paard ingereden op net 2 jarige leeftijd????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xhorselovex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 21:55

_Carpediem schreef:
Waar kwam je deze tegen? Anders moet je er even melding van maken, als meer dat doen wordt hopelijk de advertentie verwijderd...? Ik vind zoiets namelijk pure mishandeling.

Nou nou nou, dat vind ik wel weer heel erg overdreven. Ik ben zeker geen voorstander hoor, ik vind 3 een mooie leeftijd om te rijden. Minimaal 2½ jaar om te beginnen met alleen wat grondwerk maar liever gewoon pas met 3. Maar mishandelin?? Dat klinkt ook wel weer wat ver overdreven. Mijn buurman heeft weinig verstand van paarden maar heeft zijn friesje met 2 jaar en 1 maand voor het eerst laten lopen met leidsels en na twee weken al voor de kar. Gewoon hele kleine rondjes gemaakt en zijn paard geniet optimaal van die ritjes. Dus mishandeling.. neee, dat apsoluut niet. Met rijden ligt het voor mij idd ook wel wat anders maar geen mishandeling dus ;)

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 14:16

Mijn anderhalf jarige die is pas zielig!!

Afbeelding

Afbeelding

Urbanus

Re: paard ingereden op net 2 jarige leeftijd????

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 14:19

Paardjes in Afrika, die zijn pas zielig!

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 14:22

lieveli schreef:
Paardjes in Afrika, die zijn pas zielig!

/3

LufPony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 18:51

Op mijn oude stal.. zal de naam niet noemen reden ze paarden idd ook al in op 2 jarige leeftijd. Ook paardjes die uit Spanje kwamen en een behoorlijke reis achter de rug hadden gehad werden vaak meteen opgezadeld en soms dezelfde dag al verkocht.. ze behandelde de paardjes erg slecht. Ben blij dat ik daar niet meer kom, maar heb medelijden met de paarden daar. :=

LufPony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 18:53

@Balou_k
Wat een prachtbeestje! :~

Al vind ik het echt niet kunnen wat je hem aandoet.. |( :')

Mila11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 19:20

Je kan een enorme schade aanrichten aan het paard, vaak ook een ingezakte rug als hij/zij nog jong is. Ik vind dat den paard pas vanaf minimaal 2 en een half jaar mag worden in gereden

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 19:33

Missie_Maxie schreef:
Je kan een enorme schade aanrichten aan het paard, vaak ook een ingezakte rug als hij/zij nog jong is. Ik vind dat den paard pas vanaf minimaal 2 en een half jaar mag worden in gereden

naar mijn weten heeft een ingezakte rug helemaal niks met vroeg ingereden te maken ;) ik heb geen enkele quarter bij ons gezien in usa met ingezakte rug en vele zijn op hun 2e wel beleerd

Smileyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 10:44

.
Laatst bijgewerkt door Smileyy op 11-08-13 10:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 10:51

uhm nee dat hoort hier absoluut niet thuis :')

Orthos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 12:31

Zonde van't beesie. Doet me denken aan een paar zinnetjes:

Een paard kan ingereden worden op z'n 3e/4e jaar.
Kan je niet wachten, dan moet je een brommer kopen.

Kus_Janne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 14:55

ik vind vanaf 4/5 jaarige leeftijd het best

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 14:56

Heb laatst ook op zoiets gereageerd. Een veulen van - geloof ik, veel zal het niet schelen - 5 maanden die al zadelmak was. Toen ik vroeg of die man wel goed bij zijn hoofd was vertelde hij dat er ook al mensen op hadden gezeten.
Dan spoor je toch niet.

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 17:20

Eoweyn_x schreef:
Heb laatst ook op zoiets gereageerd. Een veulen van - geloof ik, veel zal het niet schelen - 5 maanden die al zadelmak was. Toen ik vroeg of die man wel goed bij zijn hoofd was vertelde hij dat er ook al mensen op hadden gezeten.
Dan spoor je toch niet.

Maakte die man geen grapje?
Een 5 maand oud veulen zakt gwn door zen rug of iets..

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 18:14

XEefjuhX schreef:
Eoweyn_x schreef:
Dan spoor je toch niet.

Maakte die man geen grapje?
Een 5 maand oud veulen zakt gwn door zen rug of iets..

Nee, het was een advertentie op kapaza. Die man was helemaal trots op zijn veulen dat ie het toeliet enzo. En het beestje was ook echt een veulen.

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 19:06

matasja schreef:
zo zag ik van de week op kapaza een veulen van nog geen jaar oud met als titel zadelmakke jaarling te koop. in de tekst stond ook gewoon dat hij gewend was aan zadel en bit..
komen er later foto's bij waar mijn broek van afzakte:
[ Afbeelding ]

Gatver gadver gadverdamme. Wat een stelletje zieke gekken die dit hebben bedacht.

Een paard hoort imo met 4 à 5 jaar onder het zadel. Eerder niet.

Ik snap het niet hoor, een paard kun je gemiddeld tot zijn 28ste berijden (en dan vanaf een jaar of 25 afbouwen naar gewoon rustig rondwandelen, maar dan zit je er toch nog op).
Doe het paard een lol en rij hem gewoon pas in wanneer zijn rug volgroeid is. Zeg dat je hem met 5 inrijdt, dan kun je er alsnog 23 jaar mee rondrijden. Is dat dan niet genoeg?

ZiekieLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 19:19

ik had een keer een jaarling te koop staan en kreeg serieus de vraag : '' hoe is zijn gedrag onder het zadel'' ... m'n mond viel open..duidelijk iemand die beter een fiets kan kopen of een houten hobbelpaard :=

Verder vind ik dat je altijd naar het paard zelf moet kijken, 2 vind ik jong maar mijn 2,5 jarige krijgt ook al gewoon een zadeltje op en loopt ook max 1x in de week 10min aan de longe, wel in een gigantische '' cirkel'' .. vind ik persoonlijk niks mis mee ik doe al van alles met haar vanaf dat ik haar heb en beestje kijkt nergens van op.. alleen maar goed voorbereid op het verdere beleren in de toekomst, in mijn ogen. overvraag haar nooit en zorg altijd dat het leuk blijft voor d'r, vind daar niks verkeerd aan..maar een 2 jarige echt al gaan rijden..nee dat vind ik echt te jong...
ieder natuurlijk zijn eigen mening over beleren

ksjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 14:14

naar mijn idee is 2 echt veel te jong!
rond 3,5 of 4 jaar vind ik pas dat het er echt tijd Voor word, tot die tijd gewoon er paard zijn gang laten gaan

Syllke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 14:26

Ik heb een 2-jarige maar krijg nog geen zin om erop te gaan nee. Vindt 'm echt nog veel te jong. Wel wat poetsen, lopen en dat soort dingen.

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 17:55

Didoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 04:30

Mij is zelf geleerd dat dat pas met 3 4 jarige leeftijd ,
En net zoals ons wij worden toch ook nog niet snel aan het werk gezet ?
Wij hebben toch ook allemaal een jeugd ?
Of heb ik t verkeerd ?
Dat paard zal wel hevige rugproblemen krijgen als ik t zo lees ,

rachellevis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 06:51

Wat een discussies, zeg. Volgens mij is zadelmak zadelmak. Ze kennen het zadel, dus zonder persoon op hun rug. Ingereden is met iemand op hun rug.
Ik heb ook jonge pony's en met 2 jaar begin ik ze af en toe te longeren. Dat betekent niet elke dag een half uur of langer met elke hulpteugel die te koop is, maar 2/3 x per maand gewoon aan een halstertje. Af en toe als ze er aan toe zijn leg ik er een zadeltje op om ze te laten wennen. De meeste pony's zijn dan alles al gewend en als ze 3.5/4 jaar zijn, kun je erop stappen en mee weg rijden.
Ik vind het zieliger als je een pony of paard tot 3 jaar op de wei laat lopen en ze dan in een maand alles geleerd word.

rachellevis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 06:53

Arc_En_Ciel schreef:
Mag je advertenties plaatsen? Want deze vind ik ook nog een behoorlijke puppy uitstraling hebben, ze is 4 en loopt B.
http://www.sporthorses.nl/advertentie/7 ... hZB2FfCS70

Pony heeft niveau B, loopt niet B.
Trouwens B is het laatste niveau.
Dit betekent dat de pony alles beheerst op dit niveau.
Dat zijn drie gangen en wat simpele figuren, die een 4 jarige best kunnen.

jipnathan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 07:01

Ik vind dat je moet kijken of je paard er al klaar voor is, zoniet niet doen. Zo wel, kan je het proberen.
Zelf vind ik dat je beter een jaartje kan wachten

Groetjes

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 07:08

jipnathan schreef:
Ik vind dat je moet kijken of je paard er al klaar voor is, zoniet niet doen. Zo wel, kan je het proberen.
Zelf vind ik dat je beter een jaartje kan wachten

Groetjes

Nee, dat kan niet. Vanaf de buitenkant kun jij namelijk niet zien of zijn kraakbeen en botten er wel aan toe zijn.
Dus gewoon netjes wachten tot je babypaard volwassen is en pas met een jaar of 3 (liever nog 4) voorzichtig beginnen.
Je gaat toch geen risico nemen om hem vervolgens kapot te rijden?