Sinds een paar weken bokken steigeren.. normaal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

prugelpiet

Re: Sinds een paar weken bokken steigeren.. normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 20:57

kleine update:
vandaag geweest ging heel goed :j
en trotsop de kleine pony
<3
stemcommando`s gingen goed gaat makkelijk in stap en hooo halt kan ze oof goed draf gaat ook nog en galop moeten we nog oefenen maar gaat sws de goede kant op en parcourtje ging ook goed!
foto`s en filmpjes volgen nog die plaats doxlover :j

dankje voor je filmpje over het parcourtje liljebo :j

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 05:54

Graag gedaan. Ik zou mij overigens niet concentreren op de galop. Die is totaal niet belangrijk. Het is veel belangrijker om leuk samen te werken. En dat kun je het beste in een rustig tempo doen. Op die manier leert de pony beheerst gedrag bij jullie en dat is precies wat je wilt
Ter inspiratie
http://www.youtube.com/watch?v=iLAC6xNd ... ature=plcp

Hillady

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 06:25

liljebo schreef:
Graag gedaan. Ik zou mij overigens niet concentreren op de galop. Die is totaal niet belangrijk. Het is veel belangrijker om leuk samen te werken. En dat kun je het beste in een rustig tempo doen. Op die manier leert de pony beheerst gedrag bij jullie en dat is precies wat je wilt
Ter inspiratie
http://www.youtube.com/watch?v=iLAC6xNd ... ature=plcp

Echt mooi ! Ja ik zou ook wel zover met dr kunnen nen wil sws met die balk gaan oefenen me twee beentjes ervoor ofzo :j

Erg leuk!! *\o/*

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 07:44

Dat zijn ook gewoon leuke oefeningen, waarbij je ondertussen de pony een goede basisopvoeding geeft en zelf steeds handiger wordt in je eigen lichaamstaal en het geven van aanwijzigingen.
De meeste paarden vinden het ook nog eens erg leuk.

ayla31

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 08:27

leuk dat het goed is gegaan, maar ik snap niet waarom jullie een topic aanmaken als je op iedereen comentaar hebt, die iets probeert uit te leggen of tips te geven.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 07:34

kan je zo`n hoop zelf maken? van pvc buizen bijv. want hij is wel duur en ik weet dat veeiligheid voorop staat en als dat niet kan kopen we er een maar miss kan het wel.
want we moeten nog wel wat geld ovrhouden voor het metuigje over een poos

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 09:29

ik zou geen pvc buizen gebruiken, maar dan evt. isolatie voor om de buizen (van dat zachte spul) of van die zachte schuimrubberen dingen die ze in het zwembad gebruiken. Zorg dan ook altijd dat hij los kan schieten als het paard erachter blijft hangen.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 13:36

hmm ik snap niet helemaal?
heb wel idee hoe je kunt maken maar niet van welk spul

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 14:03

prugelpiet schreef:
hmm ik snap niet helemaal?
heb wel idee hoe je kunt maken maar niet van welk spul

Buisisolatie. Even googlen :)

Hillady

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 17:18

kom er kom er ook bij :D ! Ook een vraagje : als je een brug wil of terwijl een A frame brug. Moet je die dan zelf maken zo ja : Hoe ? niet dat we er al aan toe zijn maar dan weten we het tenminste

Hillady

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 17:32

video's willen niet via hyves verzenden :(

Mieke93

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 17:35

probeer eens via photobucket of mijnalbum

Hillady

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 17:36

via youtube wil het wel .....

Hillady

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 12:34

geluid wou er niet bij helaas...

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 13:16

Ik verwacht bezoek, maar heb vast de eerste 2.40 min bekeken, dus zal daar vast iets over zeggen

0.44 Zeil over paard. Je houdt de pony vast bij het halster en biedt geen keuze. Op die manier train je niets. Pony moet het over zich heen laten komen. Zoek eens op internet hoe je een paard correct 'desensilibeerd' Dit moet met een doorhangend leidtouw gebeuren, stap voor stap

0.55 vechten met de pony. Geen goed idee. Basis is niet goed

1.02 pony gaat rennen en dan gaat de begeleidster rennen. Pony bepaald dus wat er gebeurt. Geen goed idee. Pony moet naast je blijven (en ook niet vooruit rennen, zoals hier ook gebeurt) totdat de begeleidster bepaald dat je gaat rennen. Loopt de pony vooruit, dan halt en stapje achterwaarts. Iedere keer opnieuw, totdat de pony naast je loopt
Dit gebeurt later nog een keer
Sprongetje is beheerst en netjes

Tussen de balkjes door gaat ook best goed

Achterwaarts: Je leert de pony niet achterwaarts gaan, maar duwt hem achterwaarts. Dit is nooit een goed idee, want ook hier weer leert de pony niets. Je drukt voorzichtig op de borst, bij geen reactie meer druk met vingertoppen en houdt aan totdat de pony een poging tot achterwaarts doet (een gewichtsverplaatsing is al goed. Dit moet je leren zien) Als dit gebeurt, laat je alle druk wegvallen alsof je door een bij wordt gestoken. Daar leert de pony van.

Je beloont de pony voor het achterwaarts laten duwen. Geen goed idee. Je krijgt wat je beloond en dat is in dit geval een pony die leert dat tegendruk geven bij achterwaarts gaan goed is. En dat wil je juist niet.
Wil je met voer werken, dan zul je je eerst terdege moeten verdiepen in het clickeren.
Zoals je het nu doet, heb je grote kans dat je pony vervelend wordt en de verkeerde dingen leert. Dat ligt dan niet aan de beloning, maar aan jullie timing en feeling wanneer je mag belonen. Doe je dat verkeerd, dan krijg je het tegenovergestelde van wat je wilt.

Bij over het zeil laten lopen opnieuw: Pony laat verzet zien, rent weg en wordt beloond doordat je meerent en hij dan een snoepje krijgt. Hier had je het tegenover gestelde moeten doen. Stoppen op het moment dat hij wegrende, pasje achteruit, weer wegstappen en bij weer wegrennen weer pasje achteruit etc. Niet belonen

Tot dusver is het probleem dat jullie 10 stappen te ver zijn. De pony kent en begrijpt niets en wat jullie willen, is hem dingen laten doen die hij niet heeft geleerd.
Zoals jij eerst het alfabet moest leren voordat je woordjes kon leren schrijven en woordjes voordat je zinnen kon maken; zo moet de pony eerst de kleine beginselen leren;naast je lopen aan doorhangend touw, stoppen wanneer jij stopt, wijken voor druk etc.

Ik bedoel dit niet om jullie te plagen of vervelend te zijn, maar zeg eerlijk wat ik zie en waar het fout gaat. Probeer daar iets mee te doen.
Ga eens naar deze site:
http://www.ingeteblick.be/
of deze
http://www.1001tips.be/vrije-tijd/paard ... t-paarden/

en lees je goed in.
Ik zal later, als ik meer tijd heb, de rest bekijken.

Hillady

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 13:59

nee dat was niet zo doordat de pony begon te rennen dat ik ook begon te rennen . ik gaf aan : Drrrraf ! En toen ging zei ook rennen . en zeil hebben we ookal zonder aan het halster te pakken over dr heenbgelegd maar neit gefilmd.... Niet dat jullie er geen commentaar mogen leveren maar alles is anders plus geluid.. Ik ga gewoon niks meer filmen totdat het goed gaat

Bumblehorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 14:05

Doxlover, juist wel filmen, kan je zelf ook op je fouten letten.
Daar leer je namelijk echt van! Probeer wel kritisch te zijn voor jezelf, niet denken dat het er wel goed uit ziet maar probeer ook al je stapjes op de film te ontleden.
Probeer verschillende dingen, als je hier plaatst zijn er natuurlijk ook mensen die willen helpen!

Mieke93

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 14:06

DoxLover schreef:
nee dat was niet zo doordat de pony begon te rennen dat ik ook begon te rennen . ik gaf aan : Drrrraf ! En toen ging zei ook rennen . en zeil hebben we ookal zonder aan het halster te pakken over dr heenbgelegd maar neit gefilmd.... Niet dat jullie er geen commentaar mogen leveren maar alles is anders plus geluid.. Ik ga gewoon niks meer filmen totdat het goed gaat

liljebo zegt toch niet dat het niet goed gaat? ze geeft tips hoe het beter kan, dat wil niet zeggen dat het slecht is.
Ik heb ook enkel het begin gekeken en wat me eerst opviel is dat de pony niet meer zo mager is als op die foto, wel vind ik dat er weinig degelijk gras op de wei staat, maar dat is iets waar jullie als verzorgers weinig inspraak op hebben.

Eens een vraagje: komt er nog een 2de paardje bij binnenkort of blijft die shet alleen staan?

Hillady

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 14:06

ja oke .. Maar dat is wel ECHT waar dat ik drrraaf aan gaf toen ze ging draven;)

Hillady

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 14:07

nokie schreef:
DoxLover schreef:

liljebo zegt toch niet dat het niet goed gaat? ze geeft tips hoe het beter kan, dat wil niet zeggen dat het slecht is.
Ik heb ook enkel het begin gekeken en wat me eerst opviel is dat de pony niet meer zo mager is als op die foto, wel vind ik dat er weinig degelijk gras op de wei staat, maar dat is iets waar jullie als verzorgers weinig inspraak op hebben.

Eens een vraagje: komt er nog een 2de paardje bij binnenkort of blijft die shet alleen staan?

Er komt geen maatje meer nee sorry ben een beetje chaggi

Mieke93

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 17:32

Wel zonde dan dat ze alleen blijft staan, paarden hebben ook nood aan een maatje.

Waarom ben je 'chaggi' ?

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 17:35

Ik zie hier ook niet echt een gehoorzame pony, ze vindt alle obstakels wel grappig maar luistert niet naar de begeleider. Waarom loop je er eigenlijk rechts naast?

De oefening met het zeil moet je niet doen zonder vast te houden, niet vasthouden aan het halster, maar gewoon netje aan een touw.
ik zou de pony ook niet helemaal in het zeil wikkelen, alleen er overheen, zodat je het er altijd weer af kan trekken. Als de pony vast komt te zitten in het zeil en in paniek raakt dan heb je echt een probleem.

Bij het achterwaarts gaan kan je goed zien dat ze helemaal niet goed luistert. Dus eerst gehoorzaam maken als je er netjes (links) naast loopt met een licht doorhangend touw, langzamer, sneller, halthouden en achterwaarts.

Hillady

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 17:59

Tilmar schreef:
Ik zie hier ook niet echt een gehoorzame pony, ze vindt alle obstakels wel grappig maar luistert niet naar de begeleider. Waarom loop je er eigenlijk rechts naast?

De oefening met het zeil moet je niet doen zonder vast te houden, niet vasthouden aan het halster, maar gewoon netje aan een touw.
ik zou de pony ook niet helemaal in het zeil wikkelen, alleen er overheen, zodat je het er altijd weer af kan trekken. Als de pony vast komt te zitten in het zeil en in paniek raakt dan heb je echt een probleem.

Bij het achterwaarts gaan kan je goed zien dat ze helemaal niet goed luistert. Dus eerst gehoorzaam maken als je er netjes (links) naast loopt met een licht doorhangend touw, langzamer, sneller, halthouden en achterwaarts.

Hahaha met dat los bedoelde ik ook aan een touwtje :D

Hillady

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 17:59

nokie schreef:
Wel zonde dan dat ze alleen blijft staan, paarden hebben ook nood aan een maatje.

Waarom ben je 'chaggi' ?

Prive' :+

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 18:37

Heb nog bezoek (zijn hier op vakantie) maar keek hier even. Jammer dat je mijn opmerkingen als kritiek opvat. Ik neem de moeite om het filmpje secuur te bekijken om je te vertellen welke foutjes je maakt en hoe je het zou moeten doen, opdat je ervan kunt leren en beter kunt worden.

Je hebt er niets aan als ik roep dat het allemaal geweldig is, als je zoals je in het begin van dit topic zegt, tips zoekt.
Die tips probeer ik te geven nav je filmpje. Ik probeer aan te geven waar het fout loopt en wat je het beste kunt doen.
Ik heb echter het gevoel dat je dat verkeerd opvat, het beledigend vindt en het er niet mee eens bent.

In dat geval bespaar ik mij liever de moeite van het verder bekijken van het filmpje en het exact aangeven waar het fout loopt.

Mbt de draf... kan zijn dat je het aangeeft (dat hoor je niet) maar dan nog draaft de pony (soms zelfs snoekend met het hoofd) voor je uit weg, en dat mag nooit de bedoeling zijn. Je pony moet netjes naast je aandraven, omdat je anders geen controle meer hebt, de pony net iets verder kan doorschieten en kan uithalen, waarmee hij jullie behoorlijk kan bezeren. Hij is dan niet gemeen, maar doet dat wat hij heeft geleerd... hij wordt nl beloond voor dit gedrag.

Maar goed... deze opmerking vind je misschien ook niet leuk.

Nogmaals... het was oprecht mijn bedoeling om je te helpen door de punten aan te geven waar het fout gaat, zodat je het zelf nog een keer kunt bekijken en ervan kunt leren, met hulp van de informatie op de sites die ik je heb gegeven.

Maar goed...

Veel plezier verder met je pony en hou je veiligheid in de gaten, want dit kan wel heel erg mis lopen, vrees ik.