''Mijn instructrice is goed, wánt zij rijdt Z dressuur!''

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 16:45

ik vind mijn instructrice niet goed omdat ze ZZ-licht rijd.
ik vind haar goed en les bij haar omdat ze rekening houd met het kunnen en niet kunnen van mij en mijn pony samen. ze weet waar onze zwakke punten liggen. en onze sterke punten. ze weet haar lesgeven zo aan te passen dat het voor ons beide leuk blijft. en wij op die manier samen beter worden.

Menyanthes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 19:03

Ik kan me er ook aan ergeren. Ik heb zelf tot nu toe alleen maar les gehad op manege's tot aan mijn 16e ong.. Daarna werdt het voor mijn ouders te duur om te lessen. Maar, ik ben het met vele mensen eens.. Het is verschillend per paard qua aanpak van dingen. Ene paard pakt het sneller op dan een ander paard :j

mohica

Re: ''Mijn instructrice is goed, wánt zij rijdt Z dressuur!''

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 19:32

Ik heb dit ongeveer rond gelezen en ben het vaak eens met de meesten onder jullie ;-)
Wat ik ook merk ( vooral in mijn omgeving ) is dat wanneer mensen zelf paarden hebben en al 10/15 jaar rijden denken dat ze kunnen lesgeven. Het denken is niets mis mee, maar brengen vaak verkeerde info over. Ik zelf ben 18 en 13jaar onder de paarden en heb veel geluk gehad met mijnlesgevers en een uitstekende basis gekregen. Rijd zelf nooit wedstrijden ( wel enkele gedaan met jongere pony's op E-A niveau ( B - L in Nederland ), maar kan aan een beginner de basis overbrengen zonder me zelf en de ruiter in gevaar te brengen. Ik weet van mezelf dat ik ook werk punten heb maar mijn eigen fouten kan ik niet corrigeren maar als iemand dezelfde fout als mij kan ik die wel corrigeren met de nodige uitleg.
Een meisje uit mijn omgeving (21jr) is zo'n vb die veel denkt en verkeerd over geeft erger me er altijd op als k er aan denk.
maar te lang om hier neer te schrijven :o

niveau maakt niets uit zo lang je goed kan verwoorden en de juiste basis aangeeft :-)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 19:41

mohica schreef:
Ik heb dit ongeveer rond gelezen en ben het vaak eens met de meesten onder jullie ;-)
Wat ik ook merk ( vooral in mijn omgeving ) is dat wanneer mensen zelf paarden hebben en al 10/15 jaar rijden denken dat ze kunnen lesgeven. Het denken is niets mis mee, maar brengen vaak verkeerde info over. Ik zelf ben 18 en 13jaar onder de paarden en heb veel geluk gehad met mijnlesgevers en een uitstekende basis gekregen. Rijd zelf nooit wedstrijden ( wel enkele gedaan met jongere pony's op E-A niveau ( B - L in Nederland ), maar kan aan een beginner de basis overbrengen zonder me zelf en de ruiter in gevaar te brengen. Ik weet van mezelf dat ik ook werk punten heb maar mijn eigen fouten kan ik niet corrigeren maar als iemand dezelfde fout als mij kan ik die wel corrigeren met de nodige uitleg.
Een meisje uit mijn omgeving (21jr) is zo'n vb die veel denkt en verkeerd over geeft erger me er altijd op als k er aan denk.

niveau maakt niets uit zo lang je goed kan verwoorden en de juiste basis aangeeft :-)

_/-\o_ Mee eens!
Ik rijd zelf geen wedstrijden. Rijd 11 a 12 jaar, en ben ook 18.
Ik heb een verzorgpaard, een draver van 23, pittig ding, met artrose. ('goede combo...)
Mijn vriendin had vroeger paardgereden maar was gestopt omdat ze angstig werd. Ze was al een paar keer met me mee geweest, en ze wou toch nog wel weer een keertje rijden. Goed, longeerlijn eraan, vriendin er opgezet, en haar even verteld hoe ze hem het beste kon rijden. Eerst maar eens rustig voelen aan de longe, en lekker stappen. Daarna draven, zodat ze het gevoel weer even had. Dit ging zo goed, dat ik haar los liet rijden. Ben lekker in het midden van de bak gaan staan en heb haar instructies gegeven. Ging hartstikke goed, ze had heerlijk gereden. Inmiddels rijd ze weer paard en heeft ze het zo weer door. Ook mijn broertje (nu 13) gaat regelmatig mee naar mijn VP. Die heb ik van stap 1 geleerd hoe hij moet rijden, en hij kan nu ook los met hem door de bak heen draven. (en hij is er zelfs afgedonderd, hij raakte even uit balans tijdens het lichtrijden, en gleed er zo vanaf, hij viel niet hard) Verder dan dat gaan we niet hoor, het moet wel veilig blijven, maar ik ken mijn paard, hij voeld wanneer je ervaring hebt en wanneer niet. Heb je geen ervaring, ksn je er zo mee weg rijden, doet hij geen stap verkeerd. Heb je wel ervaring, heb je je handen vol aan hem!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 19:44

xKirst schreef:
Ik kan me er ook aan ergeren. Ik heb zelf tot nu toe alleen maar les gehad op manege's tot aan mijn 16e ong.. Daarna werdt het voor mijn ouders te duur om te lessen. Maar, ik ben het met vele mensen eens.. Het is verschillend per paard qua aanpak van dingen. Ene paard pakt het sneller op dan een ander paard :j

Het paard is het probleem niet vaak, de ruiter wel imo :) en het punt is het aan de ruiter over te brengen :)

marianbv

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 19:48

Ik heb les van een man die alles goed onder woorden brengt alles goed uit kan leggenmaar ook kan uitleggen waar het voor dient en hoe jij of je paard daar op reageert.
Ook verteld hij wat je fout doet en hoe je paard daar op reageert.
Ik les nu ongeveer een half jaar bij hem maar heb in dat half jaar al meer geleerd dan in de 29 jaar dat ik al rij.
Heb in het verleden wedstrijden gereden maar dat ging eigenlijk nooit goed, maar misschien dat ik deze zomer weer eens ga proberen want ik en mijn paard zijn een veel betere combinatie geworden in deze paar maanden.

Oh hij heeft wel zz zwaar gereden maar hij kan ook alles goed overbrengen naar jou en je paard en dat vind ik belangrijker

vera503

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 19:49

ik vind het maar een onzin zinnetje, iedereen kan in het z rijden maar mij gaar het meer over de manier waarop. rijd je z door zagen en vasthouden en leer je het je leerlingen aan, of is het op een ontspannen en rustige manier dan vind ik het wel kunnen.
en wat voor ruiter het is,, is het een kakkerige ruiter die rijd omdat ze er dan over kan opscheppen of is het er een die door weer en wind naar haar paard gaat.

marianbv

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 19:52

als ik vasthou dan kan ik er donder op zeggen dat hij woest word op mij en als ik het te vaak doe (niet dat ik het bewust doe maar let er wel op) dan heb ik ook nog wel eens de kans dat ik van mijn paard afgehaald word.
Als hij ergens een hekel aan heeft dan zijn het mensen die het paard in een houding dwingen en geen lucht geven.
Als hij merkt dat ik begin vast te houden dan zegt hij het gelijk zodat ik kan loslaten en het gaat steeds beter want ik hou bijna niet meer vast.
Het is iets wat ik eigenlijk altijd heb gedaan (heb jaren gereden zonder les gewoon buiten in de bossen en dergelijke) en het zit er zo in dat ik het nu aan het afleren ben en geloof me hij is goed in mensen dat soort dingen af te leren

RosalieV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 20:53

Mijn instructrice rijd grand prix. Maar mijn vader heeft zz licht gereden en ik rij fijner bij hem...

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 18:59

Niet alleen of hij/zij gelijk heeft, maar niet iedereen kan lesgeven. Er zijn mensen die L/M rijden en die toch goed les kunnen geven, zonder dat het niveau ervan daalt. En ook Z-ruiters kunnen slechte instructie geven. Ik vind het een smoes van niks dus.

RosalieV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 07:23

Shona schreef:
Niet alleen of hij/zij gelijk heeft, maar niet iedereen kan lesgeven. Er zijn mensen die L/M rijden en die toch goed les kunnen geven, zonder dat het niveau ervan daalt. En ook Z-ruiters kunnen slechte instructie geven. Ik vind het een smoes van niks dus.

Helemaal mee eens! Niveau doet er niet toe, het gaat er om HOE! ;)

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 07:40

Nog zo'n heerlijke opmerking: zij weet echt wel hoe je een dier moet verzorgen hoor want zij rijd heel hoog.
Of deze.
Onze paarden hoeven niet op de wei want wij rijden elke dag en anders kunnen ze zich verwonden. _-:(

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 11:27

Mijn instructrice rijd L en daar heb ik toch ook een hele hoop van geleerd en leer ik nog iedere week van!

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 12:12

Ik heb eigenlijk vroeger best wel slechte instructeurs gehad. Veel slechte gewoontes aangeleerd (hand vastzetten enz) Maar ik heb ook hele fijne instructeurs gehad. Mijn laatste instructeur heeft niet super veel wedstrijd gereden, maar die rijdt thuis voor zijn plezier. Hij is zo gepassioneerd over dressuur, das echt zijn lust en leven. Uren hebben we gepraat over bvb het verband tussen hulpen en anatomie van het paard, ruggebruik, rollkur,... Ik weet nu veel meer over de anatomie en de biomechanica van een paard en hij hielp me altijd dat in praktijk om te zetten. Ik heb bij die man zo veel geleerd en echt zelf leren nadenken. Dat vind ik een goede instructie!

siepenteun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 12:15

Ja ik erger me daar ook altijd aan, mijn instructeur (kan rond M dressuur met zijn haflinger) & instructrice (rijdt heel soms wedstrijden) rijden echt geen Z hoor, ik leer liever iets van iemand die het goed met mij en pony voor heeft dan iemand die alleen om het wedstrijdgerichte gaat.

Edit: Mijn instructrice heeft ook een boek met parcourtjes enzo, is ook heel leuk!
Laatst bijgewerkt door siepenteun op 28-02-13 12:25, in het totaal 1 keer bewerkt

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 12:22

Mijn instructrice rijd ook geen Z, maar ik vind dat ze echt superfijn les geeft. Ze let op de ruiter, en ze houdt het allemaal paardvriendelijk. We wisselen erg veel af in de les, maar hebben wel een aantal basispunten waar we elke les aanwerken. Ook verzint ze steeds nieuwe oefeningen en figuren, en leest ze vaak bij. Ik ben erg blij met haar, ze geeft beginnersles, maar ook gevorderden (waar ik bij hoor) les. En het is niet alleen maar het paard moet goed lopen, maar ook aan de ruiter wordt gedacht dat die goed zit, de hulpen goed geeft, en ze leert ons ook welke oefeningen we moeten doen om onszelf te verbeteren. En ze leert ons ook theoretische dingen die ze bijv. uit een boek heeft gehaald, of bij een cursus heeft geleerd.

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 12:23

T gaat niet om t nivo wat je rijd. T gaat om de kennis en ervaring die je hebt met paarden en t inzicht in de beweging en training van de paarden, die je goed kan uitleggen aan anderen. En toe kan passen bij verschillende ruiters en paarden.Zodat ruiter en paard elkaar begrijpen en verder kunnen komen.
Al rijd iemand t hoogste dan betekend dat nog niets.. zo heb ik ook een z ruiter als instructrice gehad 2x over eigelijk.. en beide konden ze mijn toenmalige pony niet zover krijgen wat ze wilde..en waarom niet? Ze hadden geen inzicht bij dit paard. Deze was niet zoals vele andere die zn rondje wel liep. Die grote fout maken vele.
Dus idd als iemand zegt ik krijg les van een z ruiter bladiebla.. Dan ben ik bijna in staat om ze uit te lachen. Want t betekent niks.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 13:26

mohica schreef:

Heb je er al bij stil gestaan dat er misschien mensen zijn die zo ook over jou denken?

mohica

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 21:32

dat kan niet want rijd zelf al een jaar niet meer en verzorg en train ( aan de hand/ longeren) een pony van iemand anders, ben meestal alleen buiten als ik ga op zaterdag ;-) maar dan hou ik lekker mijn mond ;-) als zij het gevaar niet kan inschatten haar probleem ;-)

Taifoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 19:42

Inderdaad, ze heeft veel ervaring maar hoeft niet altijd gelijk te hebben ;)

Chocoladeijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 23:36

Nee, want dat je zelf iets geleerd hebt is wat totaal anders dan geleerd hebben anderen wat te leren.

mind blown.

LINDY_1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 09:21

ik geloof best dat een Z amazone/ruiter enige ervaring heeft en je een eind op weg kan helpen. maar of die gene dan direct goed is? Nee dat kun je daaruit niet waarmaken.
Als je Z of hoger rijdt hoef je namelijk niet direct goed te zijn, bedoel iemand die in lager klassement rijdt kan wellicht nog veel beter zijn met het les geven.

_Gummybear

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 21:38

Het is verschillend qua paard, zo iemand zou je wel kunnen helpen maar daardoor is diegene niet gelijk 'de beste'

Lotte86

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 15:56

Tja, niet echt mee eens.
Lesgeven is wel heel wat anders dan paardrijden!

riannezweeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 08:13

nah, weet je wat het is? iedereen kan in het z komen met zn paard, het is maar per keer dat je zelf n keer toevallig netjes rijdt, of je paard loopt extra fijn, maar als n jury je elke keer als er iets leuker was als de oefening ervoor een winstpuntje geeft kom je wel in het z dressuur, bij springen vind ik dit anders, als je als ruiter niet goed bent zul je nooit hoog komen is gewoon niet mogelijk, nu vind ik oko zeker niet dat die dan geweldig zouden moeten zijn want er zijn dr n hoop die niet een galopsprongen kunnen tellen als ze opt paard zitten word ookaltijd heel er moe van dat zinneetje hij rijdt Z dusss.... whahaha