Touw om de achterhand wat vinden jullie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 13:57

horseyfries

Re: Touw om de achterhand wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 15:47

Ik vind het ook niet zo'n mooi voorbeeld omdat ze het paard niet echt "rijden" maar uit elkaar laten sloffen in hetzelfde tempo. Maar probeer het zelf eens, want als je rijdt voel je echt wel verschil, het verschil is misschien voor het oog niet eens zo zichtbaar in eerste instantie, maar je gevoel vertelt je wel of het helpt of niet.

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 23:06

@horseyfries, heb je het al eens geprobeerd dan? zoja hoe beviel het?

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 08:38

horseyfries schreef:
Vind jij dat nogal zweverig klinken? Dus jij hebt met je rijles nooit dat je onbewust bepaalde dingen doet, zoals bijv. te ver naar voren of naar achteren zitten terwijl je denkt dat je rechtop zit, tenen naar buiten draaien terwijl je denkt dat je benen recht hangen, onbewust tikken met je been maar denken dat je been stil hangt, je handen plat leggen zoals pianohandjes terwijl je denkt dat je ze rechtop houdt, en ga zo maar door?
Jij hebt totale controle over je eigen lichaam en weet perfect wanneer je recht zit, je benen recht hangen, je benen stil hangen, je handen rechtop staan, enz. enz.?
Zo ja, kom dan alsjeblieft hier eens langs, ik geef je gratis les want zo'n leerling ben ik nog nooit tegengekomen.
Zo nee, dan is je lesgever dus ook héél zweverig bezig als hij/zij je BEWUST maakt van wat je lichaam (fout) doet? Dacht het niet hé?
Oftewel, je moet eerst weten wat je doet om vervolgens een nieuw bewegingspatroon te kunnen ontwikkelen. Een paard kun je dit niet mondeling vertellen dus je zult een andere methode moeten vinden om hem te laten weten dat zijn achterbenen niet achter hem aan mogen slepen maar onder zijn lichaam moeten. Daarvoor moet hij zich ook eerst bewust worden dat zijn achterbenen niet snel genoeg naar voren gaan en daarvoor kan de bandage dus helpen.

De antwoorden op deze retorische vragen zijn natuurlijk een aantal keren nee, dat lijkt me duidelijk.
Nu je het zo zegt is het eigenlijk ook wel heel logisch en niet zweverig.
Ik heb net je profiel bekeken: had je niet even eerder kunnen zeggen dat je J. V. bent?!
Met JONG KFPS ben ik eens bij een clinic van je geweest. In ieder geval ben je er een die recht van spreken heeft en die niet zomaar wat onzin op bokt zet, dus nu ben ik wat meer gemotiveerd om het te proberen. Duidelijk uitgelegd hoe ik kan beginnen, bedankt.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 10:46

Ga er niet van uit dat achter elk Bokt account een Penny meisje zit ;)

Hoe dan ook, iedereen heeft hier recht van spreken, al verbaas ik me wel altijd over het aantal reacties van mensen die iets niet kennen en er toch al een oordeel over hebben.
Ik heb het uitgeprobeerd en het geeft een heel goed gevoel, nog meer dan je het verschil aan de longe ziet voel je het onder het zadel.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 11:09

Zelf kende ik het niet en ik heb er een dubbel gevoel over.
Aan de ene kant denk ik dat dit een goed hulpmiddel kan zijn. Aan de andere kant als ik kijk naar mijn o zo brave pony, die zal van slag raken als ik dit bij haar zou doen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 11:49

Marchador schreef:
Zelf kende ik het niet en ik heb er een dubbel gevoel over.
Aan de ene kant denk ik dat dit een goed hulpmiddel kan zijn. Aan de andere kant als ik kijk naar mijn o zo brave pony, die zal van slag raken als ik dit bij haar zou doen.

Waarom zou je pony er van slag van raken? :)

Het lijkt mij trouwens ook dat iedereen recht van spreken heeft. Soms kan een leek een betere kijk op de zaak, of een oplossing, hebben dan iemand met een dogmatische instelling.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 11:53

fransje, van de fysio kreeg ik de opdracht om de achterhand te trainen met een pessoa. Dit is al enkele jaren terug. We hebben dit eerst samen gedaan maar mijn pony accepteerde de lijnen achter haar langs niet. Ik moest door blijven proberen, maar mijn pony heeft het nooit geaccepteerd. Ze raakt enorm van slag van de pessoa en loopt hierdoor gespannen. Ik heb het vorig jaar nog geprobeerd, maar kreeg dezelfde reactie. Ze vind het niet fijn en er ontstaan in mijn ogen gevaarlijke situaties.

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 10:43

Behalve dat ik het onveilig vind, vind ik het ook erg vergezocht eerlijk gezegt. Je kan het rijtechnisch niet meer oplossen,dus laten we er maar van alles aanknopen? Nee zo vind ik het geen rijden meer.

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 11:10

@ horseyfries: Bedankt voor de heldere uitleg en de link met voorbeelden. Ik kreeg van de fysiotherapeut ook de tip om mijn paard met bandage te longeren en te rijden. Ik heb dit toen geprobeerd aan de longe maar zag geen verschil. Nu met jouw uitleg en tips ga ik toch maar een nieuwe poging doen want ik denk dat het wel degelijk wat voor mijn paard kan betekenen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 11:59

vilouma schreef:
Behalve dat ik het onveilig vind, vind ik het ook erg vergezocht eerlijk gezegt. Je kan het rijtechnisch niet meer oplossen,dus laten we er maar van alles aanknopen? Nee zo vind ik het geen rijden meer.

Wat lijkt je er onveilig aan? :)

Heb je het hele topic gelezen? Als ik je reactie lees, verdenk ik je ervan dat nie tgedaan te hebben ;)

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 22:03

Hmm interessant. Ik heb me eigenlijk altijd al afgevraagt waarom je die 'band'rond de achterhand hebt bij een passoa haha :). Ik lees even mee.

x_sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 23:33

wel met het longeren gezien maar bij het rijden?
bovendien lijkt het me best gevaarlijk..

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 09:53

Ik denk dat ik het toch een keer ga proberen, eerst met longeren, en dan misschien een keer met rijden.
Mijn pony vind het moeilijk om haar bekken te kantelen dus misschien helpt dit.
Ik doe de bandage dan in iedergeval niet te laag zodat het niet gevaarlijk kan worden.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 20:57

De band te hoog vastmaken is zeker zo gevaarlijk omdat hij dan onder de staart kan schieten!

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 10:32

oja daar heb je gelijk in

leestmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 15:03

hulpteugels zijn alleen verantwoord als ze deskundig gebruikt worden
anders doet het vaak meer kwaad dan goed
en ja dan moet je als minder gevorderde ruiter aan jezelf gaan werken en dus les nemen
dat noem ik geen (semi)geklungel maar zelfverbetering wat je paard ook ten goede komt
want wat leer jij als ruiter zelf van een hulpteugel? juist ja niets dus

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 17:16

Het zijn geen hulpteugels.....

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 20:32

Ik heb het maar eens uitgeprobeerd. Ik vind een pessoa niets vanwege de rukjes in de mond van het paard dus dit leek me wel wat. Ik heb de longeersingel om gedaan en daar twee bandages aangeknoopt die achter zijn billen langs heb gedaan. Het was even uitproberen hoe strak de bandage moest maar dat had ik al vlot uitgevogeld. Mijn paard ging er echt een stuk beter van stappen. Ik was de touwtjes vergeten dus hij liep niet helemaal gesloten maar ik ga het zeker nog een keer poberen.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 16:11

Leuk dat je het geprobeerd hebt!

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 16:32

volgens mij is deze methode eerder als revalidatie bedoeld dan als hulpmiddel bij een gezond paard. Die Tellington Jones doet goede dingen, en sommige Bokkers verdienen zelfs geld met het uitvoeren van haar karakteranalyses (-:

Op zich vind ik het vrij logisch. Door een klein beetje weerstand te creeren stimuleer je een correct spiergebruik, bij een paard wat door blessure oid op de voorhand is lijkt me dit heel nuttig. Als de spieren versterken door deze methode kun je daarna weer naar balans gaan rijden.

Mensen trainen toch ook met gewichten of weerstand om sterker te worden. moeten fysiotherapie hulpmiddelen voor mensen dan ook in de ban?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 16:56

Dan begrijp ik niet dat je vind dat het alleen als revalidatie bedoeld is, ook mensen trainen met weerstand en gewichten om beter te worden zonder dat dat persé als revalidatie moet, maar gewoon om nog beter te worden! Waarom zou je dat met je paard dan niet doen?

neelke9

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 13:45

lijkt mij niet echt veilig

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 13:56

Mijn paard zou meteen gaan zitten als ze dit om haar achterhand krijgt, doet ze met een Pessoa ook.
Trailerladen lukt ook niet met een longeerlijn achterlangs, gaat ze ook op zitten of achterwaarts.

Het enige wat ze wel accepteert is de broek van een tuig, maar als die aandrukt mag ze juist niet voorwaarts gaan. Misschien dat ze daarom niet snapt dat ze juist voorwaarts moet met een Passoa of een geknutselde bandage. :D

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 14:10

Ik mag toch hopen dat als je bergaf gaat met je koets, dat je paard dan niet stopt als de broek gaat werken maar wel gewoon doorloopt?

Het spijt me wel, maar al dat roepen "mijn paard zou dat nooit accepteren" is grote onzin. Alle paarden accepteren dit als je het op de juiste manier traint.