Rechtrichten,waar te beginnen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 20:11

Air schreef:
Met een andere instructie die ook het voorwaartse/impuls niet zou vergeten en geen extreme stelling en buiging(waardoor de verbinding met achter wegvalt en je inderdaad niks traint) zou hebben gebruikt behoort toch echt ieder paard meer en de juiste bespiering te krijgen

Maar dat gebrek aan impuls/voorwaartse drang, extreme stelling en buiging en een los-vaste aanleuning vind ik wel heel kenmerkende aspecten van AR. In al het beeldmateriaal wat ik daarvan tegenkom zie ik dat terug.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 20:16

Klopt, en op het moment dat je dat al bij de instructrice's ziet vraag ik mij dan af hoe het bij de leerlingen gaat.

Daarom weet ik wel zeker dat er met ander instructie een stuk meer bereikt was en wat Paperboy zegt dus niet klopt.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 21:03

chikohaa schreef:
hwn schreef:
Maar dat neemt niet weg dat mijn merrie nu beter loopt dan bij de vorige eigenaars, die wel goede ruiters waren. Dus behandel ons niet als pretentieuze egotrippers.

Is dat zo, of vind jij dat zo?

Ik ken vrij veel mensen die het hele rijtje wat jij hebt gedaan ook hebben gedaan en ook vinden dat hun paard het veel beter doet. Echter zie ik precies t tegenovergestelde........

Ja, dat is zo, velen die haar vroeger gekend hebben (zelfs vorige eigenaars) geven het toe, ze kon ook niet meer slechter lopen natuurlijk, op het laatst liep ze niet meer, enkel steigeren, en kon niet meer naar links kijken. Ook haar karakter is helemaal veranderd in gunstige zin, maar ik ben niet van plan om handtekeningen in te zamelen om mijn verhaal te bevestigen. Mijn paard is tevreden, ik ben tevreden. Heb geen zin om al mijn vorige posts en het verhaal van mijn merrie nog maar es te herhalen, maar als zelfs de osteo al mijn nr doorgeeft aan klanten om hen te helpen hun paard weer goed te krijgen, dan zegt dat genoeg hé.

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 21:08

hwn schreef:
[ maar als zelfs de osteo al mijn nr doorgeeft aan klanten om hen te helpen hun paard weer goed te krijgen, dan zegt dat genoeg hé.

Sorry het zegt mij niet veel. Er lopen zoveel ostheo's rond die amper verstand van een paard hebben dat ik dat niet echt een graadmeter vind. Maar genoeg, heb geen zin om mensen af te branden, vroeg alleen hoe reel het verhaal was. Want hoe goed waren die ruiters............brandhout verbeteren is niet zo moeilijk namelijk.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 21:28

chikohaa schreef:
hwn schreef:
[ maar als zelfs de osteo al mijn nr doorgeeft aan klanten om hen te helpen hun paard weer goed te krijgen, dan zegt dat genoeg hé.

Sorry het zegt mij niet veel. Er lopen zoveel ostheo's rond die amper verstand van een paard hebben dat ik dat niet echt een graadmeter vind. Maar genoeg, heb geen zin om mensen af te branden, vroeg alleen hoe reel het verhaal was. Want hoe goed waren die ruiters............brandhout verbeteren is niet zo moeilijk namelijk.

Ruiters waren allebei jumpingruiters, ik durfde al 15 jaar niet eens meer op een manegepaard. En ik geef grif toe dat ik - nog altijd - een veel slechtere ruiter ben dan hen (en ik vrees dat dat wel zo zal blijven, ben ook geen 3x7 meer), alleen kan ik een paard beter "lezen".

chikohaa

Re: Rechtrichten,waar te beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 21:38

Een Jumping ruiter ben je in mijn ogen als je professioneel in de sport rijdt en ieder weekend met 8 beesten gaat en daarnaast nationaal en internationaal rijdt.

Een ruiter die springen leuk vind is geen springruiter............het zegt dus helemaal niets.

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 05:21

Paperboy, ik ging er juist wel voor de volle 100% voor! Ik ging zelfs 2 keer per week lessen om te proberen het onder de knie te krijgen. Waar het mij om gaat is dat het paard op die manier nooit zijn lijf goed heeft gebruikt {wat ie uiteraard ook niet kon vanwege zijn rug, maar die problemen waren op dat moment nog niet bekend} en dat de instructeur dat nooit heeft opgemerkt. Daar gaat het mij om! Hij vond hem super lopen. Als ik het terug zag op video zag het er ook niet heel dramatisch uit, maar het gevoel was alles behalve een lekker los door het lijf lopend paard. Als ik mijn paard op de "normale" manier was blijven rijden, dan waren de problemen waarschijnlijk vele malen eerder aan het licht gekomen. Een paard met zulke problemen als mijn ruin had, moet je simpelweg niet meer gaan pesten met dressuur, of het nu academisch is of klassiek.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 05:44

Allereerst sliert vind het heel erg voor je dat je paard KS en Atrose heeft gehad..

Maar het handwerk is niet heel belastend voor een paard, vandaar ook dat ik het gewoon mocht doen tijdens de rugband blessure van mijn paard. En een jaar bezig zijn is nog echt niet lang in de AR.

Inderdaad als je meer van je paard vraagt zullen blessures ook eerder aan het licht komen dat is logisch. Ik vind niet dat je een instructeur of lesmethode hier de schuld van kan geven, je bent ten alle tijde zelf verantwoordelijk voor je paard, als je gevoel niet goed is en hij niet losser wordt in zijn lijf kun je zelf ook een conclusie trekken en actie ondernemen, vooral gezien de voorgeschiedenis dat hij al niet heel makkelijk was in zijn lijf. En de ene instructeur is de andere niet, dat staat bovenaan. Je kent je eigen paard het beste en je moet altijd zelf blijven nadenken en je gevoel volgen. Begrijp me niet verkeerd ik heb zelf nog een paard wat afgekeurd is en alleen nog maar in de weide kan lopen, dus ik ken het verdriet en de onmacht als ze ernstig ziek zijn.. ik heb in de gewone dressuur toen ook nog even doorgesukkeld, ook mijn paard zat toen al niet lekker in zijn vel en was wat zuur in zijn gedrag, lag er toen ook regelmatig vanaf met rijden. Hij stond toen zelfs onder controle bij de dierenarts, was tijdens de opbouw na een jaar revalidatie.... Helaas bleef hij zuur en stug, en toen kwam blessure nr. 2 eruit. Heel erg en had ik het van te voren geweten had ik hem direct met pensioen gedaan......... maar achteraf is dat altijd makkelijk gezegd.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 05:51

Air schreef:
Waar lees jij dat ze er met weerzin in ging Paperboy? Volle 100% is alleen goed op het moment dat je ten alle tijde kritisch blijft.

Met een andere instructie die ook het voorwaartse/impuls niet zou vergeten en geen extreme stelling en buiging(waardoor de verbinding met achter wegvalt en je inderdaad niks traint) zou hebben gebruikt behoort toch echt ieder paard meer en de juiste bespiering te krijgen :)

Nou ze vond het drama, zichzelf voor schut rijden, en het voelde niet goed. Zoals ik al eerder zei je blijft zelf verantwoordelijk en je moet ook zelf blijven nadenken. Als ik les heb en het voelt niet, vind het allemaal drama dan stop ik ermee.

Niemand dwingt je om te blijven trainen op een manier die je niet aanspreekt. Maar alleen omdat je blijkbaar zelf niet mondig genoeg bent, is het de schuld van de instructeur, dat lijkt me niet helemaal eerlijk. Of de instructeur dan goed is of niet staat er zelfs los van.

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 10:31

Nou, nu verdraai je het wel een beetje hoor. Ik geef helemaal niemand de schuld. Het punt wat ik aan wil geven is dat de instructeur dus duidelijk niet wist hoe een goed door het lijf bewegend paard hoort te gaan! Overigens heb ik regelmatig aangekaard bij de instructeur wat ik er van vond, maar ik vind dat als je les bij iemand neemt, dat je dan ook bereid moet zijn om dingen aan te nemen en niet moet gaan zitten discuseren. In mijn ogen ben ik er gewoon volledig voor gegaan! Maar na een jaar mag je toch wel iets vooruitgang merken. En er zat geen vooruitgang in, we zaten alleen om de problemen heen te draaien. En dát zag die instructeur dus niet, hij vond het paard enorm opgeknapt. Mijn paard was imponerend om te zien en kon verder erg goed lopen en daar heeft ie gewoon niet doorheen kunnen kijken. Hij was lyrisch van mijn paard, vond hem geweldig en zeer getalenteerd.
Hij wist niet wat ie hoorde toen ik hem op de hoogte bracht van de diagnose die gesteld was door de dierenarts. Hij heeft zich zelfs verontschuldigd naar mij toe dat ie zoiets niet opgemerkt heeft {paard met zo'n slechte rug kán gewoon nooit of te nimmer zijn lijf goed gebruiken en dat deed ie dus ook niet} Het argument dat werd aangedragen was dat ik het er zo goed uit kon laten zien! Tja, daar moet je toch doorheen kunnen kijken als instructeur zijnde. Overigens was mijn instructeur verder een hele sympatieke man en niet bepaald de minste op het gebied van AR.
Maar goed Paperboy, ik ga verder geen discussie met je aan. Mijn ervaring is gewoon niet positief en ik vind die stroming gebakken lucht.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 15:44

Prima als je niet wilt discussiëren alhoewel dit forum daar wel voor is bedoeld, dus misschien zou je dan je verhaal niet op een forum moeten zetten als je geen mening van een ander wilt horen :D

Dus doordat je één ondeskundige instructeur hebt gehad is nu de hele AR gebakken lucht :?

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 15:55

Paperboy schreef:
Dus doordat je één ondeskundige instructeur hebt gehad is nu de hele AR gebakken lucht :?

Er zijn genoeg mensen die de gehele stroming gebakken lucht vinden. Ik inclusief :D

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 15:58

Dat is wel duidelijk, en dat is jullie gemis :D

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 17:54

@Sliert, da's iets dat daarom niet typisch is voor de AR. Hier heeft buurman ook even een ruitertje met zijn paard in mijn piste gehad, paard moest vooruit en in de krul, liep met erg weggedrukte rug, mond lag open van het getrek aan de teugels, je zag een panische blik in haar ogen...

Wel fijn dat de lesgever het uiteindelijk toch wou toegeven dat ie het niet gezien had, velen zouden dan gaan zeggen dat jij het verknoeid had. Mss heeft die er intussen ook uit geleerd.

Soms denk ik dat de ideale combinatie mss is om te beginnen via het academische, en dan over te stappen op klassiek (niet modern!) Maar weer van paard tot paard bekijken.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 16:19

Om nu even helemaal terug te komen op de vraag van TS... recht richten waar beginnen?
Persoonlijk zou ik een paard dat echt scheef is en problemen heeft willekeurig waar dan ook, gaan longeren en daar eerst eens de ontspanning gaan zoeken.
Dan eerst VW NW onder de man en pas als dat in orde is door naar de volgende ronde.

DianaWinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 07:42

Hi,

Kijk eens op de website van www.inhetrechtespoor.nl
Zij heeft mij mijn geblesseerde oudje destijds nog jaren "heel en rad" weten te houden, nu les ik weer met mijn onervaren merrie bij haar. Ook mijn dochter laat ik bij haar lessen met haar pony. Fijne instructie, op basis van rechtrichten, maar ook proefgericht als je wilt, of je angst overwinnen.

Succes!

Gr,
Diana