Beste rijtechnische tip die je ooit gekregen hebt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jess_Ashlinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 14:35

Handen rechtop, je bent niet aan het keyboard spelen :')

jolmer20

Re: Beste rijtechnische tip die je ooit gekregen hebt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 14:41

Voeten recht houden, je bent donald duck niet!
Deze is me altijd van vroeger bijgebleven haha.

Nee, nog een serieuze.
Als je wil terugnemen, ga niet als een gek trekken, maar adem eerst zelf uit.
Het scheelt zo erg!
Klinkt stom haha

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 14:42

Rijden alsof je een lamp in je buik hebt en die schijnt naar waar je naar toe moet. Zo rijd je echt met je centrum :)

En wat ook een goeie is is doen alsof het puntje van je cap aan een draadje naar het plafond zit, ga je super recht van zitten!

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 14:45

ga eens zitten als pinokio haha zo ging ik leren recht zitten

tijden ligt rijden denk dat er een eitje onder je kont ligt die niet kapot mag

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 16:13

RoyceMack schreef:
'tieten vooruit dames' - zo zit je mooi rechtop in 1 lijn met je benen. 'echte springruiters rijden hun parcours in verlichte zit' - Zo kun je voorkomen dat je lichaam hele vreemde bewegingen maakt als paardlief niet uitkomt of de benen neemt.
'op wedstrijd moet je je paard echt rijden alsof je je beste training ooit hebt' - Dit zei een jury ooit waarbij ik schreef. Zij wilde tijdens een wedstrijd liever iemand zien die een ontzettende band had en tijdens die minuten echt samen aan het werk was met het paard, als iemand die echt wilde presteren in het moment supreme..

Echte springruiters hebben dat niet juist niet nodig denk ik :+

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 20:53

Urielle schreef:
Caily schreef:
Iemand die altijd alles voorwaarts wil oplossen mag mijn merrie wel eens komen proberen :D Die moet ik juist onder haar tempo laten lopen wil ze vooruit willen. Als ik haar nóg langzamer laat lopen als ze al deed wordt ze beetje nijdig en wil ze vooruit, anders kon je hoog of laag springen maar houdt ze gewoon haar eigen relaxte tempo. Duurde even voordat ik dat doorhad, want voordat ik haar had dacht ik ook altijd alles voorwaarts op te lossen :+

Kan best zijn maar ik wil dat een paard aan het lopen gaat omdat en wanneer ik dat wiwil en niet afhankelijk zijn van hun goodwill. Ongeacht of ik al een half uur met een lang teugeltje rondslenter of dat ik al in een flinke galop plat door de bocht ga, geef ik been dan moet ik die achterbenen onder me in voelen trekken. Het lijkt me ook raar om terug te rijden als je voorwaarts wil en vooruit te rijden als je paard trager moet, dan is je paard toch gewoon niet aan de hulpen?

Ga maar eens googlen op left brain introvert paard, dan zal je meerdere voorbeelden vinden. En nogmaals, je mag komen proberen. Mijn merrie is erg stabiel in het hoofd, die kan wel wat hebben. Tot op zekere hoogte zal ze inderdaad gehoorzamen aan jouw hulpen en ze is super aan het been. Maar naar twee passen valt ze terug in haar eigen tempo en blijf je dan herhaaldelijk been geven, schoppen, zweep. Dan is ze je op den duur zat en is de enige reactie bokken en/of staken, laat staan dat je er dan nog wat uit kan rijden. Als ik positief blijf belonen en al het slechte negeer (wereldtip voor ons!), dan wil ze alles voor me doen en kunnen we de sterren van de hemel rijden.

Je zult je verbazen wat je kunt bereiken met positief gedrag belonen en negatief gedrag negeren, in de breedste zin van het woord. Ik ken zelfs iemand die ook dingen beloond die een paard zelf aanbiedt en wel leuk zijn, dat gaat mij momenteel nog iets te ver, maar als je ziet wat zij allemaal met haar paarden (merrie en hengst) kan, dat is echt geweldig.

Een tweetal instructices delen trouwens de mening omtrent de aanpak van mijn paard. Beiden zeiden (uiteindelijk); met een strijd als deze bereik je niks, je moet je als ruiter/eigenaar zeker niet laten verleiden deze op te gaan zoeken.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 21:29

purple schreef:
Niet je schouders naar achter "trekken", maar je borstbeen naar voren/boven bewegen ;)

trek je dan niet je rug hol? .. net even geprobeerd maar dan eindig ik met een holle rug

als je op je zitbeentjes zit en je brengt je borstbeen naar voren en boven, dan moeten je schouders naar achteren rollen om nog 'recht' te zitten, maar je ruggegraat is dan een banaan geworden? als je je buikspieren aanspant en je schouders niet naar achteren trekt maar ontspannen laat afhangen zit je volgens mij met een rechtere rug?

maar wellicht ligt het aan mijn begrip hoor, of ik heb geen flauw idee hoe ik mijn borstbeen anders moet bewegen, maar hier lukt die niet

Awarance

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 23:55

elenaMM77 schreef:
purple schreef:
Niet je schouders naar achter "trekken", maar je borstbeen naar voren/boven bewegen ;)

trek je dan niet je rug hol? .. net even geprobeerd maar dan eindig ik met een holle rug

als je op je zitbeentjes zit en je brengt je borstbeen naar voren en boven, dan moeten je schouders naar achteren rollen om nog 'recht' te zitten, maar je ruggegraat is dan een banaan geworden? als je je buikspieren aanspant en je schouders niet naar achteren trekt maar ontspannen laat afhangen zit je volgens mij met een rechtere rug?

maar wellicht ligt het aan mijn begrip hoor, of ik heb geen flauw idee hoe ik mijn borstbeen anders moet bewegen, maar hier lukt die niet

Ligt er natuurlijk heel erg aan waar je begint. Als je wat voorover zakt zul je het borstbeen eerder naar boven en achter bewegen. Als je de neiging hebt achterover te zitten andersom.. Altijd eerst naar boven, dan kom je rechterop, en dan kun je je lichaam laten 'settelen'.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 00:05

Dat ik mijn paard als ze begint met rennen niet aan de teugels moet gaan trekken maar kleine ophoudingen maken en loslaten. Heeft me veel ellende bespaard. :)

Oja en de tip 'blijven zitten!' als ze weer eens me eraf probeert te gooien. :')

My_Shadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 06:34

@Caily
Heel belangrijk, luister naar je paard!! Tuurlijk is het heel zinvol als je ook het theoretische stuk van paardrijden kent en toepast. Maar je leert je paard kennen (na enige tijd). Geen paard is hetzelfde en reageert hetzelfde. Dus luisteren naar je paard en kijk wat voor jullie werkt.

(Ooit al eens een topic over geopend )
Ik rijd sinds 3 jaar een fjord. Het is een top Paard, maar wél met een karakter. Ook zei liep in het thempo waar ze zelf zin in had, zo hard moglijk. Toen hier op bokt ook als tip gekregen om dit voorwaards op te lossen. Voor ons niet de oplossing, om een lang verhaal kort te maken, het plezier in het rijden verdween daardoor.
We krijgen privé les en langzaam gaat het beter. Met ups en downs maar het gaat de goede kant op.
We hebben allebei weer plezier in het rijden en dat vind ik het aller belangrijkste van rijden. GENIET!

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 06:43

OVER de hindernis heen kijken ipv naar de hindernis. Dan houd je overzicht en blijf je beter rechtop.. als er dan wat gebeurt ( weigering) zit je stabieler :)

98xsophiex98

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 08:04

Het moeilijkste aan paardrijden is het simpel houden.

En je zit op een paard niet op een olifant dus hou je hulpen subtiel.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 10:43

Urielle schreef:
Caily schreef:
Iemand die altijd alles voorwaarts wil oplossen mag mijn merrie wel eens komen proberen :D Die moet ik juist onder haar tempo laten lopen wil ze vooruit willen. Als ik haar nóg langzamer laat lopen als ze al deed wordt ze beetje nijdig en wil ze vooruit, anders kon je hoog of laag springen maar houdt ze gewoon haar eigen relaxte tempo. Duurde even voordat ik dat doorhad, want voordat ik haar had dacht ik ook altijd alles voorwaarts op te lossen :+

Kan best zijn maar ik wil dat een paard aan het lopen gaat omdat en wanneer ik dat wiwil en niet afhankelijk zijn van hun goodwill. Ongeacht of ik al een half uur met een lang teugeltje rondslenter of dat ik al in een flinke galop plat door de bocht ga, geef ik been dan moet ik die achterbenen onder me in voelen trekken. Het lijkt me ook raar om terug te rijden als je voorwaarts wil en vooruit te rijden als je paard trager moet, dan is je paard toch gewoon niet aan de hulpen?

Het gaat toch om tempocontrole en of je daar op een erg voorwaarts paard juist het tempo bepaald door het onder het tempo te rijden (moet ik ook met die van mij) of door voorwaarts te rijden op een paard wat dit niet van zichzelf doet zijn toch 2 verschillende dingen? Zolang je paard maar reageert op wat jij vraagt en niet zelf het tempo gaat bepalen.

Wanneer ik die van mij been geef, gaat hij met impuls voorwaarts. Dat heb ik hem wel moeten leren, eerder bepaalde hij het tempo door zich te overlopen (en op de voorhand te duwen), dan heeft het gewoon geen zin om nog meer been te geven. Ik liet hem juist kleiner draven en wat onder zijn tempo.

Nu bepaal ík het tempo en reageert hij op wat ík vraag :)

EDIT ik las het niet goed, Caily's paard is dus idd niet vooruit van zichzelf, dat zou ik in principe ook voorwaarts oplossen. Maar als jij (Caily) je paard op deze manier kan activeren (wat heter maken) dan is het resultaat (met impuls voorwaarts) toch hetzelfde en is het doel bereikt? Ik neem aan dat je dit even toepast totdat je je paard aan je been hebt.
Laatst bijgewerkt door Starbreeze op 19-09-14 10:46, in het totaal 1 keer bewerkt

renateeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 10:44

Als je paard spanning opbouwd, zachte billen houden alsof je op een skippybal zit! Werkt bij mij echt super

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 10:47

Bij het teruggaan van stap naar draf of van stap naar halthouden gewoon recht blijven zitten en alleen mijn handen aanknijpen alsof ik citroenen uitknijp, in plaats van achterover gaan zitten en de teugels iets aantrekken. Gister geleerd van mijn instructrice op de manege. Echt, dat werkte zo goed! Mijn paard reageerde er fantastisch op en bleef ook gewoon actief doorstappen nadat ik hem terugnam, in plaats van meteen in slaap te vallen in zijn passen. En hij stond bijna elke keer vierkant met halthouden :j

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 10:52

Ga zitten, wees duidelijk, werk samen en geniet!

ApWi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 10:57

Leuk topic om eens door te spitten.

Vroeger kon ik niet doorzitten, toen stopte de instructrice een briefje van 25,- gulden onder mijn kont en dat mocht ik hebben wanneer ik kon doorzitten, lukte niet meteen maar na een paar dagen ineens wel en kreeg ik het geld. Daarna nog heel lang gedaan alsof er een briefje onder mijn kont zat en op den duur ging het vanzelf.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 14:41

Uiteraard doe ik het maar even, inderdaad tot ze zich weer herinnert dat ik tempo bepaal en dat dus reageren op been en twee passen later weer terug vallen geen optie is.

Ik heb doorzitten geleerd doordat iemand zei, onderrug ontspannen en loslaten, nu kan ik zelfs blijven zitten op de Fries! Wat daar ook bij hoort is handen dragen. Vroeger op de manege altijd geleerd handen moeten bij de schoft blijven, mogen niet boven je navel uitkomen. Inmiddels weet ik onderarmen ongeveer in een hoek van 90 graden, ik voel nu echt wat ze bedoelen met handen dragen en daardoor zitten de schouders ook beter!

Alleen galop, dat kan ik nog steeds niet ontspannen uitzitten. Zonder zadel wel trouwens, maar zodra ik beugels aan mn voeten heb gaat het ineens mis lijkt het. Iemand een tip? Op mn eigen kleine vlakke Tinkertje is het al helemaal lastig, maar ook op de Fries krijg ik het niet goed voor mekaar.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 15:51

Caily schreef:
Vroeger op de manege altijd geleerd handen moeten bij de schoft blijven, mogen niet boven je navel uitkomen. Inmiddels weet ik onderarmen ongeveer in een hoek van 90 graden, ik voel nu echt wat ze bedoelen met handen dragen en daardoor zitten de schouders ook beter!

Ik krijg altijd jeuk van de term handen dragen. Handen hoor je niet te dragen. Armen horen ontspannen. Ga je handen dragen heb je sowieso onnodige spanning. Handen horen voor je uit boven de schoft, onderarm in een rechte lijn met de teugel naar de paardenmond. Elke andere hoogte waarop je je handen houdt is gewoon fout. Te laag en te hoog. Deze rechte lijn is ONMOGELIJK met armen in een hoek van 90 graden. Je ziet heel veel te hoge handen. Mensen proberen hun paard daarmee in een soort oprichting te tillen denk ik, maar dat is sowieso een valse oprichting. Oprichting komt van achteruit, daar til je ze niet in. Dat de profs dus hun handen gemiddeld wat hoger hebben als de basis ruiter (zou moeten), heeft niets met handen dragen te maken, maar heeft te maken dat hoog afgerichte paarden en veel verdere graad van oprichting hebben waardoor de paardenmond hoger is. De regel van de rechte lijn blijft daarbij (als het goed is) gewoon gehandhaafd.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 16:03

oji schreef:
Caily schreef:
Vroeger op de manege altijd geleerd handen moeten bij de schoft blijven, mogen niet boven je navel uitkomen. Inmiddels weet ik onderarmen ongeveer in een hoek van 90 graden, ik voel nu echt wat ze bedoelen met handen dragen en daardoor zitten de schouders ook beter!

Ik krijg altijd jeuk van de term handen dragen. Handen hoor je niet te dragen. Armen horen ontspannen. Ga je handen dragen heb je sowieso onnodige spanning. Handen horen voor je uit boven de schoft, onderarm in een rechte lijn met de teugel naar de paardenmond. Elke andere hoogte waarop je je handen houdt is gewoon fout. Te laag en te hoog. Deze rechte lijn is ONMOGELIJK met armen in een hoek van 90 graden. Je ziet heel veel te hoge handen. Mensen proberen hun paard daarmee in een soort oprichting te tillen denk ik, maar dat is sowieso een valse oprichting. Oprichting komt van achteruit, daar til je ze niet in. Dat de profs dus hun handen gemiddeld wat hoger hebben als de basis ruiter (zou moeten), heeft niets met handen dragen te maken, maar heeft te maken dat hoog afgerichte paarden en veel verdere graad van oprichting hebben waardoor de paardenmond hoger is. De regel van de rechte lijn blijft daarbij (als het goed is) gewoon gehandhaafd.

Helemaal mee eens :j

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 17:31

Ik rij western dus heb sowieso niks te maken met oprichting, handen dragen gaat niet per definitie samen met spanning, ik bedoel deze houding:

Afbeelding

En

Afbeelding

ipv dit

Afbeelding

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 17:41

blackielove schreef:
ik hep nog nooid critque gehat mein leraar zecht dat ik alles goed doe

Hoog tijd voor een andere dan :D

Mariska_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 17:44

Simpelman schreef:
Tom is op zijn 14e begonnen om zijn brood te verdienen met het zadelmak maken en africhten van paarden samen met zijn vader.
Tom heeft zijn hele leven niets anders gedaan, hij is er beroemd mee geworden, bij Tom geen geweld, kalm, alles gaat als vanzelf.

Op zijn 84e, Tom is oud en moe geworden en geeft alleen nog maar af en toe workshops, krijgt hij bezoek van een journalist van een paardenblad.
Ze kletsen wat over van alles over paarden, aan het eind van het interview stelt de journalist Tom een belangrijke vraag:

Tom als je alle ruiters van de wereld een een kort advies zou moeten geven bij de africhting van hun paard, het allerbelangrijkste waar ze zich aan zouden moeten houden, wat zou jouw advies dan zijn?
Tom kon het heel kort samenvatten:

Always quit at the right moment.

Het advies dat het minst opgevolgd wordt.

Zo waar! En dit geldt natuurlijk voor alles in je leven..

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 17:45

blackielove schreef:

Hij heeft je dan zeker nog nooit zien schrijven? Sorry :+

En ik denk dat je een nieuwe leraar nodig hebt ;)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 17:50

blackielove schreef:

Dacht dat de vakantie al om was :=