twinducklin schreef:@ abacab Wat versta jij dan onder het gewicht naar de achterhand brengen? Bij mij is dit bij het grondwerk dat je ziet dat ze de rug boller maken en letterlijk dat je ziet dat het gewicht van voor op de achterbenen wordt gebracht, waarbij de achterhand beter ondertreed en dus ook bij halthouden het paard vierkant halthoud met de achterbenen verder onder de massa in.
Daar kan ik me wel in vinden. Maar het is nogal een verschil of je je paard in stilstand dmv een pasje achterwaarts meer gewicht op de achterhand laat nemen of dat je gaat stappen, draven galopperen. In jouw methode zal een paard bij beweging weer zijn oude comfortabele balans opzoeken. Het is eigenlijk een los kustje wat je laat zien en heeft geen samenhang met wat een paard in beweging doet.
twinducklin schreef:Op zich vraag ik niet veel met me buitenteugel, hooguit juist een ophouding om bijv schouderbinnen te vragen, hoe denk jij dat dit scheefheid veroorzaakt? Het recht stellen vraag ik door er recht voor te staan en dus evenveel "druk" op links en rechts te hebben. Verder vraag ik alleen lichte stelling met binnenhand. Bovendien wissel ik continu van hand, veel vaker als onder het rijden, max naar 1 keer de bak rond en elke oefening die ik links vraag, vraag ik ook direct erna rechts.
Aangezien je er niet recht achter of recht bovenop zit kun je de symetrie van je paard niet controleren. Je staat er schuin naast waardoor je niet kunt zien of je paard subtiel over de schouder wegloopt of het buitenachterbeen een fractie buiten de massa zet.
twinducklin schreef:Ik heb nu vandaag voor de 4de keer met mijn merrie gewerkt op deze manier, en die is scheef, staat voornamelijk op voorhand en houd rug + bekken vast. Als ik hierop stap krijg ik alleen maar protest omdat ze de achterhand er niet onder krijgt met mij erop omdat die spieren niet sterk genoeg zijn. Nu naar vier keer zie je dat ze al beter ondertreed en zie je ook al wat spieren bewegen op rug en zie je dat de bekken kunnen bewegen. Iets wat een dikke week geleden nog niet mogelijk was.
Het zou natuurlijk ook aan jezelf kunnen liggen en de manier waarop jij, misschien zonder het te weten, inwerkt op de rug van je paard. Past jouw harnacement wel? Ikz ie nog wel eens mensen met een schapenvachtje rijden terwijl dat voor een paard met arme bespiering op zijn rug helemaal niet prettig is. Hoe is het paard zo stijf geworden? Krijgt dit paard weidegang?
twinducklin schreef:Hoe zou jij zo'n paard trainen? Paard heeft een verkalkte pees links voor, kreupelt op moment niet eraan maar longeren is dus geen optie, dat zijn veel te korte wendingen. Ze mag rijden van de dierenarts zolang ze goed loopt en paard heeft er ook veel plezier in maar dat kan dus niet zonder eerst wat spieren te trainen. Paard is onder het zadel erg voorwaarts en snel heet waardoor ze zich over de kop loopt. Paard heeft bijna 2 jaar niks meer gedaan behalve op de wei ivm blessure en laatste half jaar wat kinderlesjes gelopen in de leeftijd van 6 t/m 12 jaar. Dit lijkt voor haar heel goed te werken, maar vraag me af waarin jij denkt dat het slecht kan zijn?
Ten eerste: Ik rij paarden voor de sport. Ik wil best een paard revalideren, maar een paard dat nooit meer 100% gezond zal worden moet je niet willen rijden [mijn mening]. Zo'n paard is ook heel blij als grasmaaier en poetspaard.
Ter revalisatie zou ik zo'n paard actief onder het zadel stappen, lange lijnen rijden, tempo wisselingen in stap van uitgesstrekte stap naar verzamelde stap en alles wat daar tussenin zit. Dat is later uit te breiden met draf en galop
twinducklin schreef:met mijn ruin ben ik hier nu sinds een kleine 3 maanden mee bezig, en bij hem merk ik vooral dat hij veel beter in balans loopt. Hij is los van zichzelf en loopt vrij goed met achterhand onder de massa. Voor hem is het dan ook voornamelijk bedoeld om beter balans te krijgen omdat hij daar nogal moeite mee heeft onder het zadel. ( is pas 4 jaar )
Die balans onder het zadel komt vanzelf wanneer je gaat rijden en je paard niet te veel in de weg zit maar juist helpt in zijn balans.
Als je zelf nog niet zo ervaren bent met bovenstaande moet je dit altijd onder begeleiding doen. Maar weinig ruiters kunnen het verschil voelen tussen een trage en verzamelde stap.