgescholden. Ik zeg niet dat ik dat normaal vind, maar ik hoor nooit iemand zeggen: je moet je mond houden als je niet op dat niveau kan spelen.

Ik geef absoluut toe dat commentaar en kritiek geven altijd makkelijker is dan naar jezelf te kijken. Gelukkig kijk ik ook kritisch naar mezelf, en dat is ook mede de reden dat ik gestopt ben met wedstrijden rijden. Ik merkte dat ik toch anders ging rijden als ik de puntjes op de i wilde krijgen, precies de oefeningen op de letter moest doen, winstpunten wilde halen. Als ik iets doe dan wil ik het goed doen, ben dan soms mss te perfectionistisch en dat brak me op, omdat dit ten koste ging van mijn paard.

Op het moment dat veel mensen met hoefbevangen haflingers en kreupele recreatiepaarden en vooral een heel groot gebrek aan talent het hardst gaan roepen en vooral keihard op de man spelen, vind ik het wel een probleem worden. Want dan worden ten eerste de topruiters alleen maar verder weggejaagd van alternatieven, en ten tweede worden kundige mensen die het wat anders (wellicht paard vriendelijker en alsnog best wel kundig) aanpakken meteen gelabeld als boomloze bitloze modderprutsers. En dan kom je dus via beide wegen nooit bij de gewenste verandering.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-24 15:24

@Elisa2 Ik vind de houding op het eerste plaatje goed. Dit zou veel meer de standaard moeten worden. Maar door een stugge aanleuning/mond spant dit paard zijn lichaam (verkeerd) aan. Hij zou voor het mooiere de mond moeten ontspannen en daarmee het lijf meer ontspannen en het zou mss nog iets meer de hals moeten laten vallen vanuit de schoft. Op het tweede plaatje lijkt de mond zeker zachter/meer ontspannen, maar loopt het wel op de voorhand.

Wat vind je van deze amazone?
https://www.instagram.com/millydressage ... MKDRWFnq7g

@Dorine92 Toch bereiken zij meer dan mensen binnen de sport. Ik weet nog wel dat er een streaker was bij indoor Rotterdam jaren geleden en iedereen verklaarde dat meisje voor gek (buiten dat haar actie gevaarlijk was). Maar zij heeft in haar uppie meer teweeg gebracht in de sport dan al die slimme koppen, topruiters en kenners. Soms hebben mensen die er weinig verstand van hebben er juist meer verstand van, als je begrijpt wat ik bedoel. En zolang de sport van binnenuit niks doet, zijn die mensen nodig.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 15:39

Op de eerste foto loopt hij net zo hard op de voorhand, maar dan tegen de hand en met een weggedrukte rug. Kan me niet voorstellen dat ie daar fijn voelde ohz maar FH zal kunnen antwoorden wat het fijnste voelde. Vanuit dat onderste plaatje kan er pas gewerkt gaan worden aan iets meer horizontaal evenwicht naar mijn mening.

Die amazone ziet er goed uit, ik kan geen filmpjes zien maar de foto's zien er goed en vriendelijk uit.

Tabbladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 15:42

mce schreef:
Juist en dan heb/moet ik als instruteur/ruiter/trainer die kennis WEL nodig/paraat hebben, want wat ik zelf niet weet kan ik ook niet overbrengen, lijkt me

Dus het ontbreekt aan een goed opleidingskader die moet leren HOE werk ik met een atleet en HOE hou ik die happy atleet over meerdere jaren in de opleiding van groen naar............bv. GP.

Wat is de basis van een goede atleet, naast aanleg, karakter, waarop je door kunt trainen, onafhankelijk van je doel??

Dan is kennis van b.v. de tong -hier al eerder gemeld - onontbeerlijk om later problemen -mede - te voorkomen, want in dat paarden-lijf kan geen een spier zonder de ander en dan moet alles wel goed functioneren

Denk dat Carl Hester heel goed weet hoe een paard in elkaar zit en vandaaruit - als basis - ook de paarden opleid.

Je noemt een belangrijk punt met wat je zegt over het gebrek aan een goed opleidingskader. Als je les neemt zou je ervanuit moeten kunnen gaan dat je instructeur de juiste kennis paraat heeft en de ervaring en skills om dat op een prettige manier over te brengen aan je paard. Nu is het toch nog vaak maar de vraag. En je zou dat ook verwachten van de ruitertop die toch een voorbeeldfunctie heeft.

Maar dan komen we bij het probleem van het inhoud geven van zo’n opleidingskader, wie mag er meepraten over de invulling? Want er is helaas lang geen consensus over de vraag die je noemt “hoe werk ik met een atleet en hoe hou ik die happy”.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 15:46

manubres schreef:
@Dorine92 Toch bereiken zij meer dan mensen binnen de sport. Ik weet nog wel dat er een streaker was bij indoor Rotterdam jaren geleden en iedereen verklaarde dat meisje voor gek (buiten dat haar actie gevaarlijk was). Maar zij heeft in haar uppie meer teweeg gebracht in de sport dan al die slimme koppen, topruiters en kenners. Soms hebben mensen die er weinig verstand van hebben er juist meer verstand van, als je begrijpt wat ik bedoel. En zolang de sport van binnenuit niks doet, zijn die mensen nodig.

Ik geloof dat ik wat heb gemist. Heb nooit enige impact gemerkt van een streaker behalve de opmerkingen goh wat een gestoord mens

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 15:52

Tabbladen schreef:
mce schreef:

Je noemt een belangrijk punt met wat je zegt over het gebrek aan een goed opleidingskader. Als je les neemt zou je ervanuit moeten kunnen gaan dat je instructeur de juiste kennis paraat heeft en de ervaring en skills om dat op een prettige manier over te brengen aan je paard. Nu is het toch nog vaak maar de vraag. En je zou dat ook verwachten van de ruitertop die toch een voorbeeldfunctie heeft.

Maar dan komen we bij het probleem van het inhoud geven van zo’n opleidingskader, wie mag er meepraten over de invulling? Want er is helaas lang geen consensus over de vraag die je noemt “hoe werk ik met een atleet en hoe hou ik die happy”.

dat er geen concensus is betekent niet dat de individu zich niet kan/mag ontwikkelen. Ik kijk en leer van filmpjes van Ingrid Klimke, van Helen Lange Hanenberg, Rien van de Schaft om er maar even wat te noemen, Jeroen Dubbeldam kan ook heel fijn uitleggen, en ja soms moet er wel iets voordoen als het niet hapklaar op je bordje komt. Investeren in je zelf !!!!

Maar ik ben het met je eens dat je niet weet waar je moet zoeken naar een goede instructeur diep triest is.
Triest is ook dat blijkt dat er veel basis kennis al weg is.
Triest is ook dat veel rijscholen en manege genoegen nemen met kwantiteit

daar zou veel winst te behalen zijn als men weer weet dat KWALITEIT de winst maakt, yes I know it's old fashioned, het is voor mij - nog steeds - een heel sterke basis

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 19:57

Dorine92 schreef:
c_alsemgeest schreef:
Bv bokker Ayasha vind ik een goed voorbeeld, zij deelt altijd best veel materiaal. Wat ten eerste strookt met wat zij schrijft op bokt, en er ook nog eens prettig uit ziet. Ook met de mindere momenten er tussen, en hoe ze dat opgelost heeft. Ik zal zelf dan eerder naar een dergelijk persoon luisteren en zoiets proberen dan iemand die alleen lappen tekst schrijft, anderen bekritiseerd maar nooit iets kan/wil/mag laten zien.

Oke maar advocaat van de duivel.. zij kiest nog altijd zelf wat ze post. Ook van de mindere momenten kiest ze zelf wat ze deelt. Dus ze zal eerder iets delen waarvan ze vindt dat ze het goed heeft opgelost, dan bijvoorbeeld iets wat niet zo goed ging van haar kant omdat ze bijvoorbeeld een k dag had.
Charlotte Dujardin heeft ook nooit gepost hoe ze paarden slaat. Dus tot dat filmpje was zij voor velen het perfecte voorbeeld van paardenwelzijn.
Overigens zagen we bij haar ook op wedstrijd niks terug van eventuele slechte training thuis. Dus uiteindelijk weet je het gewoon nooit

Ik deel gewoon hele trainingen dus mwah…. :+ ik heb zeker wel filmpjes gedeeld waar ik ook van zei dat achteraf bekeken ik het anders had moeten aanpakken. Want ook dát is africhten. Weten dat je dingen beter had kunnen aanpakken. Ik zou niet weten waarom ik die niet zou delen. Ik onderbouw dan gewoon waarom ik op dat moment zo gehandeld heb en wat ik na het zelf zien van de filmpjes anders had moeten doen. Je kan dan niets meer veranderen aan het filmpje maar wél aan ‘morgen’.

Als ik een poedersuiker heb werk ik niet met de paarden. Dan krijgen ze hun voer en aai en klaar. Zou dat ook iedereen aan raden eerlijk gezegd als er dan toch een algemeen goed advies te geven is. Beter niet werken met ze dan als je een rotdag hebt.

c_alsemgeest

Re: Iemand die zijn paard rond instelt, weet niet wat dressuur is

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 20:05

Mijn indruk is dat ze dat niet doet, want er is echt alles in terug te zien. Ook als iets anders had moeten gebeuren.

[Edit]
Ze schrijft het zelf al zie ik :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 20:14

c_alsemgeest schreef:
Mijn indruk is dat ze dat niet doet, want er is echt alles in terug te zien. Ook als iets anders had moeten gebeuren.

[Edit]

Iemand met alleen correct beeld materiaal vertrouw ik even ver als iemand zonder beeld materiaal. Iedereen die met paarden werkt weet dat het onmogelijk is dat je nooit een keer de fout in gaat.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 20:41

Ik vind een goede instructeur zoeken nu weer niet zo lastig hoor. Kijk hoe mensen zelf rijden, werken met de paarden. Spreekt dat aan en is dat inspirerend dan is er waarschijnlijk wel iets te leren.

Geen enkele instructeur is overal goed in dus soms passen er verschillende naarmate je zelf ontwikkeld. Vaak is er van iedereen wel iets te leren. Het belangrijkste is vooral zelf blijven voelen of het past en goed voelt en ook goed voor het paard is.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-24 22:47

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 23:52

Dat is ook zo, hoeken verkleinen van het achterbeen en bekken kantelen. Dat is verzameling, de hals volgt het lijf. En van daaruit de passen weer vergroten en weer terug verkleinen als een harmonica zonder tactverlies en met het uitleggen van de hals.

Tabbladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 00:25

Fijne video :j . Ook goed dat benadrukt wordt hoe zwaar verzameling is en dat vooral ook een goede working balance belangrijk is om je paard gezond te houden.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 02:25

Ayasha schreef:
c_alsemgeest schreef:

[Edit]

Iemand met alleen correct beeld materiaal vertrouw ik even ver als iemand zonder beeld materiaal. Iedereen die met paarden werkt weet dat het onmogelijk is dat je nooit een keer de fout in gaat.

Dit vind ik een goede. Dit probeer ik altijd in het proces met mijn dochter en pony uit te leggen. Ik laat graag zien welke problemen je kan tegenkomen en dat niet alles perfect is maar dat je wel verder kan komen met slechte momenten.

Ik heb ooit een topic gestart met mijn merrie. Zij al jaren niet gereden en ik herstellende van een keizersnede. Geloof me, niet alles is even mooi en toch deel ik de wegen en trainingen graag

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-24 11:53

"Collection is not compression" en verzameling zit niet in (het trekken aan de) hals maar in (buiging) van het achterbeen verduidelijkt met plaatjes uit de video:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 12:08

GabberGill schreef:
Dit vind ik een goede. Dit probeer ik altijd in het proces met mijn dochter en pony uit te leggen. Ik laat graag zien welke problemen je kan tegenkomen en dat niet alles perfect is maar dat je wel verder kan komen met slechte momenten.

Dit doet me denken aan clinics van bekende trainers met bekend ruiters die voorrijden. Je verwacht er vaak veel van, maar in de praktijk gaat alles dan vanzelf en is het de hele clinic 'goed zo' en komen er geen probleempjes langs die opgelost kunnen worden. Je leert dus eigenlijk weinig op zo'n dag en dat is jammer.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 12:19

Veronica2 schreef:
GabberGill schreef:

Dit doet me denken aan clinics van bekende trainers met bekend ruiters die voorrijden. Je verwacht er vaak veel van, maar in de praktijk gaat alles dan vanzelf en is het de hele clinic 'goed zo' en komen er geen probleempjes langs die opgelost kunnen worden. Je leert dus eigenlijk weinig op zo'n dag en dat is jammer.

Klopt, ik heb al meerdere keren in de ideeën bus van de knhs geopperd dat er in de bijscholingen waar alleen maar gebruik wordt gemaakt van de bekendere stallen of trainers die dan leerlingen of stalruiters meenemen dat het interessanter is om normale paarden en normale ruiters uit te nodigen omdat dat is waar de meeste instructeurs mee werken . Lijkt mij veel leerzamer

Veronica2

Re: Iemand die zijn paard rond instelt, weet niet wat dressuur is

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 12:30

Knollentuin, inderdaad en misschien ook een keer een paard dat met rijden bepaalde problemen laat zien. Maar niemand wil dat, want stel dat je voor joker staat voor publiek.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 12:37

Dat is onder andere ook de reden dat ik niet meer naar de bijscholingen ga, ik heb wel gezien ondertussen hoe geweldig ze allemaal zijn - fantastisch getalenteerde paarden die zo ongeveer alles al kunnen op 5 7 jarige leeftijd. Zo ver van de dagelijkse gang van zaken op de stallen om me heen.
Daar rondkijken en meeluisteren levert mij iig meer op .