bitloos rijden ook negatieve effecten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Roikik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 15:02

Het is niet slecht als je maar een goed bitloos hoofdstel hebt

Evi_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 18:14

NikkiDeKerf schreef:
" Ik stel mij hierbij echt de vraag of het wel zo gezond is voor een paard om druk uit te gaan oefenen op nek en neus. Kan dit ook geen schadelijke effecten hebben voor het paard? "

Ik vraag me af of het wel zo gezond is voor een paard om druk uit te oefenen op het tandvlees en de tong. Dat lijkt me ook een veel logischere vraag eigenlijk :')

Eigenlijk niet. Kijk eens bij jezelf. Heb je ooit een slag tegen je neus gehad? Dat doet écht veel pijn en je ogen gaan automatisch tranen. Een wonde in het tandvlees echter, doet veel minder pijn en heelt onmiddellijk. Dus excuseer me, maar ik vind dat geen "logischere" vraag

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 18:26

NikkiDeKerf schreef:
" Ik stel mij hierbij echt de vraag of het wel zo gezond is voor een paard om druk uit te gaan oefenen op nek en neus. Kan dit ook geen schadelijke effecten hebben voor het paard? "

Ik vraag me af of het wel zo gezond is voor een paard om druk uit te oefenen op het tandvlees en de tong. Dat lijkt me ook een veel logischere vraag eigenlijk :')

Ik vind dit ook niet meteen een logischere vraag. Een goed passend, zacht bit oefent toch geen druk uit op het tandvlees? En ook niet zodanig op de tong dat er wondjes op komen.. :?

Ik heb nu twee keer bitloos gereden, vandaar dat het topic mijn aandacht trok.
Ik ga het niet opgeven maar ben ook niet meteen achterover gevallen van de goede resultaten, eerlijk gezegd. Ik vind het veel lichter te rijden met bit. Waar ik bij zijn dubbelgebroken trensje enkel de teugel hoef aan te nemen, met zeer weinig druk, moet ik hem bij het bitloos hoofdstel echt nog veel meer overtuigen.

Wij gaan gewoon nog wat oefenen hoor, ik ga er niet mee stoppen want ik vind het een leuke uitdaging. Maar ik heb niet vanaf het eerste moment de verbluffende resultaten zoals anderen die hier hebben

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 13:20

De lagen (waar het bit op rust) daaronder zit ("dun")bot. Dat zal dus zeker meer (punt)druk geven dan verdeelt over de neus. Maar in principe hoort een paard niet met veel druk op neus of bit te lopen natuurlijk. Persoonlijk vind ik druk op neus dan vriendelijker (druk is verdeelt over een groter oppervlak). Plus het stukje dus dat een bit de ademhaling altijd iets zal belemmeren

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 13:39

Een paard kan bij mijn weten enkel door de neus ademhalen. Hoe belemmerd een bit dan de ademhaling?
Onlangs van een DA gehoord dat dat neusbot ook heus zo "stevig" niet is als men beweerd. Dus ik vraag me af hoeveel verschil er werkelijk is. :)
Als je netjes met bit rijdt ga je niet meer of minder schade toebrengen als wanneer je netjes met bitloos hoofdstel rijdt.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 14:16

Ayasha schreef:
Een paard kan bij mijn weten enkel door de neus ademhalen. Hoe belemmerd een bit dan de ademhaling?
Onlangs van een DA gehoord dat dat neusbot ook heus zo "stevig" niet is als men beweerd. Dus ik vraag me af hoeveel verschil er werkelijk is. :)
Als je netjes met bit rijdt ga je niet meer of minder schade toebrengen als wanneer je netjes met bitloos hoofdstel rijdt.

Lees dit maar even dan mbt ademhaling [HAR] Wat een bit en bijzetten met de ademhaling van je paard doet

Wbt neusbot. Het zwevend neusbot kan inderdaad breken als de optoming daar op rust. Maar dat is dus ook precies de reden dat de neusriem boven het zwevend neusbot ligt. Dan kan er onmogelijk iets breken (buiten de optoming zelf dan haha)

magda_90

Re: bitloos rijden ook negatieve effecten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 14:51

Ik pak de popcorn alvast. Dr. Cook is in die beweringen al zo achterhaald. Ik snap niet dat je ondanks alle tegensprekende onderzoeken daar nog in kunt geloven...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 17:25

Maartje1990 schreef:
Ayasha schreef:

Lees dit maar even dan mbt ademhaling [HAR] Wat een bit en bijzetten met de ademhaling van je paard doet

Wbt neusbot. Het zwevend neusbot kan inderdaad breken als de optoming daar op rust. Maar dat is dus ook precies de reden dat de neusriem boven het zwevend neusbot ligt. Dan kan er onmogelijk iets breken (buiten de optoming zelf dan haha)

Sorry maar iemand die denkt dat een stokkreupel paard gewoon 'een extra gang heeft' kan ik moeilijk serieus nemen. Bovendien zou een paard als haar bewering klopt toch dood neer vallen bij een spring/GP-proef.

Op jongere leeftijd (tot een jaar of vijf/6meen ik) is ook dat hogere bot waar de riem op rust brozer. Maar als je de optoming kan breken blijf dan idd maar weg van een bit... Liefst van het hele paard als het even kan.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 18:40

Optoming breken bedoelde ik meer in de zin van als je paard op de teugel trapt oid. Afijn. Beter ook niet op je paard zitten voor die 6 jaar is. Dus hoef e je over dat (zgn) brozere neusbeen geen zorgen te maken (wat ik wel vreemd vind want oudere botten zijn brozer door dat rr meer kalk in zit en
Minder van dat stofje dat botten flixibelish maakt) en verder als dat al broos is.... Dan zal dat voor de kaken ook niet veel anders zijn.

Wbt ademhaling heb ik zelf ervaren dat mn paard veel zwaarder ademhaalt met als zonder bit.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 18:46

Het had iets te maken met de tanden. (het is bij het jonge paard van een vriendin waarbij de DA/tandarts dat zei -hier is een tandarts meestal een DA die een opleiding bij gedaan heeft voor de tanden.). Gedurende de periode dat ze wisselen zou dat bot ook "brozer"/gevoeliger zijn. :)

Ik merk oprecht geen enkel verschil in de ademhaling van mijn paard met of zonder bit. Ik vraag me af of je dan niet gewoon een bit hebt dat niet past. :) "men" wil graag dikke bitten omdat die "vriendelijker" zijn maar veel paarden hebben daar een te klein mondje voor en dan kan ik me voorstellen dat de ademhaling bemoeilijk wordt (among other things.) maar als je bit gewoon netjes in de mond ligt...
Ik heb een ontzettend (irritant) goed gehoor en ik hoor echt 0 verschil in de ademhaling met of zonder bit. :)
Maar ze hebben hier wel allemaal redelijk dunne bitjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 18:51

Met bit of zonder bit maakt niet uit.

Wat wel uitmaakt is dat je correct rijdt, en een goede, onafhankelijke zit en houding hebt.

xchey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 18:52

Lijkt me inderdaad sterk, dan zouden alle renpaarden al wel bitloos lopen omdat dat dan gigantisch voordeel geeft

NickyNK

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 22:22

een bit zit in een mond wat gevoelig is en schade kan maken.
bij bitloos is dat natuurlijk niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 22:37

Het voordeel van bitloos is dat het geen schade in de mond geeft. Het voordeel van een bit is dat het geen schade op de neus geeft. :)

Natuurlijk geeft een bit druk op tandvlees; 'lagen' is namelijk niets anders een eufemisme voor tandvlees en paarden hebben dan ook nog eens de pech dat dat tandvlees niet op een breed en plat botje ligt, maar op een messcherp randje van bot dat door het tandvlees heen opwaarts tegen het bit duwt. Vandaar dat de meeste bitten de druk ook evenredig over tong en tandvlees proberen te verdelen, want alleen druk op de tong is slecht voor tong, tongbeen en alle halsspieren die daar aan vast zitten, en alleen druk op de lagen is pijnlijk voor het tandvlees. Hoeveel druk een paard op tong of lagen verdraagt is ook weer paardafhankelijk, maar geen enkel paard vindt druk leuk; of dat nou op tong, lagen of neus is. Hoofdstellen zijn er niet voor het paard maar voor de mens.

Dat gezegd hebbende zitten de meeste bitloze hoofdstellen veel te laag waardoor ze op het enige stukje neusbot duwen dat flexibel is en dus ongeschikt is voor druk, worden ze veel te strak vastgesnoerd omdat het anders gaat schuiven waardoor de basisdruk rondom de hele neus net zo gigantisch hoog is als bij aangesnoerde aansnoerneusriemen die met bit gebruikt worden, en worden er heel veel hoofdstellen met een stropsysteem gebruikt (zoals kingekruist en kaakgekruist) waarbij de release niet goed genoeg is waardoor het paard bovenop die aangesnoerde nog ook chronish met die stropkracht moet rondlopen.
Een alternatief is om dan bijvoorbeeld een hackamore te gebruiken omdat die wel een goede release heeft, maar die hackamores zitten in 90% van fototopics op Bokt te laag (op het breekbare neusbeen), te strak vastgesnoerd waardoor er geen release is, of er wordt met een 'constante verbinding' gereden waardoor de hackamore scharen continu horizontaal getrokken zijn en het paard dus chronisch niet alleen op kin en neus heeft maar ook op de nek.

Ook in de bitloze wereld gaat dus helaas een hoop mis.
De veiligste, paardvriendelijkste optoming is qua bitloos rijden de sidepull omdat je daar geen hefboomeffect hebt, geen aansnoer/stopeffect en geen druk op de nek of kin. Maar helaas geld ook daar dat de meeste mensen er vanuit gaat dat een bitloos hoofdstel altijd wel past en als het schuift dan doen we hem gewoon net zolang strakker tot hij niet meer schuift. En dan is dat paardvriendelijke er ook weer af.

Ik ben ervan overtuigd dat zo'n goed, los zittend bitloos hoofdstel voor 90% van de paarden absoluut comfortabeler is dan een metalen staaf door een mond. Maar als een paard een litteken op de neus heeft of een trauma heeft dan is een bit natuurlijk wel paardvriendelijker. Zo heeft mijn paard blijkbaar een onregelmatigheid/litteken op zijn lagen, dus doen wij alles bitloos. Maar dat betekent dus wel dat je samen zult moeten zoeken naar het juiste bitloze hoofdstel; je kunt niet gewoon wat van het rek halen en ervan uitgaan dat het wel zal passen, want zo vriendelijk is een slecht passend, verkeerd gebruikt bitloos hoofdstel ook niet.

Cilbarra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 18:52

Ik denk dat allebei hun voor, en nadelen hebben. Ik ben met mijn verzorgpony aan het overstappen. Halthouden en terugrijden gaat prima maar sturen is nog een dingetje. Waardoor ik dus iets "breder" moet gaan sturen.. Met bit heb ik amper druk nodig. Maar iets in mij zegt dat het bit er uit kan ;)

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 19:04

Ik had al paar keer bitloos gereden, maar gewoon met halster, en met academische kaptoom. Daarmee ging het niet zo best, vooral het stuur werkte niet goed (rem is meestal geen probleem, ze is wel zo slim dat ze iedere gelegenheid aangrijpt om eventjes rust te nemen :) ). Heb nu een nurtural bitloos hoofdstel, en voelt precies aan als met bit, ze loopt zelfs heel makkelijk aan teugel hiermee.

Mijn hengst vindt een bit fijner, maar die heeft nog in showtraining gestaan (Arabier), en bij het voorbrengen aan de hand krijgen ze dan wel es een harde ruk, vandaar dat ie zich echt druk kan maken bij teveel druk op de neus. Als ie bij het (bitloos) longeren vervelend gaat doen met zijn hoofd, dan weet ik dat ik de longe moet laten vieren, want als ik dan druk zet, staat ie direct loodrecht op zijn achterbenen, terwijl het anders een heel braaf dier is.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 14:12

Het punt is 'druk'. Er wordt gesproken van druk op de neus, druk op de lagen/tong. Een correcte training is erop gericht het paard op eigen benen te laten lopen en voornamelijk via de zit te reguleren. Dan verkrijg je een zodanig lichte aanleuning dat er helemaal geen sprake is van druk.
Uiteraard is dit een einddoel en kun je niet van het begin af aan zonder enige druk werken, maar door paarden al in de beginfase van hun opleiding aan te leren op je zit te reageren, en van daaruit zijn balans en zelfhouding te ontwikkelen, kun je toch al vrij snel een lichte aanleuning verkrijgen waarbij de druk minimaal is en je kunt volstaan met subtiele teugelhulpen. Dat kan met verschillende optomingen. Zelf geef ik de voorkeur aan het opleiden met bit. Alleen helemaal in het begin doe ik de teugels dmv clips aan het bit en aan de (lage) neusriem, zodat de druk verdeeld wordt over mond en neus.