Stelling: zowel paard als ruiter moeten in conditie zijn

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Tammy_

Re: Stelling: zowel paard als ruiter moeten in conditie zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 14:09

Ik ben het er wel mee eens. Als je conditie als ruiter niet voldoende is zal je wanneer je moe wordt verkeerde spieren aan gaan spannen en daarmee je paard in de weg kunnen zitten.

Ik zelf sport 2x per week in de sportschool (krachttraining) om onder andere op mijn gewicht te blijven en uiteraard mijn spieten op te bouwen, fiets minimaal 3x per week 10-15km voor conditie en sport 1x in de 10-14 dagen onder begeleiding van de fysiotherapeut om mijn rug en benen stabiel te houden na een blessure van mijzelf.

En dan rijd ik gewoon in de basissport, L1 dressuur B springen en B sgw. Maar door mijn oude blessures (gebroken been, longinfarct, rugspierblessure) heb ik dit nodig om fit te blijven en mijn paard niet/zo min mogelijk in de weg te zitten.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 22:16

4 tot 5 x per week 25 min. crosstrainer en verder dagelijks het nodige uitmest- sjouw en veegwerk, rij meerdere paarden per dag en fiets ook regelmatig.

LaLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 09:27

Ik vind van wel! Anders kan je misschien niet bereiken wat het paard kan en wil

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 09:31

Ik heb altijd ernaast 1 keer per week gezwommen.
Maar na 3 maanden niet te hebben kunnen sporten natuurlijk niet meer gedaan.
Dat ga ik ook weer oppakken denk ik.

Maar het probleem is een beetje:
Ik heb mijn hart verloren aan mountainbiken.
Helaas gaat dat volgensmij niet zo goed samen met knieproblemen.

_Savannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 12:03

Okee.. ben nog echt wel een bokgroentje, maar als ik mn verzorgfries goed wil rijden ben je best even bezig. Als hij dan eindelijk soepel loopt en ik ben zelf doodmoe.. doet hij zo zn best en ga ik stappen om mezelf te laten ademen. Dat is megafout.. ik ben inderdaad aan mijn conditie gaan werken om hem niet te kort te doen.. Goeie stelling!

leannelogi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 08:19

Helemaal mee eens!

Toen mijn pony werd gediagnosticeerd met IR ben ik ook goed wakker geschud. Ik loop nu iedere dag voor schooltijd hard, eet gezond en hou mezelf soepel zodat ik hem niet in de weg zit.

Mijn moeder stapt wel met rugproblemen op haar IJslandse merrie, iets waar je ook over in discussie kunt blijven.

N_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 12:12

Ik vind dat ruiter en paard beide in conditie moeten zijn. Dat betekend voor de ruiter een gezond gewicht (wat bij de ruiter past), gezond eten en een gezonde levensstijl. Maar ik denk dat iedereen van zichzelf wel weet of hij/zij goed bezig is of niet :)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 12:17

N_R schreef:
Ik vind dat ruiter en paard beide in conditie moeten zijn. Dat betekend voor de ruiter een gezond gewicht (wat bij de ruiter past), gezond eten en een gezonde levensstijl. Maar ik denk dat iedereen van zichzelf wel weet of hij/zij goed bezig is of niet :)

Daar hangen helaas niet je rijkunsten vanaf :7 hoeveel ruiters die hieraan voldoen zitten hun paard/pony in de weg... :o heel veel!

Ik pleit eerder voor een goede conditie en een onafhankelijke zit....denk dat je daar veel meer resultaat mee boekt als ruiter.

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 21:44

Ik pleit voor een goede conditie én een onafhankelijke zit. Het één sluit het ander namelijk niet uit ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 22:30

Toevallig staat daar een stukje over in het Bit van deze maand.

Ik ben van mening dat een ruiter net zo goed van conditie moet zijn als het paard wat hij/zij traint.

Wanneer een ruiter buiten het rijden werkt aan zijn conditie en balans zal dit alleszins beter zijn voor de manier van rijden en het beeld.

Bambiliny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 11:51

Voor elke topsport behoord men ook in topconditie te zijn ;)

Natuurlijk train je met paardrijden je korset wel en beenspieren (korte spiergroep)
Maar conditie van rennen bijvoorbeeld niet, dit vergroot wel je hart en longen. Wat ten goede kan komen
tijdens het rijden. Ik doe ook veel rek oefeningen zodat mijn spieren niet te kort worden.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 11:54

Helemaal eens met de stelling. Ik sport dus ook naast het paardrijden om een sterk, fit en soepel lijf te hebben. Vooral het trainen van mijn 'core' verbeterd het paardrijden aanzienlijk, maar ook het trainen van schouders en armen. Juist waar ik eerder teveel druk reed, rijd ik nu met minder druk omdat ik veel beter kan doseren en beter voel.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 11:57

Tja, wat heet in conditie zijn? Welke vereisten zijn daar nu écht aan verbonden?
Een rondje kunnen hardlopen?

Marcella2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 11:58

Ik ben het er zeker mee eens! Om goede prestaties te leveren moet je zelf ook fit zijn anders ga je de prestaties van je paard in de weg zitten. Als je zelf goed in vorm bent kan je er meer uithalen!

YvvvWedg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 11:58

Mee eens, zeker als paard en ruiter in de wedstrijdsport ook uitkomen en dagelijks trainen.

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 12:09

Eens met je stelling dat zeker, echter is het voor mij niet haalbaar.
Waarom niet? Chronische knie-blessure, waardoor hardlopen en fietsen bijna niet meer mogelijk is.
Dan ga je toch zwemmen? Ja, laat ik nu net watervrees hebben :Y)

Scheelt dat ik gewoon heel netjes op gewicht ben, gezond eet en wel regelmatig sit-ups en dergelijke oefeningen doe. Ik wil nog een yogabal aanschaffen om soepeler te worden in mijn lichaam.

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 12:13

Zelf heb ik er veel profijt van, dat ik veel sport.

Mijn houding op het paard wordt veel beter en zit m'n paard minder in de weg.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 12:20

nontie schreef:
Eens met je stelling dat zeker, echter is het voor mij niet haalbaar.
Waarom niet? Chronische knie-blessure, waardoor hardlopen en fietsen bijna niet meer mogelijk is.
Dan ga je toch zwemmen? Ja, laat ik nu net watervrees hebben :Y)

Scheelt dat ik gewoon heel netjes op gewicht ben, gezond eet en wel regelmatig sit-ups en dergelijke oefeningen doe. Ik wil nog een yogabal aanschaffen om soepeler te worden in mijn lichaam.

Ik denk dat ik ondanks mijn beperkingen een betere conditie heb dan mening gezonde ruiter. Conditie is meer dan een rondje kunnen harlopen. Als ik zie dat mensen buiten adem zijn van een rondje doorzitten... Tsjaaa.... :) En die zijn dan gezond van lijf en leden....

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 12:22

Ik rij nu drie jaar geen paard meer, om die reden. Geen overgewicht of extreem slechte conditie, maar niet fit genoeg om het paard niet in de weg te zitten of om de bewegingen soepel te kunnen volgen. Heeft ook te maken met balans en coordinatie. Dat laatste is al giga verbeterd, maar ik wil me zelf ook soepel en fit voelen voordat ik weer te paard stap. Dan maar even niet rijden!

GrimFandango

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 13:56

Paardrijden kan een manier zijn voor iemand om zijn of haar conditie te verbeteren. Ik zal dus niet snel zeggen dat iemand moet stoppen met paardrijden omdat ze te zwaar zijn mits ze een geschikt paard rijden. Tenzij ze natuurlijk zo beperkt zijn dat ze het lichaam niet goed kunnen bewegen.

Zelf ben ik nogal zwaar omdat ik al heel lang/groot ben. Op mijn ideaal gewicht met een laag percentage lichaamsvet zit ik al over de 90 kilo. Als ik ook nog eens overgewicht zou hebben dan zou ik het de paarden gewoon niet aan willen doen. Niet alleen door het extra gewicht wat je dan meeneemt, maar ook omdat ik dan niet zo makkelijk en soepel zou kunnen rijden, en dus de paarden nog meer in de weg zou zitten.

Persoonlijk ervaar ik paardrijden als een motivatie om zelf ook fit te blijven. We vragen redelijk wat van zo een paard. Als zij fit moet zijn moet ik dat ook. Dat gevoel heb ik er tenminste bij. Bovendien is het gewoon fijn om een sterke conditie te hebben, en wordt paardrijden daardoor ook makkelijker/prettiger. Ik moet wel zeggen, ik heb makkelijk praten, want er zijn veel sporten (naast het paardrijden) die ik erg leuk vind.

Joliieeenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 09:48

Ik vind ook van wel. Maaar ik ben ook eerlijk dat ik een gruwelijke hekel heb aan sportscholen,fitnessen,rennen.

Ik probeer gezond te eten en verder wandel ik altijd veel met mijn hondjes en schep wat extra stront haha.

Nu op dit moment een tijdje uit de running geweest door een zware depressie. Ben niet dik geworden, ben alleen maar afgevallen. Maar mijn conditie is verschrikkelijk nu en dat doet de paarden ook niet goed denk ik haha. Dus probeer ik nu weer conditie op te bouwen en hopelijk gaat mijn rijden dan ook weer verbeteren!

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 09:52

Het is wat mij betreft geen voorwaarde om te kunnen paardrijden, dat in conditie zijn.
Maar ik denk wel dat het jezelf makkelijker maakt als je gezond bent en in conditie bent.
Ik heb een lopend beroep en doe daarnaast krachttraining. Zodra mijn spieren sterk genoeg zijn, mag ik gaan hardlopen. Ik kan niet wachten tot dat weer kan!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 09:56

Dat ligt er ook beetje aan hoe je conditie defineert. Je moet wel beetje aardig in conditie zijn om goed te kunnen zitten en goed in de beweging mee te gaan... nee je hoeft geen marathon te kunnen lopen maar je moet ook niet buiten adem zijn van een half uurtje flink wandelen.

Dus ja je hebt conditie nodig om fatsoenlijk te kunnen paardrijden... zodat je je lichaam goed kan coördineren en niet buiten adem raakt.
Maar goed ik ga het wel merken vandaag een ruiterfit training van eco-coach ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 10:01

Evelijn schreef:
Dat ligt er ook beetje aan hoe je conditie defineert. Je moet wel beetje aardig in conditie zijn om goed te kunnen zitten en goed in de beweging mee te gaan... nee je hoeft geen marathon te kunnen lopen maar je moet ook niet buiten adem zijn van een half uurtje flink wandelen.

Dus ja je hebt conditie nodig om fatsoenlijk te kunnen paardrijden... zodat je je lichaam goed kan coördineren en niet buiten adem raakt.
Maar goed ik ga het wel merken vandaag een ruiterfit training van eco-coach ;)

Tja, en ik kan geen half uur flink wandelen maar ik rijd prima 2 a 3 paarden na elkaar zonder buiten adem te zijn. :+
ruiterfitheid testen ga ik faliekant op falen gezien ik mijn been maar heel beperkt kan belasten (in feite net genoeg om te kunnen wandelen :+) maar op het paard staat er geen gewicht op mijn been en dan kan je me gerust een paar uur laten doorgaan zonder dat ik problemen ondervind. Fitheid is op zoveel manieren mogelijk... Ik ga niet hardlopen, ik kan al amper joggen. Maar dat betekent niet dat je je spieren niet op een andere manier kan trainen. :)

Ja, ik vind dat je zelf fit moet zijn (niet half van je paard af puffen na een proef of stikkapot zijn van 45 min doorzitten.) maar ik denk niet dat je daar voor iedereen dezelfde vereisten aan kan hangen. Alsin; Iemand die geen rondje kan hardlopen is niet fit. :) Dat is niet eerlijk en niet correct.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 10:09

Ehh.. Ayasha... ja volgens mij bedoelen we het zelfde... als in dat de conditie voor op het paard niet hetzelfde is als hardlopen ... (en mijn voorbeeld van wandelen is toch meer gericht op mensen die gewoon gezond zijn... jij hebt al extra moeite met steunen van het been waardoor lopen niet voor jou een goed voorbeeld is.)
Maar dat je dus wel iets van je spieren moet trainen om fatsoenlijk te kunnen rijden zijn we het wel over eens... en denk ook dat er genoeg marathonlopers zijn die stikkapot zijn na 45min. doorzitten ;)

Ik ben voor mezelf benieuwd wat de ruiterfittraining aangeeft.... ik ben redelijk gezond, rijd makkelijk 2 paarden per dag en kan ook wel uurtje wandelen .... maar geen super conditie... maar ik doen wel paar keer in de week yoga en heb geen overgewicht.