Pony wordt heet tegen einde les

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 08:17

Volgens mij heb je inderdaad best eensgezinde antwoorden gekregen. Rijden is nu teveel en te lang voor je pony. Verwissel dat zo snel mogelijk voor bv wandelen, longeren, grazen aan de hand en of extra vrije beweging.

En ga op termijn op zoek naar een plek die paardvriendelijker is als dat mogelijk is.

De paddock is alleen ook best klein, meer twee a drie boxen aan elkaar geknoopt. Daar kunnen ze niet even lekker een sprint trekken, hooguit een of twee galopsprongen en dan zijn ze aan de overkant -O-

Hebben jullie een grotere losgooiplek of een plek waar ze meer vaart kunnen maken met longeren? Of is alles zo klein en krap?

pmwdh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-23 08:34

Rizette schreef:
janouk schreef:
Goedemorgen ik heb alleen je begin post gelezen,
Ik les nooit langer dan een half uur. Ik rijd vooraf rustig los, les dan een half uur en daarna stap ik aan de hand een kwartiertje uit.

Ken je iemand met hartslagmeter paard? Ik denk dat je paard aan het einde van intensieve les spierpijn krijgt, melkzuur niet meer kwijt kan, de coördinatie kwijt raakt en dan uit angst begint te bokken.
https://www.equilog.nl/duurzame-trainin ... paarden-1/

Flinke stap terug, rustig conditie en vertrouwen opbouwen, Max. Half uurtje les.....en gun jezelf, je dochter en je paard de rust om samen een mooie relatie op te bouwen.

Kan het ook zijn dat het niet alleen melkzuur is maar ben je zelf ook aan de grote kant voor de pony of zadel te klein voor jou, of zadel te lang waardoor zadel met jou kan gaan drukken op de rug?

Ik weeg 58kg, pony is 151cm, zadel is door een professioneel zadelpasser aangemeten, het is een nieuw zadel. Ik ben dus maar een klein persoontje en ik rijd ook nog eens licht en met zachte hand.

pmwdh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-23 08:36

karuna schreef:
Volgens mij heb je inderdaad best eensgezinde antwoorden gekregen. Rijden is nu teveel en te lang voor je pony. Verwissel dat zo snel mogelijk voor bv wandelen, longeren, grazen aan de hand en of extra vrije beweging.

En ga op termijn op zoek naar een plek die paardvriendelijker is als dat mogelijk is.

De paddock is alleen ook best klein, meer twee a drie boxen aan elkaar geknoopt. Daar kunnen ze niet even lekker een sprint trekken, hooguit een of twee galopsprongen en dan zijn ze aan de overkant -O-

Hebben jullie een grotere losgooiplek of een plek waar ze meer vaart kunnen maken met longeren? Of is alles zo klein en krap?

Dat hebben wij zeker, wij hebben 4 rijbanen, een rijbaan van 20x40 waar de paarden losgegooid mogen worden, daar gaat ze ook in. Longeren doe ik zowel aan een lijn als ook los van de lijn.

pmwdh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-23 08:37

senna21 schreef:
De bokt weet het altijd beter-politie is weer op oorlogspad, en speculeert er lustig op los.
Trek het je niet aan, TS.
Jij stelt de vragen om tips en informatie te krijgen, niet om te worden afgebrand.
Succes. Ik hoop dat het je luikt om een goede oplossing te vinden voor je pony.

Dank je :)

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 08:38

pmwdh schreef:
karuna schreef:

Dat hebben wij zeker, wij hebben 4 rijbanen, een rijbaan van 20x40 waar de paarden losgegooid mogen worden, daar gaat ze ook in. Longeren doe ik zowel aan een lijn als ook los van de lijn.

Nou qua voorzieningen voor de ruiter is er iig genoeg. Nu voor het paard nog. Echt alleen voor het paard. Geen longeercirkels, banen waar paard even wanneer ruiter het zegt zijn benen mag strekken. Nee gewoon een aantal uren paard time..

pmwdh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-23 08:45

DuoPenotti schreef:
pmwdh schreef:
Gelukkig staan sommigen van jullie niet boven de wet, dan had ik nu geen pony meer gehad Maar alle gekheid op een stokje, beetje off topic. Wel vermakelijk hoor, maar nog steeds niet waarnaar ik op zoek ben

De antwoorden lijken toch heel waardevol.

Dat je paard te lang in de les moet lopen.
Dat dit te zwaar voor hem is en dat dus duidelijk aangeeft.

En omdat een paard wel moet bewegen en dus dat niet in langer rijden gewenst is maar in vrije beweging.
Om dan wat meer moeite te doen dan: randstad kan niet...

Wat zou je nog voor andere antwoorden verwachten dan?
Daar zit gewoon het probleem.

En daarmee word niet gezegd 24/7 naar buiten.
Maar minimaal een dagdeel. En daarnaast nog wandelen rijden longeren enz.

Op een enkeling na die blijkbaar alles zwart wit trekt is het topic niet ontspoort. Maar juist best eensgezind.

En het antwoord waar het probleem ligt goed beantwoord.

Absoluut waardevol, dat spreek ik ook niet tegen. Ik heb alleen meerdere malen aangegeven dat verhuizen voor alsnog geen optie is voor ons. Als dat de enige oplossing is voor mijn probleem dan hoeft er ook niet verder te worden gediscussieerd want dan zijn we er toch? Dan kan deze discussie hierbij eindigen voordat er nog meer mensen geprikkeld raken en er ongewenst gedrag ontstaat. Niet mijn ding... Ik voel me eigenlijk al niet eens meer welkom om een eventueel nieuw topic te starten als ik ergens anders tegenaan zou lopen in de toekomst. Sommige reageren in een eerste reactie al meteen zo haatdragend waardoor ik terugdeins.

LiannePuthzy

Re: Pony wordt heet tegen einde les

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 08:48

Verhuizen stel op sprong hoef inderdaad echt niet en verhuizen lost ook niet het probleem ik zijn geheel op.
Het belangrijkste is inderdaad gewoon het rijden en het krachttoer verminderen naar mischien 1/4 brok per dag en 3x per week half uur rijden, en de overige dagen mischien extra los, of longeren zonder hulpmiddelen

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 08:50

Ik begrijp dat ie 2 uur in de paddock komt per dag? Zou je iom een stalgenoot bijvoorbeeld kunnen regelen dat hij nog een keer los komt? Dus echt vrije beweging met een andere pony of eventueel een pony in een naastgelegen paddock?

Je geeft aan dat je 2x per dag gaat. Als je dat kan verspreiden zodat hij er echt 4x per dag uitkomt, verkort je de aaneengesloten staltijd al enorm.

Bijvoorbeeld
8-10 paddock
12 tot 1 longeren/ grazen aan de hand/ stapmolen
3-5 paddock
7-8 rijden/ longeren/ grazen

Als je de momenten dat hij uit de stal komt zo goed verdeeld over de dag, hoeft hij iig niet 16 a 20 uur aan een stuk op stal te staan.

Nu ben ik het wel eens met de meeste anderen dat zo weinig paddocktijd niet ideaal is. 4u is nog steeds weinig.

pmwdh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-23 09:09

Tango1979 schreef:
Ik begrijp dat ie 2 uur in de paddock komt per dag? Zou je iom een stalgenoot bijvoorbeeld kunnen regelen dat hij nog een keer los komt? Dus echt vrije beweging met een andere pony of eventueel een pony in een naastgelegen paddock?

Je geeft aan dat je 2x per dag gaat. Als je dat kan verspreiden zodat hij er echt 4x per dag uitkomt, verkort je de aaneengesloten staltijd al enorm.

Bijvoorbeeld
8-10 paddock
3-5 paddock

Als je de momenten dat hij uit de stal komt zo goed verdeeld over de dag, hoeft hij iig niet 16 a 20 uur aan een stuk op stal te staan.

Nu ben ik het wel eens met de meeste anderen dat zo weinig paddocktijd niet ideaal is. 4u is nog steeds weinig.

Misschien ben ik ook niet helemaal duidelijk geweest, ik dacht dat ik dat wel was.
Vanuit de service van stal komt ze twee uur per dag buiten, daarnaast zetten wij elkaars paarden tussendoor ook buiten en gaan ze in de stapmolen als wij dat in het boek zetten. Dus vanuit de service 2 uur p.d. uit stal. Gisteren heeft ze 5 uur buiten gestaan met tussenpozen, is in de stapmolen geweest 1 uur. Ik heb nog met haar gewandeld en gekroeld/gepoetst. Niet gereden want dat hebben we eergisteren al gedaan.
En ook wil ik haar op de wei hebben in de lente/zomermaanden, dat kan bij de boer naast onze stal, alleen is daar nu nog geen plek. Als niet iedereen terugkomt dit seizoen dan kan ik vragen of ik erbij mag, daarna ben ik verzekerd ik ieder jaar weer een vaste plek heb.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 09:16

Ik denk inderdaad dat dat niet helemaal duidelijk was voor vele, 5 u is mooi en zeker in de randstad.
Als je rijd doe je dan elke keer hetzelfde of wissel je ook af? Mijne vond constant elke keer hetzelfde niet leuk en werd daar stakerig van, ik wisselde dus ook best af met wat ik deed, af en toe pakte ik wat balkjes mee bijvoorbeeld

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 09:23

pmwdh schreef:
Absoluut waardevol, dat spreek ik ook niet tegen. Ik heb alleen meerdere malen aangegeven dat verhuizen voor alsnog geen optie is voor ons. Als dat de enige oplossing is voor mijn probleem dan hoeft er ook niet verder te worden gediscussieerd want dan zijn we er toch? Dan kan deze discussie hierbij eindigen voordat er nog meer mensen geprikkeld raken en er ongewenst gedrag ontstaat. Niet mijn ding... Ik voel me eigenlijk al niet eens meer welkom om een eventueel nieuw topic te starten als ik ergens anders tegenaan zou lopen in de toekomst. Sommige reageren in een eerste reactie al meteen zo haatdragend waardoor ik terugdeins.

Trek je van dat laatste aub niks aan, zo gaat het wel vaker op Bokt helaas. Ik denk dat iedereen hier weleens mee te maken heeft of heeft gehad.

Ik duim voor jullie dat jullie het weideplekje bij de boer kunnen krijgen!

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 09:24

LiannePuthzy schreef:
Ik denk inderdaad dat dat niet helemaal duidelijk was voor vele, 5 u is mooi en zeker in de randstad.
Als je rijd doe je dan elke keer hetzelfde of wissel je ook af? Mijne vond constant elke keer hetzelfde niet leuk en werd daar stakerig van, ik wisselde dus ook best af met wat ik deed, af en toe pakte ik wat balkjes mee bijvoorbeeld

5 uur vrije beweging is mooi.
Niet 1 uur in een stapmolen.

Veel te veel belasting op de benen en hersendodend.

Een stapmolen is leuk om je paard warm te draaien of juist na rijden af te laten koelen.
Maar niet ipv anders komen ze niet buiten.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 09:26

Onali schreef:
LiannePuthzy schreef:

Een stapmolen is leuk om je paard warm te draaien of juist na rijden af te laten koelen.

Dat sowieso, maar ik maak uit TS haar post op dat pony 5 u buiten heeft gestaan en een uur stapmolen

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 09:34

Celebi schreef:
Tot zover ik die me er echt niet meer in wilde mengen.. :')

@Babootje Eerder gaf je aan dat je paard 2x buiten kwam toch, 1x vanuit stal (stapmolen of paddock) en 1x bij jou (longeren, rijden of paddock)? Alleen de vrije paddock tijd zou je officiëel moeten rekenen onder vrije bewegingstijd volgens mij? Hoewel het dan klopt dat je paard 4 uur uit de stal is, is dat voornamelijk aan 'werk', toch? Niet dat die 4 uur nou zo perfect zijn voor een paard, maar het is in ieder geval een (minimale) richtlijn.

Nee, er staat niet bij hoe lang ze buiten komen; dat vul je dus zelf in. Wel zei ik dat wordt voldaan aan de welzijnseisen van de sectorraad paarden: Minimaal 4 uur vrije beweging. Dan is dat toch duidelijk?
Nu met het weideseizoen staan ze nog wat meer buiten. In de wei.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 09:37

Dat is toch best mooi TS zeker als je het uit de stal halen kan verdelen over de dag.

Het is nog steeds niet ideaal in mijn ogen, maar ik ben verwend hier in Brabant met de ruimte en de zandgrond.

Probeer de uren AANEENGESLOTEN op stal zo klein mogelijk te houden.

Bijvoorbeeld: is van 8 tot 2 buiten (6 uur en vervolgens 18 uur op stal) nou echt beter dan van 8-10 en van 2-4 op de paddock en dan rond 19u er nog een x uit ( 4 uur vrije beweging, maar 12 uur aaneengesloten op stal)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 09:39

Onali schreef:

Een stapmolen is fijn om je paard de zo nodige beweging te geven die ze op de wei niet altijd krijgen.
Voldoende bewegen is het allerbelangrijkste. Veel weidepaarden zijn echt veel te dik en worden ook veel te weinig gereden. Dat is ook weer niet goed.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 09:48

Zonder op de discussie in je gaan verder; TS, je pony komt van een plek waar deze wel vrije beweging kreeg de hele dag.
Jij kunt hem dat niet bieden en loopt aan tegen staakgedrag.
De kans is groot dat dit gedrag zal verdwijnen wanneer je pony meer buiten komt maar dat is voor jou geen optie.
Dan is het dus dealen met dit gedrag en hopen dat het niet fout gaat.
Je pony 'denkt' hier niet bewust over na maar reageert primair vanuit zijn pony zijn.
Dat is logisch, het blijft wel een dier.
Ik vraag me af waarom je niet eerst een geschikte stal hebt gezocht voordat je een pony aanschaft maargoed dat is achteraf praten.
Ik hoop voor je dat je pony uiteindelijk went aan zijn nieuwe regime en wat milder wordt in zijn gedrag.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 10:11

Wildgirl schreef:
Zonder op de discussie in je gaan verder; TS, je pony komt van een plek waar deze wel vrije beweging kreeg de hele dag.
De kans is groot dat dit gedrag zal verdwijnen wanneer je pony meer buiten komt maar dat is voor jou geen optie.
Je pony 'denkt' hier niet bewust over na maar reageert primair vanuit zijn pony zijn.
Ik vraag me af waarom je niet eerst een geschikte stal hebt gezocht voordat je een pony aanschaft maargoed dat is achteraf praten.
Ik hoop voor je dat je pony uiteindelijk went aan zijn nieuwe regime en wat milder wordt in zijn gedrag.

dit gaan helaas veel paarden doen( Learned Helplessness ) en dan zeggen de baasjes, maar mijn paard vind het helemaal niet erg dat lang binnen staan. En hij is heel braaf.
En meteen einde zoektocht betere omstandigheden.

Maar goed dat mogen we niet zeggen want dat is tegen het zere been van de mensen die hun paarden de bijna hele dag ophokken.
En het even buiten amper groter is dan de stal.

Dus ik verlaat het topic.
En zal straks tegen die dokussen van mij vertellen dat ze het getroffen hebben.
En mogen hopen dat ik ze nooit hoef te verkopen omdat dit ook hun lot kan zijn....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 10:21

DuoPenotti schreef:
Wildgirl schreef:

dit gaan helaas veel paarden doen( Learned Helplessness ) en dan zeggen de baasjes, maar mijn paard vind het helemaal niet erg dat lang binnen staan. En hij is heel braaf.

Maar goed dat mogen we niet zeggen want dat is tegen het zere been van de mensen die hun paarden de bijna hele dag ophokken.

En mogen hopen dat ik ze nooit hoef te verkopen omdat dit ook hun lot kan zijn....

Dit inderdaad! En ik ben echt niet van de 24/7 buiten, bij mij staan ze in de nacht ook in de box. Maar kom op; 4 uren buiten vrije beweging. Zo 1980 :+

pmwdh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-23 10:23

LiannePuthzy schreef:

In de lessen doen we vaak wel hetzelfde maar ik heb verschillende instructrices en dat zorgt wel voor afwisseling. Als ik zelfstandig rijd dan doe ik nooit hetzelfde :)

pmwdh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-23 10:26

DuoPenotti schreef:
Wildgirl schreef:

Goede beslissing :) Fijn dat bij jou alles zo goed is geregeld, dan heb je meer tijd om je druk te maken over het welzijn van andere paardjes.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 10:37

pmwdh schreef:
Goede beslissing :) Fijn dat bij jou alles zo goed is geregeld, dan heb je meer tijd om je druk te maken over het welzijn van andere paardjes.

En dat kun jij ook.
Het is een keuze die je maakt

Ja en daar heb ik dus altijd voor gekozen :j
Sinds 1996 heb ik eigen paard(en) en ze hebben altijd hele dagen buiten gestaan. Op een grote plek met vriendjes. (dagen is dus geen nachten want ben ook niet van team 24/7 moet)
Faciliteiten waren soms voor mij minder. Terwijl ik fanatiek sport reed was voor mij die sportstal met 3 bakken en een springweide ook makkelijker trainen. Maar daar kwamen ze ook amper buiten.
Maar toen koos ik voor het welzijn van het paard.
Dus nu 2023 zou dat toch wel al bekend moeten zijn voordat men een dier aanschaft.
En dan kun je dat een beetje flauw wegzetten.... maar daar heeft je paard geen zak aan
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 10-05-23 10:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 10:43

Dan moet dat echt geen probleem zijn voor de pony qua gewicht enz. Zadelpassers willen nog wel eens overstag gaan met een te groot persoon in een klein zadel omdat de pony te klein is of een groter zadel op een kleine pony omdat een persoon eigenlijk te groot is maar daar is hier dan geen sprake van.Een kind van 6 op een jonge pony van 1.51 vind ik dan wel weer niet passend En ik weet dan dan de motivatie komt van er in groeien. Maar je koopt ook geen damesfiets voor een 6 jarige en een paard is geen fiets met haar maar een levend wezen waar een 6 jarige dan de benen van kan poetsen en thats it. Deze pony moet een wonderpony zijn om onder al deze onmogelijkheden het jullie nog naar de zin te maken en het zelf ook nog een beetje leuk te hebben. Ook al zou het de ideale huisvesting hebben.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 10:57

pmwdh schreef:
Tango1979 schreef:

Bijvoorbeeld
8-10 paddock
3-5 paddock

Misschien ben ik ook niet helemaal duidelijk geweest, ik dacht dat ik dat wel was.
Vanuit de service van stal komt ze twee uur per dag buiten, daarnaast zetten wij elkaars paarden tussendoor ook buiten en gaan ze in de stapmolen als wij dat in het boek zetten. Dus vanuit de service 2 uur p.d. uit stal. Gisteren heeft ze 5 uur buiten gestaan met tussenpozen, is in de stapmolen geweest 1 uur. Ik heb nog met haar gewandeld en gekroeld/gepoetst. Niet gereden want dat hebben we eergisteren al gedaan.
En ook wil ik haar op de wei hebben in de lente/zomermaanden, dat kan bij de boer naast onze stal, alleen is daar nu nog geen plek. Als niet iedereen terugkomt dit seizoen dan kan ik vragen of ik erbij mag, daarna ben ik verzekerd ik ieder jaar weer een vaste plek heb.

Wellicht nog een tipje. Mijn ruin (zelfde soort stalling als jij) dachten wij had een vrouw nodig. Op stal eens rondgevraagd en de staleigenaar vertelde dat er een merrie was die het waarschijnlijk beter zou doen met een man. Die twee zijn buiten altijd samen gezet, en de stalbaas had ze in de buitenboxen tegenover elkaar gezet.
Het gevolg was twee vrolijke blije eieren.

Over het rijden wil ik nog wat zeggen. Misschien vacht eraf scheren in zijn geheel of gedeeltelijk?

En mìjn merrie Polie stond vanaf 1ste minuut aan, zo ijverig . Haar nooit langer als een half uur gereden, ook met lessen. Na half uur ging ik eraf, en gingen we buiten relaxed aan de hand uitstappen. Wellicht dat dit ook zat is voor jouw merrie.

De ruin daarentegen reden we met gemak 2 uur achter elkaar (dochter en ik). Tweede uur was hij altijd het fijnste. Dus kijk naar je pony.

En kun je met de pony.naar buiten. Wandelen, buitenritten, in de buitenbak rijden, spelen etc? Met name ponies zijn zo vreselijk intelligent, en afwisseling is goed voor ze.

Of anders gezegd, hoe kunnen jullie echte vrienden worden?

Ik weet nog dat Chico mijn nieuwe ruin mij na paar weken, eraf gebokt had......toen ik op de grond lag keek hij zo ontzet.....ik ben erop gestapt en heb hem gelijk het weiland afgereden en gegeven wat hij nodig had......dat was toen eens even heel hard galopperen en zijn ei kwijt raken. Hij heeft me nooit meer eraf gebokt en ik heb hem dressuurmatig nooit meer overvraagd. Dat doen vrienden niet. Beiden hebben we van dat bokken geleerd.

Sterkte en succes en veel plezier. Hopelijk heb je iets aan mijn post.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 10:59

Dit gedrag verdwijnt echt niet door nog meer buiten te zetten, want beweging krijgt de pony genoeg. Al is meer naar buiten natuurlijk altijd goed voor het koppie.

Ik vermoed dat je pony gewoon verzuurd is aan het einde van de les en daardoor verzet gaat tonen. Je pony zijn/haar spieren doen waarschijnlijk zeer en dat uit ze door te gaan bokken. Ik zou korter (maximaal 30 minuten exclusief in- en uitstappen en tussendoor ook even een rondje stappen met lange teugel) en maximaal een keer of 4 per week rijden.

Als je pony erg zweet kan het helpen elektrolyten bij te geven na het rijden voor het herstel. Mogelijk zou het bijgeven van magnesium ook helpen tegen de spanning van je pony en de ontspanning van de spieren.

Even ter vergelijking mijn schema: ik heb een sportpaard dat getraind wordt op Z niveau. Ik rij hem ongeveer 3 keer per week ca. 40 minuten excl. in- en uitstappen en daarnaast longeer ik hem ongeveer 2 keer per week 20 minuten (een klein beetje laag bijgezet en doen we veel overgangen, dus vrij intensief). De andere dagen doet hij letterlijk 'niks' en staat hij alleen in de paddock of wei (afhankelijk van het seizoen).