Een ander op je paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 18:19

Ik heb er zo eentje die gewoon weet wie er op zit. Geef ik been, dan loopt ie. Geeft een ander been, loopt ie soms niet :+ Hij weet het gewoon. Maar in principe heb ik er geen last van als m'n bijrijdster hem rijdt. Heel soms wel, maar dat komt omdat ze gewoon niet zo heel ervaren is in het dressuurmatige gebeuren, dan issie hooguit wat minder soepel.

Debbie00

Re: Een ander op je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 11:48

Dakota kan soms heel moeilijk zijn als er een ander op zit. Ze mag ook graag iemand anders uitproberen.

xxOrlando

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 19:03

Ollie heeft het wel door als mijn zusje of broertje van vriendin ect. op zit.
Dan loopt 'ie gewoon als een mak lammetje door de bak / op buitenrit. Maar zit er iemand op die wél iets van hem vraagt kan die nog wel eens een dondertje zijn hoor (a)
Maar hij is wel lief :)

R_ali_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 12:01

Die van mij heeft twee persoonlijkheden ik kan mijn onevaren zusje er op zetten en die komt er mee de bak door.
Maar zet je er iemand op die weet hoe ze bepaalde dingen moet vragen wordt het een enorme draak en kom je alle hoeken van de bak tegen. :+

VC_Immortal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 16:35

Wat je omschrijft klinkt me erg bekend!
Ik vind het fijn om hier de ervaringen te lezen van anderen.

Een tijd geleden reed er een meisje op mijn paard. Om te zien zag het er super netjes uit. Maar als ik er daarna eenmaal op zat was hij erg tegen de hand en verzette zich tegen beenhulpen.

Ik zelf ben van het rustig opbouwen en het paard zelf laten nakomen. Toen ik dat meisje op een dag vanaf het eerste opstap moment zag rijden wist ik direct wat er aan de hand was. Ze zette hem vast (wat veel wedstrijdruiters doen voor de "show") waardoor hij totaal geen vrijheid had. Je zult vast paarden hebben waarbij dit nodig is, maar niet bij de mijne.

Sindsdien heeft een ander meisje op gereden met weinig ervaring. Juist omdat zij niets van hem eisde liep hij geweldig! Ook daarna liep hij super. Als ik zelf voor het eerst op een paard rij dan geef ik 'm een lange teugel zodat we vooral aan elkaar kunnen wennen.

Bon_ita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 17:47

Vaak heeft het inderdaad ook met eenkennigheid te maken. Ik stapte laatst ook op een paard waar alle knoppen opzit, iedereen helemaal verliefd op was omdat hij 'zo mooi en makkelijk aan de teugel kan lopen'. Nou ik stapte erop en het leek wel een giraffe. Eigenaar had me van te voren al gewaarschuwd dat er eigenlijk nooit iemand anders op rijd vanwege die eenkennigheid, nou ik heb het geweten.

marijkiiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 17:51

Er mogen best andere mensen op mijn paard rijden, ik denk dat het niet verkeerd is, maar alleen de mensen waarvan ik weet waarvan ze een rustige hand hebben en niet te dwingend rijden. Als je dat doet dan vlieg je zo naar de andere kant van de bak ;)

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 17:57

Probleem bij mijn poown is dat anderen altijd maar denken "dat doe ik ook wel even", omdat hij goed werkwillig is en vrij braaf. Maar het valt ze dan altijd toch zwaar tegen. Dat is ook leuke leuk aan die spikkel: mensen met een attitude van "dat doe ik wel even", zijn er meestal zo weer af :D.
Kinderen en mensen die niks vragen kunnen trouwens álles met hem, net zoals de mensen die eerlijk rijden. Betwetertjes worden meteen afgestraft :D. Ikzelf trouwens ook hoor, als ik een rotbui heb en besluit om toch te gaan rijden, laat meneer me echt wel weten dat hij het er niet mee eens is :')

Zo heeft een oud stalgenootje van mij écht een eenkennig paard. Er zijn buiten haar maar 3 mensen (voel me vereerd, want daar was ik er eentje van :D ) die dat paard de bak door kunnen krijgen. Bij alle anderen (en geloof me, ik heb toendertijd in die 2 jaar héééééééél veel pogingen gezien) bleef ze staan als een tanker, dus echt verankerd en bij beenhulpen ging ze vol gas in haar achteruit de bak doo :=!

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 18:05

Mijn paard ben ik de enige die haar echt rijd. Ze is 3 jaar en ik rij haar in. Ze is ontzettend gevoelig en snapt nog niet echt veel. Ook met de handen en benen moet je heel rustig zijn. Je moet ook heel afhankelijk zitten, je kunt niet je been aanleggen of de teugels vast nemen. Ze vertrouwt mij volkomen en ik ken haar onderhand, ik weet wat ik kan doen zonder haar in paniek te laten raken. Mijn moeder heeft 1 keer gedraafd en paard raakte compleet in paniek. In volle galop de hoek in en op de rem en een sprongetje en mams op de vloer. Mijn zusje rijd haar af en toe een beetje in stap en draf, ook omdat ze nog zo moeilijk is en snel bang wordt.

Ik laat er nu gewoon niemand op omdat ik vind dat een paard met rust en vertrouwen ingereden moet worden. En ik werk keihard met haar aan de ontspanning en durf er niemand op te laten nu. Bang voor wat er met mijn paard gebeurt ( psychisch ) en wat er gebeurt met de ruiter die ik erop laat.

Mijn zusje gaat haar over een tijdje wel erbij rijden en mijn moeder misschien ook wel meer. Maar voor nu rij ik haar en zorg ik dat ze het vertrouwen krijgt in de ruiter en de hulpen durft aan te nemen en ze snapt. Niet dat er elke keer een ander op rijd, dat geeft naar mijn inziens weinig structuur voor een jong paard die alles nog moet leren.

VC_Immortal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 18:19

Yv_ schreef:
Probleem bij mijn poown is dat anderen altijd maar denken "dat doe ik ook wel even", omdat hij goed werkwillig is en vrij braaf. Maar het valt ze dan altijd toch zwaar tegen. Dat is ook leuke leuk aan die spikkel: mensen met een attitude van "dat doe ik wel even", zijn er meestal zo weer af :D.
Kinderen en mensen die niks vragen kunnen trouwens álles met hem, net zoals de mensen die eerlijk rijden. Betwetertjes worden meteen afgestraft :D. Ikzelf trouwens ook hoor, als ik een rotbui heb en besluit om toch te gaan rijden, laat meneer me echt wel weten dat hij het er niet mee eens is :')

Wat klinkt dit bekend!!! Idd mensen met ervaring worden uitgeprobeerd terwijl mijn moeder en zusje met zero ervaring zo mee naar het bos kunnen!

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 21:00

Wat ik op Bokt veel lees (trouwens ook IRL wel vaker hoor) zijn verhalen over "eenkennige paarden", "gevaarlijke paarden", jij zelf bent de enige die hem kan rijden want bij een ander staakt 'ie, etc etc. Het laatste waar ik als eigenaar op zit te wachten zijn dat soort verhalen, en ik geloof daar ook niet in. Extreme uitzonderingen van eerder mishandelde paarden daargelaten wel. Door de jaren heen heb ik gezien dat 95% van dit soort verhalen bij de eigenaar ligt of puur stoerdoenerij van die eigenaar is.

Nagenoeg elk paard is door andere ruiters te rijden, de vraag is alleen: past iemand mákkelijk bij een paard of, ware dat niet direct zo, is diegene handig en/of ervaren genoeg om zich aan te passen aan het paard of het wel aan te voelen na wat pointers van degene die hem kent? Krijgt diegene hulp als dat nodig is, en is bereid het geduld op te brengen net zo lang aan te voelen en te proberen totdat het werkt naar beider tevredenheid? Of dat nou die ene keer is dat iemand erop zit, of een bijrijder die een paar keer per week op het paard zit.

Ik heb er heel lang een fiks probleem mee gehad om een ander op mijn paard te laten. Paard is superlief, maar wel bijdehand, sensibel en een stresskip. Moeilijk aan te voelen, by far het moeilijkste paard wat ik in 25 jaar heb gereden, en niet omdat het een zogeheten idioot zou moeten zijn :P Maar ik kan dus zeker niet garanderen dat het meteen goed gaat, het is een aparte. Neemt niet weg dat ik zeker niet de enige zal zijn die haar fatsoenlijk zal kunnen rijden, en er ook zeker mensen zijn die haar beter zullen rijden dan ik. Instructrice rijdt haar binnen een minuut super weg ver boven het niveau wat ik ermee rijd, een minder vergevorderd vriendinnetje was ik al erg trots dat ze na wat hulp het paard braaf de bak rond gereden in stap/draf/galop kreeg zonder scheurpartijen/spanning, en een meer ervaren vriendinnetje rijdt haar met een kwartier fatsoenlijk de verzameling en oprichting in. Allemaal goed, want: ik sta ernaast, en er gebeurt niks met paard wat ik zie als not done!
Het grootste probleem bij uitlenen van haar is dus precies dat: mijn paard is mijn kindje, ik heb een heel duidelijk beeld bij wat ik er wel en niet mee wil hebben gebeuren, en het moet míj dus bevallen hoe een ander ermee omgaat. Het paard is daarin ondanks haar niet gemakkelijk te rijden te zijn wanneer je wat van haar wil geenszins het probleem, as illustrated above.

En natuurlijk kan het zijn dat ie wel eens wat anders aanvoelt als er een ander op gezeten heeft, maar dat voelt ze ook als ze hengstig is bijvoorbeeld :) Het is aan jou als eigenaar om je paard zó door te hebben dat je die kleine andere dingetjes eruit kunt rijden. Kun je dat niet: andere ruiter had je hulp of bijsturing dringend nodig gehad (neemt diegene dat niet aan, dan wordt het natuurlijk wel een ander verhaal en samenwerking beëindigen, dáár kun je nl niks mee ;) ), of je moet zelf nog wat bijleren weer over je paard :P

Over een jaar of wat krijg ik het waarschijnlijk extreem druk op mijn werk en dan ga ik er dus ws toch aan moeten geloven: een bijrijder zoeken. Langzaamaan moeten paard en vooral baasje er toch maar eens aan wennen dat er af en toe een ander op paardlief kruipt :)) Ik sta gelukkig op een grote stal dus wellicht dicht bij huis iemand te vinden, en ben dus met een schuin oog al aan het kijken of er iemand bij zit waar ik een goed gevoel bij heb en met wie het met paard ook zou kunnen klikken op rijgebied. Maar het is lastig hoor! Niet door paard, maar door baasje. Positief of negatief, imo ligt het bij de eigenaar.

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 15:05

ooh dit klinkt me heel bekent in de oren! Nou is die van mij niet zo heel erg hoor. Maar ik laat ook niet jan en alleman erop. Zo vind ik dat mijn paard heel makkelijk nageeft maar als een vriendin van mij er op rijdt vertikt hij het gewoon. Nou is zij er ook nog niet heel erg lang mee bezig en dat moet je toch leren voelen hoeveel je wanneer moet doen en je moet er gewoon optijd bij zijn, iedereen moet dat leren. Maar als je bij mijn paard de juiste knopjes indrukt doet hij alles! Als ik ff niet oplet en te sloom ben gaat hij ook klooien maarja :P Ik merk het soms wel als er een ander op heeft gezeten.

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 15:17

Bij mij kunnen de meeste mensen aardig rond sturen op de pony's die ik reedt. 1 pony iets minder omdat je daarbij heel goed moest weten wanneer je je hand heel luchtig moest houden, wat voor mensen die er een enkele keer opzitten nogal moeilijk te ontdekken is wanneer die momenten zijn. Maar verder konden de mensen er prima mee rond te sturen, als jij je redelijk volgens de boekjes gedraagt is een L1 proef bijna altijd wel haalbaar. Ik moet zeggen dat ik er niet graag iemand op laat die een zeer eigen manier heeft, ik heb graag dat het enigsinds volgens mijn manier gaat als je op mijn paard zit maar niet iedereen wil zijn maniertje los laten.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 15:22

Laatst paard opgezadeld en van alles, want een meisje wilde rijden.Zit ze net,ik durf niet ik ben bang.En op dat moment bijt hij naar haar voet, ik durf toch niet.Maar er zat een daas, daarom hapte hij.Ga jij maar rijden anders, ik heb geen cap bij me zei ik.Uiteindelijk toch maar even gereden, maar ik doe het niet zo snel meer.Doe je veel moeite en dan durven ze niet, heb ik vaker mee gemaakt.

Medra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 15:26

Mijn twee paarde staan nu al bijna vier maand stil op de wei. aangezien ik zwanger ben en nog twee maand moet gaan voor ik moet bevallen en daarachter nog niet direct zal mogen rijden. Zullen ze toch maar mooi op de weide blijven staan. Heb geen zin om te zoeken achter iemand dat ze wil rijden. Dus krijgen ze maar een beetje vakantie zal ze trouwens ook goed doen. :-)

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 15:35

[quote="betadine"]Ik ben nou toch ook wel van mening dat gelijk wie met je paard moet kunnen wegrijden.

Van mensen die zeggen dat er niemand anders op mag vraag ik me toch af of ze niet bang zijn om te zien dat die persoon het evenwel kan !?
quote]

denk ook dat het vaak een soort 'niet kunnen loslaten' is, dus jaloezie.
heb ik zelf ook last van gehad, maar wordt minder naarmate je je paardje gewoon eens uitleent en merkt dat het niét het einde van de wereld is....al moet ik haar dan soms wel weer ff scherp maken, maar zij kent mij

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 15:36

Vientje hierboven heeft laatst op mijn paard gereden. Hij is zeker niet heel gemakkelijk te rijden, vergt echt wel wat tijd om aan elkaar te wennen en hem echt goed aan de loop te krijgen. Gelukkig lessen we bij dezelfde instructrice en kent zij mijn paard dus ook heel goed, en kon ze haar goed begeleiden.
Mijn instructrice rijdt er nu ook zeker niet beter op dan ikzelf, en anderen hebben er vaak eerst wel even moeite mee. Maar hij is niet eenkennig, simpelweg niet altijd textbook te rijden, maar zolang je een ruiter hebt die inventief is en eerlijk, kom je een heel eind!

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 15:48

Ik heb toen mijn paard nog jonger was diverse tijdelijke bijrijders gehad die echt geen klik hadden met mijn paard, en dat liet ze ook erg duidelijk merken.... Eentje werd er een paar keer voor mijn ogen afgebokt, en meisje bleef stug volhouden (en weer vallen) totdat ik zei stop maar, dit wordt hem niet! Tweede bijrijdster werd vanuit rengalop (en daarna plotseling halthoudend) in de strobalen die langs de bak opgestapeld lagen gelanceerd...werd hem dus ook niet. Gelukkig zijn er geen mensen gewond geraakt door mijn paard haar acties.... :=

Daarna veel verschillende mensen laten rijden aangezien ze dus echt niet iedereen accepteerde, en ik geen eenkennig paard wou! Nu ze ouder is kan je bij wijze van iedereen erop zetten. Mijn bijrijdster is haar nu dressuurmatig aan het rijden (ik ben meer recreatieve ruiter met een klein beetje de kant op van dressuur), en ze is heel licht in de mond te rijden op twee pinkjes. Ook reageert ze super op been! Ik merk alleen verbeteringen, geen negatieve. Ben dus wel heel tevreden nu :j

Cavaletto

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 16:50

@Germie: wat een DOT van een paard.

Mijn ervaring is ook dat het goed is wanneer het paard aan meerdere ruiters went. Stel je bent een tijd uit de running door een blessure? Dan moet het paard toch bereden kunnen worden door een ander.
Alleen bekenden natuurlijk, mensen van wie je weet dat ze jouw paard met respect(en veel liefde) behandelen
nb
Een goede instructeur/instructrice hoeft niet op jouw paard te klimmen; die legt het goed uit zodat je zelf voelt hoe het moet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 21:28

op mijn grote mogen ze wel eens uitstappen of met enige ervaring drafje en galopje doen... ook binnenkort eens mee buiten... maar mijn jongste (nu 2) daar blijven buiten mijn moeder en vader echt iedereen met hun ***** vanaf... daar gaat niemand anders ooit opzitten dan mijn moeder en vader

nannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 10:45

Misschien kan je proberen een paar keer in de week de laatste 10/15 minuten van je training iemand anders je paard te laten (uit)rijden? Misschien is hij erg eenkennig?

aardberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 10:54

Mijn pony is zelfs nog erger, die bokt andere mensen er gewoon af. Is echt een slechte gewoonte i know, weet ook niet waar het door komt.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 10:59

Ligt 9 van de 10 keer echt aan de ruiter.
Er zijn helaas weinig ruiters met gevoel te vinden die op elk willekeurig paard kunnen wegrijden.
Als eigenaar doe je er dus slim aan om zo af en toe iemand anders op je paard te zetten.
Ze zijn niet van suiker en kunnen ze heus wel tegen.

patatjemayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 22:35

maar dan wel terwijl je erbij bent en als het iemand is die wat vaker op je paard zal gaan rijden, graag laten lessen bij je eigen vaste instructrice.

Het is voor paarden wel goed om te wennen aan diverse ruiters, mits ze wel eenzelfde rijstijl/methode/doel hebben.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 08:52

Als je een goede ruiter bent, vind ik dat je op verschillende manieren en methode's een paard moet kunnen rijden.
Daardoor ben je dus ook in de gelegenheid om op bijna elk willekeurig paard netjes weg te rijden.