Op ijslanders rijden niet te groot op andere pony's wel?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

mysa
correspondent/vertaler

Re: Op ijslanders rijden niet te groot op andere pony's wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 16:09

Jawel, maar het ging er hier even om dat je goed genoeg moet rijden om je paard niet in de weg te zitten of kapot te rijden.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 16:21

Larasilver,wij hebben hier een merrie van 1.32 met een brede borst en korte rug, en een ruin van 1.42 met een kippeborst. Mag jij raden welke van de twee de beste balans heeft o/h zadel.

Voor het overige is alles in deze discussie wel zo'n beetje gezegd lijkt mij. Alleen een gedegen onderzoek naar de feitelijke maximale belastbaarheid van verschillende typen IJslanders zou hier nog wat zinnigs aan toe kunnen voegen. Voor de rest kom je met gezond verstand een heel eind.

Zo, en nu ga ik rijden!

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 07:39

mysa schreef:
les is ook niet zaligmakend, zei de degene die zich haar laatste les nauwelijks kan heugen. Ik heb van mijn 5e tot mijn 15e ong. les gehad, op een gegeven moment kun je gewoon rijden of je kunt het niet.

dat vind ik echt een rare uitspraak...
Les lijkt me juist heel belangrijk, ook als je al "kunt" paardrijden. Je wilt toch alleen maar beter worden? OOK als je alleen maar door het bos klost?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 07:57

Ik niet, ik ben ambitieloos. En ik ken er meer hoor.

Miepjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 08:32

mysa schreef:
les is ook niet zaligmakend, zei de degene die zich haar laatste les nauwelijks kan heugen. Ik heb van mijn 5e tot mijn 15e ong. les gehad, op een gegeven moment kun je gewoon rijden of je kunt het niet.
Beetje off-topic, natuurlijk. Maar ik ben echt stomverbaasd over deze uitspraak. :o Ik heb ook ooit 6 jaar geen les gehad (toen ik voornamelijk boshobbelde met mijn zeer ervaren bijrijdpaarden, van wie ik ook heel veel leerde). Toen ik weer begon met lessen ging er een wereld voor me open... ook wat voor een vreemde dingen je jezelf soms in de loop van de tijd eigen maakt. Een paard is toch geen fiets? Elk paard is anders, en vooral als je zelf een nieuw paard aanschaft lijkt het me onwijs belangrijk dat er (minstens een tijdje) iemand langs de kant staat die aanwijzingen kan geven hoe je de communicatie met het paard en het spiergebruik van je paard kunt verbeteren. En in het geval van een IJslander, hoe je de gangen goed gescheiden krijgt/houdt. Wat dat betreft zijn IJslanders ook een extra uitdaging om goed te kunnen rijden, en soms echt vrij hopeloos zonder dat je les hebt van iemand met een heel scherp oog en heldere aanwijzingen.
Als je zó ambitieloos bent met rijden… nou ja… ik geloof dat ik me daar gewoon niets bij voor kan stellen. :+ Maar zulke mensen komen in elk geval nooit op mijn ranke, hypergevoelige, IJslander, waarbij een paar jaar "hoe-zit-ik-mijn-paard-zo-min-mogelijk-in-de-weg"-les en "hoe-ben-ik-zo-duidelijk-mogelijk-met-zo-klein-mogelijke-hulpen"-les echt onmisbaar is. Eerlijk gezegd denk ik dat het dus met name dat ambitieloze type mens is dat paarden met rugproblemen bezit... onafhankelijk van paardenras, en ruiterlengte of -gewicht.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 09:32

Dacht al dat hier verontwaardigde reacties op zouden komen :) Misschien ben ik een slechte ruiter, maar ik heb nog nooit een paard met rugproblemen gehad. En ik heb wel wat meer dan een paar jaar les gehad, van mijn 5e tot mijn 15e (?) twee keer per week. In de daaropvolgende 15 jaar een paar keer een lessenreeks van paar maanden. Daarna nooit meer. Inmiddels kan ik bijna achter de geraniums en mijn huidige pony's ook. Ik oefen de gangen ook nooit echt, en hulpen beperken zich voornamelijk tot stem, omdat ook mijn pony's erg sensibel zijn voelen we ons daar het prettigst bij. (en nee, ze zweinen niet) Heb ook regelmatig op andermans paarden gereden, ook paarden wiens eigenaren wedstrijden (dressuur) reden, en nooit enig commentaar gehad, dus mishandeling is het vast niet.

Miepjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 10:05

Ach, weet je... dit forum wemelt nu eenmaal van de pennymeisjes die na een paar jaar manegelessen denken dat ze heel goed kunnen rijden. Die kopen dan een pony en gaan zelf aanrommelen zonder ooit les te nemen. Kan goed gaan, natuurlijk, maar het is vragen om problemen. Vandaar mijn reactie op zo'n algemene opmerking dat lessen nergens voor nodig is als je eenmaal kunt rijden. ;-)

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 10:35

Ok, dan begrijpen we elkaar, maar nergens voor nodig heb ik ook nooit gezegd hoor. Niet zaligmakend als je eenmaal fatsoenlijk kunt rijden. Als de gelegenheid zich ooit voor doet, zou ik ook best weer eens willen lessen, maar ik ben doof, ook oortjes kan ik niets mee, is dus erg lastig.

Ziviaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 20:54

Ode aan de IJslander *\o/* :
https://vimeo.com/113323901

Ik noem die van mij gewoon pony :D en zolang er geen hele dikke billen bovenop zitten en de ruiter niet mee kan lopen.....

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 22:12

Ziviaantje schreef:
Ode aan de IJslander *\o/* :
https://vimeo.com/113323901

Ik noem die van mij gewoon pony :D en zolang er geen hele dikke billen bovenop zitten en de ruiter niet mee kan lopen.....

mooie beelden...behalve toch weer die grote mannen er op met hun voeten er onder uitstekend :7

mootje54

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 12:14

Volgens mij heeft deze discussie al eerder plaatsgevonden op tolt.nl of het ijslanderforum? Heeft het ook niet te maken met pijpomvang?

dropveterr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 14:48

Geen idee of ijslanders meer kunnen dragen dan bijv een welsh. Maar of het nou een welsh is van 1.35-1.40 of een een ijs van die hoogte, ik vind het persoonlijk echt geen gezicht.

Zitten ook aardig wat bokkers in dit topic die volgensmij ijslanders heilig vinden, en kwpn'ers maar simpel en saai vinden en er automatisch aan koppelen dat die paarden 24/7 op stal staan en er een uurtje uitkomen om gereden te worden en dat ze daardoor minder sterk zijn.

Ik heb een kwpn'er van 6, bijna 1.80 hoog en staat snachts op stal, overdag buiten met schuilstal, is die dan minder goed uitgegroeid en sterk geworden volgens jullie?
Maar laten we dat achterwege houden.

Ieder heeft natuurlijk zijn eigen smaak kwa paarden en wat past en niet past. Ik vind ijslanders best leuke dieren maar vind het er alleen leuk uitzien met een kind er op. De ander vind ze misschien helemaal geweldig!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 14:55

IJentel schreef:
Geen idee of ijslanders meer kunnen dragen dan bijv een welsh. Maar of het nou een welsh is van 1.35-1.40 of een een ijs van die hoogte, ik vind het persoonlijk echt geen gezicht.

Zitten ook aardig wat bokkers in dit topic die volgensmij ijslanders heilig vinden, en kwpn'ers maar simpel en saai vinden en er automatisch aan koppelen dat die paarden 24/7 op stal staan en er een uurtje uitkomen om gereden te worden en dat ze daardoor minder sterk zijn.

Ik heb een kwpn'er van 6, bijna 1.80 hoog en staat snachts op stal, overdag buiten met schuilstal, is die dan minder goed uitgegroeid en sterk geworden volgens jullie?
Maar laten we dat achterwege houden.

Ieder heeft natuurlijk zijn eigen smaak kwa paarden en wat past en niet past. Ik vind ijslanders best leuke dieren maar vind het er alleen leuk uitzien met een kind er op. De ander vind ze misschien helemaal geweldig!

Dit slaat dus echt als een tang op een varken. :') Overdrijven is ook een vak. Ik ben een volwassen persoon van 24 jaar en 1m55, en ik samen met mensen die nog een 10 cm langer zijn zien er gewoon prima uit op mijn D pony, geen IJslander overigens. Verder bevat je post eigenlijk weinig interessante argumenten, je speelt eerder op de personen dan op de bal. En om daarom dan een topic omhoog te schoppen, .. Tja.

dropveterr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 15:02

Ja een kleine volwassen vind ik dan weer niet misstaan. Maar groter dan 1.65 (en niet te stevig) vind ik al snel geen gezicht, of het nou een ijs is of een pony van <1.35/1.40
Kan best dat jij dat niet vind misstaan. Ik had misschien ook de grote van de pony+ruiter er bij moeten zetten, was wat onduidelijk. want het verschilt nogal of het een B-C pony is of een D-E pony. Maar zie tegenwoordig zo veel lange mensen op kleine ponys zitten.
En vind het persoonlijk niet mooi. Hoop dat dit wat beter is uitgelegd zo.

Zie trouwens genoeg posts die meer op elkaar in gaan dan echt op het onderwerp. Is het zo erg dan dat ik het topic omhoog schop? Zie het probleem er niet zo van. Zie je er niets nuttigs in staan reageer je er gewoon niet op.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 15:21

Over het algemeen vind ik een verschil van 20cm (paard kleiner dan ruiter) maximaal om nog netjes te staan. En een verschil meer dan 30cm ziet er over het algemeen niet uit in mijn ogen.

Qua gewicht zou ik IJslanders in de zwaarste schaal indelen. Dat betekent dat ze 20% van hun ideale lichaamsgewicht kunnen dragen. Maar dat is wel inclusief zadel, dekjes en ruiter die klaar staat om op het paard te gaan en inclusief overgewicht of ondergewicht van het paard (beide kanten op moet je het van het beschikbare gewicht aftrekken). Niet wat de ruiter 's ochtends in nachtkleding voor het ontbijt na het toilet gaan weegt. Een zadel van 7kg, een ruiter die met jas, cap, laarzen, ev. bodyprotector en andere kleding na het eten nog eens 3-8kg meer weegt (de ruiterextra's) maakt dus al een verschil van 10-15kg. Bij een paard dat 350kg zou moeten wegen maar licht overgewicht heeft (+20kg) en een ruiterextra's met zadel van nog eens 10kg. Blijft er al snel weinig over wat je daar dan nog op kan zetten. 350*0.20=70kg, -10kg -20kg = 40 kg ruiter 's ochtends gewogen.

Terwijl als dezelfde ijslander goed op gewicht is, er een 60kg ruiter op kan. Maar een beetje te zwaar zijn een hoop ijslanders. Begrijpelijk, want ze zijn nu eenmaal in een ander klimaat gefokt waar eten schaarser is.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 15:30

IJentel schreef:
Ja een kleine volwassen vind ik dan weer niet misstaan. Maar groter dan 1.65 (en niet te stevig) vind ik al snel geen gezicht, of het nou een ijs is of een pony van <1.35/1.40
Kan best dat jij dat niet vind misstaan. Ik had misschien ook de grote van de pony+ruiter er bij moeten zetten, was wat onduidelijk. want het verschilt nogal of het een B-C pony is of een D-E pony. Maar zie tegenwoordig zo veel lange mensen op kleine ponys zitten.

Zie trouwens genoeg posts die meer op elkaar in gaan dan echt op het onderwerp. Is het zo erg dan dat ik het topic omhoog schop? Zie het probleem er niet zo van. Zie je er niets nuttigs in staan reageer je er gewoon niet op.

Ik sta nog steeds vrij om te reageren hoor, dat kan jij helaas niets over zeggen. Verder vind ik je bovenstaande post een stuk genuanceerder dan de zin die ik in het vet zette en die imo nergens op slaat. Er zijn meer IJslander ruiters die prima op hun paard passen dan de excessen waar ik het in mijn eerdere posts over had. En juist over die laatste combinaties gaat dit topic. Verder vind ik dat er voorheen eigenlijk prima OT gediscussieerd word, maar wellicht heb je de vorige pagina's niet volledig doorgelezen of anders geïnterpreteerd dan ik. Je tweede en derde alinea zijn hartstikke onnodig, je betrekt het onnodig op jou situatie omdat een aantal bokkers hier 'volgens jou' iets tegen KWPN'ers hebben. je kunt zelf ook bedenken dat die situatie een stuk minder zwart wit is dan je hem voorstelt?

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 15:56

Eens met de laatste post...

Ik sta zot van Ijslanders, heb ze vroeger ook gereden. Heb daarna een KWPN van 1m78 gereden van iemand anders.
En weet je wat ik nu gekocht heb? Een KWPN merrie van 1m62. Hoewel ik de IJsjes en hun gangen fantastisch vind, sluit een warmbloed beter aan bij mijn doelen. Dus heb ik dat meegenomen in mijn besluit.
Nog geen dag spijt van gehad! Volgende maand verhuisd ze naar een 24/7 buitenstal omdat dat aansluit bij mijn visie.

Ik blijf de IJsjes top vinden en als ik ouder ben komt er wellicht wel een. Ik ben spijtig genoeg hart/spierpatiënt, nu nog niet veel last maar in de toekomst zal ik waarschijnlijk naar een gangenpaard moeten gaan als ik nog wil rijden.
Maar nu geniet ik van mijn KWPN-toppertje :). En die blijft hier tot ze sterft

Dus nee, niet elke IJsliefhebber heeft iets tegen andere rassen. Ik heb veel rassen gereden, van Quarters tot Dravers, en elk paard heeft wel iets, ongeacht het ras.

dropveterr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 15:59

Lara_Silver schreef:
IJentel schreef:

Ik sta nog steeds vrij om te reageren hoor, dat kan jij helaas niets over zeggen. Verder vind ik je bovenstaande post een stuk genuanceerder dan de zin die ik in het vet zette en die imo nergens op slaat. Er zijn meer IJslander ruiters die prima op hun paard passen dan de excessen waar ik het in mijn eerdere posts over had. En juist over die laatste combinaties gaat dit topic. Verder vind ik dat er voorheen eigenlijk prima OT gediscussieerd word, maar wellicht heb je de vorige pagina's niet volledig doorgelezen of anders geïnterpreteerd dan ik. Je tweede en derde alinea zijn hartstikke onnodig, je betrekt het onnodig op jou situatie omdat een aantal bokkers hier 'volgens jou' iets tegen KWPN'ers hebben. je kunt zelf ook bedenken dat die situatie een stuk minder zwart wit is dan je hem voorstelt?

Ik heb heel veel gelezen (bijna alles) maar kan best dat ik sommige posts iets anders in me opneem dan jij doet. Fijn dat je nu in ieder geval wel snapt wat ik bedoelde, het was ook niet een heel duidelijk bericht van mij als ik het zo terug lees (mijn eerte post). Laten we het dar dan maar niet meer over hebben, we snappen nu beiden wat ik wou zeggen. Ik blijf wel volgen, vind het interessant om te lezen hoe ieder voor zich een mening heeft over de stelling van dit topic.

@xLes daar sluit ik me bij aan. Ik heb niet veel ijslander evaring, er maar enkele keren mee gereden. Vind het hele leuke beestjes maar ligt niet in mijn rij ambities. Voor mij daarom ook een kwpn'er. (Voor mijn sportambities wel 2,5jaar een superleuke fjord gehad!). Ik sluit me ook aan bij de post van Mizora.

Edit : toevoeging

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 16:09

Ik persoonlijk denk dat het niets met een ras te maken heeft :n Maar met bouw.
Veel Ijslanders zijn best rank en dan vind ik een volwassene erop echt geen gezicht :n Zeker
lange stelten of een dikke kont in het zadel.. Ik geloof niet dat dat prettig is voor de pony (want qua
stokmaat is het gewoon een pony hoor?!) :=

Op een brede, grove pony vind ik het gezicht vaak veel beter. Zie hier op bokt regelmatig kleine tinkers
rond de 1.40 die prima volwassenen dragen en dat vind ik echt niet raar staan. :n

Ik heb zelf een C pony van 1.33 waar ik ook op rijd (ik ben 1.68). Ze is een kruising Quarter x Haflinger en
bijna vierkant zo breed is ze. Hierdoor komen mijn benen er amper onderuit en staat het echt niet
verkeerd. Heb ook totaal niet het idee dat ik haar in de weg zit. Zadel is op ons aangepast en wordt
zeker 1x per jaar gecontroleerd. (foto's in profiel)

Kenia04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 17:01

Je bent pas te groot voor een pony als de pony van bouw te dun is. het licht ook aan het gewicht van de ruiter.

sloffiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 12:06

Vind het zoiezo apart
Veel vinden mij te groot voor mijn paardje hij is 1,56 en ik 1,72 terwijl ze iemand van grotere lengte op een kleinere pony niet te groot vinden