Houding en zit foto beoordeling topic

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Galathil

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 15:37

vanspeijk schreef:
Metaxa schreef:
Ik rijd western, maar neem aan dat het qua houding niet veel verschil maakt?

[ [url=m/xgTQbY.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ook bij western hoor je netjes te zitten, die stoelzit is echt een misvatting hier in NL. Het enige moment dat je zo zit is als je een heftige sliding stop maakt (en dus anders voorover kukelt als je recht blijft zitten) maar afgezien daarvan zou ik echt de bekende hoofd/schouder/heup/hak lijn toepassen. Omdat je meer met je zit werkt vanwege de lossere teugels moet je wel effectieve hulpen kunnen geven met je zit en dat lukt mijns inziens niet in een stoelzit.

Metaxa: inderdaad, je trekt je schouders op, waardoor je veel spanning in je lijf creeert. Ook zie ik een beginnende stoelzit. Ik denk dat je beugels iets langer mogen. Handen boven de schoft voor de knop :)

Bedankt voor de tips! Zal er aan denken :)

Ilona_Mambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 18:30

vanspeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 18:37

Ilona_Mambo schreef:

Jep!

Ik vind je vrij groffe/zichtbare hulpen geven, je geeft continu been. Nou ben ik een westernruiter en daar wordt verlangd dat je een hulp geeft en het paard het doet tot je weer een andere hulp geeft om wat anders te doen - dus dit valt me vaker op bij ruiters die Engels rijden en ik weet dus niet of dit gewenst of ongewenst is, maar het viel me op dus ik denk ik meld het :j
Ook zie ik dat je erg je handen meeneemt als je gaat lichtrijden, waardoor je paard steeds een ruk in z'n mond krijgt als jij opveert, je ziet hem ook erg achter de loodlijn krullen.
Verder vind ik het lastig te beoordelen omdat de kwaliteit van het filmpje niet fantastisch is. Het lijkt alsof je je hakken wat optrekt maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen.
Ik zou zeggen, neem een paar keer goed les! Je hebt een leuk paard onder je kont en ik denk dat het goed gaat komen *\o/*

Ilona_Mambo

Re: Houding en zit foto beoordeling topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 19:25

Bedankt :)
Dat ik continu been geef klopt wel. Dit filmpje is ik denk 2 maanden geleden opgenomen en in de tussentijd zijn we (met les) veel bezig geweest om hem beter aan het been te krijgen en hij heeft nu ander voer, waardoor hij wat meer energie heeft en ik minder moeite hoef te doen om hem beter aan het been te krijgen, en daardoor kan ik als hij eenmaal goed in het been is ook weer stiller zitten. Dit vind ik zelf al erg verbeterd, maar dit filmpje is ook al een tijdje geleden dus dat is hier natuurlijk niet te zien, maar je hebt zeker gelijk, daarom zijn we er ook flink mee bezig geweest.
Met les zijn we ook veel bezig geweest met dat ie niet steeds achter de loodlijn komt, daarna weer voor en dan erop, dat is al iets verbeterd maar daar zijn we nog steeds mee bezig ja.
Dat ik mijn handen meeneem omhoog zie ik nu ook als ik erop let ja, bedankt daar zal ik op gaan letten. :j
De kwaliteit is een beetje omlaag gegaan met uploaden...

Dankje! :)
En ik had misschien beter een filmpje kunnen plaatsen van hoe het nu eruit ziet, want zoals ik al zei zijn we met enkele dingen al bezig geweest.