Meer mensen die hun paard rechtrichten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marjan19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 11:06

saskiakefie schreef:
oh was niet banketstaaf bedoeld hoor! :)

Oke, dan is het goed :o

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 13:15

Jammer dat ook hierin weer zo'n 'tweestrijd' is. Het is ook altijd hetzelfde in de paardenwereld.
Ik heb destijds een jong paard gekocht, die schever dan scheef bleek te zijn. Hij was eigenlijk niet te rijden door fysieke problemen. Oh, ik heb er van alles aan gedaan, van chiropractor, grondwerk tot instructie, maar helaas falen vele traditionele instructeurs compleet wat betreft mijn paard. Bovendien riepen veel traditioneel ingestelde types, dat 'mijn paard' niet werkwillig zou zijn. Mijn gevoel zei wat anders, want ik ken mijn paard door en door en hij heeft juist een heel slim, sterk en enorm werkwillig karakter. Mits je het op de eerlijke manier vraagt en mits zijn lijf het fysiek aan kan. Nummer een voldeed ik aan, nummer twee zijn we nu anderhalf jaar mee bezig om zijn lijf te gymnastiseren. Iemand vroeg ons als project voor haar opleiding bij Marijke de Jong en een wereld ging voor mij en mijn paard open. Ik zag eindelijk waar de problemen echt zaten en er werd meteen oplossinggericht gewerkt. Iets wat de standaard dressuur blijkbaar miste, qua benadering. Heel, heel veel grondoefeningen gedaan en mijn paard verbeterde snel. Was pittig, fysiek is het niet makkelijk om soepel te worden als je lijf dat niet gewend is, maar het lukte. Inmiddels doe ik de oefeningen rijdend (stelling, buiging, sbw, travers, e.d.). Eindelijk kan mijn paard op de volte lopen zonder alle kanten uit te zwiepen. De methode is duidelijk, paardvriendelijk, bitloos te doen en ik ben blij dat ik eindelijk iemand heb weten te vinden, die mij en mijn paard zo helpt. Ben razendtrots op mijn paard. Hij is veranderd in een enorm werkwillig dier, die het echt leuk vindt om zo bezig te zijn. En ik ervaar resultaten, waar ik heel blij om ben. Dan kunnen bokkers het onzin vinden, denken dat ze het beter weten, het niet willen begrijpen, maar jullie kennen dit paard niet. Met tig voltes, tig slangevoltes, longeren voor de balans, weet-ik-veel-wat, kwam je er niet, hoor. Ik kan iedereen de website www.paardenbegrijpen.nl aanraden en zeker de mensen die door Marijke opgeleid zijn. Topmethode! :)

Jane2

Re: Meer mensen die hun paard rechtrichten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 13:22

@ Twiggy, Gaaf is dat he, dat je iets hebt gevonden dat zowel bij jou en nog meer bij je paard past. Ook ik heb goede ervaring met Marijke de Jong. Vind haar site geweldig. Ook Anja Beran is een grote inspiratie bron. Super van je dat je niet zomaar hebt opgegeven. En van aan de hand werken worden ze inderdaad echt een stuk beter. Toppie!!

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 13:31

Mijn bijrijdpaard is ontzettend scheef. Een volte op rechts heeft nog het meeste weg van een gebroken ei met buitenstelling. Pfff, wel vermoeiend hoor. Omdat hij als oudgediende draver altijd haast heeft, is de rust moeilijk te zoeken. Ik doe het meeste dan ook in stap. Ik zou graag eens les in rechtrichten volgen, maar heb er echt geen geld voor (minimum loonzakje op 4 personen). Misschien sparen voor een weekend volgend jaar en dan hopen dat ik hem mee mag nemen :-).

Mijn eigen pony (is reeds jaren met pensioen) heb ik met 'gewone' les helemaal rechtgericht. Waren geen speciale, dure lessen voor nodig. Gewoon gedegen, goed onderbouwde, rustige instructie. Maar na jaren geen les te hebben gehad, ben ik ook een beetje roestig.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 13:31

Jane2 schreef:
@ Twiggy, Gaaf is dat he, dat je iets hebt gevonden dat zowel bij jou en nog meer bij je paard past. Ook ik heb goede ervaring met Marijke de Jong. Vind haar site geweldig. Ook Anja Beran is een grote inspiratie bron. Super van je dat je niet zomaar hebt opgegeven. En van aan de hand werken worden ze inderdaad echt een stuk beter. Toppie!!

Dank je wel :) en ja, superfijn dat na jaren zoektocht naar DE oplossing er iets op je pad komt (en dat was de vraag of Sam en ik even mee wilden doen als project voor iemand's afronding als instructrice recht richten bij Marijke de Jong). Ik ben er open in gegaan en kan niet anders dan zeer, zeer positief zijn. Ik had van de week iemand die zeer traditioneel dressuur heeft gereden bij mijn les (ze was oprecht nieuwsgierig naar wat wij zoal doen) en zij was verrast hoe soepel mijn paard was geworden. En ook hoe relaxt de oefeningen gingen. Er is nog zoveel te leren, dat we hier lekker mee doorgaan. Ik vind het ongelofelijk dat er mensen zijn, die eigenlijk niet eens weten wat het recht richten concreet inhoudt blijkbaar, maar wel hun negatieve mening verkondigen hier op bokt. Nee, het is geen hype. Het is een antwoord op een andere methode, die blijkbaar tekort schiet.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 13:33

Twiggy2008 schreef:
Jammer dat ook hierin weer zo'n 'tweestrijd' is. Het is ook altijd hetzelfde in de paardenwereld.
Ik heb destijds een jong paard gekocht, die schever dan scheef bleek te zijn. Hij was eigenlijk niet te rijden door fysieke problemen. Oh, ik heb er van alles aan gedaan, van chiropractor, grondwerk tot instructie, maar helaas falen vele traditionele instructeurs compleet wat betreft mijn paard. Bovendien riepen veel traditioneel ingestelde types, dat 'mijn paard' niet werkwillig zou zijn. Mijn gevoel zei wat anders, want ik ken mijn paard door en door en hij heeft juist een heel slim, sterk en enorm werkwillig karakter. Mits je het op de eerlijke manier vraagt en mits zijn lijf het fysiek aan kan. Nummer een voldeed ik aan, nummer twee zijn we nu anderhalf jaar mee bezig om zijn lijf te gymnastiseren. Iemand vroeg ons als project voor haar opleiding bij Marijke de Jong en een wereld ging voor mij en mijn paard open. Ik zag eindelijk waar de problemen echt zaten en er werd meteen oplossinggericht gewerkt. Iets wat de standaard dressuur blijkbaar miste, qua benadering. Heel, heel veel grondoefeningen gedaan en mijn paard verbeterde snel. Was pittig, fysiek is het niet makkelijk om soepel te worden als je lijf dat niet gewend is, maar het lukte. Inmiddels doe ik de oefeningen rijdend (stelling, buiging, sbw, travers, e.d.). Eindelijk kan mijn paard op de volte lopen zonder alle kanten uit te zwiepen. De methode is duidelijk, paardvriendelijk, bitloos te doen en ik ben blij dat ik eindelijk iemand heb weten te vinden, die mij en mijn paard zo helpt. Ben razendtrots op mijn paard. Hij is veranderd in een enorm werkwillig dier, die het echt leuk vindt om zo bezig te zijn. En ik ervaar resultaten, waar ik heel blij om ben. Dan kunnen bokkers het onzin vinden, denken dat ze het beter weten, het niet willen begrijpen, maar jullie kennen dit paard niet. Met tig voltes, tig slangevoltes, longeren voor de balans, weet-ik-veel-wat, kwam je er niet, hoor. Ik kan iedereen de website http://www.paardenbegrijpen.nl aanraden en zeker de mensen die door Marijke opgeleid zijn. Topmethode! :)

Super! Ik ga nu ook met grondwerk beginnen. Kun je mij (en ts:) eens concreet uitleggen hoe je stelling en buiging aan de hand vraagt enz..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 13:55

Ik ga nu mijn dochter uit school halen, maar er zijn zat filmpjes op You Tube van Marijke de Jong te vinden, waarop je dat kunt zien. Maar eerlijk gezegd, als je geen ervaring hebt, is les nemen meer aan te raden. Dan krijg je er handigheid in en iemand checkt of je het wel op de juiste manier doet...... Ik heb om de week les en doe voor de rest mijn eigen huiswerk. Is echt aan te raden! Succes, altijd leuk als meer mensen zo enthousiast worden. :)

Juultjeeeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-13 16:24

Heel erg bedankt voor het interresante topic! Heb wat handige tips gekregen die ik zeker ga oefenen, ook wil ik af en toe een les gaan nemen:)
Groetjes, Julia

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 16:28

Anoeska schreef:
Mag verdorie hopen dat er meer mensen bezig zijn met rechtrichten. Wat doe je anders op je paard als niet je paard recht probeert me maken :? Zal wel weer een nieuwe hype zijn om iets heel basics een ingewikkeld vleugje te geven. Dan kan de instructeur weer €15 extra vragen voor z'n lessen.

Volgens mij is dit inderdaad de enige goede reactie; rechtrichten en goed paardrijden zijn 1 en hetzelfde, jammer genoeg rijden er inderdaad teveel mensen op "kromme bokken" omdat ze niet weten waar ze mee bezig zijn. En inderdaad, een heleboel "instructeurs" verdienen een leuke cent met iets wat ze hun klanten al in 1e instantie hadden moeten leren!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 16:39

Juultjeeeh schreef:
Heel erg bedankt voor het interresante topic! Heb wat handige tips gekregen die ik zeker ga oefenen, ook wil ik af en toe een les gaan nemen:)
Groetjes, Julia

Af en toe les nemen om een paard recht te richten... knap als je dat met je 14 jaar ook daad werkelijk gaat lukken!
Zet eens wat foto's van je rijden op bokt, ik ben heel nieuwsgierig of je een paard fijn vw nw kan laten lopen, want daar begint het recht richten n.l, het over de rug kunnen rijden van je paard!
Ik krijg een beetje het idee dat veel mensen maar wat na l*llen hier op bokt, de klok horen luiden, maar niet weten waar de klepel hangt zeg maar!
Laat iemand mij eens precies uitleggen wat recht richten nu eigenlijk is?? Ik weet het wel....... maar ben benieuwd of jullie het ook weten!
Dus wat maak je recht als je recht richt?

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 19:34

je paard. :+ :D

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 19:35

Ik vind marijke de jong ook geweldig. Wil nog graag lessen bij en vanhaar instructeurs, maar een betaalbare academische kaptoom is lastig te vinden :+

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 19:58

Zo jammer van de af en toe nare sfeer hier. Een meisje van 14 probeert info op te doen waar ze mee aan de slag kan gaan. Juultjeeeh, ik hoop dat je de positieve dingen eruit kan halen en dat je met de toegevoegde links lekker aan de slag kunt gaan. Veel oefeningen zijn al gegeven en daar sluit ik me ook bij aan. Daarnaast ook lekker les nemen bij een instructeur waar jij en je pony prettig bij voelen. Dit kan gaande weg opeens ook een andere instructeur worden die jou weer verder kan helpen.

Bedenk wel dat 100% recht er nooit zal zijn door allerlei soorten invloeden. Buiten de invloeden van de ruiter zijn er ook nog externe factoren die mee spelen op het recht gericht rijden. Je paard/pony maakt een vreemde bokkensprong of maakt een glijer in de wei of vast heeft gelegen. Is daarmee niet kreupel maar kan zeker er voor zorgen dat je meer moeite zult moeten doen om lekker ontspannen en rechtgericht kunt gaan rijden. Jammer dat ik deze externe factor bij niemand heb terug gelezen. Niet alles is de schuld van ruiter/instructeur. Buiten het rijden om staat je paard nog een 23 uur per dag iets anders te doen. Dus niet alles is te wijten aan dat ene uurtje per dag dat wij met het paard bezig zijn.

Met mijn paard ben ik nu zover dat ik elke dag weer moet afwachten welke kant hij die dag weer fijner zal rijden. Dit kan nl. per dag verschillen. Nu ben ik er naar aan het streven om per dag de verschillen kleiner te maken, maar verschil zal er altijd zijn. Het omwisselen per keer geeft mij de bevestiging dat ik goed bezig ben.

Heel veel plezier en succes.

Jane2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 21:14

De kaptoom is erg duur. Maar ik heb toch de dure aangeschaft. Ook omdat ik er ook mee ga rijden. Gebruik de kaptoom als neusriem. Rijd wel met een trens, maar die pak je er alleen maar bij als het nodig is. Dus je rijd op de kaptoom en soms pak je de trens erbij. ( lijkt op stang en trens). Dus daarom vond ik het het geld wel waard.

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 08:32

Juultjeeeh, laat je niet uit het veld slaan door nare (en totaal onverdiende) opmerkingen en vooroordelen. Ik was zelf 14 toen ik mijn pony ging rechtrichten. Ik had niet super vaak les - eens per 2 weken - maar wel GOEDE les, zodat ik die 2 weken lekker aan de slag kon met de oefeningen. Steeds een stapje verder, is uiteindelijk helemaal goed gekomen! Dus dat komt bij jullie ook vast goed. Wel goede instructie zoeken, die is niet altijd makkelijk te vinden.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 08:54

Poiuytrewq schreef:
Ik vind marijke de jong ook geweldig. Wil nog graag lessen bij en vanhaar instructeurs, maar een betaalbare academische kaptoom is lastig te vinden :+

.
Ik heb die van haarzelf aangeschaft. Was even een investering, maar hij werkt heel goed. Kan het je echt aanraden. Voor mij nooit meer anders, ook geen andere methode meer. :)

Overigens vind ik het bewonderenswaardig dat een meisje van 14 wil leren hoe ze haar paard recht moet richten. De benadering van sommigen hier op bokt spreekt boekdelen. Maar goed, dat zegt meer over degenen die zo onaardig doen, dan over TS. Ik ben een stuk ouder en weet inmiddels wel wat voor betweterige kattenkoppen er met paarden rondlopen. Pfffff........

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 09:06

Bo_Cassey schreef:
Juultjeeeh, laat je niet uit het veld slaan door nare (en totaal onverdiende) opmerkingen en vooroordelen. Ik was zelf 14 toen ik mijn pony ging rechtrichten. Ik had niet super vaak les - eens per 2 weken - maar wel GOEDE les, zodat ik die 2 weken lekker aan de slag kon met de oefeningen. Steeds een stapje verder, is uiteindelijk helemaal goed gekomen! Dus dat komt bij jullie ook vast goed. Wel goede instructie zoeken, die is niet altijd makkelijk te vinden.

Super van je! :j

Ik doe precies hetzelfde, eens per twee weken goede les, en als je eenmaal zelf de handigheid hebt, kun je inderdaad prima zelf aan de slag met concrete oefeningen. En zo bouw je dat rustig uit met een fijn resultaat. En je leert nog veel meer, doordat je zowel naast je paard als op je paard bezig bent.

Juultjeeeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-13 12:41

Bo_Cassey:
Dankjewel! Leuk dat jij er ook zo mee bezig was toen! Het gaat bij mij ook steeds beter, en ga binnenkort de oefeningen oefenen die gegeven zijn als tips. Bedankt allemaal voor de reacties!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 22:20

ElCid schreef:
Anoeska schreef:
Mag verdorie hopen dat er meer mensen bezig zijn met rechtrichten. Wat doe je anders op je paard als niet je paard recht probeert me maken :? Zal wel weer een nieuwe hype zijn om iets heel basics een ingewikkeld vleugje te geven. Dan kan de instructeur weer €15 extra vragen voor z'n lessen.

Volgens mij is dit inderdaad de enige goede reactie; rechtrichten en goed paardrijden zijn 1 en hetzelfde, jammer genoeg rijden er inderdaad teveel mensen op "kromme bokken" omdat ze niet weten waar ze mee bezig zijn. En inderdaad, een heleboel "instructeurs" verdienen een leuke cent met iets wat ze hun klanten al in 1e instantie hadden moeten leren!

Hier ben ik het zo mee eens... En jammer dat de vraag van aerdenhout niet beantwoord wordt... Wat verstaan jullie onder een recht paard?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 09:12

Ik heb niet alles gelezen, maar wil wel mijn ervaring even delen :)

Ik was letterlijk vastgelopen met mijn merrie. Bakwerk vond ze niet leuk, dus gingen we naar buiten. Maar naarmate we zo reden werd ze stijver, zat ik uiteindelijk op een harde plank wat voor geen meter reed, en werd ze onregelmatig linksvoor. Ze kon immers in eigen houding = scheef door hobbelen en daar liepen we vast, letterlijk en figuurlijk. Haar bespiering was ook echt enorm verschillend. In 2009 ben ik in aanraking gekomen met iemand die volgens de AdB manier les gaf. Wat een wereld ging er voor mij open, dat heeft ons zo goed gedaan, haar onregelmatigheid ging weg, ze werd veel losser in het lijf, en begon zelfs wat na te geven mini-stukjes en over de rug te komen.
Helaas liepen we ook hierin vast, en nu wat heftiger, ik durfde er niet meer op; staken, steigeren, bokken. We kregen haar hier niet doorheen. En toen kwam ik bij iemand terecht die een vleug 'academische rijkunst' hanteert, maar het is een vleug, want ze kijk enorm naar je paard. Rechtrichten is haar 'basis' maar wat minder heftig er op focussen dan bij de AdB manier. En daar hebben we zoveel baat bij gehad! Ze gaat echt met sprongen vooruit, ze kan weer normaal voorwaarts, heeft een veel betere balans. Ook aan de longe en aan de hand doe ik veel oefeningen en focus ik er wel op dat ze in een juiste buiging loopt met haar hele lichaam, binnen been onder de massa. En inmiddels spoort ze (met haar benen, in het hoofd nog niet helemaal :+) goed! Op de volte zet ze niet meer het achterbeen helemaal binnen naast de massa, maar spoort dat goed in de afdruk van het voorbeen. Ik heb een blij paard, dat ook ontspannen kan, over de rug komt en heerlijk gaat bewegen. Ik ben helemaal blij :)

HIer is wel een enorme tijd overheen gegaan. Op de AdB manier heb ik 1.5 jaar ongeveer gelest, en was echt een super stap in de goede richting, maar kwamen we niet mee verder.
Bij mijn huidige instructrice les ik inmiddels nu 1.5 jaar en we hebben zoveel vooruitgang geboekt, dat is gewoon super gaaf :) De bespiering trekt ook steeds beter 'recht', en die 'onregelmatigheid' linksvoor heb ik al in geen tijd meer gezien.

Het duurt even, maar dan heb je ook wat. AdB liepen we op vast, mogelijk ook omdat het zoveel nadruk geeft op het echte rechtrichten, en constant er mee bezig zijn. Via de klassieke manier waar ik nu in les geef pakt veel meer aspecten tegelijk aan naar mijn idee, waardoor het een beter geheel wordt. Mijn paard snapt dit ook veel beter. Maar ik weet niet of we nu zo snel stappen vooruit maken, als we dat begin met de AdB manier niet hadden gemaakt. Want dat gaf al een hoop kwartjes die vielen :)

20282

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 14:39

succes rechtrichten is vaak niet zo makkelijk als ze verkeert gereden zijn.