What to do met goed paard wat niet aan het werk wil?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

No_No

Re: What to do met goed paard wat niet aan het werk wil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 19:41

Begrijpelijk dat je je rot voelt..
Ik ben enorm blij dat ik naar mijn onderbuikgevoel heb geluisterd bij mijn paard. Ook bij hem kreeg ik het advies om sporen om te doen en goed met de zweep te geven en iemand er achter met de longeerzweep. Gewoon koppig en lui!
Bleek dat hij artrose heeft. Nu ik dit weet ben ik blij dat ik niet gedaan heb wat gezegd werd.
Het komt dus erg vaak voor..
Sterkte ts!!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-15 21:17

Bedankt voor alle fijne reacties. Dat helpt écht.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-15 21:25

bigone schreef:
.
Jij kunt alleen heel goed na gaan denken wat je nu wilt, het is namelijk nog geen doodvonnis. Maar de handel ingooien is in dit geval ook geen optie(voor mij tenminste) Fokken??

Helaas een ruin dus fokken zit er niet in en ik geef teveel om dat dier om hem de handel in te doen idd. Ook al zou ik van zijn opbrengst een hele leuke jonge kunnen aanschaffen, dat doe ik hem niet aan.

Ik wil graag nog wat uitvoeriger praten met de veearts voor ik verder ga beslissen wat te doen.

Voor mezelf heb ik nu mijn hengst nog staan die ik recent gekregen heb en als het veulen afgespeend is en mijn merrie weer wat dikker en op conditie dan kan ik die ook weer oppakken. Helaas beiden niet de kwaliteit van dit paard, maar ik val iig niet in een gat tot Karanthir oud genoeg is.

Marrie98

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 21:28

Vindt hij het wel leuk wat je met hem doet? Ik ken zelf namelijk een paardje wat dressuur was ingereden, dit niet leuk vond dus weigerde te werken en toen gingen ze western proberen en dat ging super
Laatst bijgewerkt door Marrie98 op 12-08-15 21:34, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 21:28

Fijn dat je er zo over denkt!!

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 21:40

Oh jee meid, ik kom nu uit op dit topic... Wat een tot nieuws, zeg. Een dikke knuffel van mij...

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 21:51

Hé dat had ik niet aan zien komen zeg, wat rot. Ik vind niet dat je je schuldig hoeft te voelen, je hebt altijd aandacht voor wat hij aan probeerde te geven gehad (dat bewijst dit topic) en je hebt toch uitgevonden wat er nu aan de hand was. Ik denk dat er genoeg paarden zijn die nog jaren door hadden moeten lopen zo. Sterkte met de beslissingen die je nu gaat moeten maken.

Nynke04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 10:50

Wat een k*** uitslag.. ik las het al in je onderschrift en was benieuwd of er in dit topic ook nog meer over zou komen, want er zijn wel een aantal succesverhalen. Ik hoorde laatst dat een paard bij ons van stal ook gediagnosticeerd is met Kissing Spines een tijdje geleden. Volgens mij heeft ze er toen een fysio bijgehaald en veel lang en laag gelongeerd en gereden. Dat is weer helemaal goed gekomen. Hij loopt op het moment M springen en M cross en is Z dressuur geklasseerd.

Edit: Zoals anderen voor mij al gezegd hebben. Jij hebt gedaan wat jij dacht dat goed was. Daar moet je je echt niet schuldig over voelen. Je weet nu wat het is, en kunt daar mee aan de slag. En ik weet zeker dat je ook hierbij weer de juiste beslissingen zal nemen. Er is hoop

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 12:32

Jeetje wat oliebol TS. Heb je nog wel de maag laten checken ook? Het kan dat hierdoor de pijnklachten nog veel heftiger zijn voor hem, odat hij dan de spieren in zijn rug vast gaat zetten, waar het al heel gevoelig is. Ik heb in mijn omgeving veel kennissen met paarden kissing spines, die ze met gerichte training wel weer op de rit hebben gekregen, maar dat vergt tijd en veel geduld.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 12:41

Wat een ontzettend rotbericht Urielle.

Wat ik even niet snap (zie het niet als aanval, maar als interesse): je hebt je paard ook op Buut gereden, dat hielp niets. Hoe is dat te verklaren met de KS diagnose? Doet Buut niets voor (de pijn van) KS?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 13:45

Als hij verwacht dat rijden pijn gaat doen, gaat hij zich misschien van te voren al opwinden. Paard van een stalgenoot had soms heftige koliekaanvallen. Bij het kleinste krampje raakte dat dier al in paniek, liggen en rollen alsof hij dood ging. Hij wist wat er komen ging.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 14:00

Pijnstillers blokkeren helaas niet alle pijn.
Uitverdoven kan een aanwijzing geven waar het probleem zit maar dat werkt niet bij sterke pijn.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 14:33

Helder. Dank jullie wel.

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 17:26

TS, denk er eens over na om je paard voor wagen te laten beleren. Zo wordt de rug niet belast....

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 17:30

Kom ik toevallig in dit topic terrecht. Heb laatst zelf paard op pijnstilling gezet wegens rare klachten en een bokkend paard.
Volgens de DA kan je met pijnstiller (als je er genoeg van geeft en op het juiste moment aan het werk gaat) wel alle pijn uitschakelen, ook bij erge pijn zou er sowieso een verbetering zichtbaar moeten zijn.
Wel weet ik bij een ander paard (met heeeel lichte KS, die zich moeilijk liet rijden) dat ze 2 a 3 weken op pijnstilling moesten zetten, om te kijken als er verbetering in het werk kwam.
Dus kan wel afhankelijk zijn van de klacht natuurlijk.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 19:07

Aaah, K** Rivka... En dat voelt zo rot. Ik weet sinds een paar weken hoe het voelt, al deed die van mij niet echt iets waardoor ik had kunnen denken dat het niet goed was, toch heb ik het gevoel dat ik haar huidige vonnis had kunnen voorkomen, dat ik de oorzaak ben dat ze pijn heeft/had... En dat is gewoon k**. Sterkte!

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 23:07

Sterkte met deze nare diagnose TS! Ik herken het, ik ben ook pas tot de conclusie gekomen dat ik naar mijn eigen gevoel moet luisteren en niet naar wat wat een ander vindt of denkt... Het leven had er voor haar dan ook anders uit kunnen zien, ik snap nu haar reacties een stuk beter (8-jarige met flink artrose).

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-15 09:00

Wat erg om te lezen dat zoveel mensen er achter komen dat er wat mis is. Ik wil jullie heel veel sterkte wensen.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 10:05

Urielle, wat een verschrikkelijk nieuws! Probeer je niet schuldig te voelen en ik weet dat dit lastig is. Maar een paard leeft in het heden en heeft nu gewoon veel TLC nodig.

Ik ben er inmiddels ook van overtuigd dat een paard niet zonder reden gaat staken.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 22:41

Rechtricht arbeid, aan de hand werken zijn beide methodes die hebben aangetoond paarden met ks te kunnen helpen! Zie voor meer info www.atletischerijkunst.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 21:44

Ah nee.... Wat goed dat je hem uiteindelijk toch op de foto hebt laten zetten, maar wat een enorme rotuitslag, dat moet een klap geweest zijn :(. Zeker als je zo lang, ook mede dankzij het advies van je DA, hebt gedacht/gehoopt dat het niet iets medisch zou zijn. Echt heel veel sterkte, gewoon kl*te dit. Ik zou jezelf er niet eeuwig rot onder blijven voelen. Wat geweest is, is geweest, heel simpel. Je bent de eerste en de laatste niet die zoiets overkomt, maar weet je: jij bent op zoektocht gegaan waar dit gedrag vandaan kwam, en wat je eraan kon doen. En uiteindelijk heb je er wél voor gekozen om foto's te laten maken. En misschien nog het belangrijkste wat je hier ook aangeeft: je neemt deze ervaring weer mee voor wat je in de toekomst nog tegenkomt, omdat je niet nog eens wilt dat zoiets gebeurt - hoewel ik voornamelijk natuurlijk hoop dat je nooit meer in zo'n situatie terecht zult komen en alleen nog maar gezonde paarden treft, dat is je gegund. (Daarnaast deel je dit op bokt. Wie weet hoeveel mensen dit lezen en hun situatie erin herkennen, en dankzij jouw verhaal toch overgehaald worden om de medische kant verder uit te pluizen.)

Even een aantal dingen nog die ik hier in reacties tegenkwam op het topic: iemand zegt 'laat het paard voor de wagen beleren, zo wordt de rug niet belast' maar dit is echt niet altijd een optie bij KS, ook voor de wagen geeft belasting, ook aan de rug. Dus eerst maar goed uitzoeken of dat fysiek gezien wel een optie is. Het 'maar op de buut gaf geen verandering' zegt helaas ook niets, daar paarden soms een enorm sterke mentale koppeling kunnen hebben, die ook voor langere tijd blijft zitten..

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 22:42

Heel naar. Ik kan me je schuldgevoel voorstellen, maar dat is niet nodig. Je wist het niet, je hebt gedaan wat je dacht dat goed was en bent op het advies van deskundigen afgegaan.

Ik voel me nog steeds enorm schuldig omdat mijn prachtige paard, wat ik in bruikleen had gegeven, dood is. De bruiklener heeft over vrijwel alles gelogen, maar dat hoorde ik pas naderhand. Ik ging een paar keer per jaar kijken hoe het met hem was, en dan leek alles okay. Ik had hem terug moeten halen en voel me heel erg schuldig, maar ook ik wist het niet, kon het niet weten, zoals iedereen zegt. Het schuldgevoel blijft...

Jij kunt jouw absoluut geweldige, flinke en eerlijke paard gelukkig nog een fijne tijd geven, hoe lang of kort die ook zal zijn.

Sterkte!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-15 08:11

Bedankt iedereen.