Hartverscheurend: if we could see the damage inside

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Re: Hartverscheurend: if we could see the damage inside

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 23:31

mijn antwoord daarop staat al in mijn vorige post :)

Verto

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 00:06

Even een zijsprongetje, ik las net op de voorpagina dat Sjef Janssen Matthias Rath waarschijnlijk gaat trainen (na de Olympische Spelen van 2012). Betekent dat dan ook dat ze volgende de LDR methode gaan rijden? Als dat de manier is waarop Sjef Anky tegenwoordig traint... En stel dat Matthias die methode dan zelf gaat gebruiken bij Totilas... Is het einde dan zoek of draaf ik nu teveel door? 't Lijkt mij geen goede ontwikkeling.

xnicotina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 00:18

Zoveel mensen die zegen, gaan we weer.
Maar ik vindt het geen schande dat dit soort dingen herhaald worden.
Er zijn altijd mensen die nog niet alles hebben gezien, en er zijn nog veel
meer mensen die in hun ontwetendheid deze dingen overnemen.
Als we nou allemaal zeggen, ik weet het al, laat de berichten maar weg,
is dan uiteindelijk het resultaat niet de doofpot ??
Wie het al weet, is toch niet verplicht om mee te lezen of te reageren ??

Ik ben zelf pas weer begonnen met rijden, en ik krijg ook adviezen met deze resultaten.
De een nog dwingender als de ander. Hulpstuken worden nog steeds te snel en makkelijk
geboden als oplossing.

Je paard heeft geen zere nek, hij kliert, aanpakken.
Je paard schudt met zijn hoofd, das jongigheid, puberen, werk het eruit.
Mischien een sterker bit, dan loopt hij vast wel beter.

Het gebeurd nog steeds, dus deze berichten zijn nog altijd niet overbodig

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 08:33

Bizzybijtje schreef:
Waarom zou je risico opzoeken? Het blijft een vluchtdier, hoe braaf ze ook zijn.
Een prijsuitreiking is gewoon echt een chaos, iedereen klapt, omroepers, muziek... Niet alle paarden zijn daar even blij mee. Dat heeft niets met de proef zelf te maken.

Inderdaad, opzoeken is niet slim. Je brengt niet alleen jezelf in gevaar maar ook anderen. Dieren blijven onvoorspelbaar. Tijdens de kür is naar mijn weten iedereen stil, toch iets heel anders dan zo'n chaotische prijsuitreiking. Ik vind het alleen maar slim van haar.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 12:06

Verto schreef:
Even een zijsprongetje, ik las net op de voorpagina dat Sjef Janssen Matthias Rath waarschijnlijk gaat trainen (na de Olympische Spelen van 2012). Betekent dat dan ook dat ze volgende de LDR methode gaan rijden? Als dat de manier is waarop Sjef Anky tegenwoordig traint... En stel dat Matthias die methode dan zelf gaat gebruiken bij Totilas... Is het einde dan zoek of draaf ik nu teveel door? 't Lijkt mij geen goede ontwikkeling.

Toot werd bij Ed diep gereden. MAR rijdt klassiek duitsmet Toot. Sjef traint de paarden diep.

}:0 :+ Misschien is Sjef wel overgestapt naar klassiek en is dat de reden dat MAR bij Sjef wil trainen :+ }:0
Of zou MAR een beetje zijn vastgelopen en Toot niet meer aan het lopen krijgen?

Floortje_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 12:19

emma525 schreef:
Bizzybijtje schreef:
Waarom zou je risico opzoeken? Het blijft een vluchtdier, hoe braaf ze ook zijn.
Een prijsuitreiking is gewoon echt een chaos, iedereen klapt, omroepers, muziek... Niet alle paarden zijn daar even blij mee. Dat heeft niets met de proef zelf te maken.

Inderdaad, opzoeken is niet slim. Je brengt niet alleen jezelf in gevaar maar ook anderen. Dieren blijven onvoorspelbaar. Tijdens de kür is naar mijn weten iedereen stil, toch iets heel anders dan zo'n chaotische prijsuitreiking. Ik vind het alleen maar slim van haar.

Inderdaad, en het ene paard is ook gevoeliger voor ''prikkels'' dan de ander. Dat heeft niks met rijkunst te maken, sommige mensen zijn toch ook niet snel van hun stuk gebracht en anderen zijn zo gevoelig dat ze bij het minste of geringste van de leg zijn. Waarom is dat bij paarden anders. Over de blauwe tong, bij Scandic zit er denk ik weinig anders op, die heeft zijn bouw niet volledig mee dus je moet hem wel ophijsen. En Anky heeft zo ontzettend veel ruitergevoel, die kan aan de grens van het net wel-net niet rijden, als de motorisch ''iets minder fijn afgestelde'' amateur dat gaat proberen draait zo'n paard de vernieling in.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 12:52

Floortje_89 schreef:
Bizzybijtje schreef:

Inderdaad, en het ene paard is ook gevoeliger voor ''prikkels'' dan de ander. Dat heeft niks met rijkunst te maken, sommige mensen zijn toch ook niet snel van hun stuk gebracht en anderen zijn zo gevoelig dat ze bij het minste of geringste van de leg zijn. Waarom is dat bij paarden anders. Over de blauwe tong, bij Scandic zit er denk ik weinig anders op, die heeft zijn bouw niet volledig mee dus je moet hem wel ophijsen. En Anky heeft zo ontzettend veel ruitergevoel, die kan aan de grens van het net wel-net niet rijden, als de motorisch ''iets minder fijn afgestelde'' amateur dat gaat proberen draait zo'n paard de vernieling in.[/quote]

OMG, meen je dat nu echt over scandic? je moet hem wel ophijsen wegens zijn bouw????

Floortje_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 13:11

Bij wijze van spreken (hoe ik het zei was met een niet serieuze ondertoon), maar hij heeft niet het meest makkelijke lijf denk ik. Ik vind het filmpje met de blauwe tong ook sneu, maar ik snap wel dat bij een paard als Scandic zoiets op de loer ligt.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 13:35

Scandic deed dat al als 3 jarige. Hij laat moeilijk los in de lendenen. ls je 'm met de neus aan de LL rijdt houdt hij de tong wel binnen, maar geeft ie never-nooit-niet na en zet ie z'n rug nog meer vast [maar het grote publiek ziet dat toch niet].
Dus in het belang van het behoud van zijn lijf wordt ie zo diep ingesteld en moet ie loslaten in rug en kaak om van daaruit weer aan de LL geplaatst te kunnen worden.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 13:50

Abacab schreef:
Scandic deed dat al als 3 jarige. Hij laat moeilijk los in de lendenen. ls je 'm met de neus aan de LL rijdt houdt hij de tong wel binnen, maar geeft ie never-nooit-niet na en zet ie z'n rug nog meer vast [maar het grote publiek ziet dat toch niet].
Dus in het belang van het behoud van zijn lijf wordt ie zo diep ingesteld en moet ie loslaten in rug en kaak om van daaruit weer aan de LL geplaatst te kunnen worden.

Aha het is voor zijn eigen bestwil _O- |(

Wordt toch eens wakker mensen!! Gestremde of gestuwde doorbloeding in welk lichaamsdeel dan ook is NOOIT in het belang van een paard en NIET de bedoeling van dressuur!!!

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 14:29

Abacab schreef:

Hmmm, dus Scandic wordt al vanaf zijn 3e jaar slecht gereden, komt daar ook al vanaf zijn 3e tegen in verzet, en toch blijft men erbij dat het in zijn belang is om tot ontspannenheid gedwongen te worden?????
Nageven is niet eens mogelijk als ie achter de LL gereden wordt, fysiek onmogelijk bedoel ik dan!
Graag dan ook nog wat meer uitleg over hoe je een paard door LDR en RK te rijden kunt dwingen om los te laten in de lendenen,want ik kan er met mijn pet niet bij.

Bigbrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 23:03

Ik vind het sowieso onzin om met al die bitten en toei te gaan lopen rijden.
Is het voor de dressuur top al te moeilijk om een paard te rijden zonder extra spullen?
hoeveel mensen in de dressuurtop rijden er met een gewoon normaal hoofdstel en een zadel?
Geen hulpteugels, geen apart bit of evt 2, geen martingaal.
Hoeveel zie je die?

En vraag me af of die mensen op die foto's wel écht van hun paard houden..

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 07:05

Net zo vaak blijven herhalen als nodig is! Echt horrible. Dressuur is z'n doel totaal voorbijgeschoten.

Floortje_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 10:24

Een zwaluw maakt nog geen zomer, en een paar ''zielige filmpjes'' in slowmotion met een sneu muziekje maken dressuur nog niet zijn doel voorbij geschoten.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 10:38

Floortje_89 schreef:
Een zwaluw maakt nog geen zomer, en een paar ''zielige filmpjes'' in slowmotion met een sneu muziekje maken dressuur nog niet zijn doel voorbij geschoten.

Heb jij helemaal gelijk in Floortje 89.
Jammer ook dit soort filmpjes,is nl helemaal niet nodig aangezien er plenty keihard wetenschappelijk onderzoek voorhanden is.
Als ik tijd heb dan zal ik eens wat posten,of misschien moet je wat verder kijken dan je neus lang is?

Floortje_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 11:28

Dat een handjevol mensen hun paard in de rollkur afklemt, maakt dat de dressuursport toch nog niet slecht. Een stang en trens is pas een martelwerktuig als er iemand mee werkt die daar het gevoel niet voor heeft. En over drama gesproken, hier zijn ook filmpjes geplaatst over gewoon een random wedstrijd, inclusief sneu muziekje en slowmotion, en dat is ook niet om aan te zien. Je kunt voor jezelf het zo goed mogelijk proberen te doen, maar hoe de hele dressuur/wedstrijdsport in een negatief daglicht wordt geplaatst, vind ik zwaar overtrokken.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 11:34

Abacab schreef:
Verto schreef:

Toot werd bij Ed diep gereden. MAR rijdt klassiek duitsmet Toot. Sjef traint de paarden diep.

}:0 :+ Misschien is Sjef wel overgestapt naar klassiek en is dat de reden dat MAR bij Sjef wil trainen :+ }:0
Of zou MAR een beetje zijn vastgelopen en Toot niet meer aan het lopen krijgen?

Ja die overstap roept veel vragen op ook bij mij. Wellicht dat hier de klassieker "Faust van Goethe " meer licht op de zaak kan doen schijnen.
Want de trainingsmethode van Sjef J daar is internationaal ook wel kritiek op als het zou gaan om paardvriendelijkheid en is toch wel wezenlijk anders als de klassieke dressuur van M. Rath. Wie weet welke financiële belangen meespelen? Dan hoeft dat niet eens de belangen van M. Rath te zijn maar van diegene waar het geld zit. Daar komen wij toch nooit achter. Maar verbazen doet deze stap wel.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 14:03

Wat een onzin, "de financiële belangen". Paul Schockemülle is schatrijk, en de andere eigenaar van Totilas is onschatbaar rijk. Geld speelt daar niet de hoofdrol. Waarschijnlijk een 'pragmatische sanctie". Mathias krijgt wellicht de kans ook iets anders te leren, heel verstandig, veel beter dan bekrompen het hoofd in het zand te steken. Mijns inziens moet men dat wat men afwijst eerst goed leren kennen voordat men tot zo'n beslissing komt. Starheid is nooit een formule tot succes geweest.