Dressuurtechniek

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 21:24

ik rijd hem als ik losrijd nooit laag en laat hem op dat moment ff zijn eigen houding aannemen.
Pas als ik ze op maat neem dan moet hij laag in de hals en in de juiste houding lopen.

Is ook nog een jong paard en hoeft niet meteen laag ingesteld worden..

INkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 21:44

anajatjeuh(ofzoiets): ziet er opzich wel goed uit! maar probeer je teugels op maat te houden,tenen niet aftesteken en lekker op je kont te gaan zitten! je paard mag idd wat nageefelijker lopen Lachen

Tallie:
Citaat:
ik rijd hem als ik losrijd nooit laag en laat hem op dat moment ff zijn eigen houding aannemen.
Pas als ik ze op maat neem dan moet hij laag in de hals en in de juiste houding lopen.

Is ook nog een jong paard en hoeft niet meteen laag ingesteld worden..

Het was maar een tip! en het maakt niet zoveel uit of het een jong paard is of niet.... lekker lang laag kan je en je paard alleen maar profijt van hebben. Het is wat minder voor de spieren als ie in eens in de krul moet lopen.

Als ik mijn pony lekker lang en laag losrijd heeft ie er veel minder (lees geen) moeite mee om lekker te gaan swingen omdat zn rug veel losser is.

Het was maar een tip! je moet maar kijken wat je er mee doet! Bloos

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 21:45

Afbeelding

deze foto is een paar uur geleden gemaakt, iemand nog iets op te merken behalve mijn handen die ik te veel naar voren kantel (dit zijn geen pianohandjes maar dat is niet duidelijk te zien)

tallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 21:47

o ik zag het ook helemaal niet als kritiek hoor....
Zeg alleen waarom ik het op deze manier doe....

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 21:52

ok, eerst even een foto van mij, leef je uit zou ik zeggen:

Afbeelding

Anjatjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 21:54

INkie schreef:
anajatjeuh(ofzoiets): ziet er opzich wel goed uit! maar probeer je teugels op maat te houden,tenen niet aftesteken en lekker op je kont te gaan zitten! je paard mag idd wat nageefelijker lopen Lachen

Ushi is een heel actief paard en gaat dus nogal lopen met mij,
daardoor zit ik bij haar te veel naar voor en steek mn tenen af.
Als ik mn teugels korter neem gaat ze alleen nog meer lopen, dus hou ze meestal redelijk lang Scheve mond
Die nageefelijkheid zal nog wel komen als we wat meer aan elkaar gewend zijn hoop ik. Lachen
Heeft iemand misschien wat commentaar op haar gangen of achterhandgebruik ofzo?

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 22:06

En nu het commentaar Haha!

Tacolover: ik weet niet of ik het goed zie, maar volgens mij kantelt hij zijn hoofd wat nar rechts, voor de rest wel een mooie foto

Dimple: Op de eerste foto heb jij je handen erg hoog en zit je behoorlijk voorover (is vast nog niet 20000 keer tegen je gezegt, maar toch Tong uitsteken ) en loopt hij wat teveel op de voorhand. Tweede foto vindt ik echt een hele mooie ruime galop.

carina: eerste foto is te onduidelijk, op de tweede loopt ze te diep, ik zou zelf proberen om het neusje er wat meer uit te rijden

anejatjeuh: mooi paard, maar ik zou hem iets lager en ronder rijden in zijn hals, en van daaruit weer oprichten, volgens mij houdt hij zijn hals zo redelijk strak.

Miss petit: mooi ontspannen beeld, maar het lijkt op deze foto als of hij moeilijk buigt.

nem forest: leuk paard, maar volgens mij ligt je zadel te ver naar voren op de schouder en ik zou wat meet lengte proberen te rijden in de hals.

haike: 2 mooie foto's van je paardje, alleen zelf moet je ook nog recht op proberen te blijven zitten

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 23:31

Oke... weer een nieuwe update van na het laatste bericht... Lachen
(ik begin dus weer bij pagina 6)

Sall: en bij mij niet! Tong uitsteken

Sharonaollie: die laatste foto vind ik een mooie foto wat volgens mij toch best correct is (tav niveau etc), misschien nu steeds meer 'bij elkaar rijden, dus wat minder lang laten worden. De 1e foto je teugels wat korter en alles iets meer ontspannen. 2e foto meer van achter naar voren rijden..

Inki: 1e pony heeft een zeer actieve achterhand (erg leuke pony trouwens) op de 1e foto mag de achterhand er wel wat meer onder gezet worden. En voor beide foto's geldt dat hij wat meer in de oprichting mag, hij lijkt erg sterk op de 2e foto. Je andere pony loopt niet te diep, maar op 1e foto (schouderbinnenwaarts?) pas op dat hij zn hoofd niet kantelt. Hij mag ook wel wat meer gebruik maken van z'n achterhand. Hij lijkt niet actief van achter naar voor te lopen.

Tiko: 2e foto geef je zelf het antwoord al Lachen 1e foto vind ik wel mooi. Maar bij de laatste twee mag hij wat actiever en wat ronder in de hals zijn. Probeer hem ook wat meer om het binnenbeen te rijden.. wat ronder in z'n hele lichaam.

Smithsgirl: mijn mening/reactie Knipoog passage is een oefening vanuit de verzameling.. dus een passage zonder verzameling is geen passage.. Knipoog over de foto met je instructrice, waarom ik dacht dat banjer teveel op de hand loopt is dat je instr naar achter leunt en in een lijn met de teugels (dus 'naar achteren hangen'). En ik weet niet veel van western, maar daarbij lopen ze meer van de hand af (teugels in boogjes lijkt het altijd). Maar het is altijd moeilijk om een paardje om te scholen. En ontspanning vind ik het belangrijkste Lachen

Ilindra: geen slechte foto, ik vind wel dat hij zijn achterbenen wat raar kruist (misschien foto vertekening?), verder mag hij ook nog wat buiging in z'n hals/lijf..

CielitoLindo: hij doet t ook nie nee.. Knipoog

taaclover: mooie foto, hou m wel actief en pas op dat hij z'n hoofd niet begint te kantelen (neus wijst meer naar links dan naar rechts).

Dimple: probeer je handen wat meer bij je te houden en dan met been naar je handen toe drijven. Dan zal hij achter meer activeren en voor fijn blijven lopen. Ook de galop foto mag actiever (voornamelijk uit de achterhand) en voor meer begrenzen.

miss petit: je paard maakt zich nog wat lang in de hals op de 1e foto. en lijkt daarin wat stug te zijn. Je gaat hier ook zo een bocht door, maar je hebt nog weinig buiging. probeer je paard meer rond om t binnenbeen te krijgen en met meer been van voren meer te begrenzen.

New-forrest: leuke pony! hij lijkt alleen een wat 'korte' hals te hebben. probeer daar wat meer ontspanning in te krijgen.

haike: geweldig kleurtje! Haha! 1e foto mag meer ontspanning in en wat meer vanuit de achterhand. 2e foto juist mooi achterbeen gebruik, maar probeer niet teveel op je binnenteugel te rijden en je schouders naar achteren! Lachen

carina: 1e foto is wat te ver weg. 2e foto mag veel actiever en hij loopt te diep. wanneer je m wat actiever hebt zal hij voor ook wat hoger komen. Draag je handen ook wat meer.

tallie: meer van achteren rijden zodat hij van voren wat meer 'omhoog' komt. op 1e foto lijkt hij wat te 'hangen'.

luvdatossa: wat het ongeluk betreft, ik weet het niet, misschien iets met dr linker achterbeen (onder)? Ze zet hem op de 1e foto wat naar binnen neer.. wat betreft het rijden: 1e rijfoto meer actiever vanuit de achterhand en 2e foto niet alleen rond in de hals maken, maar in dr hele lichaam, om het binnenbeen heen.. 3e foto lijkt me niet erg fijn voor dr rug, sinds je erg achterin het zadel zit, probeer je lang te maken, dan verschuift het diepste punt ook meer naar voren..

anja: paard meer actief houden, vooral van achteren. Van voren meer begrenzen, zodat je nagefelijk wordt/blijft.

barb: de foto is wat donker, maar hij (of zij) mag wat ronder om je binnenbeen worden en meer de achterhand gebruiken

laurae: ziet er erg mooi uit! achter zakt al meer en voor al wat hoger. Hij zou nog meer in de oprichting mogen (ik weet niet welk niveau jullie rijden?), hoogste punt ligt nu nog iets te ver naar achteren. probeer wel recht op je paard te blijven zitten, lijkt alsof je nu mee naar binnen zit..

Oke... ik ben weer helemaal 'bij' Haha!

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 23:39

MacavityL schreef:

barb: de foto is wat donker, maar hij (of zij) mag wat ronder om je binnenbeen worden en meer de achterhand gebruiken

ben ik helemaal met je eens OK dan!

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 23:53

Barb"]
[quote="MacavityL schreef:

ben ik helemaal met je eens OK dan!
[/quote]

Pfeow, ik ook weer blij... Haha!

Miss_Petit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 02:37

Onwijs bedankt voor de reacties OK dan! hier kan ik wat mee Lachen
Rijd dus alleen "springgericht", maar na deze reacties ga we misschien maar eens meer aan dressuur besteden Lachen

INkie"]
Miss_petit: Jah je bent een echte spring ruiter! Ik heb je niet zo vaak zien rijden maar kweet wel dat je goed rijdt Haha! Op de foto's zit je idd wat naar voren. Je mag je onder benen wat meer op 'zn plaats houden' (dichter bij de singel! Je bent een leuke combi met het vosje hoor!
[/quote]

Dat springruiter laat zich wel zien aan de korte beugels op foto 2 Haha!
Ik heb idd mn schouders altijd iets naar voren afhangend, richting verlichte zit. Das idd een punt waar ik op (probeer) te letten.
Heb soms de neiging om een benen te ver terug te leggen, omdat ik dat liever zie, als het meeremmen (benen naar voren afsteken) wat ik vroeger deed. Knipoog nu de middenweg nog vinden Lachen

[quote="laurae"]
Miss petit: mooi ontspannen beeld, maar het lijkt op deze foto als of hij moeilijk buigt.
[/quote]

Ben heel erg blij met deze opmerking Lachen Handy is een echte heethoofd en stresskip. Ik streef er dus naar om hem zo ontspannen mogelijk te krijgen. Ik rijd heb hem altijd lang laag gereden, omdat ik hem dat het makkelijkste kan laten onspannen. Zodra ik hem meer oppak, zoals op die dressuurfoto, gaat ie weer vragen naar dat lage, als dat lukt gaat ie er een beetje tegenin "hikken".

[quote="MacavityL schreef:
miss petit: je paard maakt zich nog wat lang in de hals op de 1e foto. en lijkt daarin wat stug te zijn. Je gaat hier ook zo een bocht door, maar je hebt nog weinig buiging. probeer je paard meer rond om t binnenbeen te krijgen en met meer been van voren meer te begrenzen.

Werelds! toevallig zei mijn (spring)instucteur (doe niets anders, heb geen dressuurles Bloos ) vandaag pcies hetzelfde. Hij is nu ontspannen en (redelijk) door zn lijf, maar maakt zich nu op de sprong iet wat lang, als ik hem van voren meer begrens en van achteren meer ga bijrijden, gaat hij beter opspringen en gebruikt meer rug. Ik heb hem nu goed aan mn buitenbeen staan, maar nu moet ik hem nog leren netje en vooral goed te laten buigen om mn binnenbeen.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 09:26

Anjatjeuh, probeer netjes rechtop te blijven zitten en niet je armen naar beneden te drukken. Verder moet je paardje wel nageeflijker lopen. Succes ermee

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 09:48

MacavityL schreef:
CielitoLindo: hij doet t ook nie nee.. Knipoog

En bedankt.. Scheve mond

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 10:31

MacavityL schreef:

luvdatossa: wat het ongeluk betreft, ik weet het niet, misschien iets met dr linker achterbeen (onder)?

Ze is als twenter over de kop gegaan. Ze moet altijd zo snel dat ze over haar eigen benen is gestruikeld Verdrietig , over de kop geslagen tegen een hek aan. Daarbij heeft ze een wobber opgelopen (beschadiging in de (hals)wervels en een lelijke wond aan haar linkerbeen.
Op dat moment kon ze niet meer normaal lopen, ze slingerde alle kanten op, de DA is geweest en zei dat ze met rust er weer boven op moest komen. Nu is ze zo ontzettend onrustig geweest in de box dat ze met goed geluk maar weer in het weiland is gezet. Alleen iedereen is altijd bang geweest dat ze nooit weer goed zal lopen. Op driejarige leeftijd heb ik haar beleerd en sleepte ze nog ontzettend met de achterhand. Toen ze Werner als veulen kreeg is maar besloten haar weer op rust te zetten in het land. Nu pak ik haar weer op en samen met haar eigenaar zijn we hard op weg om te kijken wat we uit haar kunnen halen.
Ze is dus met links tegen/tussen het hek gegaan, maar op dit moment is het gewoon een zwakke kant en geen kreupel been.

't is haar karakter, die van mij en de eigenaar die haar er eigenlijk weer boven op halen! Ik hoop maar dat het goed komt! Anders zullen we haar als fokmerrie gebruiken.

irvyarabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 12:52

irvy:
Afbeelding
Kom maar op met jullie comentaar Knipoog

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 14:21

Nathalietjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 18:03

Afbeelding
Ik en Pretty Girl, zomer 2003.
Brand maar los met commentaar !! Knipoog
Het ging die dag best wel niet goed haha.

INkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 19:18

MacavityL schreef:
Inki: 1e pony heeft een zeer actieve achterhand (erg leuke pony trouwens) op de 1e foto mag de achterhand er wel wat meer onder gezet worden. En voor beide foto's geldt dat hij wat meer in de oprichting mag, hij lijkt erg sterk op de 2e foto. Je andere pony loopt niet te diep, maar op 1e foto (schouderbinnenwaarts?) pas op dat hij zn hoofd niet kantelt. Hij mag ook wel wat meer gebruik maken van z'n achterhand. Hij lijkt niet actief van achter naar voor te lopen.

Deze pony op de 1e foto's is idd erg leuk! ( hij ooopt nu EK onder Robin Beekink )
Allebei de foto's zijn gemaakt van de zelfde midden draf aan het eind van de proef Lachen Hier was de pony erg kreupel en niet zuiver! Mn laatste redding was om zn hoofd wat op te tillen en daardoor liep wat diep Haha!
( we weten niet waar door die kreupel liep! er was nix aan de hand en met het losrijden ineens was ie kreupel en later was het weg, de proef in gegaan en dat ging goed tot net voor de galop het begon weer! Dit was net de laatste midden draf Lachen dus lekker onregelmatig Haha! )
De zwarte pony is idd wat minder met zn achter benen! dat kan die onder de training erg goed maar in de proef valt ie stil! Als het goed is is het schouderbinnen waart het is iig hele vage foto Tong uitsteken Het is zo moeilijk om met hem een goede proef uit te rijden! hij is zooooo sloom! Hij kan ook erg goed lopen maar dan wordt ie meestal erg sterk waar door ik hem moeilijk kan sluiten! ( als ik hem goed door sluit wordt ie weer sloom) met trainen heb ik dat probleem niet want dan heb ik een zweep Bloos
iig bedankt voor je commentaar!!!!!!

INkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 19:27

irvy: Je pony/paard mag wat meer boven in lopen! Tis een beetje vage foto maar volgens mij zit jij ook lekker mee te gluren hoe je paard daar beneden in het krulletje loopt Haha! niet doen! hij loopt heus wel, dat voel je in je handen! Knipoog

Randy01: 1e foto, je paard heeft wat net iets stelling naar links ! houd hem recht in de uitgestrekte draffen ( hoe zeg je dat Verward Tong uitsteken ) handen op gelijke hoogte houden. 2e foto, niet zoveel aan te merken! misschien iets meer je benen op de plek houden Lachen en je ( op de foto) binnen been niet zo afteken. En misschien iets meer stelling om je binnen been als je de bocht door gaat????

Nathalietjuh: Handen recht op! piano handjes horen niet Haha! Teugels wat korter dat je je handen wat meer voor je uit kan zetten. Tenen iets naar binnen draaien ( dat is erg moeilijk omdat je pony wat aan de kleine kant is! heb ik ook last van Knipoog ) en je mag net iets meer op je kont zitten... net wat relaxder ( goh wat een woord Verward )

Het zijn allemaal weer moment opname... en daar beoordeel geef ik mn mening over Lachen

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 21:23

Eerst plaats ik maar even een paar heel verschillende foto's van verschillende momenten.

Paard is een 21 jarige arabische ruin. Loopt of heeft gelopen op een L niveau. Hij is achter overbouwd en loopt vrij ruim. Ik weet dat ik wat naar voren zit, daar word aan gewerkt, maar is een nogal moeilijk punt voor mij Lachen .

Afbeelding

http://picserver.student.utwente.nl/get ... ?id=530225
hij is wat lang geworden door het verkleinen!
[edit: Cody]foto veranderd in link ivm grootte[/edit]

Afbeelding

kom maar op Haha!

Naz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 21:57

Ironique in Almelo (M1):
Afbeelding

Op vakantie afgelopen zomer, hier rijd ik op een sprong aan, vandaar mijn gezicht naar rechts Knipoog:
Afbeelding

En de Fries die ik af en toe rijd (5 jaar, geen niveau):
Afbeelding

INkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 22:07

Ymke: Pony wat mag meer door de hals heen en jij wat meer op je kont zitten en je benen lang proberen te houden! wat ziet dat dier er goed uit voor zn leeftijd!

Naz: rug recht houden niet in elkaar gedoken gaan zitten! probeer je benen op de plaats te houden ( te ver naa achter) en op de 1e 2 foto's wat meer op je kont gaan zitten! en niet te vergeten die piano handjes!!!!!
Ik weet niet precies hoe een M paard hort te lopen maar bij de M pony's wordt er wat meer verzameling verwacht ( niet dat het paard zo uit elkaar loopt.) en wat meer door dehals! De fires loopt heel erg mooi

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 22:27

Dat op m'n kont zitten hoort ook bij het niet rechtop zitten en is zo'n rotprobleem Heb een tijdje keurig rechtop gezeten maar het is nu weer knudde, bij mij heeft het te maken met onzekerheid waardoor ik zo ga zitten en ik het lukt me niet om het te corrigeren. M'n hakken kan ik niet uitdrukken door een lichamelijk probleem (operatie archillespees) dus helaas kan ik daar niks aandoen.

Dat door de hals heen kan kloppen, hij is erg moeilijk nageeflijk te rijden en soms wat stug.
Maar het klopt wat je zegt : houding + hoofd/hals pony.

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 23:30

Nou dan zal ik toch ook nog de foto's plaatsen na 8 pagina's. Eens kijken of iemand me iets kan vertellen wat ik van de foto's zelf niet zie Knipoog

Isolda is 13 nu, niveau Bixie Knipoog Haha!

Afbeelding

Afbeelding

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 23:50

Tos was thuis L niveau, op wedstrijd maar een paar keer uitgebracht.
Niet meer van mij, foto's zijn van september.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Schijnheilig genoeg Knipoog