Sporen!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Sporen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 14:44

:D niet iedereen is hier zo serieus hoor :D

teunticheler

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 14:45

Jeetje, waar gaat dit over!!!!
Je rijdt geen wedstrijden en dus mag je geen sporen gebruiken??? Als je je sporen paardvriendelijk gebruikt is er toch niks mis mee ???
Sporen voor de stoerdoenerij is trouens wel sneu, en jonge paarden gelijk met sporen beleren ben ik ook tegen!!!!
Maar alsjeblieft, als je je paard fijner kunt rijden met sporen, Let it be, so be it.

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 14:49

Ik vind dat iedereen het zelf moet weten maar merk dat veel mensen het hele idee van de spoor niet snappen. Ik bedoel, er wordt te vaak met een spoor gereden omdat het een ''lui paard'' is of slecht aan het been is. Ik vraag mij dan af wat dit soort mensen denkt te bereiken met een spoor. Ik vind het alles behalve zielig, mij zit het meer dwars dat mensen er eigenlijk gewoon geen goed bij doen en het dan dus nutteloos is en je ze dus ook af kan laten.

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 14:51

Doe even rustig iedereen, als ik zo'n mensen zie rijden denk ik ook wel eens van, is dat nu echt nodig... Zeker als de reactie erachteraan komt die ze bij TS gaven... Het is best normaal dat ze haar disrespect erover wil uiten, al kon het "beter geformuleerd".

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 14:53

TanteSabien schreef:
Nee dat zeg ik niet.

Het gaat om het feit dat er mensen zijn die enkel recreatief met hun paarden rijden of in de B rijden en sporen -doelend voor de verfijning van de hulpen in de hogere klasses- gebruiken omdat dat zo mooi en stoer staat of om hun paard/pony mee vooruit te trappen.

sporen zijn niet voor de hogere klasse ;)
sporen zijn voor elk niveau bedoelt om de hulpen te verfijnen of het paard allerter te maken op het been.
ik rij mijn paard heel soms met sporen. en dan gewoon 1o minutjes als ik merk dat hij zoiets heeft van ja daag heb geen zin om op je been te reageren.
maar zal hem er nooit pijn mee doen.
veel mensen vinden het ook stoer om ermee te rijden daar hoef ik mijn mening denk ik niet over te geven :+

zolang mensen normaal met sporen omgaan en ze zachtjes gebruiken heb ik er geen problemen mee

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 15:08

dennisje schreef:
TanteSabien schreef:
Nee dat zeg ik niet.

Het gaat om het feit dat er mensen zijn die enkel recreatief met hun paarden rijden of in de B rijden en sporen -doelend voor de verfijning van de hulpen in de hogere klasses- gebruiken omdat dat zo mooi en stoer staat of om hun paard/pony mee vooruit te trappen.

sporen zijn niet voor de hogere klasse ;)
sporen zijn voor elk niveau bedoelt om de hulpen te verfijnen of het paard allerter te maken op het been.
ik rij mijn paard heel soms met sporen. en dan gewoon 1o minutjes als ik merk dat hij zoiets heeft van ja daag heb geen zin om op je been te reageren.
maar zal hem er nooit pijn mee doen.
veel mensen vinden het ook stoer om ermee te rijden daar hoef ik mijn mening denk ik niet over te geven :+

zolang mensen normaal met sporen omgaan en ze zachtjes gebruiken heb ik er geen problemen mee

Dit geeft dus al aan dat er mensen dus inderdaad een spoor zien voor dit soort dingen en iedereen dus een andere kijk heeft van waarvoor een spoor is. Mijn vraag is dan: hoe denk jij je paard dan in het bijvoorbeeld M te gaan rijden, als je én je paard aan je been moet houden doormiddel van een spoor én je ook nog een verfijnde hulp door wil laten komen? Dat kan niet anders dan een hardhandig prikwerk worden in mijn ogen..

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 15:12

Daarnaast welke hulpen wil jij verfijnen als b-combinatie? De enige hulpen die je geeft zijn voor een overgang en verder is het enkel recht toe recht aan en een keer een grote volte..

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 15:16

teunticheler schreef:
Jeetje, waar gaat dit over!!!!
Je rijdt geen wedstrijden en dus mag je geen sporen gebruiken??? Als je je sporen paardvriendelijk gebruikt is er toch niks mis mee ???
Sporen voor de stoerdoenerij is trouens wel sneu, en jonge paarden gelijk met sporen beleren ben ik ook tegen!!!!
Maar alsjeblieft, als je je paard fijner kunt rijden met sporen, Let it be, so be it.

Daar noem je ook wat zeg. Paardvriendelijk gebruik?
Bij hoeveel mensen is dat hedendaags nog aan de orde?

We kneden/plukken/zagen/drukken om zo het paard in de krul te krijgen, wat nu al als nageeflijkheid benoemd wordt, maarja, de meeste paarden gaan dan opeens langzamer? Dus dan hangen we er sporen om, want anders is het paard stout en gaat niet voorwaarts genoeg.
Het is walgelijk maar het is de realiteit. En er is een zeer groot deel wat zo met paarden omgaat.

Als je in de eerste klasse's of gewoon recreatief al sporen nodig hebt gaat er gewoon iets fout. Kan je glashard ontkennen maar dat heet meer niet aan jezelf willen werken.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 17:34

Ik zet een slotje op dit topic. Er zijn al heel veel topics over het gebruik van sporen bij beginnende combinaties. Daarnaast worden de reacties in dit topic ook steeds minder vriendelijk.