Bokken tot je eraf ligt...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

M__

Re: Bokken tot je eraf ligt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 10:14

Als je op iets reageerd moet je ook lezen.
Als de kliniek nu nogmaal niets vindt gaan jullie dan nog blijven volhouden dat hij pijn heeft?
Zoals ik al zei in mijn vorige post heeft hij gewoon door wat hij moet doen als ie niet wilt galopperen.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 10:17

het hoeft geen pijn te zijn, ik heb al in een voorgaande post gevraagt hoe dat het dier reageerdals je bepaalde handelingen doet, echter zal ik hier nooit antwoord op krijgen, het kan gewoon zijn dat het dier in de lende niet genoeg kracht heeft om een juiste galop aanzet te creeren, en dit is gewoon trainen en sterker maken.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 10:22

BonaFide schreef:
Toen ik hem voor het eerst bij z'n vorige eigenaar reed bokte hij niet, het leek of hij het een verademing vond dat hij weer gereden werd.
Als hij gebokt had, vermoed ik dat hij naar stal ging, aangezien die vrouw echt angstig was.. (kortom hij kreeg z'n zin)...

Bij mij kreeg hij echter niet zijn zin, maar hij ging netzolang door, hij had me er 3keer afgegooid, heel gemeen..
Maar daarnaast rende hij niet weg, maar bleef bij me staan... (kortom het karakter is niet rot)

Ik stel me nu zoiets voor: ijverig en werkwillig paard is bij de vorige eigenaar licht aangereden, deed enthousiast mee. Bij het aanleren van de galophulpen is iets misgegaan, waardoor paard onthouden heeft dat bij die hulpen bokken hoort. Weet paard veel dat hij op dit moment in een fase van zijn opleiding is waarin alleen halt, stap, draf en galop gevraagde activiteiten zijn? Paard blijft ijverig z'n best doen, gaat - in zijn ogen braaf - bokken bij die vraag, krijgt een tik of andere correctie en gaat daarop nog harder z'n best doen. Ofwel nog harder bokken. Bij mij gaat het er niet in dat een paard dat z'n ruiter gericht, gemeen en volkomen bewust eraf bokt, daarna gezellig bij die ruiter gaat staan. Zo'n paard steekt een dikke middelvinger op en draaft triomfantelijk weg. Of trapt na, of watdanook, maar die gaat niet trouw naast z'n baasje staan. Ik denk dat paardlief oprecht niet weet dat 'ie iets doet dat niet de bedoeling is. En ik denk dus ook niet dat paard lichamelijk iets mankeert. Ik bedacht nog iets dat misschien kan helpen om de galophulp te repareren, je kunt het paard vanaf de grond aanleren om een overgang te maken bij een object. Bijvoorbeeld een pion neerzetten bij het longeren en dan steeds als hij langs die pion komt een overgang vragen. Of bij een balkje op de grond. Als je dat een paar keer consequent doet is de kans groot dat je paard (als je alvast met zadel longeert en daarna nog even opstapt) onder het zadel bij het naderen van dat voorwerp extra alert is op een mogelijk gevraagde overgang.

Succes, en hopelijk zit je paard gauw weer lekker in z'n vel als je 'm weer thuis hebt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 10:22

Trennie schreef:
Ayasha schreef:
Heb effe vluchtig je berichten doorgelezen in dit topic en kan dat niet vinden?

Dat galop makkelijker is om te bokken is een feit. Maar alsnog zou een paard dat het echt puur uit rottigheid doet, volgens mij niet wachten tot de galop.

Trennie: Dus dan is het niet gewoon rottigheid maar een fout in de opleiding waar het paard weinig aan kan doen...

Dat klopt, dat kan heel goed zo zijn.
Maar het moet er wel weer uit en dat is dus de vraag van TS: hoe kan ze dit er uit rijden / oplossen.
Want dat heeft het niets meer te maken met een slecht passend zadel, rugproblemen oid.
En dit soort topics blijven vaak hangen op dergelijke opmerkingen of adviezen maar geen bruikbare tips.
En dat schiet dus niet op.

Waarom ik zeg: hoofd hoog op het moment dat hij wil bokken: een paard kan niet bokken als zijn hoofd hoog is.
Desnoods omhoog trekken bedoel ik niet mee dat je zijn halve nek naar god moet trekken.
Zo werd het dus wel weer opgevat door deze of gene lezer.
Daar reageer ik al niet eens meer op, want ik wordt een beetje moe daarvan. *zucht*
Daarom zei ik er ook bij: in overleg met instructeur.
Maar ook hier geld zoals in alles wat paarden betreft: met beleid.

Nu ga ik me afvragen of jij wel ooit een echte rotzak van dichtbij gezien hebt... :D Reken maar dat ze kunnen bokken zo. Je kan het hoogstens minder "erg" maken.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 10:23

M__ schreef:
Als de kliniek nu nogmaal niets vindt gaan jullie dan nog blijven volhouden dat hij pijn heeft?
Zoals ik al zei in mijn vorige post heeft hij gewoon door wat hij moet doen als ie niet wilt galopperen.

Pardon bedoel je mij? Er staat toch duidelijk in de post op de vorig pagina

Ik ben vanochtend vroeg bij hem langsgegaan, en hij zag er slecht uit, hij keek erg dofjes uit z'n ogen..

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 10:27

Hoe is je paard buiten? Soms helpt het om een paard buiten op rechte stukken te laten galoperen.

Sterkte met je paard!

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 11:18

geerke schreef:
inderdaad...een paard wat je echt eraf wil hebben doet dat al bij het opstijgen...niet na een half uur pas.
Ik blijf het vreemd vinden dat hij het aan de longe dus niet doet.

dat is niet waar wat je zegt en daarbij erger ik me omdat je iets roept zonder onderbouwing.
kan wel degelijk in alleen galop.
Dat heet conditionering.
heb je gelijk mijn onderbouwing.
Zoek het maar op op google of zo, want ik ga dat niet allemaal uitleggen.
Maar goed: ik begin er een beetje flauw van te worden, dat welles-niets...

@Ayasha: een paard is fysiek niet in staat om te bokken als zijn hoofd hoog is.
Maar hoe hoog is hoog in jouw of mijn ogen?

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 12:57

M__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 12:58

Schangah schreef:
M__ schreef:

Pardon bedoel je mij? Er staat toch duidelijk in de post op de vorig pagina

Ik ben vanochtend vroeg bij hem langsgegaan, en hij zag er slecht uit, hij keek erg dofjes uit z'n ogen..

Ze is lang hem gegaan hij staat nu in de kliniek ervoor is gezegt dat het altijd een vrolijk paard was veel buiten stond en het prima naar zijn zin had

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 13:01

Dat stond erna dus en er niet voor. vind je reactie nl erg bot. Vriendelijker zou prettig zijn.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 13:50

Zat toevallig vandeweek op zo'n bokker, die wou linksom absoluut niet aangalloperen,
terug te zien op de camera vond hij het moeilijk omdat zijn linkerheup minder bespierd
en lager stond dan zijn rechter, ik gaf tegen mn ouders al eens aan dat hij traag was
linksachter en dat hij in 2en draafde (zal met jouw paard vast niet zijn dan maar goed)
Ik heb m ff laten uitbokken en toen hij stilstond heb ik m een klopje op zn schouder gegeven
en ben ik lekker verder gaan rijden :P

TS: Is hij wel vooruit te rijden? Of dat ook niet? Toen de mijne vroeger in zijn puberfase
zat kon ik hem wel redelijk uitzitten dus dan gaf ik m telkens als hij bokte een penalty met
de zweep (klinkt heeeeeel onvriendelijk op bokt ik weet het en ik ben normaal geen martelaar)
maar uiteindelijk begreep hij wel dat hij beloond werd als hij niet bokte en gestraft werd als
hij wel bokte en ging hij uiteindelijk uit zichzelf voorwaarts. Met een paar striemen op zn kont.

MAAR dan zeg ik erbij, ik had een vrij nuchter paard dat het eigenlijk achteraf gezien alleen
deed uit joligheid, je hebt natuurlijk ook paarden die helemaal doorslaan en gevaarlijk kunnen
worden als je ze straft.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 13:52

wat mij wel opvalt dat het allemaal heel erg jonge paarden zijn die in de staak gaan...misschien doen wij toch iets verkeerd?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 13:54

Die van mij was toen al 7 :P dus niet echt piepjong meer.. en ik was toen 13 en woog 50 kg.
Hij was 1.65 hoog en woog zo'n 700 kg. :P Was net een vlieg op zn rug dus. En die van mij
was gewoon vrolijk, die ging scheuren en plat door de bocht en als dat niet werkte ging hij
rennend bokken, een keer of 8 en als ik er dan nog niet naast lag dan draaide hij een half pirouette
en ging hij vrolijk verder, lag ik er naast ging zn neus en zn staart de lucht in, leek hij net een
tuiger door de bak en ging hij keihard hinniken.

Maar goed mijn paard spoorde ook niet :P

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 14:02

Moderatoropmerking:
Discussiëren is prima, maar dan wel graag op een vriendelijke en respectvolle manier! Dus laat persoonlijke vetes achterwege, aangezien dit niet tengoede komt voor de sfeer en het doel van het topic!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 16:38

Trennie schreef:
geerke schreef:
inderdaad...een paard wat je echt eraf wil hebben doet dat al bij het opstijgen...niet na een half uur pas.
Ik blijf het vreemd vinden dat hij het aan de longe dus niet doet.

dat is niet waar wat je zegt en daarbij erger ik me omdat je iets roept zonder onderbouwing.
kan wel degelijk in alleen galop.
Dat heet conditionering.
heb je gelijk mijn onderbouwing.
Zoek het maar op op google of zo, want ik ga dat niet allemaal uitleggen.
Maar goed: ik begin er een beetje flauw van te worden, dat welles-niets...

@Ayasha: een paard is fysiek niet in staat om te bokken als zijn hoofd hoog is.
Maar hoe hoog is hoog in jouw of mijn ogen?

Een mens is ook fysiek niet in staat om een paard zijn of haar hoofd omhoog te houden wanneer die echt wil. Een beetje ezel trekt je er gewoon doorheen als je dat probeert. ;)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 16:42

geerke schreef:
wat mij wel opvalt dat het allemaal heel erg jonge paarden zijn die in de staak gaan...misschien doen wij toch iets verkeerd?

Kom je daar nu pas achter??????????? :D :D

BonaFide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 18:01

Om nog een paar antwoorden even snel te beantwoorden>

gebruik je de "one-rein-stop" wanneer hij begint te bokken?
Wat is de one rein stop?

Ik rij trouwens niet met zweep, want dan gaat hij ook keihard bokken tot je eraf ligt.
Soms gallopeert hij uitzichzelf aan, en doet helemaal niets...
en soms gaat hij keihard rennen, galoperen en dan mij eraf gooien..
Als ik hem zelf in de galop zet, bokt hij sowieso..

de rest van de vragen heb ik nu geen tijd voor, sorry!

BonaFide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 18:18

Z'n nek is ook goed, hoofdje geen opmerkingen gevonden.

Benen vind ik nog het belangrijkste, omdat vanaf de benen vaak rugproblemen ontstaan.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 18:32

Is het mogelijk om wanneer hij terug is een filmpje te maken?

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 21:14

BonaFide schreef:
Z'n nek is ook goed, hoofdje geen opmerkingen gevonden.

Benen vind ik nog het belangrijkste, omdat vanaf de benen vaak rugproblemen ontstaan.

Is vaker andersom.

elenatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 10:33

maura schreef:
BonaFide schreef:
Toen ik hem voor het eerst bij z'n vorige eigenaar reed bokte hij niet, het leek of hij het een verademing vond dat hij weer gereden werd.
Als hij gebokt had, vermoed ik dat hij naar stal ging, aangezien die vrouw echt angstig was.. (kortom hij kreeg z'n zin)...

Bij mij kreeg hij echter niet zijn zin, maar hij ging netzolang door, hij had me er 3keer afgegooid, heel gemeen..
Maar daarnaast rende hij niet weg, maar bleef bij me staan... (kortom het karakter is niet rot)

Ik stel me nu zoiets voor: ijverig en werkwillig paard is bij de vorige eigenaar licht aangereden, deed enthousiast mee. Bij het aanleren van de galophulpen is iets misgegaan, waardoor paard onthouden heeft dat bij die hulpen bokken hoort. Weet paard veel dat hij op dit moment in een fase van zijn opleiding is waarin alleen halt, stap, draf en galop gevraagde activiteiten zijn? Paard blijft ijverig z'n best doen, gaat - in zijn ogen braaf - bokken bij die vraag, krijgt een tik of andere correctie en gaat daarop nog harder z'n best doen. Ofwel nog harder bokken. Bij mij gaat het er niet in dat een paard dat z'n ruiter gericht, gemeen en volkomen bewust eraf bokt, daarna gezellig bij die ruiter gaat staan. Zo'n paard steekt een dikke middelvinger op en draaft triomfantelijk weg. Of trapt na, of watdanook, maar die gaat niet trouw naast z'n baasje staan. Ik denk dat paardlief oprecht niet weet dat 'ie iets doet dat niet de bedoeling is. En ik denk dus ook niet dat paard lichamelijk iets mankeert. .

Lyrisch. Maar klinkt inderdaad geloofwaardig. Vooral omdat er ook gezegd wordt dat 'ie uit zichzelf in galop kan vallen en dan niet bokt? (of begreep ik dat verkeerd?). Maar als het inderdaad zo is dat het paard zo op een door de ruiter gegeven galop hulp reageert, dan kom je daar ook niet met een stro-pop achter, toch? Ook al ben ik zeer benieuwd hoe dat experiment afloopt. Heel veel success in ieder geval!

Kflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 11:01

Ik zal vast niet de oplossing hebben maar misschien heb je er wat aan.

Die van mij vond de galop heel moeilijk en snapte er geen drol van. Ook is ze heel groot. vanaf het begin heel veel moeilijkheden gehad met de galop. incl. verzet en explosies.

Heb op een gegeven moment er voor gekozen om de galop even te negeren en haar vooral sterker te maken in haar lichaam. lekker soepel houden en eerst balans vinden. Daarna langzaam weer geprobeerd aan te galloperen. Op een wat kleinere volte. zo hou je ze iets meer gesloten en bij elkaar wel vaart er in houden. want als je dus geen vaart hebt worden de bokken alleen maar groter.. langzaam de volte openen en naar de rechte stukken toe werken. Weet dat het niet altijd goed is een jong paard op de volte te zetten. Maar uiteindelijk was dit voor mijn paard makkelijker en kon daarna ook zo recht uit rijden.
Even geen aandacht leggen op het probleem zeg maar. Wie gallopeer je straks dan zo weg!

M__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 11:22

Schangah schreef:
Dat stond erna dus en er niet voor. vind je reactie nl erg bot. Vriendelijker zou prettig zijn.

Mijn excuses dat is niet de bedoeling maar kan als ik het herlees over pc wel zo opgevat worden.

BonaFide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 21:37

Kflower schreef:
Ik zal vast niet de oplossing hebben maar misschien heb je er wat aan.

Die van mij vond de galop heel moeilijk en snapte er geen drol van. Ook is ze heel groot. vanaf het begin heel veel moeilijkheden gehad met de galop. incl. verzet en explosies.

Heb op een gegeven moment er voor gekozen om de galop even te negeren en haar vooral sterker te maken in haar lichaam. lekker soepel houden en eerst balans vinden. Daarna langzaam weer geprobeerd aan te galloperen. Op een wat kleinere volte. zo hou je ze iets meer gesloten en bij elkaar wel vaart er in houden. want als je dus geen vaart hebt worden de bokken alleen maar groter.. langzaam de volte openen en naar de rechte stukken toe werken. Weet dat het niet altijd goed is een jong paard op de volte te zetten. Maar uiteindelijk was dit voor mijn paard makkelijker en kon daarna ook zo recht uit rijden.
Even geen aandacht leggen op het probleem zeg maar. Wie gallopeer je straks dan zo weg!

Op het moment ga ik de galop ook achterwegen laten, hij mag alleen nog maar stappen en draven!

_lalala_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 21:39

Probeer hem goed voorwaarts te rijde, ook de teugel niet te strak, misschien helpt dit?
X